تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۴۱
کد مطلب : ۱۶۵۲۵۲

در کنار عشایر کهگیلویه / برگزاری نخستین جشنواره شعر «وار» در بهمئی / مرغ غیربهداشتی در یاسوج

۰
کبنا ؛خبرهای کهگیلویه و بویراحمد /


دوری از هیاهوی شهر در کنار عشایر کهگیلویه + تصاویر

زندگی عشایری به رغم مشقت‌ها جلوه‌ای از سبک زندگی و فرهنگی است که آدمی را از هیاهوی شهر دور می‌کند.

 زندگی ساده و بی‌آلایش عشایر در محیطی به دور از هیاهو، آرام‌بخش است و دنیایی که این قشر تلاشگر جامعه در آن زندگی سپری می‌کنند با دنیای قشرهای دیگر تفاوت دارد.

تجربه یک روز از حضور در کنار عشایر و از نزدیک حس کردن زندگی عشایری در دامان پرمهر طبیعت و دور از تجملات زندگی شهری بسیار لذت‌بخش و شیرین است. مهمان‌نوازی این مردمان بی‌آلایش چنان گرم و صمیمی است که متوجه گذر زمان نمی‌شوی و هر چه بیشتر با آن‌ها باشی صفا و خلوص بیشتری از این قشر را متوجه خود می‌بینی.

همنوایی هماهنگ گله گوسفند، چابکی و بازیگوشی بره‌ها و بی‌تابی برای شیر خوردن، کتری و قابلمه‌های ذغالی تماشایی است.

در زندگی عشایری در عین سادگی آرامش خاصی حاکم هست و خود یک جاذبه گردشگری برای مردم شهرهاست تا از نزدیک با آداب و فرهنگ جامعه عشایری آشنا شوند.

اینجا مردمانش با طبیعت خو گرفته‌اند و فقط به کار خود فکر می‌کنند. حضور در جمع عشایر غیور جلوه‌ای از فرهنگ است که تو را از هیاهوی هیولایی شهر دور می‌کند و به آسمان زیبای آبی، دشت‌های وسیع کوهساران پرطراوت فرا می‌خواند.

با عبور از جاده‌های پرپیچ و خم تا رسیدن به سکونت‌گاه عشایر منحنی مشکلات زندگی پرتلاطم زندگی به تعادل می‌رسد و دوری چند ساعته از فضای مجازی به دلیل عدم آنتن‌دهی آرامش دیگری دارد.

عشایر حومه غربی دهدشت ظرفیت‌های خوبی در بحث تولیدات دامی، صنایع دستی، تولید فرآورده‌های لبنی دارند و عمده‌ترین دغدغه این قشر نبود راه ارتباطی مناسب است.

جاده‌ای که برای رساندن تانکر سیار آب هم دردسر شده و صعب‌العبوری آن کمتر از نیمی از آب را تا محل می‌رساند از مشکلات عشایر حومه غربی است.

 


 
عشایر کم‌توقع این منطقه از خدمات‌رسانی مسئولان ابراز رضایت دارند اما تأکید می‌کنند عبور و مرور آن‌ها با وضعیت جاده مشکل‌آفرین است و باید فکری به حال آن شود.

مادر عشایری که در نیم روز حضور ما را به گرمی پذیرفته بود و لبخند از لبانش محو نمی‌شد درباره سرکشی مسئولان تصریح کرد: حضور امام جمعه، فرماندار و مدیران در بین ما باعث خوشحالی است و نشان می‌دهد آن‌ها به فکر رفع مشکلات هستند.

 


 
این مادر با بیان اینکه در سرکشی مسئولان ویزیت رایگان و توزیع داروی مورد نیاز دام انجام شده است دعای خیر خود را بدرقه راه عوامل و دست‌اندرکاران این حرکت خداپسندانه کرد.

 

ویزیت رایگان عشایر

 
یکی دیگر از اهالی منطقه عشایری حومه غربی به خبرنگار فارس گفت: زندگی ما هرچند هیجان‌انگیز و با مشقت است اما شاکر هستیم و قدر داشته‌هایمان را می‌دانیم.

سید خداداد اجتهادی جمعیت عشایری شهرستان کهگیلویه را بیش از ۶ هزار خانوار دانست و گفت: این شهرستان ۶۰ درصد جمعیت عشایری کهگیلویه و بویراحمد را شامل می‌شود.

وی تصریح کرد: عشایر شهرستان ۶۰۰ هزار رأس دام سبک و سنگین دارند و محصولات این قشر در چهار دسته باغی، زراعی، صنایع دستی و لبنی تولید و به بازار عرضه می‌شود.

 


 
رئیس امور عشایر کهگیلویه با بیان اینکه آبرسانی به مناطق عشایری از طریق ۲ دستگاه تانکر با ظرفیت ۱۲ هزار لیتری انجام می‌شود، افزود: روزانه سه سرویس و در شبانه‌روز ۷۲ هزار لیتر آب بین ساکنان مناطق عشایری شهرستان توزیع می‌شود.

اجتهادی از بازگشایی ۱۵۰ کیلومتر جاده عشایری در مناطق گرمسیری شهرستان در سال جاری خبر داد و گفت: امسال بیش از ۸۰۰ کیلومتر جاده عشایری بازسازی، تسطیح و مرمت شده است.

این مسئول احداث ۳ دهنه پل در مناطق لاسپید و دره‌گرده در حومه غربی را از دیگر خدمات اداره امور عشایر در سال جاری برشمرد و گفت: بیش از یک‌هزار و ۲۰۰ تن جو و ۱۵۰ تن کنسانتره به صورت یارانه‌ای بین عشایر توزیع شده است.

اجتهادی تصریح کرد: ۷۰ عدد تانکر در ۲ نوع تاشو و چرخدار با هزینه‌ای بالغ بر ۴۹ میلیون تومان خریداری و به عشایر تحویل داده شد.

-----------------------------------------
گزارش و عکس از: طیبه سعادتی‌نیک
-----------------------------------------



برگزاری نخستین جشنواره منطقه‌ای شعر گویشی «وار» در بهمئی

رئیس فرهنگ و ارشاد اسلامی بهمئی از برگزاری نخستین جشنواره منطقه‌ای شعر گویشی با عنوان «وار» با میزبانی این شهرستان خبر داد.
امین درخشان از برگزاری نخستین جشنواره منطقه‌ای شعر گویشی با عنوان «وار» خبر داد و گفت: این جشنواره به میزبانی شهرستان بهمئی برگزار خواهد شد.
رئیس فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان بهمئی هدف از برگزاری این جشنواره را ایجاد فضای وحدت و همدلی با عنایت به شعار سال مقام معظم رهبری در حوزه فرهنگ در استان‌های زاگرس‌نشین که دارای گویش مشترک لری و متعلقات مشترک فرهنگی هستند، عنوان کرد.
وی افزود: شناسایی استعدادهای درخشان استان‌های لرنشین (زاگرس نشین) در حوزه شعری و جهت‌دهی به خلق و بازشناسی مضامین انقلابی در شعر لری از دیگر اهداف برجسته جشنواره منطقه‌ای شعر لری «وار» است.
این مسئول اظهار داشت: جشنواره منطقه‌ای شعر گویشی «وار» با حضور استان‌های خوزستان، چهارمحال و بختیاری، لرستان، فارس و کهگیلویه و بویراحمد به میزبانی کهگیلویه و بویراحمد در شهرستان بهمئی برگزار خواهد شد.
درخشان بخش‌های جشنواره را آزاد، سنت‌ها و آئین‌های بومی و محلی و طنز و بخش جنبی (ویژه فجر انقلاب اسلامی) عنوان کرد و بیان داشت: به ۱۲ اثر برگزیده جشنواره لوح تقدیر، تندیس و جوایز نقدی تعلق خواهد گرفت.
وی با بیان این که قالب‌های شعری این جشنواره سپید و کلاسیک است، تصریح کرد: انتخاب موضوعات شعری مناسب، استفاده از تصویرهای هنرمندانه و مناسب با فضای شعری، به کارگیری الگوهای اخلاقی و تربیتی در اشعار از موارد مهم ارزیابی آثار است.
رئیس فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان بهمئی با بیان این که آخرین مهلت ارسال آثار به دبیرخانه ۲۹ اسفند ماه سال جاری است، یادآور شد: هر شاعر می‌تواند حداکثر سه اثر به دبیرخانه ارسال کند ضمن این که آثار ارسالی نباید در هیچ جشنواره دیگری برگزیده شده باشند.
درخشان تصریح کرد: آئین تجلیل از برگزیدگان این جشنواره ۲۲ و ۲۳ فروردین‌ماه سال آینده با حضور مسئولین کشوری و استانی در شهرستان بهمئی برگزار خواهد شد.
رئیس اتاق اصناف کهگیلویه:
نمایشگاه عرضه مستقیم کالا در دهدشت افتتاح شد
رئیس اتاق اصناف کهگیلویه گفت: نمایشگاه عرضه کالا از امروز تا پنجم اسفندماه در محل نمایشگاه دهدشت دایر است.
خبرگزاری فارس: نمایشگاه عرضه مستقیم کالا در دهدشت افتتاح شد
به گزارش خبرگزاری فارس از کهگیلویه، نمایشگاه بهاره دهدشت ظهر امروز با حضور فرماندار و اعضای شورای اداری این شهرستان آغاز بکار کرد.
عین‌الله اخوان در آیین افتتاحیه این نمایشگاه اظهار داشت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده نمایشگاه عرضه مستقیم کالا از امروز به مدت ۱۰ روز در خیابان مذکور پارسی دایر است.
رئیس اتاق اصناف کهگیلویه تصریح کرد: ۱۵۰ غرفه در نمایشگاه بهاره امسال کالاهای مورد نیاز مردم را عرضه می‌کنند.
اخوان با بیان اینکه ۹۰ درصد از شرکت‌کنندگان در این نمایشگاه غیربومی است افزود: اقلامی مانند آجیل و خشکبار، البسه، کیف و کفش، مواد لبنی، شیرینی‌جات، سوغات و هدایای استان‌های کشور با میانگین ۱۵ درصد تخفیف به فروش می‌رسد.
وی تنظیم بازار و جلوگیری از افزایش بی‌رویه قیمت‌ها را از اهداف برپایی این نمایشگاه دانست و گفت: یکی از عوامل مهم در تنظیم بازار به ویژه در آستانه سال نو تامین کالاهای اساسی در نمایشگاه‌های فصلی است که با برپایی این نمایشگاه کمک خوبی به خرید مردم می‌کند.
رئیس اتاق اصناف کهگیلویه افزود: شهروندان می‌توانند هرگونه تخلف و گرانفروشی را به واحد بازرسی و نظارت مستقر در نمایشگاه گزارش دهند.
مطالبات ۴۰ میلیاردی بیمارستان‌های کهگیلویه و بویراحمد از سازمان‌های بیمه‌گر
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: مطالبات بیمارستان‌های کهگیلویه و بویراحمد از سازمان‌های بیمه‌گر ۴۰ میلیارد تومان است.
پرویز یزدان‌پناه پیش از ظهر امروز در جشن روز پرستار با تبریک ولادت حضرت زینت (س) گفت: پرستاران ۶۵ درصد کادر درمانی استان را تشکیل می‌دهند.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج اجرای طرح تحول سلامت را در استان موفقیت‌آمیز دانست و اظهار کرد: قبل از اجرای این طرح میزان پرداختی از جیب مردم ۴۰ درصد بود که بعد از اجرای طرح به ۵ درصد کاهش یافت و باعث رضایت‌مندی ۸۰ درصدی مردم شده است.
وی به ناکافی بودن فضای هتلینگ‌ و بیمارستان‌های استان اشاره کرد و یادآور شد: بیش از ۸۵ درصد تجهیزات مورد نیاز بیمارستان‌ها و ۱۱ قلم تجهیزات هتلینگ‌ها تهیه شده و حدود ۳۵ میلیارد تومان تجهیزات متوسط و کلان خریداری و در بیمارستان‌های استان نصب شد.
این مسئول با بیان اینکه سایر تجهیزات مورد نیاز بیمارستان‌های استان به مبلغ ۲۰ میلیارد تومان تا پایان سال خریداری می‌شود، گفت: از زمان اجرای طرح تحول سلامت تاکنون ۱۰۰ پزشک متخصص و ۱۵ فوق تخصص در بیمارستان‌های استان جذب شدند.
یزدان‌پناه غیر واقعی بودن تعرفه‌های بیمارستان‌ها را از مشکلات جدی نظام سلامت استان دانست و تصریح کرد: با واقعی شدن تعرفه‌های بیمارستان‌ها در سال گذشته تراز بیمارستان‌ها مثبت و پرداختی کادر پرستاری و پزشکی افزایش یافت.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج تاخیر در پرداخت مطالبات بیمارستان‌ها از سوی سازمان‌های بیمه‌گر را موجب عقب افتادن مطالبات کادر سلامت استان دانست و اضافه کرد: مطالبات بیمارستان‌های استان از سازمان‌های بیمه‌گر ۴۰ میلیارد تومان است که تاکنون مطالبات مرداد ماه پرداخت شده است.
وی بیان کرد: یک‌هزار و ۳۶۶ کادر پرستاری اعم از بهیار، کمک‌بهیار، اتاق عمل و هوش‌بری در بیمارستان‌های استان فعال هستند که از این تعداد یک‌هزار و ۱۱۵ پرستار در بخش‌های دولتی مشغول به فعالیت هستند که با توجه به توسعه بخش‌های مختلف بیمارستانی استان نیازمند جذب پرستار جدید در بخش اورژانس و مراقبت‌های ویژه هستیم.
این مسئول تعداد تخت‌های فعال بیمارستان‌های استان را ۸۵۴ تخت اعلام کرد و افزود: ضریب کادر پرستاری به تخت‌های بیمارستانی در استان ۱٫۳ درصد است در حالی که در کشور ضریب پرستار به تخت‌های بیمارستانی یک درصد است.
یزدان‌پناه از جذب ۹۵ پرستار شرکتی در بیمارستان‌های استان در سال جاری خبر داد و گفت: امیدواریم با به نتیجه رسیدن برجام و بهبود وضعیت اقتصادی کشور مطالبات نظام سلامت استان پرداخت و تراز بیمارستان‌ها نیز مثبت شود تا شاهد خدمات بهتری در بیمارستان‌های استان باشیم.
وی در پایان خاطرنشان کرد: ۶۳۰ میلیون تومان برای بازسازی پاویون‌های کادر پرستاری در بیمارستان‌ها هزینه شده است.
 
نرخ بی‌سوادی در کشور به کمتر از ۵ درصد رسید
رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با اشاره به رشد ۹۵ درصدی سوادآموزی در کشور گفت: بر این اساس نرخ بی‌سوادی در کشور به کمتر از ۵ درصد رسید.
علی باقرزاده پیش از ظهر امروز در نشست پشتیبانی نهضت سواد‌آموزی کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: بر اساس سرشماری سال ۹۰ از جمعیت ۱۰ تا ۴۹ سال در کشور ۳ میلیون و ۴۵۶ هزار نفر بی‌سواد بودند.
رئیس سازمان نهضت سوادآموزی گفت: در سال ۹۴ شرایط بهتر شد و رشد سوادآموزی در کشور به ۹۵ درصد رسید و در حال حاضر تعداد یک میلیون و ۳۰۰ نفر بی‌سواد در کشور وجود دارد.
باقرزاده هزینه آموزش به بی‌سوادان را ۶۲ هزار تومان اعلام کرد و گفت: هزینه پرداختی به آموزش‌دهندگان در مناطق محروم و عشایری برای بی‌سوادن زیر ۲۰ سال ۱۰۰ هزار تومان است.
وی با بیان اینکه برنامه‌هایی برای سوادآموزان معلول داریم، گفت: هزینه ایاب و ذهاب آموزش‌دهنده به معلولان بی‌سواد را پرداخت می‌کنیم و شرایط را برای باسوادی معلولان آماده خواهیم کرد.
باقرزاده عنوان کرد: ۲۴ هزار نفر اتباع بیگانه در کشور تحت پوشش سوادآموزی هستند که بخشی از هزینه تحصیل آنها را مجامع بین‌المللی و بقیه را دولت جمهوری اسلامی پرداخت می‌کند.
معاون وزیر آموزش و پرورش به برنامه پرداخت مبالغ تشویقی به سوادآموزان به عنوان پاداشی برای ترغیب آنان به امر سوادآموزی اشاره کرد و گفت: اگر فرد سوادآموز از امتحانات موفق بیرون آید و نمرات قبولی را اخذ کند پاداشی به ارزش ۱۳۴ هزار تومان دریافت می‌کند.
وی خاطرنشان کرد: ۶۲۳ هزار نفر اولیای بیسواد دانش‌آموزان در مدارس شناسایی شدند که از این تعداد برخی باسواد شده یا آموزش‌ناپذیر بوده یا فوت شدند و در نهایت ۳۷۵ هزار نفر باقی ماندند که تاکنون ۱۶۳ هزار نفر تحت پوشش قرار گرفته‌اند.
معدوم‌سازی ۲ محموله مرغ غیربهداشتی در یاسوج
رئیس اداره دامپزشکی شهرستان بویراحمد از معدوم‌سازی دو محموله مرغ غیربهداشتی در یاسوج خبر داد.
به نقل از روابط عمومی دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد، سید‌‌مختار رجائی‌فر از معدوم‌سازی دو محموله مرغ غیربهداشتی در یاسوج خبر داد.
رئیس دامپزشکی بویراحمد اظهار کرد: شب گذشته یک محموله غیربهداشتی مرغ که بیش از یک تن بود با حضور مسئولان معدوم شد.
وی گفت: همچنین محموله یک تنی مرغ تاریخ مصرف گذشته پس از شناسایی از یکی واحدهای عرضه مرغ در یاسوج و با حکم قضایی معدوم شد.
رئیس اداره دامپزشکی بویراحمد گفت: یکی از عوامل مهم و اساسی در حفظ سلامت مواد غذایی، رعایت بهداشت در چرخه تولید، نگهداری، فرآوری و توزیع اقلام خام دامی است.
وی عنوان کرد: فرآورده‌های خام دامی نقش مهمی در سبد غذایی خانواده‌ها دارد و همچنین اهمیت بالایی در تأمین نیازهای اساسی غذایی بدن دارند و هرگونه سهل‌انگاری در مراحل تولید تا عرضه، قابل اغماض نبوده و امنیت غذایی را به خطر می‌ِاندازد.
رجائی‌فر گفت: دامپزشکی به عنوان متولی امر نظارت بهداشتی بر فرآورده‌های خام دامی در این راستا نقش محوری داشته و شهروندان می‌توانند تخلفات بهداشتی مرتبط با فرآورده‌های خام دامی را با سامانه ارتباط مردمی ۱۵۱۲ دامپزشکی در هر ساعت از شبانه‌روز در میان بگذارند.
 
راه‌یابی هاکی نفت و گاز گچساران به فینال لیگ برتر
رئیس امور ورزش شرکت بهره‌برداری شرکت نفت و گاز گچساران گفت: تتیم هاکی نفت و گاز گچساران طی دیدار با شهرداری اراک و شکست این تیم راهی مرحله فینال لیگ برتر شد.
محمد حبیبی‌نژاد اظهار کرد: تیم هاکی شرکت نفت و گاز گچساران یکی از تیم‌های مطرح در سطح کشور بوده که هم‌کنون جایگاه ویژه‌ای در این رشته دارد.
وی با اشاره به مسابقات هاکی لیگ برتر کشور و حضور نفت و گاز در این مسابقات افزود: تیم هاکی نفت و گاز گچساران با آمادگی کامل در این دوره از مسابقات حاضر شده و هم‌‌ اکنون نیز شرایط مطلوبی دارد.
رئیس امور ورزش شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران تصریح کرد: تیم هاکی نفت و گاز گچساران طی دیدار با شهرداری اراک و شکست این تیم راهی مرحله فینال لیگ برتر شد.
حبیبی‌نژاد یادآور شد: تیم هاکی نفت و گاز گچساران با نتیجه دو بر یک تیم اراکی را شکست داد تا در فینال نهمین دوره مسابقات لیگ برتر هاکی حضور پیدا کند.
وی افزود: تیم هاکی نفت و گاز گچساران با این برد به عنوان نخستین تیم راه‌یافته به فینال لیگ برتر کشور معرفی شد.
محفل شب شعر در قلعه‌رئیسی برگزار شد
به همت کتابخانه عمومی چاروسا محفل شب شعر در قلعه‌رئیسی برگزار شد.
عصر امروز با حضور مسئولان و شاعران محلی چاروسا مراسم محفل شب شعر در کتابخانه عمومی این بخش برگزار شد.
در این شب شعر که به مناسبت پیروزی انقلاب و اسلامی و انتخابات برگزار شد، شاعران با موضوعات مختلف به شعرخوانی پرداختند که مورد استقبال مسئولان واقع شد.
فیض‌الله آبرود رئیس کتابخانه عمومی چاروسا در حاشیه این مراسم اظهار داشت: یکی از بزرگترین دستاوردهای انقلاب اسلامی سرنگونی استبداد ۲۵۰۰ ساله رژیم شاهنشاهی و بالا رفتن آگاهی‌های مردمی و رسیدن این ملت به استقلال و آزادی بود.
رئیس کتابخانه عمومی چاروسا به انتخابات هفتم اسفندماه اشاره و تأکید کرد: حضور و مشارکت حداکثری مردم همیشه در صحنه ایران اسلامی در انتخابات هفتم اسفندماه و برگزیدن فردی اصلح، نماد بصیرت مردم انقلابی کشورمان است.
آبرود با بیان اینکه شعر در ادبیات مردم ایران، نقش اساسی و مهمی دارد، افزود: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، تحول بزرگی در حوزه شعر و ادبیات به وجود آمده است.
وی در پایان خواستار برگزاری شب شعر هر ماه یکبار در سطح منطقه شد.
امانتداری و رعایت اصل بی طرفی منشور کار بازرسان انتخابات است
رئیس هیئت بازرسی انتخابات استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: امانت داری، بی طرفی، امنیت و سلامت انتخابات، منشور اخلاقی هیئت بازرسی در همه مراحل انتخابات است.
، پژمان نیک اقبالی، رئیس هیئت بازرسی انتخابات استان کهگیلویه و  بویراحمد امروز (۲۷ بهمن) به خبرنگاران، گفت: هیئت بازرسی انتخابات به موجب ماده ۲۵ قانون انتخابات شکل گرفته است.
وی افزود: در این قانون وزارت کشور مامور اجرای قانون انتخابات است و اجازه دارد تا هیئت هایی تحت عنوان بازرسی برای حصول اطمینان از حسن اجرای قانون منصوب کند.
نیک اقبالی اظهار داشت: در همین راستا سامانه پیشرفته «سهبا» برای افزایش سرعت و دقت بازرسی انتخابات، فعال شده است.
رئیس هیئت بازرسی انتخابات استان کهگیلویه و  بویراحمد عنوان کرد: اگر ایراد و مشکلی از یک شعب اخذ رای یا صندوقی پیش آید، به وسیله این سامانه سریعا به وزارت کشور انتقال داده می شود و در کوتاه ترین زمان ممکن پیگیری لازم و رفع اشکال صورت خواهد گرفت.
نیک اقبالی گفت: امانت داری، بی طرفی، امنیت و سلامت انتخابات، منشور اخلاقی هیئت بازرسی در همه مراحل انتخابات است.
وی یادآور شد: در هر صندوق اخذ رای یک نفر از هیئت بازرسی که نماینده وزارت کشور به عنوان مجری انتخابات می باشد، وجود دارد و چنانچه نماینده ای از کاندیداها در محل صندوق حضور نداشته باشد، جای نگرانی نخواهد بود.
نیک اقبالی تصریح کرد:  برای هر صندوق رای  یک نفر بازرس مستقر بوده و تا پایان شمارش آرا و درج صورت جلسات بازرسان در کنار مجریان هستند.
رئیس هیئت بازرسی انتخابات استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: شناسایی موانع و نقاط تخلف خیز، دقت، سرعت و قاطعیت در بازرسی از اصول دیگر مورد توجه هیئت بازرسی در انتخابات هفتم اسفند ماه سال جاری است.
برگزاری همایش تجلیل از مربیان پرورشی بویراحمد
رئیس آموزش و پرورش بویراحمد از برگزاری همایش تجلیل از مربیان پرورشی شهرستان طی اسفندماه سال‌جاری همزمان با هفته تربیت اسلامی خبر داد.
سیدعلی‌اکبر هاشمی، رئیس آموزش و پرورش شهرستان بویراحمد روز گذشته، ۲۶ بهمن‌ماه در نشست برنامه‌ریزی ستاد هفته تربیت اسلامی از برگزاری همایش تجلیل از مربیان پرورشی شهرستان طی اسفندماه سال‌جاری همزمان با هفته تربیت اسلامی خبر داد.
وی با اشاره به اینکه تربیت مهم‌ترین راه رسیدن انسان به کمال است، افزود: تعلیم و تربیت زمانی مؤثر است که دانش‌آموزان در کنار تعلیم، تربیت دینی و اسلامی را نیز فرا گیرند.
رئیس آموزش و پرورش شهرستان بویراحمد اضافه کرد: راه‌اندازی مراکز پرورشی و تربیتی در مدارس مهم است.
بنا بر این گزارش، همچنین، سیدضیاء مرادی، معاون پرورشی آموزش و پرورش شهرستان بویراحمد نیز نقش مربیان پرورشی را در تربیت دانش‌آموزان به عنوان نسل آینده جامعه مؤثر برشمرد و عنوان کرد: مربیان پرورشی جهت تربیت صحیح دانش‌آموزان از هیچ کوششی دریغ نمی‌کنند.
وی با بیان اینکه با حضور مربیان تربیتی در مدارس دانش‌آموزان علاوه بر تعلیم با تربیت اسلامی و رسیدن به کمال حقیقی انسان آشنا می‌شوند، دیدار با امام جمعه یاسوج، شرکت در نماز عبادی ـ سیاسی جمعه و دیدار با خانواده شهدای تربیتی را از دیگر این ویژه‌برنامه‌ها همزمان با هفته تربیت اسلامی اعلام کرد.
مطالبات ۴۰ میلیاردی بیمارستان‌های کهگیلویه و بویراحمد از سازمان‌های بیمه‌گر
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: مطالبات بیمارستان‌های کهگیلویه و بویراحمد از سازمان‌های بیمه‌گر ۴۰ میلیارد تومان است.
پرویز یزدان‌پناه پیش از ظهر امروز در جشن روز پرستار با تبریک ولادت حضرت زینت (س) گفت: پرستاران ۶۵ درصد کادر درمانی استان را تشکیل می‌دهند.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج اجرای طرح تحول سلامت را در استان موفقیت‌آمیز دانست و اظهار کرد: قبل از اجرای این طرح میزان پرداختی از جیب مردم ۴۰ درصد بود که بعد از اجرای طرح به ۵ درصد کاهش یافت و باعث رضایت‌مندی ۸۰ درصدی مردم شده است.
وی به ناکافی بودن فضای هتلینگ‌ و بیمارستان‌های استان اشاره کرد و یادآور شد: بیش از ۸۵ درصد تجهیزات مورد نیاز بیمارستان‌ها و ۱۱ قلم تجهیزات هتلینگ‌ها تهیه شده و حدود ۳۵ میلیارد تومان تجهیزات متوسط و کلان خریداری و در بیمارستان‌های استان نصب شد.
این مسئول با بیان اینکه سایر تجهیزات مورد نیاز بیمارستان‌های استان به مبلغ ۲۰ میلیارد تومان تا پایان سال خریداری می‌شود، گفت: از زمان اجرای طرح تحول سلامت تاکنون ۱۰۰ پزشک متخصص و ۱۵ فوق تخصص در بیمارستان‌های استان جذب شدند.
یزدان‌پناه غیر واقعی بودن تعرفه‌های بیمارستان‌ها را از مشکلات جدی نظام سلامت استان دانست و تصریح کرد: با واقعی شدن تعرفه‌های بیمارستان‌ها در سال گذشته تراز بیمارستان‌ها مثبت و پرداختی کادر پرستاری و پزشکی افزایش یافت.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج تاخیر در پرداخت مطالبات بیمارستان‌ها از سوی سازمان‌های بیمه‌گر را موجب عقب افتادن مطالبات کادر سلامت استان دانست و اضافه کرد: مطالبات بیمارستان‌های استان از سازمان‌های بیمه‌گر ۴۰ میلیارد تومان است که تاکنون مطالبات مرداد ماه پرداخت شده است.
وی بیان کرد: یک‌هزار و ۳۶۶ کادر پرستاری اعم از بهیار، کمک‌بهیار، اتاق عمل و هوش‌بری در بیمارستان‌های استان فعال هستند که از این تعداد یک‌هزار و ۱۱۵ پرستار در بخش‌های دولتی مشغول به فعالیت هستند که با توجه به توسعه بخش‌های مختلف بیمارستانی استان نیازمند جذب پرستار جدید در بخش اورژانس و مراقبت‌های ویژه هستیم.
این مسئول تعداد تخت‌های فعال بیمارستان‌های استان را ۸۵۴ تخت اعلام کرد و افزود: ضریب کادر پرستاری به تخت‌های بیمارستانی در استان ۱٫۳ درصد است در حالی که در کشور ضریب پرستار به تخت‌های بیمارستانی یک درصد است.
یزدان‌پناه از جذب ۹۵ پرستار شرکتی در بیمارستان‌های استان در سال جاری خبر داد و گفت: امیدواریم با به نتیجه رسیدن برجام و بهبود وضعیت اقتصادی کشور مطالبات نظام سلامت استان پرداخت و تراز بیمارستان‌ها نیز مثبت شود تا شاهد خدمات بهتری در بیمارستان‌های استان باشیم.
وی در پایان خاطرنشان کرد: ۶۳۰ میلیون تومان برای بازسازی پاویون‌های کادر پرستاری در بیمارستان‌ها هزینه شده است.
معدوم‌سازی ۲ محموله مرغ غیربهداشتی در یاسوج
رئیس اداره دامپزشکی شهرستان بویراحمد از معدوم‌سازی دو محموله مرغ غیربهداشتی در یاسوج خبر داد.
به نقل از روابط عمومی دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد، سید‌‌مختار رجائی‌فر از معدوم‌سازی دو محموله مرغ غیربهداشتی در یاسوج خبر داد.
رئیس دامپزشکی بویراحمد اظهار کرد: شب گذشته یک محموله غیربهداشتی مرغ که بیش از یک تن بود با حضور مسئولان معدوم شد.
وی گفت: همچنین محموله یک تنی مرغ تاریخ مصرف گذشته پس از شناسایی از یکی واحدهای عرضه مرغ در یاسوج و با حکم قضایی معدوم شد.
رئیس اداره دامپزشکی بویراحمد گفت: یکی از عوامل مهم و اساسی در حفظ سلامت مواد غذایی، رعایت بهداشت در چرخه تولید، نگهداری، فرآوری و توزیع اقلام خام دامی است.
وی عنوان کرد: فرآورده‌های خام دامی نقش مهمی در سبد غذایی خانواده‌ها دارد و همچنین اهمیت بالایی در تأمین نیازهای اساسی غذایی بدن دارند و هرگونه سهل‌انگاری در مراحل تولید تا عرضه، قابل اغماض نبوده و امنیت غذایی را به خطر می‌ِاندازد.
رجائی‌فر گفت: دامپزشکی به عنوان متولی امر نظارت بهداشتی بر فرآورده‌های خام دامی در این راستا نقش محوری داشته و شهروندان می‌توانند تخلفات بهداشتی مرتبط با فرآورده‌های خام دامی را با سامانه ارتباط مردمی ۱۵۱۲ دامپزشکی در هر ساعت از شبانه‌روز در میان بگذارند.
نام شما

آدرس ايميل شما

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
1