تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۱۰
کد مطلب : ۱۵۴۲۵۷

برنامه توسعه صادرات استان واقع بینانه است؟

۰
کبنا ؛استانداری کهگیلویه و بویراحمد به همراهی برخی دیگر از سازمان های دولتی عضو کارگروه توسعه صادرات، سند جامع توسعه صادرات غیرنفتی استان را در دست تهیه دارند که در آن پیش بینی شده است صادرات محصولات غیر نفتی در یک دوره پنج ساله به ده ها میلیون دلار برسد.
این برنامه شامل صادرات محصولات کشاورزی، صنعتی معدنی و صنایع دستی و جذب گردشگر می شود که دستگاه های اجرایی مرتبط در حال تدوین آن هستند و به نظر می رسد در مراحل پایانی قرار دارد.
در حالی که میزان صادرات محصولات غیرنفتی از کهگیلویه و بویراحمد در یک دهه اخیر رشد شتابانی داشته است ولی هنوز این رشد به هیچ وجه تاثیرگذار و کافی نیست.
اگرچه در سال های اخیر، تحریم ها توان اقتصادی کشور را کاهش داده بود اما صادرات محصولات این استان کاهش نیافت ولی وضعیت کنونی هنوز قانع کننده نیست.
اگر سازمان های دولتی کهگیلویه و بویراحمد بتوانند برنامه های خود در زمینه صادرات را عملی کنند ،در سال های آینده وضع اقتصادی استان به نحو چشمگیری، بهتر خواهد بود.
بدون یک نقشه راه نمی توان راه درست را پیمود و موانع اجرای این برنامه ها را باید بررسی کرد، عواملی که تعیین خواهند کرد آیا وضعیت از آنچه دستگاه های دولتی برنامه ریزی کرده اند بهتر خواهد بود یا بدتر؟
** امکان صادرات بیشتر از شرایط کنونی وجود دارد
تقریبا همه مسئولان کهگیلویه وبویراحمد به چشم انداز صادرات استان امیدوار هستند و باور دارند امکان یک جهش بزرگ وجود دارد.
رییس اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی یاسوج پیش بینی صادرات ۱۰۰ میلیون دلاری در یک افق پنج ساله را دور از واقعیت نمی داند.
رئیس سازمان جهادکشاورزی کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: در صورت فراهم شدن شرایط، در سال ۱۳۹۹ حدود ۲۶ میلیون دلارمحصولات کشاورزی از این استان به خارج از کشور صادر خواهد گرفت.
جعفر گوهرکانی افزود: برنامه توسعه صادرات محصولات کشاورزی در افق ۱۳۹۹ در این سازمان تدوین شده است.
وی اظهار کرد: در این برنامه بر اساس شاخص ها و استانداردهای لازم پیش بینی صادرات ۲۶ میلیون دلاری انواع محصولات کشاورزی در سال ۱۳۹۹ صورت گرفته است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان نیز با اشاره به ظرفیت های استان در زمینه صنایع دستی گفت: در صورت مهیا شدن شرایط می توان برای سال ۱۳۹۹ بیش از ۱۶ میلیون دلار صادرات محصولات صنایع دستی پیش بینی کرد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد هم گفت: برای سال آینده، برنامه ای در جهت صادرات ۲۵ میلیون دلار کالاهای صنعتی و معدنی از این استان تدوین شده است که این رقم برای سال های پس از آن، مرتب افزایش خواهد یافت.
داریوش دیودیده افزود: هم اکنون سالانه حدود ۱۳میلیون دلار کالاهای ساخت این استان به خارج از کشور صادر می شود.
** آنچه کهگیلویه و بویراحمد صادر می کند
محصولات صادراتی کنونی استان شامل انواع نوشابه و آبمیوه، پودر و عصاره شیرین بیان، انواع موکت و سیمان خاکستری است.
این محصولات به کشورهای آلمان، فرانسه، کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، عراق و کشورهای تازه استقلال یافته حوزه دریای خزر صادر می شود.
سیمان بخش زیادی از صادرات و تولیدات این استان است که به دلیل نامنی های کشور عراق، بخشی از صادرات کاهش یافته است.
علاوه بر این، اگر برنامه های این کارگروه به واقعیت تبدیل شود شماری دیگر از تولیدات صنعتی، محصولات کشاورزی و دامی و صنایع دستی نیز به این فهرست اضافه می شود.
رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد گفت: هم اکنون ۹۵ درصد صادرات استان ، تولیدات و فراورده های صنعتی است که شامل انواع نوشابه و آبمیوه، پودر و عصاره شیرین بیان، انواع موکت و سیمان خاکستری می شود.
داریوش دیویده اظهار کرد: صادرات کالا در طی سال های اخیر همواره رو به افزایش بوده است و با افتتاح واحدهای بزرگ جدید و توسعه برخی واحدهای موفق موجود، این میزان در سال های آینده رشد قابل توجهی خواهد داشت.
دیودیده بیان کرد: واحد سیمان مارگون که امسال به تولید می رسد در سال آینده از جمله صادرکننده های استان خواهد بود و یکی از شرکت های فعال در زمینه مواد بهداشتی و گیاهان دارویی نیز به فهرست صادرکنندگان استان اضافه خواهد شد.
مدیرکل جهاد کشاورزی نیز گفت: این استان در صورت فراهم شدن شرایط، توان صادرات ۱۰ محصول را به خارج از کشور دارد.
وی عنوان کرد: سیب، عسل، گیاهان دارویی، گل رز، دام زنده، ماهی و محصولات جالیزی از جمله این محصولات است.
محصولات صنایع دستی نیز از جمله کالاهای پیش بینی شده برای صادرات است که بیشتر شامل تولید گبه استان می شود.
**جمع بندی
به دلیل نزدیکی استان به بنادر جنوبی کشور و وجود پتانسیلهای صنعتی و معدنی بالقوه موقعیت استان برای تولید و صادرات محصولات صنعتی و معدنی مطلوب است.
محصولات باغی ، صیفی ، عسل ،حبوبات ،شیلات و آبزیان ، دام و فرآورده های دامی از دیگر توانمندی های این استان است که در صورت فراهم شدن شرایط و آشنایی با فرهنگ صادرات می توانند در بازار جهانی قابلیت رقابت داشته باشند .
براساس گزارش های رسمی، در سال ۱۳۷۵ میزان صادرات استان ۸۷ هزار دلار بود در سال ۱۳۸۳ به دو میلیون و ۷۸۰ هزار دلار رسید و این رقم ۱۰ سال بعد به ۱۳ میلیون دلار رسید و براساس یک برنامه جامع توسعه صادرات، مسئولان امیدوارند این عدد تا ۱۳۹۹ به رقمی حدود ۱۰۰ میلیون دلار برسد.
البته این تنها یک برنامه است و مانند سایر برنامه هایی از این دست، با حدس و گمان و عدم قاطعیت همراه است اما مسئولان امیدوارند با نگاه صادراتی پسابرجام دولت و تولیدات مختلف کشاورزی، صنایع دستی، صنعتی و معدنی و بازاریابی و وارد کردن بازرگانان فعال به این بخش، رویای صادرات محصولات استان را عملی کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1