تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۴ ساعت ۲۲:۴۳
کد مطلب : ۱۵۴۲۹۶

تیری زهرآگین بر پیکر صنعت مرغداری دهدشت

۵
۰
کبنا ؛
  مراکز عرضه مرغ زنده در کهگیلویه تهدیدی اساسی برای سلامت مردم هستند وسکوت این روزهای مسئولان درمقابل این عمل غیرقانونی سوال‌های بسیاری در ذهن مردم ایجاد کرده است.
 قصه پلمپ و فک پلمپ مراکز عرضه مرغ زنده در شهرستان کهگیلویه سریالی تکراری است که هنوز هم در این شهرستان ادامه دارد.

درحالی‌که در جلسات متعدد از سوی مسئولان این شهرستان اعلام‌شده است که مراکز فروش مرغ زنده به دلیل تهدید سلامت جامعه باید جمع‌آوری شوند و مسئولان دستگاه‌های ذی‌ربط باید به‌طورجدی با فروشندگان مرغ زنده برخورد کنند اما همچنان شاهد فعالیت گسترده این مراکز در سطح کهگیلویه هستیم.

این مراکز که یکی از عوامل انتقال بیماری‌های مشترک بین دام و انسان محسوب می‌شوند در حالی این روزها به‌صورت گسترده فعالیت می‌کنند که تابستان سال جاری مقرر شد طبق قانون بساط این واحدها برچیده شود. اما در دیگر شهرستان‌های استان این طرح ادامه یافت و در کهگیلویه پس از مدت کوتاهی این مراکز دوباره شروع به فعالیت کردند.

یکی از شهروندان دهدشتی در این باره گفت: مراکز عرضه مرغ زنده کاملاً غیربهداشتی بوده و باید ساماندهی شوند.

مجتبی برومند زاده افزود: هر بار که از کنار این مراکز عبور می‌کنم بوی تعفن شدیدی به مشامم می‌رسد و این مراکز یکی از عوامل مهم تهدید سلامت مردم هستند.

وی اظهار داشت: مشکل تنها این مراکز ثابت نیستند، بلکه ما هر روز صبح با صدای وانت‌های فروش مرغ زنده از خواب بیدار می‌شویم و این وانت‌ها نیز باید ساماندهی شوند.

مراکز فروش مرغ زنده؛تیری زهرآگین بر پیکر صنعت مرغداری کهگیلویه

این مراکز که بیشتر در حواشی شهرهای کهگیلویه قرار دارند، با چرخش میکروب‌های عامل بیماری علاوه بر اینکه سلامت جامعه را تهدید می‌کنند، به علت واردکردن مرغ از نقاط نامشخص، مانند تیری زهرآگین پیکر صنعت مرغداری این شهرستان را نیز مورد هدف قرار داده‌اند.

اما سؤالی که در این میان بی‌جواب مانده این است که چرا مسئولان از فعالیت افرادی که در این بازار سیاه کاسبی می‌کنند جلوگیری به عمل نمی‌آورند تا تولیدکنندگانی که از زمان خرید جوجه یک‌روزه هزینه زیادی برای پرورش مرغ متقبل می‌شوند براثر شیوع بیماری‌های ناشی از  عرضه غیرمجاز مرغ زنده، دچار ضرر و زیان نشوند.


فعالیت حدود ۲۹ مرکز غیرمجاز عرضه مرغ زنده در کهگیلویه گواه بی‌توجهی مسئولان به این عمل غیرقانونی است.

وضعیت نامناسب تغذیه و بهداشت در این مراکز، ریختن خونابه در سطح معابر و بوی تعفن بخش‌های زائد مرغ و از همه مهم‌تر ذبح بدون نظارت شرعی و قرار دادن مرغ‌ها در ظروف آب بسیار کثیف و آلوده و همچنین استفاده از دستگاه‌های پرکن غیربهداشتی باعث انتشار میکروب‌ها در محیط  و انتقال بیماری‌هایی از قبیل آنفولانزای فوق حاد پرندگان، بیماری‌های ویروسی، قارچی و انگلی و مسمومیت‌های غذایی می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد در این باره گفت: عرضه مرغ زنده به علت انتشار انواع بیماری‌هایی که هم برای انسان و هم برای صنعت مرغداری مضر هستند ممنوع است.

عبدالله بهمنش افزود: مرغ زنده ممکن است از جایی وارد استان شده باشد که بدون مجوز دامپزشکی فعالیت می‌کند و یا مبدأیی که مرغ از آن  وارد شده نامشخص و دارای بیماری باشد.

وی اظهار داشت: به منظور اطمینان خاطر مصرف‌کنندگان مرغ، از ابتدای تیرماه سال جاری طرح ردیابی مرغ اجرا شد.

بهمنش تصریح کرد: در این طرح علاوه بر تاریخ انقضاء، یک کد ره‌گیری روی بسته مرغ‌هایی که در سه کشتارگاه این استان و برخی استان‌های هم‌جوار کشتار می‌شوند درج می‌شود که اگر مصرف‌کننده این کد ره‌گیری را به شماره ۳۰۰۰۸۹۰۳ پیامک کند، اطلاعاتی از قبیل نام مرغداری، نام کشتارگاهی که مرغ در آن کشتار شده و تاریخ انقضای مرغ برای مصرف‌کننده ارسال می‌شود.

عرضه مرغ زنده همه اهداف بهداشتی را زیر سؤال می‌برد

مدیرکل دامپزشکی استان کهگیلویه بیان کرد: فروش مرغ زنده دقیقاً برعکس این طرح عمل می‌کنند و همه اهداف بهداشتی را زیر سؤال می‌برد.

بهمنش بابیان اینکه در سال جاری به‌منظور جلوگیری از عرضه مرغ زنده جلسات متعددی با دادگستری و استانداری این استان برگزار شد، عنوان کرد: در شهرستان‌های بویراحمد و دنا با همکاری مراجع قضایی، نیروی انتظامی و تعزیرات اقدامات خوبی انجام گرفت و اجرای طرح جلوگیری از عرضه مرغ زنده بیش از ۹۰ درصد موفق بود.

وی اضافه کرد: اما در دیگر شهرستان‌های این استان بخصوص شهرستان‌هایی مانند کهگیلویه و شهرستان‌های هم‌جوار آن به علت جدی نگرفتن این موضوع، هنوز این معضل وجود دارد.

مدیرکل دامپزشکی استان کهگیلویه یادآور شد: با هماهنگی‌های انجام‌شده با مدیرکل تعزیرات مقرر شد که بازدیدی از این مناطق داشته باشیم و علاوه بر این تلاش می‌شود با برگزاری جلسات بیشتر بتوانیم همکاری مسئولان کهگیلویه را برای جلوگیری از عرضه مرغ زنده در این شهرستان جلب کنیم.

بهمنش تصریح کرد: سازمان دامپزشکی بر اساس قانون در بحث مسائل بهداشتی به‌عنوان ضابط قضایی عمل کرده و تخلف را به مراجع قضایی اعلام می‌کند، اما این سازمان تصمیم‌گیرنده نیست و پشتوانه اجرایی این سازمان مراجع قضایی هستند.


وی ادامه داد: با توجه به اینکه این بحث به بهداشت عمومی مربوط می‌شود سازمان دامپزشکی تأکید می‌کند که باید بلافاصله رأی صادر شود، یعنی اطاله دادرسی نباید در بحث پرونده‌های بهداشتی ایجاد شود.

مدیرکل دامپزشکی استان کهگیلویه با اشاره به برخی تأخیرها در بررسی پرونده‌های مربوط به این موضوع، گفت: این در حالی است که باید به‌محض اینکه سازمان دامپزشکی این موضوع را اعلام می‌کند، مراجع قضایی موضوع را به‌عنوان یک تهدید بهداشت عمومی محسوب کرده و بلافاصله در این خصوص اقدام کنند.

بهمنش افزود: در شهرستان‌های بویراحمد و دنا این کار به‌خوبی انجام‌گرفته و حتی در برخی موارد قاضی همراه ناظران سازمان دامپزشکی حاضر بوده و در محل حکم صادر کرده و دستور پلمپ می‌دهد.

وی بیان کرد: یکی دیگر از مشکلاتی که در این خصوص وجود دارد این است که گاهی اوقات دستور پلمپ صادرشده اما پس از پلمپ، این مراکز اقدام به فک پلمپ می‌کنند که طبق قانون جرم فک پلمپ بدون اجازه مراجع قضایی از جرم اولیه سنگین‌تر است و باید برخورد شدیدتری با متخلفان صورت گیرد.

مراکز فروش مرغ زنده، مرغ کشته آماده طبخ بفروشند

مدیرکل دامپزشکی استان کهگیلویه بابیان اینکه مراکز فروش مرغ زنده فاقد مجوز هستند، عنوان کرد: فعالیت این واحدها غیرقانونی است.

بهمنش بابیان اینکه هدف سازمان دامپزشکی تعطیلی این واحدها و بیکار شدن این افراد نیست، یادآور شد: هدف این سازمان رعایت بهداشت عمومی است و به این مراکز پیشنهاد دادیم که به‌جای مرغ زنده، مرغ کشته آماده طبخ بفروشند.

وی اظهار داشت: با هماهنگی‌های انجام‌شده، اتاق اصناف قول مساعد داد که تسهیلات لازم برای خرید یخچال در اختیار این واحدها قرار دهد اما افرادی که در این مراکز فعالیت می‌کنند به هر دلیل از این پیشنهاد استقبال نمی‌کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: گاهی برخی افراد تعطیلی مراکز فروش مرغ زنده را به بیکاری ربط می‌دهند این در حالی است که فعالیت این مراکز باعث می‌شود کسانی که مرغ کشته آماده طبخ می‌فروشند از کار بیکار شوند.

بهمنش در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا فعالیت مراکز فروش مرغ زنده در کهگیلویه و عدم پلمپ این مراکز به خاطر نزدیک شدن به زمان انتخابات است، گفت: این موضوع هیچ ربطی به انتخابات ندارد، زیرا در شهرستان‌های دیگر مانند بویراحمد و دنا که این مراکز پلمپ هستند نیز انتخابات برگزار می‌شود.

پلمپ مراکز فروش مرغ زنده در کهگیلویه و چرام جدی گرفته نشد

وی ادامه داد: در یک مقطع زمانی پلمپ مراکز فروش مرغ زنده به‌خوبی پیش می‌رفت و این طرح در یاسوج و دنا ادامه یافت، اما در کهگیلویه و چرام به علت جدی نگرفتن موضوع این مراکز مجدداً شروع به فعالیت کردند.


مدیرکل دامپزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد با تأکید بر اینکه صنعت مرغداری یک منطقه با فروش مرغ زنده نابود می‌شود، بیان کرد: مرغ زنده‌ای که معلوم نیست از کدام استان وارد شده است بیماری را انتقال می‌دهد، بنابراین هم برای مصرف‌کننده و هم برای صنعت مرغداری یک معضل جدی محسوب می‌شود.

بهمنش با اشاره به برگزاری دو جلسه با مسئولان شهرستان کهگیلویه برای جلوگیری از عرضه مرغ زنده در سطح این شهرستان، تصریح کرد: سازمان دامپزشکی در حد توان به وظیفه خود عمل کرده است و بیشتر از این در حیطه اختیارات این سازمان نیست.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا سازمان دامپزشکی می‌تواند بر مراکز فروش مرغ زنده نظارت کند، گفت: فروش مرغ زنده فعالیتی غیرمجاز و غیرقانونی است، و اگر بخواهیم بر فعالیت این مراکز نظارت کنیم مثل این است که نیروی انتظامی بر قاچاق مواد مخدر نظارت کند.

مدیرکل دامپزشکی استان کهگیلویه بابیان اینکه این سازمان به‌صورت مداوم بر جلوگیری از فروش مرغ زنده تأکید می‌کند، اضافه کرد: در این مدت بحث نظارت‌ها را بیشتر کردیم و برنامه‌ریزی‌شده است همه واحدهایی که با تولیدات دام و دامپزشکی مرتبط هستند دامپزشک داشته باشند.

 توجه به بهداشت و سلامت جامعه باید سرلوحه کار مسئولان قرار گیرد و هیچ عاملی سبب سکوت آن‌ها در مقابل معضلات جامعه و عوامل تهدیدکننده سلامت مردم نشود.

مراکز عرضه مرغ زنده می‌توانند با کسب استانداردها و مجوزهای لازم به مرکز توزیع مرغ کشتارگاهی تبدیل شوند و در صورت بی‌توجهی به قانون و سلامت مردم به‌طورکلی بساط آن‌ها برچیده و پروبالشان چیده شود.

درعین‌حال، زمزمه‌هایی به گوش می‌رسد که سرنوشت این مراکز باید به بعد از انتخابات موکول شود، این در حالی است که استاندار کهگیلویه و بویراحمد چندی پیش‌گفته بود معطل کردن کارهای مردم به خاطر انتخابات قابل‌قبول نیست و خواستار ادامه روند کارهای اجرایی شد.

---------------------------------------

 مرضیه جوشن- مهر


نام شما

آدرس ايميل شما

شهرون
Iran, Islamic Republic of
بهمنش خیلی ضعیفه. ضعیفی عزیزم ضعیفی
جواب شهرون
Iran, Islamic Republic of
حتما تا الان خیلی جلوی کارای غیر قانونیتو گرفته که دل پری داری
..
Iran, Islamic Republic of
اگر شهروندان ما بدانند مرغ زنده چقققدر مضر است بی شک سراغ این مرغ نمیروند.مرغ زنده تفاوتی با مواد مخدر برای سلامتی ندارد.
شهروند کهگیلویه
Iran, Islamic Republic of
پاسخ به آقای شهروند:
ضعف در مدیریت اداره کل دامپزشکی استان نیست، ضعف در بین مدیران شهرستان کهگیلویه است.اگر دکتر بهمنش ضعیف است پس چرا در شهرستانهای دیگر این طرح با موفقیت انجام شد؟چشم ها را باید شست- جور دیگر باید دید.ضعف در تصمیم گیری مسئولان شهرستان خود را پای دیگران نیندازیم.از ماست که بر ماست.
ملا بهار
Iran, Islamic Republic of
با تشکر از دکتر بهمنش واقعا زحمت کشی .انقلابی ایجاد کردی من دامپزشکی استان
نامه نوبخت برای اختصاص 120 میلیارد از اعتبار کرونا به دانشکده محل تدریس دختر حسن روحانی +  سند

نامه نوبخت برای اختصاص 120 میلیارد از اعتبار کرونا به دانشکده محل تدریس دختر حسن روحانی + سند

30 تیرماه نامه‌ای توسط نوبخت به امضا رسیده که در آن آمده، مبلغ 120 میلیارد تومان از محل ...
ناگفته‌های عادل از بی‌عدالتی‌‌ها به«نود»

ناگفته‌های عادل از بی‌عدالتی‌‌ها به«نود»

پس از يک سال و 7 ماه سکوت، بالاخره عادل فردوسي‌پور اشاره‌اي به پايان کارش در برنامه 90 ...
محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی از تهیه کنندگان جوان و مشهور سینماست که در سال‌های اخیر نامش با فساد کلان ...
1