تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۰۰:۱۴
کد مطلب : ۱۷۱۹۷۷

خلاف اظهارات مسئولان؛ یاسوج رنگ و بوی عید ندارد

۰
کبنا ؛پایتخت طبیعت ایران که در تابستان به گردشگری و طبیعت شهره است برای عید امسال شور و نشاطی ندارد و هنوز حال و هوای عید در شهر ایجاد نشده است و مبلمان شهری و فضاهای شهر از عید و تحویل سال خبر نمی‌دهند.mahi-aid


 با نزدیک شدن به نوروز نه تنها آدم‌ها که شهرها نیز نو نوار می‌شوند. نه فقط انسانها که محل زندگی انسان ها نیز رخت نو به تن می‌کنند و چهره می آرایند تا بر سر سفره هفت سین دعای «یا محول القلوب» را برای تغییر احوال طبیعت از زمستان سرد و استخوان سوز به بهار زیبایی ها، زمزمه کنند. در نزدیک شدن به عید هرکس لباس نو نپوشد و چهره نیاراید، پر واضح است که بر سفره هفت سین نمی نشیند و از دور برای بهار دست تکان نمی‌‍دهد. حال این روزهای پایتخت طبیعت ایران نیز همین‌گونه است. دلمردگی زمستان هنوز در شهر من که آدم‌هایش حال و هوای بهار گرفته‌اند و آب و هوایش بهاری شده، ساری و جاری است. در شهر من عمو نوروزی هم نیست که از راه برسد و مسئولانی که خواب زمستانیشان را کش داده‌اند، از این خواب بیدار کند.
یاسوج، پایتخت طبیعت ایران که تمام جنوبی های گرمازده حداقل یکبار در عمرشان خنکای بلوطهای آن را تجربه کرده‌اند و نام پایتخت طبیعت را حق این شهر می دانند و حتی شهروندان یاسوجی خود معتقدند که پایتخت طبیعت هر چند نام خوبی است اما حق مطلب طبیعت یاسوج را ادا نکرده است. شهر بلوط‌ها، بهشت کوچکی است که در میان گرمای جنوب ایران با سایه ساران خنکش، شرشر آبشارهایش و جاری آب زلالش روح را در دل‌های گرمازده دوباره بیدار می‌کند.
اما یاسوج که در فصول گرم سال گردشگری‌اش زبانزد است این روزها آماده استقبال از بهار نیست و هنوز شال‌گردن زمستانیش را به کنار ننهاده و رخت‌های رنگ رنگ بهار را نپوشیده است. میدان‌ها و بلوارهای شهر رنگ و رو رفته با مرگ زمستان و آغاز فصل شکفتن هم جانی دوباره نمی‌گیرند. خبری از سفره‌های هفت سین در میدان‌ها نیست و مردم هم شوری برای آغاز سال ندارند.
ماهی قرمزها دیگر سد معبر نمی‌کنند
یکی از جلوه‌هایی که حال و هوای عید را در شهر نشان می‌دهد، فروش ماهی قرمز و سبزه عید است که این روزها در شهر یاسوج و در سطح شهر خبری از آنها نیست. رئیس اداره اجرائیات شهرداری یاسوج  از متمرکز کردن این اصناف در یک نقطه از شهر خبر داد. کرم‌الله غلامیان می‌افزاید: اصناف مرتبط با شب عید که به صورت دستفروش در سالهای قبل در سطح شهر حضور داشتند، امسال در یک خیابان و در قالب ۱۰۰ غرفه، متمرکز و ساماندهی شده‌اند.
رئیس اداره اجرائیات شهرداری یاسوج علت این اقدام را جلوگیری از سد معبر در سطح پیاده‌روهای شهر توسط این دستفروشان عنوان کرد. این در حالی است که این اصناف معتقدند که این اقدام شهرداری یاسوج جهت درآمدزایی بوده است. یکی از غرفه‌داران حاضر در این غرفه‌ها مکان‌یابی نامناسب، وجود ترافیک بالا و عدم استقبال مردم از این مکان را عامل فروش اندک ماهی و سبزه شب عید دانست و گفت: شهرداری خدمات خاصی به جز چند داربست در اختیار ما قرار نداده است و به مردم نیز اطلاع‌رسانی نکرده که محل فروش ماهی و سبزه شب عید کجاست. وی افزود: مردم استقبال خوبی از این نمایشگاه شهرداری برای فروش ماهی و سبزه شب عید ندارند.
فعالیت مضاعف شهرداری برای آماده سازی شهر
شهردار یاسوج  با بیان این که با نزدیک شدن به پایان سال فعالیت واحدهای مختلف شهرداری جهت آماده سازی شهر بیش از پیش شده گفت: در این ایام در حوزه فضای سبز، شهرداری با گل‌کاری سطح شهر و میادین و پارکها، چمن‌کاری کاشت درخت و نیز چمن زنی و هرس درختان کلیه پارک‌ها و میادین شهر آماده پذیرایی از میهمانان نوروزی شده است.
محمد علی جاوید با اشاره به فعالیتهای این شهرداری در حوزه خدمات شهری و زیبا سازی شهری افزود: آماده سازی شهر، نصب پرچم و بنر، شستشوی تابلوها، رنگ آمیزی جداول و آماده سازی چراغ‌های راهنمایی از مهم ترین برنامه‌های شهرداری یاسوج در حوزه خدمات شهری برای ایام نوروز است.
وی در ادامه به عملکرد دیگر واحدهای شهرداری یاسوج در ایام پیش‌رو اشاره و تصریح کرد: چاپ بنرهای بزرگ از طبیعت و نقشه گردشگری جهت نصب در ورودی ها و سطح شهر و تهیه پکیج‌های ویژه برای مسافرین از دیگر اقدامات شهرداری یاسوج برای ایام نوروز ۹۵ است.
این گفته‌های شهردار یاسوج در حالی مطرح می‌شود که شهر یاسوج به عنوان پایتخت طبیعت و قطب گردشگری جنوب کشور هنوز در هفته پایانی سال حال و هوای گردشگری نگرفته است. گل‌کاری، چمن کاری و خدماتی از این دست هرچند در مقیاس بالایی در شهر انجام نشده اما به علت اینکه زمان باقیمانده اندک است، تغییر شاخصی در چهره شهر ایجاد نکرده است و کچلی ناشی از زمستان در چمن‌های بسیاری از بلوارهای شهر هنوز به یادگار از ننه سرما مانده است و خودنمایی می‌کند. حال چرا شهر یاسوج هنوز رنگ بهار نگرفته است؟ سوالی است که اعضای شورای شهر به آن پاسخ می‌دهند.
شهر یاسوج حال و هوای عید ندارد
یکی از اعضای شورای شهر یاسوج  می‌گوید: در شهر یاسوج حال و هوای عید را نمی‌بینم.
سرافراز اردشیری با بیان اینکه علت این موضوع را باید از شهرداری و شورای شهر جویا شد، می‌افزاید: مسئول نظافت و زیبا سازی شهر، شهرداری است که این نهاد باید شهر را برای عید نیز زیبا سازی و آماده کند.
وی خاطرنشان کرد: تاکنون کار خاصی در این زمینه انجام نشده است اما امیدواریم شهرداری ظرف چند روز باقیمانده از سال، شهر یاسوج را برای استقبال از سال جدید آماده کند.
تزئین ورودی‌های شهر و استقبال از گردشگران بر عهده میراث فرهنگی است
هدایت امیری، یکی دیگر از اعضای شورای شهر یاسوج اما برخلاف دیگر هم‌قطارش اعتقاد دارد که شهرداری یاسوج فعال است و در حال گل‌کاری و رنگ‌آمیزی جداول و نرده‌های موجود در شهر است. این عضو شورای شهر می‌گوید: فعالیت شهرداری در چندروز آینده بیشتر نیز می‌شود تا شهر از نظر فضای سبز و زیباسازی مبلمان شهری آماده عید باشد.
وی ضمن تایید این موضوع که برخی از فضاهای سبز شهر واقع در میادین بلوارهای اصلی شهر از بین رفته‌اند و چمن آنها تخریب شده و تاکنون بازسازی نشده‌اند، تصریح کرد: فضای سبز شهر یاسوج به پیمانکار جدید واگذار شده است و مقرر شده که مکان‌هایی که دارای خاک نامناسب هستند که سبب از بین رفتن چمن‌ها و ایجاد کچلی در فضای سبز شده، تغییر کند.
معرفی مناطق گردشگری استان با کمک دهیاران
مدیرکل میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد نیز  از برنامه‌های این اداره کل برای ایام نوروز رونمایی کرد. محمود باقری ایجاد بازارچه‌های سوغات محلی در ورودی‌های شهرهای استان و جمع‌آوری متکدیان از سطح شهر را جمله برنامه‌های خود دانست.
البته حال که روزها برای رسیدن به سال ۱۳۹۵ به شماره افتاده‌اند و روزهایی به تعداد کمتر از انگشتان دست به پایان سال مانده است، هنوز این دو طرح میراث فرهنگی در پایتخت طبیعت استان اجرایی نشده است که اگر اجرایی می‌شد می‌توانست در ایجاد حال و هوای عید در شهر نقشی داشته باشد.
بهرحال مدیرکل میراث فرهنگی استان طرح دیگر اداره تحت مدیریت خود را معرفی مناطق گردشگری شهری و روستایی به کمک شهرداری‌ها و دهیاری‌ها می‌داند. طرحی که فرزاد کریمی، کارشناس ارشد توسعه روستایی آن را شبیه شوخی می‌داند و در این زمینه می‌گوید: معرفی مناطق گردشگری آن هم در سه چهار روز پایانی سال شبیه به طنزی است که افکار عمومی هیچگاه آن را باور نخواهد کرد.
کریمی می‌گوید: این روزها تمام کسانی که در کشور می‌خواهند مسافرت کنند، مقصد خود را انتخاب کرده‌اند و به نظر می‌رسد برای معرفی نقاط گردشگری کهگیلویه و بویراحمد به ویژه مناطق روستایی کمی دیر شده است.
وی تصریح کرد: یکسال فرصت خوبی برای معرفی پتانسیل‌های گردشگری استان بوده که اگر در این مدت کاری انجام نشده است، بهتر است در این چند روز باقیمانده نیز کاری انجام نشود، چرا که نتیجه بخش نخواهد بود، اولا دهیاران نمی‌توانند نقشی در معرفی جاذبه های گردشگری داشته باشند و در ثانی هیچکس در جاده مسیر سفر خود را انتخاب نمی‌کند، بلکه هرکس مسافرت برود، در خانه مقصد، بهترین مسیر و بهترین وسیله نقلیه را نیز بر می‌گزیند و سپس مسافرت می‌کند.
مانور برگزار می‌کنیم
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد به برگزاری مانور ستاد خدمات سفر در ۲۵ اسفند در سطح شهرستان‌های استان اشاره داشت و بر برگزاری جشن‌های نوروزی در همه شهرستان‌های استان تأکید کرد.
باقری اظهار کرد: امسال با توجه به وضعیت سیاسی کشور و تعاملات مناسب با کشورهای جهان، شاهد حضور گسترده گردشگران خارجی در استان هستیم که این امر ضرورت فراهم آوردن زیرساخت‌های لازم برای جذب این گردشگران را ایجاب می‌کند.
وی با بیان اینکه امسال نحوه تبلیغات و معرفی اماکن گردشگری با سال‌های گذشته متفاوت است، تصریح کرد: تبلیغات از طریق پوستر حذف و به جای آن کتابچه و سی‌دی مربوط به مناطق گردشگری در بین گردشگران توزیع می‌شود.
البته مردم عید را از صورت شهر نمی‌خوانند شاید با رژه خودروها و مانور حس کنند که عید در حال آمدن است و شور و نشاط عید را پس از مانور در شهر شاهد باشیم.
حال از اینکه فلسفه برگزاری رژه تعدادی خودرو تحت عنوان مانور چیست یا اینکه بنر و اطلاع رسانی جاده‌ای و نقطه به نقطه بهتر از سی دی است که مسافر ابزار مشاهده آن را نداشته باشد و یا اینکه اصلا گردشگر خارجی به کنار، مسئولان بهتر است که آمار مسافران عبوری را به نام گردشگر استان ثبت نکنند، می‌گذریم. شهر یاسوج به عنوان پایتخت طبیعت ایران هنوز چهره عید به خود نگرفته است و برخلاف اظهار نظر مسئولانی که می‌گویند همه چیز خوب است، اما اقداماتی در این مورد انجام نشده است.
------------------------------------
گزارش از: پیمان فرامرزی-تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
1