تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۵۸
کد مطلب : ۱۶۱۵۶۰

بایسته‌های اخلاقی شخصیت یک نماینده

۵
۰
کبنا ؛
 وحید اعظمی نژاد

یک نماینده باید سه ویژگی داشته باشد تا مفید واقع شود. این ویژگی‌ها عبارتند از مسؤولیت پذیری، توانمندی و پاک دستی. یعنی شخص مسؤولیت پذیر باید توانمند باشد و شخص توانمند باید مسؤولیت پذیر باشد و شخص مسؤولیت پذیرِ توانمند می‌بایست پاک دست باشد. تصور کنید اگر یک نماینده فقط یکی از این ویژگی‌ها را داشته باشد چه اتفاقی می‌افتد؟... به نظر می‌رسد این سه مؤلفه لازم و ملزوم یکدیگرند.
ابتدا هر یک از این سه مؤلفه را جداگانه بررسی نموده، سپس رابطه علت و معلولی آن‌ها را کشف می‌نمائیم. در فضای نمایندگی مجلس شورای اسلامی، نماینده توانمند چه کسی می‌تواند باشد. بار‌ها شنیده شده که گفته می‌شود «فلان نماینده بود و نبودش در مجلس تفاوتی ندارد» و گویا دهانش را دوخته‌اند، این به چه معناست؟ در تاریخ آمده است که دهان فرخی یزدی شاعر بنام را دوختند، آن هم به سبب اعتراض و سخنان تند و شدید! که این امر بر عکس نمایندگان ساکت و بی‌تحرک مجلس است. این دهان دوختن نمایندگان معنای معکوس دارد، یعنی نماینده حرفی برای گفتن ندارد. حال این سؤال مطرح می‌شود چرا حرف نمی‌زند؟
این امر دو دلیل دارد؛ یا احساس مسؤولیت نمی‌کند، یعنی بی‌خیال است و یا ناتوان است و قدرت بیان مسائل و مشکلات را ندارد که در هر حال باز هم تفاوتی وجود ندارد. چنین نماینده‌ای ناکارآمد است چون که بر اساس عقل و منطق و بر اساس مؤلفه توانمندی نماینده باید علاوه بر دانش و علم، متناسب با یکی از کمیسیون‌های مختلف مجلس باید دارای اندیشه خلاق و تراوشات فکری مؤثر باشد و صاحب اندیشه و نظر باشد. علاوه بر این‌ها دغدغه‌های مردم را بشناسد و در پی چاره اندیشی برای آن‌ها باشد و بتواند متناسب با مشکلات قانون تصویب کند که با استفاده از آن قانون‌‌ همان مشکلات را حل نماید.
مؤلفه دوم پاکدستی: حال اگر یک نماینده پاک دست نباشد، چه اتفاقی می‌افتد؟ اولا در جامعه اسلامی ما همه واقفند به اینکه پاک دستی یک هنجار مثبت و عامل بازدارنده جهت جلوگیری از عدول و خروج از خطوط قرمز می‌باشد. لذا اگر این عامل بازدارنده در نهاد و سرشت شخص نهادینه نباشد حریم و حدود از بین رفته و فرد به خود اجازه می‌دهد که بدون در نظر گرفتن حق و حقوق دیگران به هر شکل و نحوی که نفس او اجازه دهد دخل و تصرف کند، یعنی اگر نماینده در هزینه کردن تقوا نداشته باشد نه تنها در تزریق بودجه هیچ گونه احساس مسؤولیتی ندارد بلکه زمینه ساز زد و بندهای سیاسی و اقتصادی در سطح کلان می‌شود و اگر طرحی و قانونی مغایر با اهداف حزب و گروهی باشد با گرفتن مبلغی مانع از تصویب طرحی مفید یا عامل تصویب طرحی غیر مفید می‌شود.
مؤلفه سوم احساس مسؤولیت: به برکت تکلیف و حس مسؤولیت است که انسان می‌تواند از چنگال زمین‌‌ رها شود و به سوی عوالم بالا به پرواز در آید. انسان امانت دار بزرگ خداست، مسؤولیت او در پیشگاه خدا، خود و جامعه، بار سنگینی است که در آغاز آفرینش آن‌گاه که به آسمان و زمین و کوه‌ها عرضه شد آنان به ضعف و ناتوانی خود اقرار کردند و انسان آن را پذیرفت. «ما امانت خود را بر آسمان‌ها و زمین عرضه داشتیم، پس آن‌ها (براثر بی‌لیاقتی)» از پذیرش آن امتناع ورزید و ترسیدند، لیکن انسان امانت ما را پذیرفت «(احزاب، ۷۲).
آسمان بار امانت نتوانست کشید قرعه فال به نام من دیوانه زدند
پس نتیجه می‌گیریم که این ویژگی‌ها باید نزد افراد انتخاب کننده یعنی موکلین جهت انتخاب وکیل و به عبارت دیگر توده مردم وجود داشته باشد، و مردم با احساس مسؤولیت، شخصی توانمند، مسؤولیت پذیر و پاک دست را انتخاب کنند، نه بر اساس منفعت طلبی و سهم خواهی و مطالبات فردی نماینده انتخاب کنند که در این صورت یک سیکل معیوب ادامه دار خواهد بود.

العاقبه للمتقین
نام شما

آدرس ايميل شما

هاشم
Iran, Islamic Republic of
عالی بود و مفید
بویراحمد
Iran, Islamic Republic of
لطفا با کسی مصاحبه فرمائید که اصل انتخابات را قبول داشته باشد .
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
این سه مولفه در وجود آقای هدایت خواه و سید باقر موسوی وجود داره....
د
Iran, Islamic Republic of
اقای اعظمی معلم دبیرستان فرهنگیان یاسوج بنازمت فقط دکتر هایتخواه
Iran, Islamic Republic of
بهاا دان
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1