تاریخ انتشار
سه شنبه ۶ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۰۸
کد مطلب : ۱۵۶۴۶۹

در بازار میوه‌ و تره‌بار یاسوج چه خبر است؟ / گره کور ترافیک / تصاویر همایش دانشگاه یاسوج

۱
۰
کبنا ؛

خبرهای کهگیلویه و بویراحمد /

 چندی پیش شهرداری یاسوج از ساماندهی حدود ۷۰۰ وانت و نیسان فروش میوه در سه نقطه شهر یاسوج خبر داد.بر اساس این خبر۴۰۰دستگاه وانت در محدوده اکبرآباد تا نجف آباد،۲۵۰ خود رو در خیابان کمال الدین و ۵۰ خودرو در بلوار قرنی مستقر شدند.


به رغم همه سخت گیریهای شهرداری نمی توان حضور چشمگیر این وانتها را در ورودی و خروجی شهر و همینطور در حد فاصل دو شهر یاسوج و مادوان نادیده گرفت.حتی ابتدای جاده کمربندی شهر خیابان انقلاب و خیابان شصت متری نیز بخش دیگری از این وانتها مستقر شده اند.
حالا به همه این وانتهای با سامان و بی سامان میوه فروشیهای سطح شهر را هم اضافه کنید که در کلیدی ترین نقطه شهر یعنی میدان شهدای انتظامی و از آن طرف در خیابان موسوم به سبزی فروشان ترافیک زیادی ایجاد کرده اند.
اما حضور این همه میوه و میوه فروشی سیار نه تنها قیمت میوه را منصفانه نکرده است بلکه ظاهر پایتخت طبیعت ایران را به میدان میوه و تره بار سیار تبدیل کرده است.
همواره یکی از سوال های شهروندان این است که چرا به جای ساماندهی این وانت ها شهرداری توانش را صرف راه اندازی میدان میوه و تره بار نکرده است.
DSCF1074 (Copy)
هدایت اکبری عضور شورای شهر یاسوج می گوید: ما از خارج از استان برای راه اندازی میدان میوه و تره بار سرمایه گذار آوردیم.
وی اضافه کرد:در محل ترمینال قدیم میدان میوه و تره بار راه افتاد و قرار شد میوه فروشیهایی که فاکتور خرید از میدان یاسوج را ندارند تعطیل شوند که متاسفانه دستهایی در کار بود که مانع این قضیه شد وسرمایه گذار را فراری دادند.
البته این پاسخ را مدیران شهرداری هم می گویند. اغلب استقبال نکردن مغازه داران را بهانه ای برای تعطیلی این میدان قرار دادند.
اما واقعیت این است که میدان میوه و تره بارمورد نظر شهروندان با آنچه شهرداری انجام داده بسیار متفاوت است.
اغلب شهروندان نگاهشان به میدان میوه و تره بار چیزی شبیه همان خیابان سبزی فروشان قدیم است.
DSCF1099 (Copy)
در گذشته در این خیابان تعدادی میوه فروشی و سبزی فروشی قرار داشت که شهروندان نیاز خودشان را برآورده می کردند و با اینکه سالهاست اثری از آن مغازه ها نیست اما همه آن را به نام سبزی فروشی می شناسند.
الهه اسدی یکی از شهروندان یاسوجی می گوید: شهرداری در خارج از شهر میدانی برای تره بار دایر کرد که پیش از آن پایانه مسافربری بود
اسدی می افزاید:این مکان به حدی از شهر دور بود که حتی مسافران هم از آن استفاده نمی کردند چه برسد به شهروندان که اگر می خواستند از آن استفاده کنند باید در هر خرید فقط ۱۲ هزار تومان بابت کرایه ماشین پرداخت می کردند.
این شهروند می گوید: آن چیزی که شهروندان می خواهند این است که به جای همین ماشینهایی که در شهر ساماندهی کرده اند یک میدان برای مصرف مردم راه بیندازند.
البته بسیاری از شهروندان چنین درخواستی از شهرداری داشتند. برخی نیز می گفتند شهرداری می تواند در محله های مختلف میادین میوه و تره بار برای مصرف شهروندان راه بیندازد و یا آن را به بخش خصوصی واگذار کند.
داوود تیموری یکی از وانت دارانی است که حاضر نیست برای وارد طرح ساماندهی شهرداری شود.
تیموری می گوید: شهرداری به جای این همه ماشینی که متمرکز می کندجای دائمی مانند جمعه بازار در نظر بگیرد تا همه از آن استقبال کنند.
وی اضافه می کند:اینکه بیایند به بهانه ایجاد اشتغال وانت ها را در یک جا متمرکز کنند و در ازای آن ماهی صد هزار تومان هم بگیرند اصلا لطف محسوب نمی شود.
تیموری می افزاید:این چه نوع شغلی است که از گزند باد و باران و سرما و گرما در امان نیست.
وی ادامه می دهد درست از از بد روزگار و کمبود شغل مجبور هستم با مدرک فوق لیسانس میوه فروشی کنم اما خوب تشخیص می دهم که شهرداری صرفا برای رفع مسوولیت ماشینها را متمرکز کرده است.
تیموری می گوید: شهرداری میدان تمیزی راه بیندازد و البته نرخ گذاری اش را منصفانه کند اگر مردم استقبال نکردند بعد بیاید گله و شکایت کند.
این شهروند تاکید می کند: شهرداری همه جا دم از این می زند که مافیای میوه اجازه نمی دهد میدان میوه و تره بار راه بیفتد معتقدم کرم از خود درخت است چرا که اگر آمارهای شهرداری درست باشد همین الان دست کم ۷۰۰ وانت را ساماندهی کرده اند که همین ۷۰۰ وانت اگر در بازار واقعی و مناسب جمع شوند می توانند همپای میوه فروشیهای سطح شهر فروش خوبی داشته باشند.در این میان شهرداری هم می تواند عوارض و اجاره بهای مناسب از آنها دریافت کند.
ساماندهی وانت های میوه فروشی موافقان و مخالفانی را در میان وانت دارها داشت. بسیاری نفس کار شهرداری و توجه ویژه اش به قشر محروم و آسیب پذیر جامعه قابل تقدیر می دانستند اما اغلب معتقد بودند شهرداری نتوانسته خدمات خوبی به این وانت ها ارایه دهد.
یکی از وانت داران خیابان قرنی می گوید: ما از گازهای خوراک پزی و غیره به عنوان وسیله گرمایشی استفاده می کنیم.
وی ادامه می دهد: از آنجایی که هیچگونه سقف و سرپناهی برای ما در نظر نگرفته اند اگر قطره ای باران ببارد شرایط ما سخت می شود و سیلاب راه می فتد.
وی می افزاید:شهرداری حتی برای این مکان برق هم فراهم نکرده است و ما مجبوریم برای لقمه ای نان پول زور پرداخت کنیم.
این شهروند می گوید:اگر کسی یک مغازه کوچک بخواهد راه بیندازد سازمانهای ناظر وی را مجبور می کنند حتما سرویس بهداشتی مناسب راه اندازی کنند اما شهرداری برای ۵۰ ماشین یک دستشویی ایجاد کرده که آب هم ندارد.
DSCF1095 (Copy)
جمعه بازار یکی از آن مکانهایی است که همیشه پر تردد است و از همه میدانهای ساماندهی شده قدیمی تر است. بر خلاف همه اصناف که در خود جمعه بازار برای خود جا و مکان مشخص دارند میوه فروشان در بیرون از فضای موسوم به جمعه بازار نیز در شرایط بدی به سر می برند. اغلب از اینکه بدون سقف وسرپناه رها شده اند نااراحت هستند. یکی از این میوه فروشها می گوید شما فردا بیا که قرار است بارندگی شود ببینید حاضر هستید در میان این گل و لای ناشی از باران خرید کنید.
وی می افزاید: شهرداری حتی به خودش زحمت هم نمی دهد اینجا را آسفالت کند و البته شاید هم چون مطمئن هستند که ما مجبور به پرداخت این هزینه هستیم برای مسوولان اهمیتی ندارد.
میدان تره بار نجف آباد از این جهت که زیر سازی ساده ای دارد شرایط بهتری دارد اما در نجف آباد نیز جای امکانات برق و آب و غیره خالی است.
شهروند دیگری به نام محمدی می گوید: شهرداری حق ندارد گوشه و کنار این شهر را به مکانهای مربوط به دستفروشان میوه و غیره تبدیل کند.
وی می گوید: یاسوج پایتخت طبیعت ایران است و ورودیهای این شهر اصلا برازنده آن نیست و شهرداری بایدبرای زدودن نمادهای فقر حداقل در در ورودی شهر اهتمام بورزد.
محمدی می گوید: میوه فروشی سیار،دستفروشی و غیره بیشتر نمایش فقیرانه ای از همه دارایی های شهر است.
فاطمه رشیدی-فصلی نو

 


وقتی کمر یاسوج خم شد

ترافیک کسل کننده بیخ گوش توسعه گردشگری پایتخت طبیعت/ شلاق بی رحمانه ترافیک بر پیکر نحیف یاسوج




ترافیک کسل کننده این شهر کوچک و جوان که هر روز بر وسعت آن افزوده می شود، به گونه ای بوده که حتی مسافرینی که برای اولین با به این شهر پا می گذارند از این ترافیک کسل کننده به ستو آمده اند.







شهر یاسوج مرکز کهگیلویه وبویراحمد اگر چه به لحاظ جمعیتی جزو شهرهای کوچک ایران قلمداد می شود، ولی به لحاظ موقعیت توریستی و جغرافیایی و توپوگرافی، مشکلات ترافیکی بزرگی را بر دوش خود می کشد.

ترافیک کسل کننده این شهر کوچک و جوان که هر روز بر وسعت آن افزوده می شود، به گونه ای بوده که حتی مسافرینی که برای اولین با به این شهر پا می گذارند از این ترافیک کسل کننده به ستو آمده اند.

یاسوج طی پنج دهه اخیر رشدی ۵۰ برابری داشته است به طوری که در سال ۱۳۴۴ تنها یک خیابان اصلی داشته و اینک بالغ بر ۱۸ کیلومتر وسعت یافته است.‌

جمعیت این شهر نیز از ۱۰هزار نفر در دهه ۵۰ به ۱۱۰ هزار نفر در ابتدای دهه ۹۰ رسیده و با توجه به آب و هوای مساعد و مرکزیت استان کهگیلویه و بویراحمد، این میزان با شیب تندی در حال افزایش است.

یاسوج در کما

نبود یک برنامه ریزی جامع خدمات شهری در چند دهه گذشته و وجود خیابان های باریک و معطوف شدن بار ترافیکی این شهر به بافت قدیمی و مرکزی آن(حد فاصل بلوار شهید مطهری تا میدان شهدای نیروی انتظامی و میدان هفت تیر) وضعیت ترافیکی وخیمی را برای مردم این شهر زیبا اما توسعه نیافته ایجادکرده است.



امروز یاسوج را همه گردشگران داخلی و خارجی می شناسند و کمتر کسی وجود دارد که آوازه طبیعت سحر انگیز و بکر آن را نشنیده باشد،  اما از طرفی دیگر تغییرات محیطی و افزایش یکدفعه توسعه شهری در این شهر کوچک و رشده فراینده وقارچ گونه خودروی های شخصی باعث شده که این شهر در بیشتر ایام و حتی روزهای بارانی ترافیکی کسل کننده داشته باشد و به شهر ی به نام قبرستان ماشین ها تبدیل شود.

شهر با آوازه طبیعت و نماد ترافیک کسل کننده

موقعیت گردشگری شهر کوچک یاسوج به گونه ای بوده که برخی ایام  تعطیل سال ،جمعیت پر تعداد گردشگران  رفت و آمددر این شهر را کاملا مختل می کند به گونه ای که عید فطر چندسال اخیر و روزهای اول عید نوروز ،چیزی حدود صد ها هزار گردشگر همزمان وارد یاسوج شدند و باعث شد که تمامی جاده های منتهی به این شهر کوچک قفل شود، موضوعی که در نوبه خود امری عجیب بود.

ورود گردشگران به شهر یاسوج در برخی روز های تعطیل بویژه بهار و تابستان شرایط خاصی را متوجه وضعیت خدمات رسانی این شهر کرده که این وضعیت خواهان رسیدگی بیشتر مسئولان نسبت به توسعه زیرساختها است.

پلی که به ستو آمد

شهر یاسوج اگر چه قدمت زیادی ندارد اما با سرعت زیادی جمعیت آن در حال رشد بودخ و در عین حال توسعه عمران شهری آن متناسب با نیازهای آن پیشرفت نکرده است و برخی کمبودها در این شهر برای شهروندان آزاردهنده است.

از مهمرتین دلایل بار ترافیکی شدید و کسل کننده در این شهر را می توان نبود پارکنیک مناسب و حتی راههای مواصلاتی متناسب با شهر نشینی و زیر ساخت های مناسب آن دانست، موضوعی که حتی مسئولان شهری از آن دم می زنند.

از طرفی دیگر عمر رو به پایان برخی از سازهای مهم این شهر از جمله های پل های ورودی متصل کننده به این شهر خودمزید بر علت بوده که می توان به پل های پیر شده بشار در ورودی شهر یاسوج از سمت جنوب و پل های کهنه و تاریخ گذشته مهریان در شمال اشاره کرد که همه آنها آخرین روزهای عمر خود را طی می کنند.

وقتی دیگر نامی از پایتخت طبیعت نیست

اما نباید از این غافل شد که توسعه شهر یاسوج در چند سال اخیر بیشتر معطوف ساخت و سازهای بیش از اندازه بوده به گونه ای که دیگر مجال نفس کشیدن در این شهر که به پایتخت " طبیعت"مشهور بوده شاید در چند آینده وجود نداشته باشد.



استاندارکهگیلویه وبویراحد و شهردار یاسوج در هفته های گذشته از پروژه های عمرانی و در دست اقدام شهرداری یاسوج بازدید کردند و خواهان تسریع در انها شده بودند.

به آیندگان بدهکار خواهیم شد

سید موسی خادمی در بازدید از این پروژه ها که یکی از مهمترین آنها پروژه پل چهارم بشار که متصل کننده بلوار رجاء به بیمارستان یاسوج بوده که می تواند تا میزان قابل توجهی از ترافیک  این شهر را کاهش دهد، ابراز کرد: اگر تلاش برای توسعه عمرانی و رفاهی این شهر نکنیم به نسل آینده بدهکار خواهیم بود.

وی تصریح کرد: یاسوج امروز به عنوان قلب و مرکز استراژیک مرکز استان باید از معماری و نوسازی خوبی برخودار باشد و نیازهای شهری این شهر باید همانند دیگر نیازها پیشرفت داشته باشد.



اما از طرفی دیگر باید به این موضوع توجه کرد که نبود یک برنامه ریزی اصولی در ساماندهی کردن برخی پایانه های مسافر بری مناطق چند گانه شهر یاسوج، خود گواهی بر این ترافیک کسل کننده است.

هر چند در چند مدت اخیر دستگاههای متولی از جمله شهردرای باسوج در تعریض برخی خیابانها از جمله خیابان جمهوری کارهای خود را انجام داده، اما باید دانست که وضعیت بغرج پایتخت طبیعت با این منوال رو به نا کجا آباد خواهد گرفت.
با این حال نسخه های مسئولین شهری و استانی هنوز نتوانسته این عارضه زودرس در این شهر جوان را درمان کند و برخی تصمیمات در این راستا تنها خاصیت مسکن دارند.

نصب تابلوهای جدید، چراغ راهنما و تغییر معابر و باز و بسته شدن تقاطع ها هنوز هیچ دردی از ترافیک این شهر دوا نکرده است و این معضل روز به روز بیشتر رخ نشان می دهد و بر پیکر نحیف یاسوج سنگینی می کند.


گزارش تصویری از همایش چیستی و چگونگی نظریه پردازی در دانشگاه یاسوج



همایش استانی کرسی های نظریه پردازی،‌ آزاد اندیشی، نقد و مناظره ویژه اعضای هیئت علمی و روسای دانشگاههای استان در دانشگاه یاسوج برگزار شد.



همایش استانی چیستی، چرایی و چگونگی کرسی های نظریه پردازی، آزاد اندیشی، نقد و مناظره  با حضور اعضای هیئت علمی دانشگاههای استان در دانشگاه یاسوج برگزار شد.

این همایش با حضور حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، روسای دانشگاههای استان، اعضای هیئت علمی و اساتید دانشگاههای استان در سالن شهید چمران دانشگاه یاسوج برگزار شد.

در این همایش در خصوص چیستی، چرایی و چگونگی کرسی های نظریه پردازی که مربوط به اساتید دانشگاه هاست  بحث و تبادل نظر شد.

اساتید  حاضر به مشکلات و موانع پیش رو اعضای هیات علمی، اساتید، محققین و پژوهشگران در زمینه نظریه پردازی و اشکالات ساختاری در شیوه آموزش کشور اشاره کردند و پیشنهاداتی برای کیفی شدن تحقیقات دانشگاهی و بالا بردین سطح کیفیت در پژوهش های دانشگاهی  ارائه دادند.












































نام شما

آدرس ايميل شما

شهروند
Iran, Islamic Republic of
گزارش خانم رشیدی خوب بود ولی خیلی آماتوری و سر دستی بهش پرداختن.
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1