تاریخ انتشار
چهارشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۴ ساعت ۲۱:۵۵
کد مطلب : ۱۵۵۵۳۰

خرده‌فروشی مواد و اختلافات ملکی در لنده / جمع‌آوری روزانه ۷۰ تن زباله در یاسوج / اجرای ۲۳ طرح بزرگ راهسازی در باشت

۰
کبنا ؛خبرهای کهگیلویه و بویراحمد / ضرورت راه‌اندازی کمپ ترک اعتیاد و حمایت از آن در لنده / خرده‌فروشی مواد و اختلافات ملکی دو جرم با آمار بالا در شهرستان لنده / برگزاری همایش بزرگ پیاده‌روی در جاده سلامت دوگنبدان / جمع‌آوری ۷۰ میلیارد تومان نذورات مردمی در سال جاری / جمع‌آوری روزانه ۷۰ تن زباله از محلات شهر یاسوج / برگزاری باشکوه‌ترین جشن پیروزی انقلاب اسلامی در چرام/ توزیع ۱۲۵ سبد عذایی بین کودکان زیر ۶ سال تحت حمایت کمیته امداد چرام / مدیریت رسانه‌های شهرستان لنده در فضای انتخاباتی/خبرنگاران همگام با مسئولان برای جذب مشارکت مردم /بهله انواع پرنده پس از تیمار در طبیعت کهگیویه رها سازی شد /  ۶۰۰ طرح اقتصاد مقاومتی در کهگیلویه و بویراحمد اجرا شد /  آب و هوای مطبوع، میراث حیاتی / ۵۶۰ میلیارد ریال برای اجرای ۲۳ طرح بزرگ راهسازی باشت هزینه شد


ضرورت راه‌اندازی کمپ ترک اعتیاد و حمایت از آن در لنده
رئیس ستاد پیشگیری از وقوع جرائم در شهرستان لنده گفت: در راستای مبارزه با مواد مخدر و باز اجتماعی کردن معتادان، راه‌اندازی کمپ ترک اعتیاد در شهرستان لازم و ضروری بوده و در برخورد با جرائم قانون فصل‌الخطاب است.
قاضی امیرحمزه بازیار در جلسه ستاد پیشگیری از جرائم انتخاباتی به لزوم همکاری و همراهی نهادهای امنیتی در راستای تأمین امنیت انتخابات در شهرستان اشاره و گفت: همه دستگاه و نهادهای امنیتی باید تدابیر لازم در خصوص بستر لازم برای حضور و مشارکت مردم در صحنه انتخابات را فراهم سازند.
وی افزود: رسانه‌های شهرستان باید نسبت به اخبار ارسالی خود دقت لازم را داشته باشند و سعی کنند تشویش اذهان عمومی را تحریک نکنند.
رئیس ستاد پیشگیری از وقوع جرائم در شهرستان لنده تصریح کرد: صدا و سیما و خبرگزاری‌ها در طول ایام پیش‌رو مسائلی از جمله نارضایتی‌ها و مواردی که برداشت‌های نادرست از آن را به همراه دارد انتشار ندهند و نسبت به آگاه‌سازی مردم در خصوص انتخابات تلاش کنند.
بازیار تشویش اذهان عمومی را جرم دانست و افزود: در بحث فضای مجازی باید پیشگیری‌های لازم را انجام داده و اجازه ندهیم به رسانه‌ها و یا اذهان عمومی لطمه‌ای وارد شود.
وی خاطر نشان کرد: در بحث جرائم اجتماعی نیز باید این نکته را در نظر داشته باشیم که سر منشاء اکثر جرائم رخ داده در اجتماع از قبیل درگیری‌ها و اختلافات خانوادگی همچون طلاق ریشه در مواد افیونی و اعتیاد به مواد مخدر دارد.
رئیس دادگستری شهرستان لنده با اشاره به لزوم پیشگیری و درمان اعتیاد در شهرستان گفت: راه‌اندازی کمپ ترک اعتیاد در این شهرستان لازم و ضروری است.
وی افزود: باز اجتماعی کردن معتادان به مواد مخدر و پاک‌سازی شهرستان باید با همکاری همه ادارات و نهادها صورت پذیرد.
بازیار در ادامه به لزوم توجه به ورزش و ایام فراغت جوانان اشاره و گفت: ساعات و بازه زمانی حضور خردسالان و نوجوانان در سالن‌های ورزشی باید مشخص گردد و از تداخل ساعات حضور بانوان و مردان نیز جلوگیری شود.
وی در ادامه بار دیگر فصل‌الخطاب بودن قانون را یادآور شد و ادامه داد: همه باید با رعایت قانون بدانیم که تعیین و تکلیف هر جیزی در جامعه بر عهده قانون بوده و همه باید از آن تبعیت کنیم.

خرده‌فروشی مواد و اختلافات ملکی دو جرم با آمار بالا در شهرستان لنده
دادستان عمومی و انقلاب لنده گفت: اختلافات ملکی و خرده‌فروشی مواد مخدر بیشترین آمار جرم در این شهرستان را به خود اختصاص داده است.
احمد سعادتیان در جلسه ستاد پیشگیری از جرائم انتخاباتی در لنده با اشاره به جایگاه و اهمیت انتخابات در کشور، گفت: تأمین امنیت انتخابات و رصد فعالیت‌های کاندیداها از مهمترین وظایف دستگاه امنیتی خصوصاً دستگاه قضا و ستاد پیشگیری از جرائم انتخاباتی است.
وی افزود: با حفظ امنیت و بسترسازی لازم برای حضور مردم می‌توانیم شور و نشاط انتخاباتی را در جامعه و ایام انتخابات مشاهده کنیم.
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان لنده تصریح کرد: یکی از عمده مباحث و مشکلاتی که در سطح استان و شهرستان ما وجود دارد بحث قومی و قبیله‌ی بوده که برای استان و شهرستانی به این قدمت نگران کننده است.
سعادتیان یادآور شد: در انتخابات اخیر از همه طوایف و تیره‌های موجود ثبت نام شد که در ادامه مراحل ثبت‌نام تعداد زیادی از ثبت‌نام کنندگان تأیید، رد و یا احراز صلاحیت شدند.
وی خاطر نشان کرد: رسانه‌ها و فضای مجازی نقش به‌سزایی در تشویق و ترغیب مردم به حضور در انتخابات دارند و نباید با انتشار برخی اخبار کذب و بدون منبع موثق باعث تشنج و یا درگیری‌های سیاسی شوند.
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان لنده با بیان اینکه در شهرستان لنده جرم و تخلف قضایی وجود ندارد گفت: با توجه به اهمیت انتخابات، هر کسی در هر جایگاه و منصبی که در این حوزه تخلف و یا نقض قانون انجام دهد با برخورد از سوی دستگاه قضایی رو به رو خواهد شد.
سعادتیان افزود: ستاد پیشگیری از وقوع جرم در راستای ایجاد امنیت و آرامش و از بین بردن پدیده‌های بزه‌کاری راه‌اندازی شده که نیازمند توجه و حمایت کامل دستگاه‌ها و نهادهای امنیتی است.
وی ادامه داد: اختلافات ملکی و خرده فروشی مواد مخدر بیشترین آمار جرم در شهرستان را به خود اختصاص داده است.
دادستان عمومی و انقلاب لنده تبیین کرد: بیشترین رِنج سنی فروش مواد در شهرستان ۱۷ الی ۱۸ به بالا بوده که جای تأسف دارد.
این مسئول توضیح داد: اعتیاد بنیان خانواده و اجتماع را دچار تزلزل می‌کند و نسل جوان جامعه را به سمت تنبلی و سستی سوق می‌دهد.
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان لنده تصریح کرد: بحث اختلافات ملکی بیشتر در فصل کشت در این شهرستان وجود دارد.
وی یادآور شد: کلاهبرداری و سرقت در سطح شهرستان لنده وجود ندارد و شهرستان از این لحاظ در امنیت کامل است.

برگزاری همایش بزرگ پیاده‌روی در جاده سلامت دوگنبدان
شهردار دوگنبدان از برگزاری همایش بزرگ پیاده‌روی خانوادگی به مناسبت دهه فجر در این شهرستان خبر داد.
اردلان زینل‌زاده امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به اهمیت سلامت و نشاط جامعه اظهار کرد: شهرداری دوگنبدان برای ایجاد نشاط و سرزندگی در بین شهروندان دوگنبدان اقدام به برگزاری برنامه‌های متنوعی کرده است.
شهردار دوگنبدان ورزش‌های همگانی را بهترین راهکار برای ارتقای سطح ورزش‌های حرفه‌ای در سطح جامعه دانست و افزود: شهرداری دوگنبدان با رویکرد ورزشی فرهنگی و برگزاری ورزش‌های همگانی از جمله پیاده‌روی سعی در ایجاد نشاط در این شهر دارد.
زینل‌زاده با اشاره به فرارسیدن ایام دهه مبارک فجر بیان کرد: در راستای گرامیداشت این روزها و با توجه به سیاست‌های شهرداری دوگنبدان در عرصه‌های فرهنگی و ورزشی همایش بزرگ پیاده‌روی برای شهروندان در نظر گرفته شده است.
وی تصریح کرد: این همایش با هدف تشویق شهروندان به پیاده‌روی و تأمین سلامت افراد جامعه برگزار می‌شود.
زینل‌زاده با بیان اینکه زمان این همایش به زودی اعلام می‌شود، خاطرنشان کرد: پیاده‌روی بزرگ خانوادگی در مسیر جاده سلامت برگزار می‌شود تا از ظرفیت‌های تدارک دیده شده این مسیر توسط شهروندان استفاده شود.

جمع‌آوری ۷۰ میلیارد تومان نذورات مردمی در سال جاری
جانشین ستاد بازسازی عتبات عالیات کشور میزان نذورات جمع‌آوری شده مردمی در سال جاری را ۷۰ میلیارد تومان عنوان کرد.
سردار مسعود شوشتری ظهر امروز در جلسه تودیع و معارفه روسای سابق و جدید عتبات عالیات کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: قریب به یک دهه از عمر ستاد عتبات عالیات می‌گذرد که تاکنون پروژه‌های خوبی را به نتیجه رساندیم.
جانشین ستاد بازسازی عتبات عالیات کشور با بیان اینکه پروژه‌های ستاد عتبات عالیات در دوره‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت انجام می‌شود، گفت: خوشبختانه با همکاری و همراهی مردم گام‌های موثری در راستای توسعه عتبات عالیات انجام دادیم.
وی ادامه داد: در تمام حرم‌های مطهر تمامی درب‌ها، سنگ‌ها، آئینه‌‌ها و گنبدهای را تعویض و برخی از گنبد ائمه (ع) را به نحو مطلوب و شایسته طلا‌کوب کردیم.
این مسئول با بیان اینکه از سال ۸۶ تاکنون ۴۰۰ میلیارد تومان هزینه عتبات عالیات کردیم، گفت: تاکنون ۲۰۰ پروژه در حوزه عتبات عالیات تمام کردیم.
شوشتری ادامه داد: در سالجاری ۲۰۰ میلیارد تومان برای بازسازی عتبات عالیات در نظر گرفته شده است.
جانشین ستاد بازسازی عتبات عالیات کشور با بیان اینکه سالانه ۹۰ میلیارد تومان نذورات مردمی داریم، گفت: مردم حامی عتبات عالیات هستند و تاکنون کمک‌های شایانی داشتند.
شوشتری با بیان اینکه ۳۱ استان داریم که کار جمع‌آوری نذورات مردمی را بر عهده دارند، گفت: میزان نذورات سال به سال در حال افزایش بوده که امسال ۷۰ میلیارد تومان نذورات مردمی را جمع‌آوری کردیم.

جمع‌آوری روزانه ۷۰ تن زباله از محلات شهر یاسوج
سرپرست خدمات شهری ناحیه دو شهرداری یاسوج گفت: روزانه ۷۰ تن زباله از محلات شهر یاسوج جمع‌آوری می‌شود.
سیدهاشم محمدی ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: خیابان انتقال خون به سمت بلوار مطهری، سه راه بیمارستان، چهارراه معاد، چهارراه عالیوند به طرف گلزار شهدا، منطقه بنسنجان، شهرک امام حسین (ع) و بلکو از جمله محدوده‌های خدماتی شهرداری ناحیه دو یاسوج بوده که کنترل ساخت و سازهای غیرمجاز، لایروبی جداول و ایجاد پارک‌های محله‌ای در آنها انجام شده است.
وی با اشاره به افزایش ساخت و سازهای غیرمجاز در شهر یاسوج افزود: به دلیل نبود طرح تفکیکی مصوب در شهر یاسوج ساخت و سازهای غیرمجاز در استان افزایش داشته که در منطقه بنسنجان، شرف‌آباد، دولت‌آباد و بلکو انجام شده است؛ شهرداری ناحیه دو یاسوج با گشت‌زنی مداوم با ساخت و سازهای غیرمجاز برخورد کرده و متخلفان را به کمیسیون ماده ۱۰۰ معرفی می‌کند.
این مسئول با اشاره به ایجاد پارک محله‌ای در محلات شهر یاسوج افزود: هفت پارک محله‌ای در محلات شهر یاسوج وجود دارد که برخی از آنها به وسایل ورزشی و بازی مجهز شده است.
محمدی اضافه کرد: روزانه ۶۵ تا ۷۰ تن زباله از محلات استان جمع‌آوری می‌شود و شهرداری به صورت یک روز در میان کار جمع‌آوری زباله‌ها و همچنین لایروبی جداول و سطح خیابان و پیاده‌روها را با ۹۰ کارگر انجام می‌دهد.
وی تصریح کرد: ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار کیلوگرم زباله در ماه از محلات شهر یاسوج جمع‌آوری خواهد شد و به صورت کاملاً بهداشتی در دشت‌روم شهرستان بویراحمد دفن می‌شود.
سرپرست خدمات شهری ناحیه دو شهرداری یاسوج در خصوص نخاله‌ها و مصالح ساختمانی گفت: به کسانی که اقدام به تخلیه نخاله و مصالح ساختمانی در معابر عمومی کنند اخطار کتبی داده می‌شود و در صورت تکرار با متخلفان برخورد می‌شود.



برگزاری باشکوه‌ترین جشن پیروزی انقلاب اسلامی در چرام
فرماندار چرام گفت: امسال باید بهترین جشن پیروزی انقلاب اسلامی را در شهرستان رقم بزنیم.
‌نشست شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی با حضور فرماندار چرام، امام جمعه و اعضای شورا عصر امروز در محل دفتر امام جمعه این شهر برگزار شد.
ابراهیم فتاح‌پور در این نشست با اشاره به آغاز برجام و با بیان اینکه همیشه نتیجه کاری که چاشنی آن عقلانیت و خرد جمعی باشد، پیروزی است، اظهار کرد: با دستور مقام معظم رهبری و تیم خوبی که رئیس جمهور محترم به کار گماشت، پس از دو سال با رعایت خطوط قرمز مشکلی که ۱۲ سال برای جمهوری اسلامی ایران ایجاد شده بود، رفع شد.
فرماندار چرام در بخش بعدی از سخنان خود با اشاره به بحث انتخابات و با بیان اینکه برگزاری انتخابات سالم و بدون حاشیه، موجب ارتقاء جایگاه نظام می‌شود، عنوان داشت: صیانت از آراء مردم و برگزاری یک انتخابات سالم و قانونمند، یک اصل مهم در انتخابات است.
وی، افزود: همه ما به عنوان مجریان انتخابات وظیفه داریم به نحو شایسته و با دلسوزی کامل به انجام وظیفه بپردازیم و با ایجاد روحیه صمیمیت و همدلی در برگزاری انتخاباتی سالم و به نفع مردم بکوشیم.
فتاح‌پور در ادامه صحبت‌های خود به سالروز انقلاب اسلامی اشاره کرد و با تاکید بر اینکه انقلاب ناگفته‌های زیادی دارد، ابراز کرد: وقتی صحبت از انقلاب است، یعنی ساختار سیاسی، اجتماعی و فرهنگی یک نظام کهنه و قدیمی از بین رفته و یک ساختار جدید سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جایگزین آن می‌شود.
این مسئول با اشاره به برنامه‌های دهه فجر بر تقسیم کار در ادارات اشاره داشت و تصریح کرد: امسال باید بهترین جشن پیروزی انقلاب اسلامی را در شهرستان رقم بزنیم.
وی افزود: دهه فجر، ویترین انقلاب اسلامی ماست، بنابراین باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که متناسب با شأن انقلاب باشد و تفاوت مشهود این ایام با گذشته مشاهده شود.
توزیع ۱۲۵ سبد عذایی بین کودکان زیر ۶ سال تحت حمایت کمیته امداد چرام
رئیس کمیته امداد چرام از توزیع ۱۲۵ سبد غذایی بین کودکان زیر ۶ سال این شهرستان که در معرض بیماری ناشی از سوء تغذیه هستند، خبر داد.

علی‌حسن مظاهری از توزیع ۱۲۵ سبد غذایی بین کودکان زیر ۶ سال این شهرستان که در معرض بیماری ناشی از سوء تغذیه هستند، خبر داد.
رئیس کمیته امداد چرام اظهار کرد: کودکانی که از نظر رشد وضعیت نامطلوبی دارند، با معرفی شبکه بهداشت به این نهاد از خدمات کمیته امداد امام (ره) برخوردار می‌شوند.
وی با بیان اینکه یکی از اقدامات کمیته امداد کمک و مساعدت به خانواده‌های دارای کودکان زیر شش سال دچار سوء تغذیه است، در خصوص چگونگی پرداخت این کمک‌ها، گفت: خانواده‌ها با تشکیل پرونده توسط خانه‌های بهداشت و تایید آن در شبکه بهداشت شهرستان به کمیته امداد معرفی می‌شوند و پس از بررسی‌های لازم از خدمات کمیته امداد نظیر اهداء سبد های غذایی بهره‌مند می‌شوند.
این مسئول، ارزش هر سبد برای هر خانوار را ۶۰۰ هزار ریال عنوان کرد و گفت: این سبد غذایی شامل برنج، ماکارونی، تخم مرغ، خرما، سویا و رب گوجه بوده که پس از تایید توسط کارشناسان شبکه بهداشت بین خانواده‌هایی که کودکشان دچار سوء تغذیه است، توزیع می‌شود.
مظاهری، تصریح کرد: در این راستا تعداد ۱۲۵ کودک زیر شش سال دچار سوء تغذیه در این شهرستان از این سبدهای غذایی بهره‌‌مند شده‌‌اند که در این زمینه ۳۷۵ میلیون ریال برای ماه‌های مهر، آبان، آذر، دی و بهمن سال جاری هزینه شده است.
وی افزود: طرح‌های حمایتی متنوعی در راستای حمایت از خانواده‌های نیازمند توسط نهاد مقدس کمیته امداد اجرا می‌شود که خیرین می‌توانند با مشارکت در این طرح‌ها از محرومان و مستمندان دستگیری کنند.

مدیریت رسانه‌های شهرستان لنده در فضای انتخاباتی/خبرنگاران همگام با مسئولان برای جذب مشارکت مردم
فرماندار شهرستان لنده با اشاره به فضای انتخاباتی این شهرستان گفت: خبرنگاران و رسانه‌ها با مدیریت صحیح خود همگام و همراه با مسئولان سعی در جذب مشارکت و همراهی مردم در انتخابات را دارند.
محمد مرادی در جلسه ستاد ستاد پیشگیری از جرائم انتخاباتی در این شهرستان گفت: با توجه به حساسیت انتخابات بهترین روش برای برخورد با جرائم انتخاباتی پیشگیری قبل از وقوع است.
وی افزود: پیشگیری در بحث جرائم انتخاباتی در همه زمینه‌ها برای مردم و مسئولان مقرون به صرفه بوده و باید جدی گرفته شود.
فرماندار شهرستان لنده یادآور شد: صرفه‌جویی در وقت و هزینه‌های مادی و اجتماعی از مهمترین دستاوردهای پیشگیری از جرائم انتخاباتی بوده که زمینه و بستر لازم برای جذب اعتماد و مشارکت مردم را فراهم می‌سازد.
مرادی یادآور شد: نهادهای فرهنگی و مجریان قانون در سطح جامعه باید با آگاهی‌سازی و روشنگری مردم در زمینه‌های مختلف، پیشگیری از جرائم را در جامعه به عنوان یک فرهنگ نهادینه کنند.
وی در ادامه به وضعیت اعتیاد به مواد مخدر در سطح شهرستان لنده اشاره کرد و افزود: با توجه به ترانزیت بالای قاچاق مواد مخدر از کشور و همسایگی کشورهای تولید کننده مواد مخدر با ایران باید بگوییم که ایران یکی از پاک‌ترین کشورها در بحث مواد مخدر است.
رئیس شورای اداری شهرستان لنده گفت: این شهرستان نیز به نسبت جمعیت خود نسبت به سایر شهرستان‌های استان از پاک‌ترین شهرستان‌های استان بوده البته نگرانی‌هایی در بحث خرده‌فروشی مواد وجود داشته که با مدیریت لازم در این زمینه شاهد تحولات اساسی نیز خواهیم بود.
مرادی یادآور شد: با فرهنگ‌سازی لازم و مبارزه همگانی برای ریشه‌کنی مواد مخدر می‌توانیم جشن پاکی کامل شهرستان را از این بلای خانمان‌سوز برگزار کنیم.
وی افزود: در گذشته کمپ ترک اعتیاد با حمایت سازمان بهزیستی و فرمانداری و شهرداری در لنده راه‌اندازی شد که بنا به دلایل مختلف صاحب امتیاز این کمپ از ادامه کار انصراف داد و این کمپ تعطیل شد.
فرماندار شهرستان لنده گفت: در صورت وجود متقاضی حمایت لازم از آن را خواهیم داشت و آماده همکاری با او هستیم.
مرادی در ادامه به روند و مراحل اجرای اولیه انتخابات در شهرستان لنده اشاره و افزود: بستر و زیرساخت‌های لازم برای اجرای انتخابات در شهرستان در حال فراهم شدن بوده و روند کنونی انتخابات بسیار خوب است.
وی به عملکرد رسانه‌ها در شهرستان لنده اشاره و گفت: رسانه‌ها همگام با مسئولان در صدد جذب مشارکت و همراهی مردم در انتخابات هستند.
مرادی در ادامه یادآور شد: انتخابات دارای چهارچوب و قالب خاصی بوده که تخطی از جرم دانسته شد و همه ما باید در راستای اجرای قانون حرکت کنیم.
وی افزود: اگر محور ما در اجرای انتخابات و کارهای دیگر قانون باشد تخلفی صورت نخواهد گرفت.




بهله انواع پرنده پس از تیمار در طبیعت کهگیویه رها سازی شد

 رئیس اداره محیط زیست کهگیلویه گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۵ بهله انواع پرنده که توسط شکارچیان زخمی شده بودند بعد از درمان به دامان طبیعت بازگشتند.



سید قدرت الله علی پور افزود: این پرندگان با همکاری دامپزشکی تیمار و در دامان طبیعت نیز رهاسازی شدند.
وی با اشاره به وجود دو بهله عقاب زخمی در محیط این اداره اظهارکرد: پس از طی مراحل تیمار این دو پرنده شکاری نیز در حاشیه منطقه حفاظت شده خاییز رها سازی می شوند.
علی پور تصریح کرد: در سال جاری نیز ۱۶ فقره پرونده شکار و صید غیرمجاز برای متخلفان تشکیل و به مراجع قضایی ارسال شد.
وی عنوان کرد: از این متخلفان تعدادی اسلحه مجاز و غیرمجاز کشف و ضبط و به نفع دولت مصادره شد.





 ۶۰۰ طرح اقتصاد مقاومتی در کهگیلویه و بویراحمد اجرا شد
رئیس سازمان بسیج سازندگی کهگیلویه و بویراحمد گفت: از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۶۰۰ طرح اقتصاد مقاومتی در این استان اجرا شده است.

رضا رنجبر افزود: بیش از ۱۳۰ میلیارد ریال اعتبار برای اجرای این طرح ها هزینه شده است.
وی بیان کرد: کارخانه های ریسندگی و بافندگی ، طرح پرورش شتر مرغ ، کارگاه تولیدی پرورش قارچ، پرورش زنبور عسل ،مزرعه پرورش زعفران،ازمهمترین طرح های اقتصاد مقاومتی است که با مشارکت مردم و پرداخت تسهیلات کم بهره از سوی بسیج سازندگی راه اندازی شده است.
رنجبر اظهار کرد:با اجرای این طرح ها برای بیش از یکهزار نفر زمینه اشتغال مستقیم ایجاد شد ه است.
وی عنوان کرد: با برنامه ریزی های انجام شده تا پایان سال ۹۵ میزان طرحهای اقتصاد مقاومتی استان یکهزار و ۸۰۰ طرح افزایش می یابد و برای بیش از دو هزار نفر شغل ایجاد می شود.
مسئول بسیج سازندگی کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: بسیج سازندگی در حوزه عمرانی و محرومیت زدایی امسال ۵۸ پروژه با اعتبار ۱۷۰ میلیارد ریال را در مناطق محروم این استان اجرا کرده است.
وی این پروژه ها شامل ۲۵ مسجد، پنج خانه بهداشت، دو حسینیه، دو باب کتابخانه، ۱۵ گلزار شهدا، دو خانه عالم، دو کتابخانه، چهار کانال آبیاری کشاورزی، دو باب خانه نیازمند و دو غسالخانه اعلام کرد.
این مسئول از افتتاح اولین مزرعه شترمرغ کهگیلویه و بویراحمد خبر داد و گفت: اولین مزرعه شترمرغ با ۲۵ قطعه به بهره بداری رسده است.
رنجبر تعداد مزارع مرغ بومی در کهگیلویه و بویراحمد را ۴۸۰ مرکز عنوان کرد و گفت: در سال جاری ۱۰۳ واحد مزرعه مرغ بومی ایجاد می شود.
رئیس بسیج سازندگی سپاه فتح کهگیلویه و بویراحمد از توزیع دو هزار کلونی زنبور عسل در استان خبر داد و تصریح کرد: در سال جاری ۱۲ مزرعه پرورش بوقلمون در استان افتتاح کردیم که قریب به هزار و ۶۰۰ قطعه بوقلمون امسال بین متقاضیان توزیع شد.

 آب و هوای مطبوع،میراث حیاتی
در شرایطی که زمین این گهواره حیات با چالش های زیست محیطی پرتنش مواجه شده است، وجود محیط طبیعی پایدار و آب و هوای مطبوع یک میراث حیاتی محسوب می شود.
به لحاظ ضرورت حفظ محیط زیست و صیانت از منابع آب وخاک،جنگلها و مراتع و درنهایت برخورداری از شرایط آب هوایی سالم در سایه مشارکت همگانی و جلوگیری از آلودگی های زیست محیطی، روز ۲۹ دی به عنوان روز هوای پاک نامگذاری شده است.
این وضعیت درحالی است که تغییرات آب وهوایی در کره زمین بویژه در کشور ایران در گذر زمان همواره معضل آلودگی هوا نه تنها درکلان شهرها بلکه به صورت مقطعی جای جای زیباترین و خوش آب هواترین مناطق را بویژه در فصل گرما از طریق ریزگردها تهدید می کند.
در شرایط کنونی حفظ مواهب طبیعی بویژه در حوزه زاگرس به لحاظ برخورداری از جنگل های غنی،رودخانه های پرآب و مناطق کوهستانی با رویشگاه ها و زیستگاه های طبیعی که به ریه تنفسی ایران شهرت دارد، بیش از پیش ضروری است.
ناحیه زاگرس با مساحت حدود پنج تا شش میلیون هکتار جنگل در استان های آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، ایلام، لرستان، چهارمحال و بختیاری، خوزستان، اصفهان، کهکیلویه و بویراحمد و قسمتی از استان فارس چون نگینی سبز بخشی از جنوب وغرب ایران زمین زیبا را دربرگرفته است.
این درحالی است که به گفته کارشناسان خطر نابودی جنگل های زاگرس از قبیل کاهش تراکم، بهره وری بی رویه ، چرای دام،بیماری زغال ، اجرای طرحهای عمرانی و افزایش جمعیت و اقتصاد معیشتی وابسته جوامع محلی به جنگل ها و بی توجهی به ظرفیت تولید محدود این منابع، در کنار عدم توسعه یافتگی متناسب با توانمندی های اکولوژیکی منطقه زاگرس در گذر زمان همواره روبه افزایش بوده است.
این وضعیت مخاطره آمیز در شرایطی است که جنگل سبز فام حوزه زاگرس باگونه غالب بلوط نه تنها به تلطیف هوا بلکه نقش موثری در حفظ منابع پایدار آب وخاک،تنوع زیستی و تولید آب از اهمیت ویژه ای برخوردارند.
به گفته کارشناسان منابع طبیعی وجنگل ها در زمینهای دارای پوشش جنگلی و مرتعی میزان نفوذ آب ۴۰برابر زمین های عریان از پوشش جنگلی و مرتعی است و با توجه به پایین بودن سطح پوشش جنگلی ایران که ۵/۷ درصد است باید برای این سرمایه طبیعی جدی تر چاره اندیشی و سرمایه گذاری کرد.
باتوجه به این که سرانه جنگل در جهان هشت دهم هکتار است ولی در ایران دودهم هکتار است و بنابراین ایران یکی از کشورهای بسیار فقیر از حیث منابع جنگلی است.
براساس آمار سالانه ۱۵۴ میلیارد متر مکعب آب در منطقه زاگرس به لحاظ وضعیت اقلیم وپوشش جنگلی و رویشی تولید می شود جایی که حدود ۱۰میلیون از جمعیت کشور نیز سکونت دارد.
اینک برای داشتن هوای پاک علاوه برجلوگیری از آلاینده های مختلف صنعتی از جمله کارخانه های بزرگ و خودروهای دودزا باید از منابع غنی جنگلها بیش از پیش مراقبت کرد، اما آمار بالای آتش سوزی ها و دیگر خسارات طبیعی بیانگر این واقعیت است که متاسفانه اینگونه نیست.
این وضعیت درحالی است که جنگلها علاوه جلوگیری از فرسایش خاک، حفظ حیات وحش منطقه، افزایش تنوع زیستی و پایداری منطقه، تلطیف آب و هوا، حذف آلودگی های زیست محیطی، حفظ رطوبت خاک، تعلیف دام، محصولات فرعی، گیاهان دارویی، چوب سوخت و ساختمان و هزاران فایده در فضل گرما بهترین سربازان سد راه پدیده ریزگردها نیز هستند.
بروز بیمارهای خشکیدگی بلوط ، افت های برگ خوار،خشکسالی ها و از سوی دیگر مشکل پایین بودن فرهنگ مشارکت مردمی در حفظ جنگل ها و از طرفی بهره برداری بی رویه از این منابع برای تهیه زغال ، سوخت خانگی مناطق روستایی خطر نابودی جنگلها را دوچندان کرده است.
کهگیلویه وبویراحمد از جمله مناطق زیبای زاگرس است که جنگل های آن همواره در معرض خطر برخی مخاطرات طبیعی و انسانی قرار دارد، بگونه ای که حدود ۸۰ هزار هکتار از وسعت جنگل های این استان آلوده به بیماری خشکیدگی است.
بیش از یکهزار و ۱۷۲هکتار از عرصه های جنگلی و مرتعی کهگیلویه وبویراحمد در شش ماه نخست سال ۹۴ طعمه حریق شد.
این میزان هکتار عرصه جنگلی و مرتعی در اثر وقوع ۷۳فقره آتش سوزی دچار زیان شد و که در این میان شهرستان بویراحمد با حدود ۷۸۰هکتار بیشترین میزان خسارت ناشی از وقوع آتش سوزی های امسال را داشته است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه وبویراحمد می گوید: وجود ۸۵۰هزار هکتار جنگل یکی از بهترین سرمایه های طبیعی واقتصادی این استان است موهبتی که باید همگانی ازآن حفاظت کرد .
عزت الله بهشتی قطع جنگلها، آتش سوزی ها و دیگر تصرفات انسانی را تهدیدی جدی برای طبیعت و آب هوای مفرح این استان دانست و افزود: بدون همراهی، مشارکت و همکاری مردم حراست و صیانت از منابع ملی و طبیعی نیز ناممکن است،اما بهره وری از طبیعت باید همراه با فعالیت های احیایی باشد.
عزت الله بهشتی فر از مشارکت جوامع محلی و روستاهای این استان در قالب ۲۲ تشکل مردم نهاد با اداره کل منابع طبیعی خبر داد و افزود:یکی از راهکارهای حفظ طبیعت جلب مشارکت بیش از پیش مردمی است.
وی اجرای طرح های احیا و اصلاح در عرصه های طبیعی و جنگلی را به عنوان یکی از برنامه های اصولی و اقتصادی برای حفظ جنگل ها و منابع طبیعی و جلب مشارکت و همراهی مردم در این زمینه دانست و از کاشت بیش از هفت هزار هکتار بادام تلخ بویژه در مناطق گرمسیری استان با همکاری مردم و واگذاری اراضی به بهره برداران و کشاورزان در سال گذشته خبر داد .
بهشتی افزود:مشارکت مردم در کاشت درخت بهترین راهکار حفظ منابع آب و خاک وهوای سالم است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه وبویراحمد نامگذاری روز ۲۹دی به عنوان روزهوای پاک را فرصتی برای ترویج فرهنگ مشارکت همگانی در حفظ محیط زیست و طبیعت دانست و افزود: درشرایطی که اکوسیستم دچار چالش جدی شده و همواره شاهد هجوم پدیده گرد وغبار فصلی هستیم باید بیش از پیش برای حفظ کره زمین و مواهب طبیعی تلاش کرد.
عطا پورشیرزاد با بیان اینکه داشتن آب وهوای مطبوع یکی از مزیت های کهگیلویه وبویراحمد است افزود: بی توجهی به مواهب طبیعی از جمله جنگل ها و منابع آب را تهدیدی برای حفظ محیط زیست دانست.
وی با بیان اینکه امکانات و نیروی انسانی از سوی نهادهای متولی برای حفاظت و صیانت از عرصه های طبیعی و زیست محیطی به هیچ وجه جوابگو نیست، افزود: بسیاری از تخریب ها و چالش های این حوزه ناشی از سهل انگاری ها و دخالت های انسانی است.
پورشیزاد به چالش ها و بحران موجود تغییرات آب و هوایی در سطح جهان و کشور ایران، گفت: بدون شک باید برش منطقه ای و استانی مناسبی از همه تهدیدها و خطرات موجود در این راستا تهیه و راهکارهای لازم و کارشناسی نیز برای آن تدوین و ارائه شود.
وی مدیریت صحیح در مصرف منابع آبی و بحران های خشکسالی ، استفاده بهینه از حوزه زیست محیطی و منابع طبیعی استان در زمینه اجرای طرح های عمرانی را از دیگر راهکارهای مناسب برای کاهش خطرات و تهدیدهای زیست محیطی و تغییرات آب و هوایی ذکر کرد.
پورشیرزاد یکی از چالش های جدی زیست محیطی در این استان را مربوط به تولید، پایش و بازیافت زباله ها و موضوع پسماندهای خانگی و صنعتی دانست و افزود: رفع این معضل منوط به اجرای طرح جامع پسماند در شهرهای مختلف استان است.
وی با بیان اینکه این طرح تمامی فرایندهای تولید پایش و بازیافت پسماندها را در بر می گیرد از اتمام مطالعات این طرح در شهرهای یاسوج و سی سخت خبر داد و گفت: در مابقی شهرها نیز این طرح در حال مطالعه است.
پورشیرزاد با تاکید بر اینکه پساب های خانگی در سطح روستاها نیز موجب آلودگی های زیست محیطی ، آبهای سطحی، سفره های زیرزمینی و دشت های آبخوان و شده است، بر ضرورت نگاه ویژه دولت برای اجرای طرح های دفع بهداشتی فاضلاب در سطح روستاها و همکاری بیشتر دهیاران در این زمینه نیز تاکید کرد.
پورشیرزاد بوته کنی های گسترده گیاهان خوراکی و دارویی، افزایش بی رویه شکار گونه های جانوری، کاهش محسوس منابع آبی، استفاده های بی رویه از سموم در اراضی کشاورزی به جای مبارزه بیولوژیکی از سوی کشاورزان را از دیگر آسیب ها و چالش های موجود زیست محیطی در کشور و این استان دانست.
وی بی توجهی به معاینه فنی خودروها، موضوع گردو غبار و تغییرات اقلیمی را از سایر بحران های موجود زیست محیطی دانست و گفت: برخی از این مشکلات اگر چه دلیل فرا ملی و منطقه ای دارند اما بروز بسیاری از این چالش ها و دغدغه های جدی زیست محیطی همچنین ناشی از دخالت های انسانی است.
پورشیرزاد با اشاره به مشکل شکار ممنوع در مناطق حفاظت شده استان ،گفت: تخریب ها و دخالت های انسانی موجب نابودی برخی از گونه های گیاهی و جانوری شده است.
وی با بیان اینکه حدود ۱۳٫۵درصد از مساحت حدود ۱۵ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربعی استان را مناطق حفاظت شده و یا شکار ممنوع تشکیل داده است، افزود: برخی از این گونه ها در اثر شکار بی رویه در معرض آسیب، تهدید و یا انقراض قرار گرفته اند.
پورشیزاد میزان مناطق حفاظت شده تحت مدیریت محیط زیست استان را حدود ۳۱۲ هزار و ۴۶۶ هکتار اعلام کرد و افزود: ۳۱۶گونه جانوری اکنون در این مناطق در حال زیست هستند.
وی افزود: از این تعداد ۴۵ گونه پستاندار، ۲۲۰ گونه پرنده ، ۳۹ گونه خزنده، ۹ گونه انواع ماهی و سه گونه دوزیست هستند.
پورشیرزاد با بیان اینکه از مجموع ۲۲۰ گونه پرنده در مناطق حفاظت شده این استان حدود ۲۸ مورد از آنها شکاری هستند، افزود: گونه جانوری کل و بز، گرگ، پلنگ و عقاب طلایی و صحرایی نیز از مهمترین گونه های در معرض آسیب هستند.
وی با اشاره به ظرفیت های بالقوه و منحصر بفرد زیست کره زاگرس مرکزی و طبیعت بکر و سرشار کهگیلویه و بویراحمد، افزود: تخریب ها و هجوم برای نابودی منابع طبیعی و محیط زیست در استان به شدت در حال افزایش و نگران کننده است.
پورشیرزاد یکی از مشکلات و چالش های دیگر این حوزه را بی توجهی برخی دستگاه ها به موضوع پیوست های زیست محیطی در اجرای طرح های عمرانی دانست وافزود: با وجود تاکیدهای فراوان، قوانین و دستورالعمل ها در این زمینه اما در بسیاری از طرح های عمرانی توجهی به ملاحظات زیست محیطی و منابع طبیعی صورت نمی گیرد.
پورشیزاد گفت: در صورتی که باید استعلام ها و مشاوره های لازم از سوی منابع طبیعی و محیط زیست قبل از عملیاتی شدن و اجرای طرح ها باشد اما در بسیاری از پروژه ها این و نظارتی در یک عمل انجام شده قرار می گیرند و درچنین شرایطی حتی مخالفت و یا تخریب طرح نیز چندان راهگشا نخواهد بود.
وی اجرای طرح بین المللی حفاظت از تنوع زیستی زاگرس مرکزی را راهکاری مناسب برای عملیاتی کردن این مهم دانست و گفت: یکی از اهداف و الزامات اساسی در این طرح توجه به موضوع پیوست های زیست محیطی و همسو سازی پروژه های عمرانی است.
پورشیرزاد اظهار کرد: این طرح از سال ۲۰۱۱ تاکنون در چهار منطقه در استان های اصفهان، فارس، دنای غربی کهگیلویه و بویراحمد و بلداجی و ناغان در چهارمحال و بختیاری به صورت پایلوت در حال اجر است.
اینک در روز هوای پاک، تماشای آسمان آبی، جنگلهای بلوط در خواب آرمیده و لبخند ستیغ های برفی دنا را بیش از پیش باید قدردان بود و از آلودگی محیط زیست و بویژه تخریب جنگلها این سربازان سبزفام عرصه حیات طیبه همگانی جلوگیری کرد.

 ۵۶۰ میلیارد ریال برای اجرای ۲۳ طرح بزرگ راهسازی باشت هزینه شد
رئیس اداره راه و شهرسازی باشت گفت: ۵۶۰ میلیارد ریال اعتبار در دولت یازدهم برای اجرای ۲۳ طرح بزرگ راهسازی این شهرستان هزینه شده است.

فرج الله دیلمی افزود: این میزان اعتبار برای اجرای پروژه راه های اصلی، فرعی و روستایی باشت از محل بودجه های ملی، استانی و ماده ۱۸۰ مناطق محروم تامین و هزینه شده است.
وی اظهار کرد: احداث باند بزرگ چهارخطه باشت به بابامیدان و تقاطع غیر همسطح با ۳۱۰ میلیارد ریال و جاده باشت به چرام با ۷۰ میلیارد ریال از مهمترین این طرح ها است.
رئیس اداره راه و شهرسازی باشت تصریح کرد: اجرای جاده کمربندی شهر باشت،بهسازی و تعریض سه راهی باشت، روکش آسفالت پل بریم، تعمیرات پل بزرگ شوش،اجرای پل نیمدور، تکمیل جاده کوه دهک، اجرای روکش آسفالت پشت کوه، بازگشایی راه های روستایی پیچاب از دیگر طرح های مهم اجرا شده سال ۹۲ تاکنون در این شهرستان است.
وی بازگشایی ساخت پل لیراب، اجرای روشتایی بوستان، روشنایی سه راهی باشت، روکش آسفالت پل بریم، اجرای پل ۳۰ متری پیچاب و روکش آسفالت ۲۵ روستا از خدمات ماندگار دولت یازدهم دولت به مردم باشت در سال ۹۲ تاکنون است.
دیلمی بیان کرد: هم اکنون شش طرح بهبود راه های ارتباطی شامل روستاهای پشت کوه، پل شوش، جاده بین مزارع کوه دهک، پل پیچاب،پل نیمدور و تقویت دیوار پل پریم در حال اجراست.
دیلمی تصریح کرد: این پروژه ها ۱۰ تا ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.
وی با اشاره به اهمیت زیرساخت جاده ای مناسب در کاهش خسارات مالی و جانی از سویی و حمل و نقل تولیدات کشاورزی و دامی از سوی دیگر ابرازامیدواری کرد: با اجرای این طرح ها تحول خوبی در توسعه راه های ارتباطی باشت انجام شود.
شهرستان باشت ۲۳۸ کیلومتر راه روستایی دارد که ۱۷۰ کیلومتر آن آسفالت و ۶۸ کیلومتر آن خاکی است.
۳۰ درصد از راه های روستایی آسفالت این شهرستان به دلیل عمر طولانی نیازمند نوسازی و روکش آسفالت است.

نام شما

آدرس ايميل شما

ريزش غيرمنتظره بازارها

ريزش غيرمنتظره بازارها

قیمت‌ها در بازار ارز، سکه و خودرو طی روز گذشته با ریزش چشمگیری مواجه شد که در گزارش زیر ...
«مومو» را با کودکان خود آشنا کنید

«مومو» را با کودکان خود آشنا کنید

قدیم‌ترها والدین که می‌خواستند کودکان خود را بترسانند از «لولو خورخوره» برای آنها می‌گفتند ...
(عکس) ورزشکار منکر کرونا بر اثر ابتلا به آن درگذشت

(عکس) ورزشکار منکر کرونا بر اثر ابتلا به آن درگذشت

دیمیتری استاژوک ورزشکار مشهور بدنسازی در پست اینستاگرام خود نوشت: من همان کسی هستم که ...
1