تاریخ انتشار
شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۰۶:۲۸
کد مطلب : ۱۵۷۰۱۹

بررسی وضعیت مژدهی در بهبهان

۱۷
۱
کبنا ؛مخاطب کبنا
متن ذیل صرفا تحلیلی بر آرای مژدهی پور کاندیدای دهمین دوره انتخابات مجلس بهبهان است، از خوانندگان عزیز تقاضا داریم در صورت تمایل با ارسال نظرات خود این تحلیل را تکمیل نمایند.
 
دکتر علی مژدهی پور کاندیدای تایید صلاحیت شده بهبهان چند ماه قبل از آغاز رسمی فرآیند انتخابات فعالیت انتخاباتی اش را شدت بخشیده و با حضور در مراسمات مختلف، خود را به عنوان کاندیدای جدی حوزه بهبهان معرفی کرده بود.۳۵۴۳۵۲_۲۱۰
با توجه به حضور و سابقه مدیریت اجرایی مژدهی پور در استان همجوار می توان گفت پایگاه اجتماعی رای ایشان شهرستان کهگیلویه است ، همچنین بواسطه قرابت های فرهنگی و اجتماعی میان دو شهرستان ، مژدهی پور رای بالقوه ای هم در شهرستان بهبهان دارد.دکتر علی مژدهی پور دو دوره قبل در انتخابات مجلس از حوزه کهگیلویه در رقابت با حجت الاسلام و المسلمین بزرگواری شکست خورد و عملا نتوانست به مجلس ورود پیدا کند.

 با این وجود چندی بعد یعنی در آذر ماه ۸۸ با حکم وزیر وقت دادگستری جناب بختیاری به سمت تعزیرات حکومتی کشور منصوب شد. در سال ۹۰ یکبار دیگر جناب مژدهی پور عزم خود را برای حضور در مجلس جزم کرد ولی این بار طبق قانون می بایست از سمت خود استعفا میداد که این استعفا با مخالفت وزیر دادگستری روبرو شد و عملا وی نتوانست در زمره کاندیدا آن دوره قرار گیرد.
عدم حضور مژدهی پور در انتخابات سال ۹۰ از حوزه کهگیلویه ، نقش آفرینی وی را در عرصه انتخابات این شهرستان کاهش نداد. وی ابتدا از شیخ نظری حمایت ولی در نهایت حامی موحد شد . این حمایت چندان دوامی نداشت چرا که موحد در انتخابات سال ۹۰ رد صلاحیت شد و بار دیگر بزرگواری نماینده کهگیلویه شد.
در سالهای پرتلاطم بازار یعنی بازه زمانی ۹۰ تا ۹۲ انتقادات فراوانی نسبت به عملکرد تعزیرات حکومتی کشور به ریاست مژدهی پور در سطح رسانه های کشور مطرح شد. این انتقادات بیشتر متوجه ضعف عملکرد در برخورد با متخلفین اقتصادی بود. بد نیست بدانید از وظایف ذاتی تعزیرات حکومتی نظارت بر بازار و برخورد با متخلفین این حوزه است البته این وظیفه جز وظایف کمیسیون مشترک متشکل از تعزیرات و وزارت صنایع و ...می باشد، اما مژدهی پور پاسخ انتقادات را مربوط به کمبود نیرو در حوزه تعزیرات می دانست.
بهر تقدیر این حقوقدان تا پایان دولت احمدی نژاد همچنان در مسند ریاست تعزیرات حکومتی کشور باقی ماند. با روی کار آمدن دولت روحانی و در زمان معرفی وزرای پیشنهادی مژدهی پور بطور رسمی از پور محمدی( وزیر پیشنهادی روحانی برای تصدی وزارت دادگستری) حمایت کرد. پور محمدی وزیر کشور احمدی نژاد بود.
در نخستین روزهای انتصاب پور محمدی به سمت وزیر دادگستری، وی در کنفرانسی عملکرد تعزیرات حکومتی به ریاست مژدهی پور را به باد انتقاد گرفت و رسما اعلام کرد از عملکرد این حوزه راضی نیست ولی با این وجود اقدامی برای تغییر مژدهی پور انجام نداد. عدم تغییر مژدهی توسط پورمحمدی با وجود انتقادات بی سابقه، ممکن است بدلیل حمایت هایی باشد که برخی اصولگرایان مطرح از مژدهی پور داشتند.
درست است که مژدهی پور در هر دو دولت سمت داشته ولی این دلیل مناسبی برای توجیه توانایی تعامل سیاسی قدرتمند ایشان نیست، چرا که وزرای دادگستری در هر دو دولت فعلی و سابق مشی اصولگرایانه داشته اند. اگر مژدهی پور معاون وزیری چون نفت، نیرو و یا هر وزیر دیگر به غیر از دادگستری بود و این توان را داشت که در هر دو دولت احمدی نژاد و روحانی در مسند خود باقی بماند، آن وقت تحلیل حامیان وی در خصوص تعامل سیاسی ایشان صحیح است. البته این هیچگاه به معنی آن نیست که ایشان قدرت تعامل سیاسی ندارند بلکه معاون وزیر دادگستری بودن -با توجه به ماهیت این وزارت خانه- در دو دولت دلیل مناسبی برای توجیه این مهم نمی باشد.
بهر صورت مژدهی در سال ۹۴ تصمیم قطعی خود را گرفت و بالاخره عطای تعزیرات حکومتی کشور را به لقای نمایندگی بهبهان بخشید و با حضور در فرمانداری بهبهان در انتخابات مجلس بهبهان ثبت نام کرد.
اما آیا پتانسیل این کاندیدای تایید صلاحیت شده آنقدری هست که بتواند آرای کلی مردم شریف بهبهان ، آغاجاری ، زیدون ، منصوریه ، تشان و... را به خود جلب کند؟ اخیرا عده ای تلاش دارند با شبیه خواندن انتخابات این دوره با انتخابات مجلس سال ۸۶ بهبهان ، مژدهی پور را موحد ثانی بنامند! این استراتژی به همان اندازه که می تواند برگ برنده ای برای مژدهی پور در یارگیری از حامیان موحد در بهبهان باشد ، می تواند خطری بزرگ در تزلزل و تشتت آرای وی هم باشد.

برخلاف عده ای که این استراتژی را دنبال می کنند، نگارنده بر این باور است رویکرد فوق رویکردی اشتباه و حاصلی جز از دست رفتن حامیان اصلی مژدهی پور نخواهد داشت. در ادامه نکاتی برای بررسی آرای آقای مژدهی مطرح می شود.
۱- اگر اتفاقات و تخلفات انتخاباتی سال ۸۶ در بهبهان را نادیده بگیریم میتوان گفت موحد در کنار ضعف هایی که داشته، از ظرفیت و پتانسیل رای آوری بالایی برخوردار است. به گونه ای که مردم بهبهان از سال ها قبل از اینکه موحد بخواهد در بهبهان کاندیدا شود، از وی شناخت نصف و نیمه ای داشتند. همچنین با توجه به شیوه خاص نمایندگی اش در مجلس، حامیانی در اقصی نقاط منطقه دارد. این موضوع برای آقای مژدهی پور صادق نیست یعنی عموم مردم بهبهان کمتر کارشان به تعزیرات حکومتی کشور افتاده تا با منش رفتاری و فکری مژدهی پور آشنا شوند. ضمن اینکه بنظر نمی رسد جناب مژدهی پور پتانسیل رای آوری موحد را داشته باشد.
۲- این دوره موحد خودش کاندیدای نمایندگی مجلس شده و قصد جدی دارد که حوزه انتخابیه خود را از تهران به بهبهان و یا دهدشت تغییر دهد. حضور موحد در هر حوزه ولو در حوزه نزدیک بهبهان زنگ خطری برای مژدهی پور است چرا که موحد طرفداران خاص خود را دارد و در صورتی که وی حتی در کهگیلویه کاندیدا شود مطمئنا طرفداران پر پا قرص موحد که اتفاقا برخی از آنها حامیان فعلی مژدهی پور هستند ترجیح میدهند برای رسیدن به آینده مطلوب خود پس از پیروزی، به موحد بپیوندند.


۳- محمد نجاتی کاندیدایی است که تاکنون کمتر در محافل سیاسی از وی حرفی گفته شده است ولی بر پایه تحقیقات نگارنده، وی آرای مشترک زیادی با مژدهی پور دارد که در صورت تایید صلاحیتش باید منتظر تشتت در بخشی از آرای مژدهی پور -بویژه آرای قومی- بود.
۴- کاندیدای دیگر که اخیرا و طی مصاحبه ای اعلام کرده در بهبهان کاندیدا می شود، حسن کریمی است، وی در دوره قبل با ۱۲ هزار رای در رده سوم انتخابات قرار گرفت. کریمی نیز بسان نجاتی آرای مشترک زیادی با مژدهی دارد و رقیب جدی برای وی محسوب می شود یا لااقل این توان را دارند که از میزان آرای مژدهی پور بکاهند. کما اینکه هم نجاتی و هم کریمی خودشان گزینه جدی نمایندگی این دوره بهبهان هستند.
۵- در صورت تایید صلاحیت ضرغامی، کل محاسبات و معادلات انتخاباتی بهبهان را باید از اول نوشت حتی در صورتی که وی تایید هم نشود و بخواهد بر خلاف دوره های قبل اثرگذار در فضای انتخاباتی بهبهان باشد می تواند بخش قابل توجهی از آرای مژدهی پور را به سمت کاندیدای مورد نظر خود سوق دهد.

۶-میری ، سیدی، اشتری لرکی و جلو زاده، حتی کشت زر و سالاری نیز از کاندیدایی هستند که به نوعی دارای اشتراک رای قابل توجه با مژدهی هستند.


نتیجه گیری: همان طور که از تحلیل فوق ملاحظه مینمایید تشتت آرا در اردوگاه سیاسی دکتر مژدهی پور بسیار بالاست. به عبارت بهتر ریاست سابق تعزیرات حکومتی کشور کار بسیار سختی جهت پیروز شدن در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی دارد. به نظر می رسد با گذشت زمان و البته احتمالا با افزایش تعداد تایید صلاحیت شده ها از تعداد همراهان فعلی مژدهی کاسته شود و حامیان وی ترجیح دهند به کاندیدایی چون موحد، کریمی ، نجاتی و دیگر کاندیدای محترم که دارای اشتراک رای با مژدهی پور هستند بپیوندند.


 
نام شما

آدرس ايميل شما

زیدون
Iran, Islamic Republic of
مژدهی رای نمیاری فقط غلامیپور
بهمئی
United States
عطای تعزیرات حکومتی کشور را به لقای نمایندگی بهبهان بخشی
Iran, Islamic Republic of
هرچه لری کی از داغ دل ایگوی
Iran, Islamic Republic of
جون خوم اقای مژدهی من تربه وش نیکنه فقط دکتر میری این دور پیروزانتخاباته
Iran, Islamic Republic of
ما جایی که نیروی ملی رو باید بهش افتخار کنیم ولی داریم تخریبش میکنیم حیفم سیت جناب آقای پولکی
دهدشت
Iran, Islamic Republic of
طبق نظر سنجی هایی که شذه مژدهی آخر است
بهبهانی
Iran, Islamic Republic of
مژدهی در بهبهان رای ندارد بیخودی زحمت می کشد وخرج می کند به درد مجلس نمی خورد
رسولیان
Iran, Islamic Republic of
درودبرمژدهی قبول خودش
بهبهانی
Iran, Islamic Republic of
بهبهان راباید بهبهانی بسازد نه امثال مژدهی........مطمئن باشیدایشان در بهبهان جایگاهی ندارد میگی نه تا هفت اسفند صبرکنید...
Iran, Islamic Republic of
سلام خدمت مردم شریف کهگیلویه و بهبهان اولا جناب دکتر مژدهی سر خود نرفت بهبهان مطمئن باشید ازش خواستن .دوما انتخابات یکی قبول میشه یکی نمیشه نیازی به تساوی نداره سوما اینایی که دارن ایشون رو تخریب میکنند مگه عتقاد به قیامت ندارن.به هر حال برای همه کاندیدای محترم آرزوی موفقیت داریم خواهش میکنم از همه مردم شریف کهگیلویه و بهبهان هیچ کاندیدایی روتخریب نکنندانتخابات امتحانیست بالاخره یکیقبول میشه
Iran, Islamic Republic of
بزک ممیر بهار میاد
سید احمد رضا
Iran, Islamic Republic of
فقط مژدهی پور
ساسان
Iran, Islamic Republic of
یکم عاقلانه فک کنید.بهتون قول میدم هیچکس از این نمایندها نمیدونن از کدوم راه برن مجلس.پس کسیو بفرستین که ثابقه داشته باشه.فقط دکتر مژدهی
گچسارانی
Iran, Islamic Republic of
سلام نگارنده محترم با اغراض شخصی نمی توانی چهره ی انسانی با سابقه مدیریتی عالی در سطح ملی را تخریب کنی لذا ضمن احترام به همه کاندیدهای مجلس بهبهان ٰ دکتر مِژدهی توان بالاتری جهت نمایندگی مردم فهیم بهبهان دارد
بلوط
Iran, Islamic Republic of
سلام همه بکشن کنار راه برای مژدهی بازه
ساسان بهزادی
Asia/Pacific Region
درود بر حاج بهزادزاده که دکتر مژدخی رو به مجلس می بره.انشاالاه....
المور
Iran, Islamic Republic of
همه کاراش مثل استخدامیهاش است لیسانس مدیریت صنعتی به تعزیرات چکار
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1