تاریخ انتشار
شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۴۸
کد مطلب : ۱۵۴۷۸۰

خطر در کمین یاسوج؛ مخازن نفت جابجا شود

۹
۰
کبنا ؛مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد در کمتر از سی سال چنان از شمال و جنوب توسعه پیدا کرده که به درستی نمی‌توان مرزی میان روستاهای اطراف آن پیدا کرد و روستاها نیز چنان به شهر متصل شده‌اند که تفکیک آن‌ها از شهر کار دشواری است و گویی شهر را در زندان خود محصور کرده‌اند.
naft-yasuj
اما  این توسعه شهری تا جایی پیش رفته است  که تاسیسات  شهری  خطرساز و بی‌خطر که روزگاری خارج از شهر  بودند اینک درست در مرکز شهر واقع شده‌اند و به مانند قلبی بیمار امنیت شهر را تهدید می‌کنند. برخی از تأسیسات مانند قبرستان خطر جانی ندارد اما برخی دیگر مانند مخازن سوخت چنان خطرساز هستند که یک جرقه در آنها می‌تواند کل یک شهر را نابود کند.

موضوع مخازن چندی است که از سوی مدیران مختلف مطرح می‌شود و برای بسیاری از شهروندان این سوال پیش می‌آید که خطر مخازن تا چه حد جدی بوده و آیا امکان و عزمی برای جابه‌جایی مخازن هست.

حجم آلودگی مخازن نگران‌کننده نیست

مدیرکل محیط زیست استان  کهگیلویه و بویر احمد، اظهار داشت: وجود مخازن سوخت در میدان جهاد و خیابان مطهری  به لحاظ تبخیر و واکنش‌هایی که در آنها به دنبال داشته می‌تواند مورد سوال قرار گیرد اما در حال حاضر حجم آلودگی که ایجاد می‌کنند به اندازه ای نیست که تهدید محسوب شود.

عطا پورشیرزاد افزود: باید امنیت این مخازن به گونه‌ای تامین شود که برای شهروندان جای  نگرانی باقی  نماند چرا که اگر این مخازن دچار حادثه شوند می‌تواند صدمات جبران ناپذیری ایجاد کند.

مخازن باید جابه‌جا شوند

موضوع جابجایی مخازن سوخت برای استانداری به اندازه‌ای جدی است که معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در آیین معارفه  ابوالفضل روح اللهی مدیر کل جدید شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی استان این نکته را یادآور شد و از مدیران جدید خواست جابجایی را در اولویت کاری خود قرار دهند.

پژمان نیک اقبالی گفت: جابه‌جایی سریع مخازن برای جلوگیری از هرگونه خطر ضروری است چرا که قرار گرفتن مخازن در کنار مجتمع اداری به لحاظ پدافند غیرعامل می‌تواند خطر جدی محسوب شود.

نیک اقبالی همچنان از مدیرعامل شرکت نفت استان خواست تا جابه‌جایی مخازن توزیعی در مکان کنونی واقع در خیابان شهید مطهری یاسوج را جزو اولویت‌ها و برنامه های زیربنایی این شرکت لحاظ کند.

معاون استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: شرکت توزیع نفت استان در آن زمان که اقدام به نصب و راه اندازی این مخازن درمکان کنونی کرده بود، شهر یاسوج بویژه این منطقه دارای چنین وضعیت پرازدحام و شلوغی نبود و تاکنون ضرورتی برای جابه جایی آنها نیز ایجاب نمی کرد.

نیک اقبالی گفت: این در حالی است که تغییر سریع این مخازن آن هم در کنار مجتمع اداری این شرکت به لحاظ پدافند غیرعامل و جلوگیری از بروز هرگونه خطر در شرایط کنونی ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

اما مدیران شرکت پخش و پالایش فراورده‌های نفتی می‌گویند همه ابهاماتی را که از نظر پدافندی وجود دارد پاسخ گفته‌ایم و مدیران پدافند غیرعامل باید در این باره نظر بدهند که اقدامات ما برای تامین امنیت این مخازن پاسخگوی حوادث احتمالی است.

مخازن در برابر بحران‌های طبیعی مقاوم است

مدیرکل پدافند غیر عامل استانداری کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید: کار پدافند غیرعامل سیاست‌گذاری و تذکر و یادآوری بوده و در حوزه اجرا وارد نمی‌شود اما نباید فراموش کنیم در سال ۶۷ که مخازن سوخت احداث شد شهر یاسوج کم جمعیت و کوچک بود اگر در آینده حساب شده عمل نکنیم یاسوج زندان می‌شود.

محمود مومن نسب افزود: از نگاه پدافندی واقع شدن انبار و یا مخزن در یک نقطه شیب دار موضوع مهمی محسوب می‌شود.

وی گفت: برای تامین امنیت مخازن بحث مقاوم‌سازی دیواره‌های اطراف انبار، احداث دیوار حفاظتی باندوال بتونی، نصب سیستم کولینگ بر روی مخازن، لودهای بارگیری و تخلیه و نیز احداث آشیانه آتش نشانی برای  بالا بردن سطح ایمنی و امنیتی نفت اجرا شد.

مومن نسب تاکید کرد: با توجه به تدابیر اتخاذ شده توسط مجموعه پخش فرآورده‌های نفتی ضریب ایمنی انبار فراورده  نسبت به گذشته به طرز محسوسی ارتقا یافته  و در حال حاضر این مجموعه مشکل خاصی از حیث ایمنی در شرایط وقوع بحران‌های طبیعی ندارد.

جابه‌جایی مخازن بودجه کلان می‌خواهد

وی افزود: تصمیم‌گیری در مورد این سرمایه عظیم به‌کار گرفته شده در این مخازن کار دشوار و سختی است و موضوع انتقال انبار نفت مستلزم صرف بودجه کلان است.

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: مکاتبات لازم برای انتقال انبار نفت و چابک‌سازی ضریب امنیتی در دستور کار مجموعه  پدافند غیرعامل و مجموعه حوزه‌های زیربنایی و برنامه‌ریزی استان مطرح است.

مومن نسب خاطرنشان کرد: برای جابه‌جایی این مخازن حداقل ۱۰ هکتار زمین لازم است که البته باید در نظر داشت شرایط دیگری مثل جانمایی آن به گونه‌ای که برای سالیان متمادی به توان از آن استفاده کرد نیز اهمیت دارد.

حریم مخازن در مدیریت شهری دیده شود

وی عنوان کرد: در تمام شهرهای کشور پمپ بنزین و پمپ گاز و غیره که مخازن نفت و گاز مایع و طبیعی دارند در محدوده‌های مسکونی و شهری قرار گرفته‌اند پس  شهروندان نباید نگران این موضوع باشند.

مومن نسب افزود: از نظر سازمان پدافند غیرعامل و براساس قانون بالاترین مقام هر دستگاه و معاونان آنان و مسئولان این واحدها و کارشناسان باید رعایت الزامات و ملاحظات پدافند غیرعامل را در طرح‌ها و برنامه‌های تحت مدیریتشان داشته باشند و مجموعه پخش فرآورده‌های نفتی نیز باید مسایل حفاظتی را بیش از پیش مد نظر قرار دهند.

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: از نظر پدافندی در شرایط  موجود هر گونه ساخت و ساز، احداث معابر و خیابان در حریم مراکز ثقل و سطح‌بندی شده  که ایمنی این مراکز را تحت تاثیر قرار دهند از جمله دغدغه‌های مهم دستگاه‌ها و حوزه‌های امنیتی و حفاظتی است.

مومن نسب بیان کرد: مدیریت شهری مکلف به پیاده‌سازی و رعایت الزامات امنیتی و حفاظتی در مرکز ثقل و سرمایه‌های کلان در حوزه شهری است و طرح جامع و تفصیلی باید از سرمایه‌ها صیانت کند تا دچار آسیب نشود.

--------------------------

سجاد نوبهار- تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
ما ساکنین این منطقه به دلیل وجود ای ن تانکرها هیچ گونه امنیتی در این محله نداریم و احساس ترس می کنیم
شرکت نفت تصمیم ندارد نسبت به جابه جایی آنها اقدام نماید
به داد این شهر و شهروندان برسید
شهروند
Iran, Islamic Republic of
حتمأ باید ی انفجار شدید رخ دهد و فاجعه بوجود بیاد تا مسؤلین بعد اقدام کنند
به این می گویند مدیریت بحران؟؟؟؟؟
شهروند
Iran, Islamic Republic of
چرا شهرداری و شرکت نفت و دستگاههای دولتی دست به کار نمی شوند واین موضوع را هرچه سریعتر حل نمی کنند
حتمأ منتظرند تا حادثه بدی اتفاق بیفتد و به فکر بیفتند
مسافر
Iran, Islamic Republic of
والا اینا این قدر خطرناکند که عبور و مرور هم از این منطقه خطرناک است

می دگنین اگه انفجار رخ دهد تا شعاع چند کیلومتری می بایست در آتش بسوزند؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
جالب اینه به جای اینکه خود شرکت نفت پیگیر جابه جایی اونها بشه میاد از مکان اونا در همین جا دفاع کی کند!!!!!!!!!
کارمند
Iran, Islamic Republic of
واقعأ جای تأسف برای مسؤلین هست که زودتر از این نسبت به جابه جایی مخازن نفت اقدام نکرده اند
سایت ادارات
Iran, Islamic Republic of
وجود این مخازن در این منطقه که مرکز شهر هست چشم انداز خوبی ندارد چهره شهر را خیلی زشت جلوه داده و از طرفی بسیار حادثه ساز هست
مسؤلین هرچه سریعتر اقدام کنند
هر گونه سهل انگاری و بی توجهی به این موضوع احتمال فاجعه وجود دارد
زندان
Iran, Islamic Republic of
این همه اتفاقات بد برا مسؤلین عبرت نشده
چزا یه فکر آسایش و امنیت مردم نیستسد
لطف کنید هرچه زودتر اقدام کنید
کارمند شهرداری
Iran, Islamic Republic of
علاوه بر خطرات جانی و مالی و ناامنی که این مخازن به دنبال دارند مانع بازگشایی ادامه بلوار ارم تا بنسنجان می باشند که در صورت جابه جایی آنها و تعریض خیابان ۳۰متری بخش زیادی از مشکلات ترافیک و عبور و مرور حل می شوند
دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
1