تاریخ انتشار
پنجشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۰۰:۴۰
کد مطلب : ۱۷۰۵۳۲

انتخاب اصلح!؟

۰
کبنا ؛سید شهریار دانشمند
در انتخاب‏هایی که جنبه ملی دارد و می‌‏تواند زندگی و آینده شهر، استان و کشورمان را تحت تاثیر قرار دهد باید دانست که یک اشتباه نادرست و غلط منجر به پشیمانی و بروز پیامدهای سنگینی برای فرد و جامعه می‌‏گردد چه بسا تاکنون نیز شهروندانمان خسارت‏های مادی و معنوی زیادی را به دلیل همین اشتباهات در دوره‏های مختلف پرداخت نموده‏اند.
مسأله انتخابات، مسأله سپردن سرنوشت مسائل اقتصادى، فرهنگى، اجتماعی و مسائل گوناگون دیگر و بخش عمده امکانات و پتانسیل یک منطقه به یک نفر و یک مجموعه است. اینجا جایى نیست که من و شما بتوانیم به حداقل اکتفاء کنیم؛ دنبال حداکثر باشید؛ بهترین را انتخاب کنید.
بهترین کیست؟ من نسبت به شخص، هیچ‏گونه نظرى ابراز نمی‌‏کنم؛ اما بهترین، آن کسى است که درد منطقه و مردم را بداند، با مردم یگانه و صمیمى باشد، از فساد دور باشد، دنبال اشرافیگرى خودش نباشد البته که آفت بزرگ ما اشرافیگرى و تجمل ‏پرستى است. به کسى گرایش پیدا کنیم که به معیشت، به آینده‌ و به عزت مردم اهمیت مى‌دهد. تبلیغات رنگین و متنوع ملاک نیست؛ وعده‏‏هاى غیر عملى ملاک صلاحیت که نه بلکه ملاک عدم صلاحیت است.
نقاط ضعف و قوت؛ آن چیزهائی که امروز برای نماینده نقاط قوّت محسوب می‌‏شود، باید در نماینده بعدی وجود داشته‌ باشد، و آنکه امروز نقاط ضعف شناخته می‌‏شود را باید با انتخاب مناسب‏‌تر از خود دور کنیم. یعنی در سلسله‌ی نمایندگانی که پشت سر هم می‌آیند، باید رو به پیشرفت، تعالی و تکامل باشیم. بنابراین باید از دوره‏های گذشته درس بگیریم، در این دوران عده‏ای با بی‌تفاوتی به دنبال زندگی خودشان بودند و سکوت کردند و عده‏ای نیز به دنبال کاسبی رفتند اما برخی هم در وسط میدان به دنبال آگاه سازی مردم و کمک به کشور و منطقه بودند، اقدامات این دسته از افراد با کسانی که سکوت کرده و بی‌تفاوت بودند هیچگاه قابل مقایسه نیست.
وظایف نماینده؛ یکی از راه‏هایی که برای شناخت اصلح به ما کمک ‏می‏کند، شناخت وظایف نماینده است. طبق اصول متعدد قانون اساسی جمهوری اسلامی نمایندگان وظایف و اختیارات خطیر و گسترده‏ای دارند که اگر به آن‌ها عمل شود ‏می‏تواند برای کشور بسیار سودمند باشد. از جمله حق اظهار نظر در تمام مسایل کشور، وضع قانون، تصویب طرح‏‌ها و لوایح، تحقیق و تفحص، تصویب عهدنامه‏‌ها و موافقتهای بین المللی، هرگونه تغییر در خطوط مرزی، رای اعتماد به وزرا، سوال و استیضاح وزرا و رییس جمهور و...
تخصص؛ چنانچه نماینده دارای تخصص باشد بی‌جهت در رای دادن به لایحه و طرحی قیام نمی‌‏کند بلکه رای او (مثبت یا منفی) به طرح و لایحه براساس آگاهی و تخصص است و نتیجه آن تصویب قوانینی است که کشور را در مسیر توسعه و تعالی و ترقی قرار ‏می‏دهد و البته قانون خوب نیاز به اجرای خوب دارد تا کارایی داشته باشد و برای اجرای خوب و نتیجه بخش کنترل و نظارت لازم است که خوشبختانه یکی دیگر از وظایف نمایندگان است. اگر نظارت‏های دقیق‏تری از سوی نمایندگان بر دستگاه‏های اجرایی وجود داشت قطعاً وضعیت بهتری داشتیم.
و البته کلان نگری بجای بخشی نگری و جزیی نگری؛ نماینده باید در کنار حوزه انتخابیه‌اش بعنوان نماینده ملت دغدغه‏ی حقوق همه‏ی ملت را داشته باشد و بالحاظ منافع ملی بعنوان نماینده یک حوزه خاص از حقوق حوزه‏اش با شجاعت و درایت، با منطق استدلال و با قاطعیت دفاع کند.
قدرت بیان؛ بسیار مهم است چرا که نماینده از جانب ملت نطق ‏می‏کند و مهترین ابزارش در مجلس جهت موافقت یا مخالت، سوال و استیضاح و یا تذکر آیین نامه‏ای قدرت سخنوری است، باید با این ویژگی بتواند در مدت زمان کوتاه و محدود حداکثر استفاده را در راستای احقاق حقوق ملت وحوزه انتخابیه خود ببرد.
شجاعت؛ نقش مهمی در ایفای تمام وظایف دارد. فردی شجاع است که بدون اضطراب و دلهره و ترس نظارت ‏می‏کند تحقیق و تفحص ‏می‏کند. به راحتی مخالفتش را با لوایحی که بنظرش سودی برای کشور ندارد اعلام ‏می‏کند. با قدرت و صلابت سوال و استیضاح (اگر ضروری باشد) ‏می‏کند. دو ویژگی مهم در مدرس نداشتن ترس و نداشتن طمع بودکه از او اسطوره ساخت.
در ‌‌نهایت موارد زیر به صورت تیتر وار نیز جهت کمک به انتخاب مناسب‌تر عنوان می‌‏گردد:
بصیرت سیاسی و اطلاع از مسایل روز ایران و جهان
عدالت را نه در توزیع همه جانبه و متوازن فقر، بلکه در توزیع متناسب ثروت بداند.
تفاوت کارآفرینی و اشتغال زایی را بداند.
تفاوت اختیارات رئیس جمهور، وزیر و نماینده مجلس را بداند و وعده‏ای خارج از حوزه مسولیت خود ندهد.
تعریفی جامع و دقیق از منافع ملی داشته باشد.
محور‌ها اصلی هر یک از برنامه‏های توسعه قبلی کشور را بداند. مهم‏‌ترین توفیقات و عدم توفیق‏های برنامه‏های توسعه را بتواند بیان و علل و عوامل آنرا تحلیل کند.
توسعه دانش بنیان را مقدم بر رانت خواری، باند بازی و قوم‏گرایی بداند و تعداد هنرمندان، معلمان و اساتید در لایه اول دوستان، مشاوران و همراهانش از صنف محترم پیمانکاران کمتر نباشد.
با اصول علمی و معاهده‏های بین المللی آشنایی داشته باشد و چرا که با ابزار و افکار دوران کشاورزی و صنعتی نمی‌‏توان در عصر دانایی موفق بود.
اگر هیچکدام از شرایط فوق را نداشت حداقل به خدا معتقد باشد و خدا را ناظر بر اعمال خود بداند.
با این حال وقتی تمام ویژگی‌ها در یک نفر جمع نیست و در مقام اولویت‌گذاری هستیم، باید دید داشتن هر کدام از موارد عنوان شده تا چه اندازه اولویت دارد. در چنین شرایطی این تفکر را ‏می‏طلبد که نیاز‌ها و مشکلات خود را اولویت بندی کنیم و به چالش‏هایی که الویت بیشتری دارند و نیازمند رسیدگی ضروری و اقدام عملی است بپردازیم. ببینیم در کدام حوزه‏‌ها ضعف و مشکل داریم و چه چیزهایی برای پیشرفت منطقه لازم و ضروری است، در چه حوزه‏هایی دچار فقر و کمبود هستیم و به چه شاخص‏هایی نیازمندیم کدام یک از کاندیدا‌ها می‌‏توانند در حوزه‏هایی که دارای کمبود و ضعف هستیم مثمر ثمر باشد.
سخن آخر:
در کشور ما هم هرچند که در میان بسیاری از نخبگان و سیاسیون اخلاق حرف اول را می‌زند، ‌ اما این مهم‌ترین مؤلفه انسانی در حال کمرنگ شدن در عرصه سیاسی است. باید توجه کرد که هر قلم و قدمی که فضای سیاسی منطقه را به سمت بی‌انگیزشی و بی‌تحرکی و بی‌تفاوتی سوق می‌دهد، قطعا به شر می‌رود و باید در مسیر خود تجدید نظر کند و به رعایت تقوای انتخاباتی توصیه شود. بی‌تردید حاکم شدن ادبیات غیراخلاقی در فضای سیاسی جامعه افکار عمومی را هم تحت تأثیر قرار داده و تأثیری غیرقابل جبران در عرصه اجتماع همچون گذشته خواهد گذاشت.
نام شما

آدرس ايميل شما

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
1