تاریخ انتشار
جمعه ۱۳ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۰۱:۰۷
کد مطلب : ۱۷۳۲۳۰

علت بی‌ سرو سامانی بازار کهگیلویه‌وبویراحمد در ایام نوروز

۱
۰
کبنا ؛










در اواسط عیدنوروز و در اوج تقاضای مردم برای خرید مرغ کشتار روز، این ماده پروتئینی در بازار کهگیلویه‌و‌بویراحمد نایاب شد.
مرغ کشتار روز در بازار کهگیلویه‌وبویراحمد درحالی نایاب شد که رئیس سازمان جهاد کشاورزی در آخرین نشست ستاد تنظیم بازار سال ۹۴ گفته بود کشتارگاه‌های استان در ایام‌نوروز آمادگی کشتارروز و تأمین گوشت موردنیاز مردم را دارند.
اما با وجود گذشت تنها چند روز از ایام عید، بازار این استان از عرضه این کالای اساسی ناتوان ماند.
کمبود مرغ کشتار روز درحالی در بازار استان به‌چشم می‌خورد که واحدهای تولید مرغ استان فعال هستند، اما گویا عاملین کشتارروز که همواره با بی‌توجهی به تولیدات استان، مرغ را از استان‌های هم‌جوار وارد و به مردم عرضه می‌کردند این روزها به خواب فرورفته و یا شاید در تعطیلات به‌سر می‌برند.
خبرها در آنسوی بازار نیز از نوسان قیمت پسته حکایت دارد، این تنقلات محبوب عید که در ابتدای امسال با قیمت ۳۵ هزار تومان عرضه می‌شد، تنها چند روز پس از شروع سال جدید قیمتش به مرز ۴۵ هزارتومان رسید.
ماجرا فقط همین نیست، این‌روزها مردم استان کهگیلویه‌وبویراحمد به‌شدت از کیفیت نامطلوب پرتقال‌های موجود در بازار نیز گلایه دارند و از اینکه مجبورند با میوه‌های بی‌کیفیت از مهمانان نوروزی خود پذیرایی کنند نگرانند.
اما آنچه تعجب مردم این استان را برانگیخته، غیبت مشهود نظارت سازمان‌های مسئول است.

بی‌کیفیت‌ترین میوه‌ها در شهرستان کهگیلویه عرضه می‌شود
یکی از شهروندان دهدشتی باانتقاد از بی‌توجهی مسئولان به تأمین کالاهای موردنیاز مردم، اظهار داشت: همواره بی‌کیفیت‌ترین میوه‌ها در شهرستان کهگیلویه عرضه می‌شود.
سهراب همت‌زاده نظارت بر بازار کهگیلویه را بسیار ضعیف دانست و گفت: من در این ایام یک سبد سیب و یک سبد پرتقال خریداری کردم که کیفیت سیب‌های زرد تا حدودی مطلوب، اما کیفیت پرتقال‌ها بسیار نامطلوب بود.
وی در مورد مشکل گرانی کالا در بازار کهگیلویه نیز تصریح کرد: مشکل گرانی کالا در این شهرستان و بی‌توجهی دستگاه‌های نظارتی تنها به ایام عید مربوط نمی‌شود و در همه مدت سال مردم این شهرستان با این مشکل مواجه هستند.
کمبود مرغ کشتارروز در بازار یاسوج
اما مشکل بی‌سروسامانی بازار در ایام عید تنها به شهرستان کهگیلویه مربوط نمی‌شود، از بویراحمد نیز خبر می‌رسد که مرغ کشتارروز به‌شدت در این شهرستان نایاب شد.
یکی از شهروندان یاسوجی با بیان اینکه چند روزی است برای تهیه مرغ کشتارروز مجبور است به همه مراکز عرضه مراجعه کند، اظهار داشت: به‌سختی موفق به تأمین مرغ موردنیاز خود می‌شوم.
علی آراسته در پاسخ به این سؤال که چرا مرغ منجمد خریداری نمی‎کند، گفت: ذائقه مردم این استان بیشتر به سمت مصرف مرغ کشتارروز است و به‌ندرت از مرغ منجمد استفاده می‌کنند.
این شهروند یاسوجی افزایش ناگهانی قیمت پسته در ایام عید و وجود پرتقال‌های خارجی بی‌کیفیت از جمله پرتقال سومالی را از دیگر مشکلات بازار یاسوج در ایام عید دانست.

مرغ کشتارروز تنها یک‌روز نایاب شد
اما رئیس سازمان جهادکشاورزی کهگیلویه‌وبویراحمد کمبود مرغ کشتارروز در بازار این استان را تکذیب کرد و اظهار داشت: به سبب تعطیلی کشتارگاه‌های استان در روز نخست عید، در دومین روز فروردین با کمبود مرغ کشتارروز در بازار مواجه شدیم، اما هم‌اکنون مرغ کشتارروز به‌وفور در بازار یافت می‌شود.
جعفر گوهرگانی با اشاره به ذخیره‌سازی ۲۵۰ تن مرغ منجمد برای ایام عید، افزود: از این میزان تاکنون کمتر از ۵۰ تن مصرف شده و ۲۰۰ تن مرغ منجمد هم‌اکنون در مراکز عرضه موجود است.
وی بیان کرد: مرغ منجمد با قیمت مناسب ۴ هزار و ۹۰۰ تومان در استان عرضه می‌شود.
گوهرگانی در پاسخ به سؤالی در مورد نارضایتی مردم استان از کیفیت نامطلوب میوه گفت: میوه موردنیاز ایام عید، امسال از تولیدات خود استان تأمین و ذخیره‌سازی شد که از کیفیت بسیار مطلوبی برخوردار است.
وی تصریح کرد: سیب و بیش از ۴۰ درصد پرتقال ذخیره‌شده از باغ‌داران استان خریداری شد و خوشبختانه در ایام عید امسال با افزایش قیمت سیب و پرتقال در استان مواجه نبودیم.
رئیس سازمان جهادکشاورزی کهگیلویه‌وبویراحمد گفت: براساس مصوبات کمیته‌ راهبری ستاد تنظیم ‌بازار استان و طبق گزارش‌های سازمان بازرسی و صنعت، معدن و تجارت کالاهای اساسی موردنیاز مردم ۵۰۰ تا ۶۰۰ تومان زیر قیمت بازار عرضه می‌شود و برنامه‌ریزی لازم برای جلوگیری از افزایش قیمت این کالاها انجام می‌شود.

پسته قیمت‌گذاری نمی‌شود
رئیس صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه‌وبویراحمد نیز در مورد افزایش قیمت پسته گفت: به سبب اینکه پسته کالای اساسی نیست برای آن قیمت‌گذاری انجام نمی‌شود و بر اساس نوع آن به صورت رقابتی در بازار به‌فروش می‌رسد.
داریوش دیودیده اظهار داشت: امسال در نمایشگاه‌های عرضه فوق‌العاده، بر قیمت این کالا نظارت شد و پسته در این نمایشگاه‌ها با قیمت حدود ۳۵ هزار تومان به مردم عرضه شد.
وی افزود: نظارت بر بازار در قالب گشت‌های مشترک بازرسی با حضور بازرسان سازمان صنعت، معدن و تجارت، مرکز بهداشت، تعزیرات حکومتی و اتاق اصناف به صورت روزانه در سطح استان در حال انجام است و در حال حاضر آرامش قابل‌قبولی بر بازار حاکم است.
، مشکل بی‌سروسامانی بازار کهگیلویه‌وبویراحمد و بی‌توجهی دستگاه‌های نظارتی استان به این مشکل این‌روزها به‌شدت بر زخم همیشگی محرومیت مردم کهگیلویه‌وبویراحمد نمک می‌پاشد و دیگر توانی برای مواجهه با گرانی و خدمات بی‌کیفیت برای مردم این استان نمانده است.
------------------------------------
گزارش از مرضیه جوشن-تسنیم



نام شما

آدرس ايميل شما

علی
Iran, Islamic Republic of
از نظر مسولین همیشه همه چیز عالیه. احتمالا این اتفاقات در افریقا میفته.
والا من پسته از یه شیرینی فروشی تقریبا مشهور شهر خریدم موقع حساب کردن کیلو ۵۳۰۰۰تومان حساب کرد که دیگه روم نشد بگم نمیخام. اوناییکه میفروختن کیلو ۳۴ و ۳۵ که خیلیاشون کم فروشی میکردن. دو کیلوشون تقریا چهارصد گرم کم داشت که میشدکیلو ۴۳. شایدم اشتباه کردم باید میرفتم سرکوچه مسولین میخریدم که ارزونه.
محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی از تهیه کنندگان جوان و مشهور سینماست که در سال‌های اخیر نامش با فساد کلان ...
آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

محمدرضا شجریان، استاد موسیقی سنتی و ملقّب به خسرو آواز ایران، پس از یک دورهٔ طولانی دست‌وپنجه ...
ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

دونالد ترامپ که تنها دو روز پس از مرخصی از بیمارستان نظامی والتر رید، مشتاق احیای مبارزات ...
1