تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۹:۱۰
کد مطلب : ۱۷۱۸۱۹
جوابیهی گردشگری به پایدار؛ چون گدا کاهل بود تقصیر صاحب خانه چیست
۰
کبنا ؛
در پی انتشار خبری در سایت کبنا نیوز با عنوان «اداره گردشگردی به یک دستگاه تبلیغاتی تبدیل شد»[کلیک کنید] که برگرفته از مصاحبه سعید پایدار عضو شورای اسلامی شهر یاسوج بوده است، روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ضروری میداند برای تنویر افکار عمومی توضیحاتی را ارائه نماید:
نخست به استحضار مردم شریف استان، به خصوص خوانندگان محترم سایت کبنا، میرساند که استان کهگیلویه و بویر احمد، علی رغم اینکه با یک درصد مصاحت کشور جمهوری اسلامی، از لحاظ مساحت، به عنوان یکی از کوچکترین استانهای ایران است، اما با داشتن آب و هوایی منحصر به فرد، بیش از ۳۰۰ اثر طبیعی، ۵۰ قله بالای ۴۰۰۰ متر دارای قابلیت کوهنوردی، ۷۰۰ اثر تاریخی ثبت شده ملی، ۱۹ روستای هدف گردشگری، ۳۰۰ امامزاده واجب التعظیم به عنوان یکی از پرجاذبهترین استانهای کشور نیز معرفی شده است. مزید بر آن، این استان در بهترین موقعیت سوق الجیشی، و به عنوان کریدور شمال به جنوب کشور، و در نزدیکی سه استان بزرگ گردشگر پذیر و گردشگر فرست کشور با آب و هوای نه چندان مناسب قرار دارد. فعالیتهای این اداره کل، با استفاده صحیح از توانمندیهای نهادهای تبلیغاتی کشور، رسانههای جمعی، و به خصوص صدا و سیما، و حضور در نمایشگاهها و جشنوارههای مختلف، به منظور معرفی جاذبههای گردشگری استان، و برگزاری جشنوارهها و نمایشگاههای مختلف در طی سالهای گذشته از جمله جشنواره کوچ عشایر به درستی معرفی شده است موجبات حضور گردشگران انبوه را در استان فراهم نمود.
لزوما، رصد، بررسی و گرداوری آمار مربوط به بازدید گردشگران از جاذبههای استان و اعلام آن به منظور معرفی استان و جذب سرمایه گذار از مهمترین وظایف اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان است. همانطور که معرفی جاذبههای گردشگری، معرفی فرصتهای سرمایه گذاری، حمایت از سرمایه گذاری، رفع مشکلات و موانع در سه حوزه گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی، از وظایف این دستگاه به شمار میآید.
اما اینکه، عضو شورای شهر یاسوج که از قضامسئول کمیسون گردشگری شورای شهر یاسوج نیز میباشد با فرار به جلو، مدیریت خدمات شهری یاسوج را که متوجه شهرداری یاسوج است را بسیار خوب ارزیابی کرده و اداره میراث فرهنگی را به عنوان دستگاه تبلیغات و آمار معرفی میکند جای بسی شگفتی است. در حالی که شهرداری یاسوج با بازار مناسبی تحت عنوان حضور انبوه گردشگران مواجه است، برخلاف رویه سایر شهرها، تا کنون هیچ گونه فعالیتی که نشان از مدیریت صحیح و یا حتی درک این موضوع باشد از جانب آن دستگاه مشاهده نشده است. به نظر میرسد شهرداری، تنها به اخذ ورودیه پارکینگ از گردشگران، اخذ مبالغ ناچیز از چادرخوابی گردشگران در پارکها و آبشار، راضی شده است و این حداقلترین منبع درامد خود را بسیار گرامی و عزیز میدارد که تا کنون، راضی به ایجاد تغییرات جزیی در سطح شهر و مبلمان شهری یاسوج به منظور استفاده گردشگران و ایجاد اشتغال پایدار و کسب درآمد از محل حضور گردشگران در یاسوج نشده است.
عضو محترم شورای شهر که از قضا به عنوان مدیر مجتمع جهانگردی یاسوج نیز به خدمت مشغول است، اداره کل میراث فرهنگی را متهم به آوردن گردشگران به شهر یاسوج و رها کردنشان آنها میداند. لابد ایشان انتظار دارند که این اداره، گردشگران را به زور به هتل تحت مدیریت ایشان رهنمون شود. هرچند که این اداره کل، در اکثر تبلیغات گردشگری خود، مجموعه هتل جهانگردی یاسوج را نیز به گردشگران معرفی مینماید، اما این ضعف آشکار مدیریت آن هتل در یاسوج است که تا کنون نتوانسته است که از این بازار عطیم ایجاد شده گردشگری طرفی ببندد و مسافری جلب کند و گرنه افزایش روز به روز متقاضیان منازل استیجاری در سطح شهرهای یاسوج و سی سخت، گواه این مدعاست که حتی مردم عادی نیز این شرایط را درک کرده و این بازار را، باتوجه حضور گردشگران فراوان بسیار پر رونقتر از آن میدانند که همچون مدیر محترم مجتمع جهانگردی یاسوج دست بر روی دست گذاشته و منتظر حضور مسافر باشند.
به قول آن عزیزی که میگفت
چون گدا کاهل بود تقصیر صاحب خانه چیست.
در پی انتشار خبری در سایت کبنا نیوز با عنوان «اداره گردشگردی به یک دستگاه تبلیغاتی تبدیل شد»[کلیک کنید] که برگرفته از مصاحبه سعید پایدار عضو شورای اسلامی شهر یاسوج بوده است، روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ضروری میداند برای تنویر افکار عمومی توضیحاتی را ارائه نماید:
نخست به استحضار مردم شریف استان، به خصوص خوانندگان محترم سایت کبنا، میرساند که استان کهگیلویه و بویر احمد، علی رغم اینکه با یک درصد مصاحت کشور جمهوری اسلامی، از لحاظ مساحت، به عنوان یکی از کوچکترین استانهای ایران است، اما با داشتن آب و هوایی منحصر به فرد، بیش از ۳۰۰ اثر طبیعی، ۵۰ قله بالای ۴۰۰۰ متر دارای قابلیت کوهنوردی، ۷۰۰ اثر تاریخی ثبت شده ملی، ۱۹ روستای هدف گردشگری، ۳۰۰ امامزاده واجب التعظیم به عنوان یکی از پرجاذبهترین استانهای کشور نیز معرفی شده است. مزید بر آن، این استان در بهترین موقعیت سوق الجیشی، و به عنوان کریدور شمال به جنوب کشور، و در نزدیکی سه استان بزرگ گردشگر پذیر و گردشگر فرست کشور با آب و هوای نه چندان مناسب قرار دارد. فعالیتهای این اداره کل، با استفاده صحیح از توانمندیهای نهادهای تبلیغاتی کشور، رسانههای جمعی، و به خصوص صدا و سیما، و حضور در نمایشگاهها و جشنوارههای مختلف، به منظور معرفی جاذبههای گردشگری استان، و برگزاری جشنوارهها و نمایشگاههای مختلف در طی سالهای گذشته از جمله جشنواره کوچ عشایر به درستی معرفی شده است موجبات حضور گردشگران انبوه را در استان فراهم نمود.
لزوما، رصد، بررسی و گرداوری آمار مربوط به بازدید گردشگران از جاذبههای استان و اعلام آن به منظور معرفی استان و جذب سرمایه گذار از مهمترین وظایف اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان است. همانطور که معرفی جاذبههای گردشگری، معرفی فرصتهای سرمایه گذاری، حمایت از سرمایه گذاری، رفع مشکلات و موانع در سه حوزه گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی، از وظایف این دستگاه به شمار میآید.
اما اینکه، عضو شورای شهر یاسوج که از قضامسئول کمیسون گردشگری شورای شهر یاسوج نیز میباشد با فرار به جلو، مدیریت خدمات شهری یاسوج را که متوجه شهرداری یاسوج است را بسیار خوب ارزیابی کرده و اداره میراث فرهنگی را به عنوان دستگاه تبلیغات و آمار معرفی میکند جای بسی شگفتی است. در حالی که شهرداری یاسوج با بازار مناسبی تحت عنوان حضور انبوه گردشگران مواجه است، برخلاف رویه سایر شهرها، تا کنون هیچ گونه فعالیتی که نشان از مدیریت صحیح و یا حتی درک این موضوع باشد از جانب آن دستگاه مشاهده نشده است. به نظر میرسد شهرداری، تنها به اخذ ورودیه پارکینگ از گردشگران، اخذ مبالغ ناچیز از چادرخوابی گردشگران در پارکها و آبشار، راضی شده است و این حداقلترین منبع درامد خود را بسیار گرامی و عزیز میدارد که تا کنون، راضی به ایجاد تغییرات جزیی در سطح شهر و مبلمان شهری یاسوج به منظور استفاده گردشگران و ایجاد اشتغال پایدار و کسب درآمد از محل حضور گردشگران در یاسوج نشده است.
عضو محترم شورای شهر که از قضا به عنوان مدیر مجتمع جهانگردی یاسوج نیز به خدمت مشغول است، اداره کل میراث فرهنگی را متهم به آوردن گردشگران به شهر یاسوج و رها کردنشان آنها میداند. لابد ایشان انتظار دارند که این اداره، گردشگران را به زور به هتل تحت مدیریت ایشان رهنمون شود. هرچند که این اداره کل، در اکثر تبلیغات گردشگری خود، مجموعه هتل جهانگردی یاسوج را نیز به گردشگران معرفی مینماید، اما این ضعف آشکار مدیریت آن هتل در یاسوج است که تا کنون نتوانسته است که از این بازار عطیم ایجاد شده گردشگری طرفی ببندد و مسافری جلب کند و گرنه افزایش روز به روز متقاضیان منازل استیجاری در سطح شهرهای یاسوج و سی سخت، گواه این مدعاست که حتی مردم عادی نیز این شرایط را درک کرده و این بازار را، باتوجه حضور گردشگران فراوان بسیار پر رونقتر از آن میدانند که همچون مدیر محترم مجتمع جهانگردی یاسوج دست بر روی دست گذاشته و منتظر حضور مسافر باشند.
به قول آن عزیزی که میگفت
چون گدا کاهل بود تقصیر صاحب خانه چیست.