تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۳۲
کد مطلب : ۱۷۱۴۵۳

تجمع چغندرکاران یاسوج؛ دولت کارخانه را تعطیل کرد

۰
کبنا ؛


کارخانه قند یاسوج به عنوان مادر ۴۹ ساله صنعت کهگیلویه و بویراحمد از یک سال پیش تاکنون تعطیل شده و مسئولان بدون توجه به بیکاری کارگران این کارخانه به راحتی در کنار مشکلات این واحد تولیدی می‌گذرند به طوری که کشاورزان چغندرکار استان فارس طلب‌کار از این کارخانه بعد از نزدیک به ۲ سال بلاتکلیفی کارد به استخوانشان رسید و در جلوی در این کارخانه تعطیل تجمع کردند و خواستار پرداخت حق و حقوقشان شدند.

عرقمان ۲ سال پیش خشک شد ولی هنوز مزدش را دریافت نکردیم
یکی از کشاورزان چغندکار استان فارس و طلب‌کار از کارخانه قند یاسوج گفت: بعد از ۴۰ سال رفت به سر کلاس درس تصمیم گرفتم به شغل شریف کشاورزی رو بیاورم ولی کارخانه قند یاسوج پشیمانم کرد.
کارخانه قند یاسوج
محمد کشاورز اظهار داشت: برای راه‌اندازی کارخانه قند یاسوج و رونق تولید این کارخانه چغندر کاشت کردیم و تیشه به زمین زدیم تا بلکه درآمدی عایدمان شود ولی چیزی که گیرمان نیامد بدهکار هم شدیم و هیچ کش در این زمینه جوابگو نیست.
وی عنوان کرد: روایت از ائمه معصوم داریم که مزد کارگر قبل از خشک شدن عرقش باید پرداخت شود ولی عرق کشاورزان چغندرکار استان فارس بعد از دو سال خشک شدن عرق پیشنانی‌شان هنوز در جاده یاسوج-شیراز در رفت و آمد هستند تا بلکه مطالبات خود را از کارخانه قند یاسوج دریافت کنند.
کشاورز ابراز کرد: مگر می‌شود چغندر کشاورزان استفاده شود تفاله، ملاس و شکر کارخانه قند یاسوج فروش شده باشد ولی حق و حساب کشاورزان پرداخت نشود و بعد وقتی برای گرفتن مطالبات خود جلوی کارخانه جمع می‌شویم حراست کارخانه با بدترین برخورد خواهان این باشد که پیگیر حقمان نباشیم.
کارخانه قند برای پرداخت مطالبات کشاورزان امروز و فردا می‎کند
یکی دیگر از کشاوران چغندرکار منطقه بیضا شهرستان سپیدان استان فارس می‌گوید: مسئولان کارخانه قند یاسوج اسفند سال ۹۲ با مراجعه به منطقه گفتند که چغندر مورد نیاز این کارخانه را تامین کنید و نگران هزینه نباشید زیرا کارخانه به بانک تجارت واگذار شده و این بانک پشتیبانی می‌کند.
آیت‌الله خادم افزود: ما برای اینکه چغندر مورد نیاز کارخانه قند یاسوج را تامین کنیم و به این امید که درآمدی کسب شود زمین اجاره کردیم و هزینه‌های فراوان دیگری را متحمل شدیم ولی مصداق این ضرب‌المثل  که «خواستم چیزی بخورم خودمان را خوردند» نمود پیدا کرد.
وی با بیان اینکه به دلیل استفاده از سم دفع آفات در مزرعه چغندر به بیماری سرطان مبتلا شدم، گفت: مسئولان کارخانه قند برای پرداخت مطالباتمان امروز و فردا می‌کند در گذشته می‌گفتند اجازه دهید شکر فروش شود و بعد از آن می‌گویند بگذارید این هفته کارخانه قند را بانک تجارت به بخش خصوصی واگذار کند مالک جدید بدهی‌تان را پرداخت می‌کند و همین‌طور این هفته و آن هفته می‌کنند.

منتظر پرداخت یارانه توسط وزارت جهادکشاورزی هستیم
یکی دیگر از کشاورزان چغندر کار استان فارس نیز گفت: نزدیک به ۲ ساله کارخانه قند یاسوج مطالبات کشاورزان چغندرکار را پرداخت نمی‌کند و هر روز یک وعده می‌دهد و مدت‌ها پیش تاکنون منتظر یارانه وزارت جهادکشاورزی هستند.
حسین بردبار عنوان کرد: کشاورزان چغندرکار هم بدهکار هستند و باید بدهی خود را پرداخت کنند در حالی که خودمان در بلاتکلیفی هستیم و مسئولان هم زره‌ای بفکر نیستند.
دولت سهیم در نابودی صنعت قند و شکر/کشاورزان ۱۲ میلیارد ریال طلب دارند
مدیرعامل کارخانه قند یاسوج در این زمینه می‌گوید: واقعیت امر بدون همکاری کشاورزان چغندرکار استان فارس فعالیت چغندری کارخانه قند یاسوج امکان پذیر نیست و یک ریال ارزش ندارد.
قدرت‌الله حبیبی میزان مطالبات کشاورزان چغندکار به کارخانه قند یاسوج را یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان اعلام کرد و افزود: کارخانه قند یاسوج یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان از وزارت جهاد کشاورزی بابت یارانه طلب دارد که قرار بود در سال ۹۳ پرداخت شود ولی هنوز خبری نیست که در صورت پرداخت این مبلغ مطالبات چغندکاران پرداخت می‌شود.
وی بیان کرد: تاکنون برای رفع مشکلات این کارخانه با مسئولان کشوری از جمله نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه و معاون سابق نظارت راهبری رئیس جمهوری و مسئولان وزارت جهاد کشاورزی داشتیم ولی توجهی نکردند.
حبیبی میزان مصرف قند و شکر کشور را را ۲٫۵ میلیون تن در سال اعلام کرد و گفت: دولت از واردات شکر سفید استقبال می‌کند در حالی کارخانجات قند کشور روبه نابودی است و حتی حاضر نیست بدهی‌شان به این کارخانه‌ها را پرداخت کنند.
مدیرعامل کارخانه قند یاسوج با بیان اینکه مالک کارخانه قند یاسوج بانک تجارت است، عنوان کرد: بر اساس سیاست گذاری دولت بانک‌ها باید واحدهای صنعتی و تولیدی تحت پوشش خود را به بخش خصوصی واگذار کنند که کارخانه قند یاسوج به مزایده گذاشته شده و تاکنون ۳ مشتری برای خرید وارد مذاکره شدند ولی محقق نشد و قراره مشتری آخری تا آخر این هفته کارخانه را خریداری کند.
---------------------------------
گزارش: سجاد نوبهار


نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1