تاریخ انتشار
شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۰۳:۴۸
کد مطلب : ۱۵۶۵۷۷

فرودگاهی که فرودش گاه بود

۳۹
۰
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
کبنا ؛رضا قربانی


zaraa.blahzar (23)
فرودگاه یاسوج، در اولین فرودش، آیت الله هاشمی رفسنجانی را، که آن روزها به <<سردار سازندگی>> معروف بود به یاسوج آورد تا یاسوج که فرودگاه تمام محرومیت‌ها بود نام یک فرودگاه را با خود به پرواز در بیاورد.
فرودگاه یاسوج قرار بود با هر فرودش در باند فرودگاه، محرومیتی را از آسمان بویراحمد بزرگ، پر بدهد.
اما در آسمان یاسوج بجز پرندگان مهاجر، هیچ ساخته دست بشری پرواز نمی‌کرد! مگر هواپیماهایی که راهی بجز گذشتن از آسمان محروم‌ترین نقطه کشور را نداشتند.
فرودگاه یاسوج نامی بزرگ با خود داشت اما هرچه در دوره‌های مختلف تلاش شد، حداقل در طول دو هفته، دو پرواز متوالی در خود ببیند، موفق به این امر نشد.
جمعیت بویراحمد که آن روزها، روز به روز با شعار <<فرزند کمتر زندگی بهتر>> بیشتر و بیشتر می‌شد و با تولد هر نوزادی در زایشگاه بیمارستان، سه راه بیمارستان یاسوج، یک نفر به آمار بیکاران اضافه می‌شد، اما فرودگاه چیزی از محرومیت‌ها را کم نمی‌کرد.
سال، هر سال در اول فروردین نو می‌شد و آوای "یا مقلب‌القلوب" طنین انداز می‌شد اما فرودگاه یاسوج کهنه و کهنه تر.
از رجاء تا دوستی، بد نبال راه اندازی فرودگاه بودند اما در بهترین حالت فقط چند ماه طرح و برنامه آن ادامه پیدا می‌کرد.
استانداران وقت، بزرگ‌ترین آرزویشان، پایین آمدن حداقل نصف ظرفیت هواپیما، از پله‌های هواپیما بود؛ اما ساک مسافر برای عبور از گیت، روز به روز کمتر می‌شد و کاری به پیش نمی‌رفت.
فرودگاه، تنها وقتی که <<محمد خاتمی>> خواست به یاسوج بیاید آخرین فرود، رهبر اصلاح طلبان را به زادگاه آ ریو انجام داد، تا مرد گفتگوی تمدن‌ها به صورت مسالمت آمیز، محرومیت را وادار به خروج از بویراحمدودنا بکند.
بعد از اینکه <<دوستی>> استاندار وقت دست دوستیش را با روی کار آمدن دولت محمود احمدی نژاد پس گرفت؛ به شیراز رفت و با پرواز شیراز به تهران به پایتخت رفت تا ۸ سال را در خدمت خانه باشد. و از آن طرف مسعود حسینی اولین استاندار بومی استان با پرواز تهران به شیراز به یاسوج آمد.
سید مسعود که دلش در گرو شعارهای احساساتی احمدی نژاد بود برای نشان دادن خودش، تلاش‌هایی انجام داد اما حاصل این تلاش دو پرواز احمدی نژاد بر فراز منطقه بود.
با روی کار آمدن احمدی نژاد، تصمیم بر آن شد که خاندان هاشمی رفسنجانی به رسوایی کشانده شوند و او را از نام سردار سازندگی به سردار سر زندگی تبدیل کنند.
همین امر باعث شد، که ذوب شدگان احمدی نژاد در استان تلاش بکنند تا از قافله نابودی خاندان هاشمی عقب نیفتند، در اولین حمله پارتیزانی، سردمداران احمدی نژادی قلمروی کهگیلویه و بویراحمد با یک ژست عدالت طلب، کت معروف به احمدی نژادی بر تن کردند و اعلام کردند که فرودگاه یاسوج یک طرح غیر اقتصادی بود که هیچ توجیه اقتصادی برای مردم محروم بویراحمد و دنا ندارد و نمی‌تواند پول نفتی را که از زیر خروارها خاک مدفون شده بود از پایتخت به آسمان بویراحمد بازگرداند، همان گونه که دگراندیشان استان گوشه نشین شدند فرودگاه به خواب فرود آمد و زمین گیر شد.
سید مسعود حسینی، پارک را عامل فساد می‌دانست او برای رفع محرومیت از بویراحمد و دنا، دیگر روی فرودگاه حسابی باز نکرد و به شیوه بهتر و کم هزینه تری روی آورد؛ او برای حذف محرومیت از استان عزمش را جزم کرد و توانست فقط نام محرومیت را با یک گزارش که "اینجا همه چیز عالی است" از پیکره استان محروم شده بردارد و یادگاری سترگی از خود بجای بگذارد.
اما اولین استاندار بومی کیفش را از بودجه عمرانی استان پر کرد و با پرواز شیراز به تهران خود را به خزانه پایتخت رساند؛ چمدانش را تحویل آقای خزانه دار داد تا متروی اصفهان سریع‌تر ساخته شود.
به موازات اقدامات موثر سید مسعود و دیگر استانداران احمدی نژادی، ستار هدایت خواه که هنوز ستارخان نشده بود؛ در مجلس سخنرانی‌های آتشینی می‌کرد و هر بار، در بزرگ‌ترین حالت خواستار محکومیت دیگران می‌شد.
ستارخان ۱۲ سال بعد؛ هرچه توان داشت برای احمدی نژاد خرج کرد اما هیچ گاه احمدی نژاد، حواسش به فرودگاه فسیل شده نیفتاد و فرودگاه را در کنار تخریب کنندگانش به خدا واگذار کرد.

ستار خوش سخن، کار خودش را می‌کرد و فقط سخن می‌گفت، در کنارش، فرودگاه یاسوج با ابلاغ جدیدی که برایش صادر شده بود باید فرسوده و فرسوده تر می‌شد.
اما تصمیم گرفته شد تا فرودگاه از تنهایی بیرون بیاید و زمین‌های محدوده فرودگاه را به گلخانه تبدیل کردند تا طرح غیر اقتصادی هاشمی رفسنجانی، کمی اقتصادی بشود و حداقل بتواند با اجاره ای که از تولید کنندگان خیار و گوجه می‌گیرد، مقداری از پول خود را تا مین کند.
فرودگاه یاسوج، در حال فرود آمدن از کار اصلیش بود و روز به روز کشاورزی در آن توسعه پیدا می‌کرد. اما بالاخره باد فارغ از چپ و راست، از سمت ملت وزید و غلام محمد زارعی با یک پرواز بزرگ به آسمان بویراحمد و دنا را رفت؛ اما او نیز با پرواز شیراز به تهران، به پایتخت رفت و از آن طرف ستار هدایت خواه با اولین پرواز تهران به شیراز به یاسوج آمد، تا در حسی نه امام علی، واقع در شهرک امام حسین همچنان سخنرانی کند، با این تفاوت که بی کلاه رفت و با کلاه آمد.
استانداران و نمایندگان ادوار مختلف به یاسوج می‌آمدند و با پرواز شیراز به تهران، به پایتخت می‌رفتند.
مردم خسته از فریادهای <<های های>> سکان هواپیمای بویراحمد و دنا را در دستان زارعی گذاشتند تا روزهای زیبا را بازگرداند.
سکان هدایت، از ستار هدایت خواه به غلام محمد زارعی سپرده شد تا هدایت کننده بویراحمد و دنا باشد اما این سکان ... پوسیده بود.
ثمره سخنان هدایت خواه، ورشکستگی کشور و تحریم‌های فلج کننده بود و دولت پولی در بساط نداشت.
زارعی که درد بویراحمد را «توسعه عمرانی» می‌دانست نه «توسعه سیاسی»، بدنبال تعریف جدیدی برای فرودگاه گوجه فرنگی رفت، او می‌دانست که برای توسعه عمرانی ابتدا باید زیرساخت‌ها آن را آماده کند، ودقیقا آنچه را که ستار انجام می‌داد، انجام ندهد.
تعریف جدیدی برای فرودگاه بی فرود، ارائه شد، فرودگاه دیگر نه طرح غیر اقتصادی بود نه جمعه بازار کنگر فروش‌ها! بلکه یکی از اساس‌های توسعه بویراحمدودنا قلمداد شد.
با شروع دولت روحانی، زارعی توانست بوسیله منطق، مردان دولت یازدهم را قانع به توسعه کند.
او ابتدا پروازهای فرودگاه را از یک پرواز نامت والی به ۶ پرواز در هفته رساند و در مرحله دوم تجهیزات سامانه کمک ناوبری ((DVOR )) این فرودگاه را با نگاهی به آینده نصب کرد.
اما توسعه فرودگاه یک مشکل بزرگ‌تر داشت و آن باند فرودگاهی بود که فقط می‌توانست چرخه ای هواپیماهای کوچک را به بر روی شکمش حس بکند و از آن نمونه تنها چند فروند در ایران وجود داشت که تعداد کمی از آن‌ها، قابلیت سقوط نکردن داشتند.
غلام محمد زارعی که با روزهای سخت، به خاطر تار عنکبوت‌های جیب دولت مواجه شد، اما او آمده بود تا رسالتش را انجام بدهد.
زارعی به سراغ وزیر راه و شهرسازی رفت تا از جیبی دیگر این مشکل را حل کند، اما آقای وزیر از کشوی دوم میز خود، کاسه گدایی را بیرون آورد و نشان داد تا حساب دست زارعی بیاید.
زارعی، وزیر را به وزارتخانه واگذار می‌کند از منطقه دور می‌شود، او در حالی که، از این اوضاع ناراحت بود، با صدای حرکت هواپیما در آسمان، جرقه ای در ذهنش شکل می‌گیرد و باز به سراغ وزیر می‌رود.
وزیر با اطلاع منشی، خیلی سریع کاسه را روی میز می‌گذارد تا کاسه هم یکی از گزینه‌های روی میز گردد.
وزیر با دیدن زارعی کاسه‌اش را بالا می‌برد و اعلام می‌کند پولی نیست؛ اما زارعی با لبخند، از وزیر می‌پرسد که آیا در حال حاضر ایران از تردد هواپیماهای خارجی بر فراز ایران حق تردد می‌گیرد؟
وزیر، گفته‌های ایشان را تایید می‌کند و اعلام می‌کند که آن‌ها هم از ما می‌گیرند. زارعی با دریافت پاسخ مورد دلخواه خود، خواستار پرداخت حق تردد هواپیماها از آسمان استان کهگیلویه و بویراحمد می‌کند.
آخوندی در برابر این ادعا، تنها می‌تواند قبول بکند که باید حق تردد هواپیماهایی که بر فراز آسمان بویراحمد و دنا تردد می‌کنند را، به مردم بویراحمد و دنا پرداخت کند و از با همین زیرکی بودجه تطویل باند فرودگاه تأمین می‌شود تا هواپیماهای متوسط نیز بتوانند فرود بیایند.
عملیات اجرائی تطویل باند فرودگاه شروع شد و بویراحمد دیگر می‌داند که چگونه هواپیما می‌تواند فریاد توسعه باشد که با پایان فرودگاه پروازهای جدید تری در آسمان بویراحمدودنا جولان بدهد.
سردار اسعد بختیاری در گذشته گفته بود که اگر عقابی بخواهد در آسمان ما پرواز کند باید پرهایش را باج بدهد و زارعی توانست آن باج را امروز از پرندگان ساخته دست بشر، بگیرد.
او توانست از فرود، گاه؛ فرودگاه بسازد.
نام شما

آدرس ايميل شما

بویراحمد
Iran, Islamic Republic of
زارع جان کار و کارگر گذشته ده
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
هیچ کاری نکردی
Iran, Islamic Republic of
هی اووف. اگه حاجی تون ابی خورده باید منتشو سر مردم بذاره. چهار سال تو مجلس بوده انگار چکار کرده. همش دارین فرودگاه را به رخ میکشین. پس کو؟
Iran, Islamic Republic of
جالب بود درود
Iran, Islamic Republic of
درود بر زارعی
Iran, Islamic Republic of
حاجی جان خسته نباشی
به امید فردایی درخشان تر
Iran, Islamic Republic of
سپاس از اقای زارعی نماینده یاسوج
Iran, Islamic Republic of
از مبدا یاسوج به به مقصد پاریس
مسافران بشینین درود بر خدمت
Iran, Islamic Republic of
درررروددددد
ززارع کار عمرانیش عالیه
Iran, Islamic Republic of
درود بر اصلاحات
درود بر اعتدال
Iran, Islamic Republic of
زارعی
یعنی عمل
یعنی تلاش
خدایی خیلی مرد سخت کوشیه
Iran, Islamic Republic of
احسنت بر این نوشته
Iran, Islamic Republic of
بویراحمد بر روی ریل توسعه
یا ز هرا
Iran, Islamic Republic of
درود بر حاجی توانمند
و سپاس فراوان از این متن جالب
Iran, Islamic Republic of
توسغه تدبیر اعتدال
یا زهرا
Iran, Islamic Republic of
دیروز در لوداب ۴۰۰۰ نفر ایشون رو همراهی کردن
جریان عظیمی بود
درود بر زارعی
درود بر اعتدال
درود بر اصلاحات
Iran, Islamic Republic of
زارع
مرد خدوم ملت
Iran, Islamic Republic of
سلام و درود بر ی
یگانه مرد تلاش
Iran, Islamic Republic of
ای سال همو سال پاریه
کاندید ایما زارعیههه
هبببه
Iran, Islamic Republic of
حاجی تمومه ایشالاااا
حسینی
Iran, Islamic Republic of
لطفا اسامی بزرگان تاریخ ایران را با کاندیدا های محترم استان مقایسه نکنید این گونه مقایسه ها قیاس مع الفارغ است درست مثل مقایسه حس بینایی یک فرد با حس شنوایی شخص دیگه آخه چه مشابهتی بین عملکرد توانمندی صداقت عدالت کاندیدهای محترم با برزگانی چون امیر کبیر ودیگران است
غریبه
Iran, Islamic Republic of
آخ وبختم تموم پروازل هفتگی در دوران زارع تعطیل وابی فقط سه پرواز درهفته انجام ایگره مه تو نه من ای شهرستانی
Iran, Islamic Republic of
همه//// کار بجایی نخواهید برد باید اول در همان مجلسی که جای داد است لااقل داد کشید نه اینکه خاموش خاموش بود
س.حسینی .س
Iran, Islamic Republic of
جمع کن.فک کردم زارع چکارکرده.هنر کرد.زارع بای بای
Iran, Islamic Republic of
فیلم قشنگی بود ... بری توو بالیوود نویسندگی کنی کارت میگیره.
بنده ی خدا ، .. تی خدا .. به این چیزا میرسه که فیلم هندی ساختی سی ما.
سی سخت
Iran, Islamic Republic of
... نوشتی مرد حسابی
سید
Iran, Islamic Republic of
مسعود حسینی کسی بود که بودجه تریلیونی به یاسوج اورد و جاده بابامیدان درست کرد, با کدووم مدرک داری میگی بودجه استان و پس داد
منصوری
United States
زارعی فرودگاه را زنده کرد
زیلایی
Iran, Islamic Republic of
اخ وبخت زارع اگر انصراف ایدا ابروش محفوضتر بی
بختیاری
Iran, Islamic Republic of
مردم عمل حاج زارع یازهرا
اردکانی مقیم یاسوج
Iran, Islamic Republic of
درود بر امیرکبیر بویراحمد
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
عروس رفته گل بچینه
ستارخان
Iran, Islamic Republic of
خخخخخخخخخخخخ عروس رفت گلاب بیاره
علی
Iran, Islamic Republic of
حاجی رای مردم مثل همین هواپیما نشست میکنه
و اجاززه پرواز مجدد به بهارستان بهت نمیده
ایشالا حرکتت میده به سمت چنارستان
تیر تاجی
Iran, Islamic Republic of
این کار آقای تاج بوده عزیزم نه کار ایشون
تیر تاجی
Iran, Islamic Republic of
آخه تصویر ش اومده رو همه گوشی ها که راهش رو بسته بودن نره لوداب الان بچه ۵ ساله هم گوشی داره تمام تصاویر براش میاد چه سنگ های بزرگی گذاشته بودن
هادی
Iran, Islamic Republic of
بعضی ها واقعا کوته فکر هستند و حاضر به قبول هیچ واقعیتی نیستند . حسادت را تا جایی پیش برده اند که حاضرند هر تخریب و اهانتی را به کار ببرند و حتی حاضرند استان و شهرستان هیچ پیشرفتنی نداشته باشد تا خوشحال باشند و بگویند که نماینده هیچ کاری نکرده است.
دانشجو
Iran, Islamic Republic of
+++-جناب حاجی باید و اقای بزرگواری یاد ایگرفتی و خودت را راحت میکردی و انصراف میدادی
اعتدال
Iran, Islamic Republic of
تحریریه کبنا: مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.

کبنای شما به قول یه آقایی میلری نظرات را می زنی حداقل به همین جمله خودتان اعتقاد داشته باشید. من الان چند نظر داده ام بدون کوچکترین توهینی به کسی ولی هیچکدوم را درج نکردید .لطفا به گفته خود اعتقاد داشته باشید.
اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

حزب ندای ایرانیان هم یک طیف نواصلاح‌طلب محسوب می‌شود خواهان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ...
جنجال فحاشي به عربستانی‌ها

جنجال فحاشي به عربستانی‌ها

ناراحتیم؛ از بازی ناجوانمردانه‌ای که پشت پرده صورت گرفته، عصبانی هم می‌شویم، ولی آیا ...
دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
1