تاریخ انتشار
شنبه ۱ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۰۱:۰۶
کد مطلب : ۱۶۶۹۵۹

گفتمان مدیریتی؛ چرا روشنفکر؟

۱۷
۰
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
کبنا ؛ش. الف-بخش دوم
مقدمه‌ای از بخش اول:
در بررسی فاکتورهای مدیریتی می‌توان فاکتور‌ها را به دو نوع تقسیم کرد: فاکتورهای شخصیتی و فاکتورهای اکتسابی.
پس مدیریت تنها هنر صرفا مبتنی بر توانایی‌های فردی نیست؛ با اذعان به اینکه ویژگی‌های شخصیتی در مدیریت بسیار مهم است اما در دنیای مدرن امروزی، مدیریت یک علم آکادمیک و رو به رشد و اکتسابی است.
در این نوشتار به بررسی چند ویژگی کاربردی مدیران موفق و انطباق آن با کارنامه علمی - عملی «مهدی روشنفکر» از داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی بویراحمد و دنا پرداخته شده است.
در بخش اول سه اصل مورد بررسی قرار گرفت؛ در نوشته حاضر به سه اصل دیگر و نتیجه گیری پرداخته شده است.
اصل چهارم: «تحمل و انتقاد پذیری»
فردی که طالب مسئولیت یک واحد است باید آگاه باشد که در آن واحد از یک کلاس درس گرفته تا اداره یک شهر، استان یا کشور، انتقادهایی درباره عملکردش وجود خواهد داشت. فردی که تحمل شنیدن انتقاد را ندارد با ورود به فاز مدیریتی اشتباهی مهلک می‌کند، چرا که برای مقابله با انتقاد‌ها تقریبا تمام توانش را مصروف به حذف انتقاد‌ها می‌کند و او را از انجام و رسیدگی به وظایف اصلی‌اش باز می‌دارد. مدیر خوب باید به تمامی صداهای مجموعه‌اش این فرصت را بدهد که تمامی نظرات و نقدهای خود را در یک فضای سالم مطرح نمایند. این امر به این معنا نیست که مدیر احازه دهد که نیرو‌هایش یا مجموعه تحت کنترل وی فضای نقد را به یک فضای آشفته و تخریبی تبدیل نمایند اما وی باید ترتیبی اتخاذ نماید که از تمامی نقدهای مفید حتی نقدهایی که با یک ارائه نامطلوب مطرح شده‌اند در جهت افزایش بهره وری و مصالح عالی مجموعه خویش استفاده نماید.
اصل پنجم: «نظام تنبیه و پاداش»
مدیر قانون مدار بایستی بی‌آنکه دچار افراط و تفریط شود مجموعه تحت کنترل خود را با بکار گیری نظام معتدل تنبیه و پاداش به سمت ترقی سوق دهد. این بخشی از سازوکارهای مدیریتی است.
اصل ششم: «ارزیابی دوره‌ای»
یک مدیر حرفه‌ای درست به مانند یک ناخدا باید در تمامی لحظات به بررسی عملکرد مجموعه خویش بپردازد و از ادامه مسیر درست، عقلانی، رو به پیشرفت مجموعه خویش اطمینان حاصل نماید. او باید بداند که مجموعه وی در مسیر تعیین شده پیش می‌رود یا خیر؟ اگر جواب مثبت است چگونه می‌توان این رشد را سریع‌تر کرد؟ و اگر منفی است تا چه میزانی از مسیر صحیح منحرف شده است و راه‌های جبران کدامند؟
این امر محقق نخواهد شد مگر با ارزیابی دوره‌ای. ارزیابی دوره‌ای یعنی تمامی عملکرد‌ها از آغاز تا انجام ارزیابی بدور از هرگونه تعصب است. وابسته به نوع مدیریت و مجموعه تحت کنترل این ارزیابی می‌تواند در فواصل روزانه، هفتگی، ماهیانه یا سالانه انجام گیرد.
«روشنفکر» با داشتن سوابق اجرایی متعدد از ابتدای فعالیت فرهنگی- سیاسی خویش با احساس نیاز به توسعه بیشتر دانش و بینش خود و با وجود عضویت داشتن در هیات علمی دانشگاه فرهنگیان استان، در راه کسب دانش بیشتر آرام نگرفته است. با توجه به رشته تحصیلی ایشان (مدیریت آموزشی) و نیز اتکا به سوابق اجرایی ایشان می‌توان این امیدواری را در ذهن پروراند که در صورت برگزیده شدن به عنوان نماینده مردم فهیم با علم مدیریتی و علاقه ذاتی به فراگیری دانش‌های نو مدیریتی و آموزشی، توان خویش را معطوف انجام اقدامات نوین و خلاقانه در حوزه انتخاباتی خویش نماید و با رسیدن به کرسی نمایندگی، خویشتن را از آموزش بی‌نیاز نداند. این امید وجود دارد که میز مدیریتی او میز دانش افزایی در جهت اعتلای سطح فرهنگی و معیشتی مردم غیور حوزه انتخابی‌اش باشد.
روشنفکر در دوران تصدی پست‌های اجرایی خویش، با بکارگیری نیروهای مشاوره‌ای قوی و زبده از هر طیف سیاسی، بخوبی این ضرورت را درک کرده است که با بهره‌گیری از مشارکت فکری و واگذاری اختیارات. به مشاوران قوی فراجناحی- فراطایفه‌ای قدرت مضاعفی برای رفع محدودیت‌ها و محرومیتهای حوزه انتخابی خویش خواهد داشت.
علاوه بر این در تمامی دوران خدمت خود، این مهم را نشان داده است که علاوه بر قاطعیت در تصمیمات از هر گونه تصمیم گیری احساسی و شتابزده پرهیز می‌کند و میانه روی را سرلوحه تصمیم گیری خویش قرار داده است.
ایشان همواره از تمامی نقد‌ها درس گرفته است دروسی که در ‌‌نهایت او را برای پیشبرد اهدافش و رشد مجموعه تحت مدیریت‌اش بی‌‌‌نهایت کمک کرده است.
وی می‌داند که هر فردی هر چقدر که مستعد هم که باشد خطا نیز می‌کند لذا بر این باور است که وجود نظام تنبیه و پاداش فرا‌تر از اینکه فرد خاطی چه کسی است از الزامات یک مدیر موفق است و نیز معتقد است که به افراد ساعی و خادم باید فرصت ترقی و رشد داد. او با سالیان طولانی تجربه تدریس در مقاطع مختلف در دانشگاه‌های استان به خوبی می‌داند که ارزیابی‌های دوره‌ای سوپاپ اطمینانی برای طی مسیر درست مجموعه او است.
امید است که با درایت ملت فهیم حوزه انتخابی وی بتواند در جایگاهی حساستر باز هم خدمت گذار مردمش باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما

اصلاح طلب
Romania
واقعا روشنفکر فردی متین با خدا شجاع مردم دار و مدیر و رهبری به تمام معناست درود بر روشنفکر درود
مینا
Iran, Islamic Republic of
درود بر روشنفکر تاجگردون جدید بویراحمد..شخصی ک چهارسال دیگه حتی بدون تبلییغ دوباره راهی بهارستان میشه..انشالله
زلاتان بارسا.رجایی خودم
Iran, Islamic Republic of
روشنفکر ادم مومن وخوبیه ولی به درد ..بهارستان شخصیتی حقوق دان و فردی عادل رامیخواهد و چه کسی بهتر از دادستان رجایی نسب..خداکنه فردابارسا هم ببره
Iran, Islamic Republic of
اقای روشنفکر فردی بسیار خوش فکر و گزینه ای کاملا مناسب برای استان هستن.
ف.پ
Romania
با سلام.. تنها شخصی که واجد همه ویژگی های مطلوب یک نماینده و یک مدیر و برنامه ریز هست،حاج مهدی روشنفکره.. سوابق ایشون تایید میکنه و شخصیت ایشون به همه آشکار شده. یا مهدی حاج مهدی
دهدشت
Iran, Islamic Republic of
من سری گذشته به زارع رای دادم و الان پشیمانم
ولی این بار با تحقیق و تفکر انتخاب کردم
چه کسی لایق تر از روشنفکر
حق
Iran, Islamic Republic of
نماینده باید بانفوذ و سخندان باشه ، باید حق مردمشو بگیره ، آقای روشنفکر بسیار آدم مومن و پاک و صادقی هستن ، ولی شرایط نماینده بودنو ندارن.
مرتضی
United States
روشنفکر شخصی مدیر، باتقوا، شجاع، ونترس هست و زیر بار هیچ زوری نمیره ، ایشون شایسته نمایندگی است
شهروند
Iran, Islamic Republic of
اقای روشنفکر فردی میانه رو و با انصاف هستند ایشون واقعا لایق مجلس رفتند ففط ایشون میتونه انتظار اقشار مختلف براورده کنه
Iran, Islamic Republic of
احساسی فکرنکنید شجاع جسورنجات دهنده بویراحمددکترنیکبخت
نرسی
Iran, Islamic Republic of
زالاتان عزیز اتفاقا کسی که به درد بهارستان بخوره خود حاج مهدی هست .مهم علم و عمل ایشان میباشد .
لوداب قهرمان
Iran, Islamic Republic of
اقای روشنفکر شما به عنوان فرهنگی این جامعه چرا طایفه گرایی رو میارین وسط
مهدی
Iran, Islamic Republic of
حاج مهدی فردی است بیرون امده از دل مردم بدون ریا و تکبر فردی است مدیر و مدبر به یاری مردم ستم کشیده بویراحمد از صندوقهای بویراحمد فقط یه اسم بیرون میاد و اون هم اسم حاج مهدی روشنفکره تا صبح پیروزی راهی نیست عزیزان
شیراز
Iran, Islamic Republic of
برجام بویراحمدانتخاب روشنفکر
طاها
Iran, Islamic Republic of
نامزدی اصلح ،باصداقت،قانون گرای به تمام معنا،کسی که آمده تا چادر همبستگی آش را برأی مردم بویراحمد بر پا کند ،کسی که در خدمت رسانی دست وبالش بسته نیست،کسی که راه خود را با غرور گم نمی کند، کسی که ضابطه را بر رابطه ترجیح میدهد ،شجاع ،نترس،مردمدار،باجرأت،مردی از جنس دانشگاه و ازجنس مردم بامردم و برأی مردم رنج دیده ....آیا این شخصیت لایق مجلس نیستند!???
Iran, Islamic Republic of
به امید پیروزی حاج مهدی روشنفکر
رز
Iran, Islamic Republic of
درود بر روشنفکر،ایشون مدیری مدبرو سابقه مدیریتی وکارایی بالآ،شخصی است با فکری معتدل ن افراط ن تفریط و فراجناحی ایشون دنبال قدرت نیستن دنبال اهداف مردم ودرک سختیاشون هستن
دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
1