تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۴ ساعت ۰۰:۵۵
کد مطلب : ۱۵۴۸۴۸

باغداران سی‌سخت درختان ثمری خود را قلع و قطع کردند

۵
۰
کبنا ؛
شرایط کشاورزی در سی سخت در آستانه برخی تغییر و تحولاتی است که آینده این منطقه زیبا را به مخاطره می‌اندازد.
شهرستان دنا از جمله مستعد‌ترین نقاط استان کهگیلویه و بویر احمد به لحاظ استعدادهای کشاورزی است که سالیانه هزاران تن انواع محصولات کشاورزی و زارعی در این منطقه به سراسر کشور صادر و یا به مصارف داخلی می‌رسد.
موقعیت جغرافیایی شهرستان دنا به گونه‌ای است که انواع محصولات کشاورزی و زراعی که حتی در برخی مناطق گرمسیر و یا معتدل تولید می‌شود در این منطقه کوهستانی قابل کاشت و برداشت است.
از گندم و جو زار‌های سادات محمودی تا برنج کاری‌های بخش پاتاوه و روستای کریک گرفته تا تاکستانهای سی سخت و باغات سیب این منطقه و روستاهای دهنو و کوخدان همگی در دایره ظرفیتهای کم نظیر شهرستان دنا واقع شده است که مدیریت این حجم بالای از فعالیتهای گوناگون در یک شهرستان را در نوع خود متفاوت با سایر نقاط استان قرار داده است.

اجرای پروژه‌های جدید کشاورزی که در جای جای شهرستان دنا بارقه امید را در دل مردم ایجاد کرده از طرفی و کسب عنوان مدیر بر‌تر مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان دنا در بین سایر شهرستانهای استان همگی موید حرکت مثبت و رو به روشد جهاد کشاورزی دنا در توجه به توسعه همه جانبه به کشاورزی در شهرستان است.
این شرایط که به خودی خود محقق نشده و معلول برخی اقدامات موثر بوده موجب امیدواری مردمی شده که بخش اعظمی از چرخ زندگی آنان مدیون آب و خاک این خطه است.
از طرفی تلاش خستگی ناپذیر دنا نشینان در آبادانی و تغییر چهره دنا، نشان از اراده محکم و توان بالای مردمانی دارد، اوج این تلاش شبانه روزی را باید در دستان پینه بسته کشاورزان سی سخت یافت که از بیش از ۱۵۰ سال پیش تا کنون رنج دشت و کوهستانهای سخت دنا را به جان خریده‌اند تا سیمای سی سخت را به شرایط کنونی بدل کنند.

اما گویا شرایط کشاورزی در سی سخت در آستانه برخی تغییر و تحولاتی است که آینده این منطقه زیبا را به خطر می‌اندازد.
شرایط مخاطره آمیز این روزهای کشاورزان سی سختی در اقدام نگران کننده آنان در قطع درختان چندین ساله‌شان پیداست، کشاورزانی که سال‌ها به امید به بار نشستن محصول خود رنجی طاقت فرسا را به دوش کشیده‌اند!
اما این روز‌ها که کشاورزان به دنبال سر و سامان دادن به درختان خود برای بهاری پر ثمرتر‌اند ده‌ها کشاورز راه دیگری در پیش گرفته و در حال قلع و قمع درختان هستند.
برخی از این افراد که در حال بریدن درختان چندین ساله و ثمری خود بودند عدم صرفه اقتصادی پرورش سیب و ضرر‌های فراوان در تولید این محصول را عامل این اقدام خود عنوان می‌کردند.
حمید رضا توکل یکی از کشاورزانی است که در منطقه پس تل سی سخت بیش از ۲۲۰ اصله درخت سیب خود را از جای درآورده است، به گفته وی قیمت پایین سیب و هزینه‌های بالای تولید موجب شده تا تعداد زیادی از کشاورزان به سمت قطع درختان چندین ساله بروند، به گفته توکل افزایش قیمت سموم دفع آفات و سایر هزینه‌های تولید سیب موجب شده هزاران درخت سیب در همسایگی باغ وی ریشه کن شود.
توکل گفت: در سالیان گذشته در یک مورد که به خرید سموم دفع آفات نباتی برمیگردد با ۶ هزار تومان بهترین سم خریداری می‌شد ولی اکنون‌‌ همان سم به قیمت پنج برابر خریداری می‌شود، با این تفاوت که قیمت سیب هیچ افزایشی نداشته و جدای از افزایش سایر هزینه‌ها، به قیمت شش برابری و افت کیفیت نسبت به سالیان گذشته رسیده است.

توکل با اشاره به اینکه از سال گذشته تا کنون صاحبان بیش از ۱۵ قطعه زمین که صاحبان بیش از ۴ هزار اصله درخت سیب بوده‌اند درختان سیب خود را از جا درآوده‌اند از یک مشکل بزرگ‌تر در زمینهای این منطقه که دقیقا در نزدیکی ارتفاعات دنا قرار دارند گفت.
وی با بیان اینکه آب کشاورزی سی سخت از ده‌ها سال پیش تا کنون از آب چشمه می‌شی تامین می‌شد گفت: از ۱۰ اینچ آب این چشمه تنها چهار اینچ سهم کشاورزان می‌شود و مابقی توسط اداره آب و فاضلاب برای مصارف شرب مردم به منبع آب روانه شده است.
این کشاورز سی سختی گفت: در حال حاضر با وجود قطره‌ای شدن باغات کشاورزی مناطق بندان بالا، پس تل، کایافی، بریدون و فرامرزی این مناطق از بی‌آبی مفرط رنج می‌برند و در برخی مواقع به جای سه الی چهار روز هر ۱۰ روز یک بار نوبت آبیاری باغات این مناطق می‌شود که موجب زیان فراوانی به باغات و محصولات کشاورزی شده است.

توکل در ادامه به تشریح هزینه کرد و درآمد امسال خود پرداخت و گفت: درآمد امسال من از ۲۲۰ درخت سیب تنها ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود که حدود ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان آن صرف هزینه‌های تولید شد و این درحالی است که محصول خود را در باغ به فروش رسانیدام و این درآمد منهای هزینه‌های حمل و نقل، کارگر و سبد است.

وی بیان داشت: بنده جوانی خود را پای به ثمر نشستن این درختان گذاشته‌ام واکنون به علت کمبود آب و قیمت پایین محصول مجبور به قطع درختان خود هستم تا بیش از این شاهد زیان به خود نباشم.

قدرت پناهی یکی دیگر از کشاورزانی است که درختان خود را به دلایل عنوان شده قطع و از بین برده است، وی در این باره می‌گوید از دو تن سیبی که امسال روانه بازار کردم بعد از حساب و کتاب معلوم شد ۲۵۰هزار تومانی هم از جیبم رفته است.
مجید طهماسبی هم یکی دیگر از کشاورزانی بود که به علت کمبود آب در دامنه‌های دنا مجبور به قطع درختان و جایگزین کردن درختانی جدید کرده بود، وی نیز بی‌توجهی به تامین آب کشاورزی مناطق یاد شده را از علل قطع درختان خود عنوان کرد و ابراز داشت: باغات سی سخت بیش از۱۵۰ سال است از آب چشمه می‌شی آبیاری می‌شد تا اینکه آب و فاضلاب بخش عمده‌ای از آب کشاورزان را برای مصارف شرب مورد استفاده قرار داد.
به گفته طهماسبی با افزایش جمعیت و انتقال بیش از حد آب به منع ذخیره آب شرب، آب انتقالی برای کشاورزان به قدری کم است که امکان آبیاری باغات در فصول گرم سال به هر ۱۰ روز یک بار می‌رسد، طهماسبی احداث چاه آب برای مصارف شهری توسط آب و فاضلاب شهرستان و‌‌ رها سازی آب چشمه که از امنیت بهداشتی کمتری برخوردار است را راهکاری برای پایان دادن به مشکلات متعدد کشاورزان بیش از ۳۰۰ هکتار از اراضی سی سخت دانست و از متولیان خواست تا با احداث چاه برای کشاورزان این مشکل را برطرف و یا با احداث چاه برای مصرف شهروندان آب مورد نیاز کشاورزان را در اختیارشان قرار دهند.
وی افزود: بحران آب در این منطقه تنها در پنج ماه از سال است که اگر مسئولان این اقدام را در برنامه کاری خود قرار دهند تنش آبی ده‌ها کشاورز برطرف می‌شود.








safiredena.ir




دنا سفیردنا



safiredena.ir



سفیر دنا


تصاویر تکمیلی:









----------------------------

مهران کرمی-سفیر
نام شما

آدرس ايميل شما

فرزند خاک
Iran, Islamic Republic of
کو و جهنم ای موقع ما استرس داریم تو ایگی چ
اصلاح طلب
Iran, Islamic Republic of
تبریک به رئیس سازمان جهاد کشاورزی،،که مسائل سیاسی اولویت اول ایشان هست،،و معضلات کشاورزان شاید اولویت پنجم به بعد ایشان. هست،،در این مدت دو سال ایشان کشاورزی بویراحمد و دنا را نابود کرده است!!!!!!
صیادی دهنو
Iran, Islamic Republic of
آغای مه... سایت.... تو که وابسته به یه سازمان هستی برو خبرهای همون سازمان سپ... رو بزن چیکار داری به باغبونای بدبخت که از بی خبری گیر به اینا دادی
Iran, Islamic Republic of
چراهمه کشاورزان همیشه ضرر کنن وقتی یه عمر زندگی خود را خرج کنی گرما و سرما زحمت بکشی اما یه مشت دلال حق تو را بخورند و دولت هیچ مسوولیتی در قبال تو کشاورز زحمت کش نداشته باشه بزن بزن بر طبل که پاری پوست هست و کوس
علی
Iran, Islamic Republic of
تبریک به جهاد و کشاورزی
آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

محمدرضا شجریان، استاد موسیقی سنتی و ملقّب به خسرو آواز ایران، پس از یک دورهٔ طولانی دست‌وپنجه ...
ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

دونالد ترامپ که تنها دو روز پس از مرخصی از بیمارستان نظامی والتر رید، مشتاق احیای مبارزات ...
یک تاجر، بانکی که ۲۰ سال پیش به او وام نداد را خرید!

یک تاجر، بانکی که ۲۰ سال پیش به او وام نداد را خرید!

تاجری انگلیسی بانکی را که ۲۰ سال پیش از وام دادن به او امتناع کرد را خرید که این موضوع ...
1