تاریخ انتشار
سه شنبه ۳ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۲۲:۴۰
کد مطلب : ۱۷۲۵۲۸

جشن های نوروزی بلاد شاپور در دهدشت

۰
کبنا ؛صادق دوپیکر
اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان کهگیلویه با برگزاری مجموعه جشن های نوروزی بلاد شاپور در دهدشت، روح تازه ای در کالبد این شهر دمید.
در این ویژه برنامه ها که در سه شب متوالی به خوشایند فرارسیدن نوروز باستانی در دهدشت به اجرا درآمد، نمادها و نشانه های ایلی، محلی و سنتی منطقه در قالب طرح ها و رنگ های چشم نواز به خوبی به تصویر کشیده شد.
در شب تحویل سال نو برای نخستین بار در دهدشت ، حرکت کارناوالی از ساز و نقاره محلی با موسیقی شاد و گوش نوازش جلوه خاصی به شهر داد.
حضور و همراهی دختران با بافته ها و لباس های فولکور محلی، زیبایی های این ترکیب هنری را دوچندان نموده بود.
اجرای اپیزودهای متنوع نمایش طنز، آواز خوانی و شاهنامه خوانی، اجرای موسیقی سنتی و پاپ و برگزاری مسابقات هیجان انگیز از دیگر آیتم های اجرا شده در قالب جشن های نوروزی بلاد شاپور در دهدشت بود که با استقبال گرم مردم و مهمانان نوروزی روبرو شد.
دهدشت ؛ شهری که در چند ساله اخیر با بحران شدید مهاجرت دست و پنجه نرم می کند و با بی توجهی و بی تدبیری مسئولین وقت، به سمت خالی از سکنه شدن پیش می رود، پیش و بیش از هر زمان دیگری به اجرای این چنین برنامه های فرهنگی شادی آفرین و امیدوار کننده نیازمند است.
هر چند که جای خالی اکثر مسئولین اداری شهرستان در این برنامه و دیگر برنامه های مشابه فرهنگی، حکایت از بی توجهی مسئولین به مقوله مهم و تاثیر گذار فرهنگ و چه بسا عدم شناخت کافی و لازم از این حوزه را دارد، که این مهم ضرورت ایجاد یک فرهنگ سازی در بین مسئولین شهرستان را ایجاب می کند.
ناگفته نماند که حضور و همراهی برخی از مسئولین شهرستان از جمله فرمانده انتظامی کهگیلویه، رئیس اوقاف و امور خیریه، معاونت جهاد کشاورزی، رئیس مجمع امور صنفی شهرستان و ریاست اداره منابع آبی شهرستان در این ویژه برنامه نشان از اهمیت مساله فرهنگ در نگاه این مسئولین دارد که این مهم قابل ارج نهادن می باشد.
از آنجائیکه انعکاس اخبار مختلفی از خودکشی های مداوم در منطقه، افزایش نگران کننده آمار طلاق، بزهکاری های اجتماعی و افزایش آمار مهاجرت از شهرستان علی الخصوص در چند ساله اخیر، حکایت از افسردگی عمومی در بین مردم خصوصاً نسل جوان دارد، نگارنده بر این باور است که هر حرکتی که در قالب برنامه های فرهنگی سبب تزریق روحیه نشاط و امید در کالبد جامعه خسته دهدشت شود، قابل تقدیر و تحسین است و به نشانه احترام سر تعظیم در برابر بانیان این گونه برنامه ها فرو می آورد./
۱ ۲ ۳ ۴ ۵ ۶ ۷ ۸ ۹
نام شما

آدرس ايميل شما

آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

محمدرضا شجریان، استاد موسیقی سنتی و ملقّب به خسرو آواز ایران، پس از یک دورهٔ طولانی دست‌وپنجه ...
ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

دونالد ترامپ که تنها دو روز پس از مرخصی از بیمارستان نظامی والتر رید، مشتاق احیای مبارزات ...
یک تاجر، بانکی که ۲۰ سال پیش به او وام نداد را خرید!

یک تاجر، بانکی که ۲۰ سال پیش به او وام نداد را خرید!

تاجری انگلیسی بانکی را که ۲۰ سال پیش از وام دادن به او امتناع کرد را خرید که این موضوع ...
1