تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۲۲
کد مطلب : ۱۵۴۲۲۱

تزلزل در شورای دهدشت، دخالت از بیرون و توان مدیریتی شهردار

۰
کبنا ؛ 
سید عمادالدین کاظمی
تغییر ترکیب و جابه جایی اعضا در گروه‌های اقلیت و اکثریت و تبدیل اکثریت به اقلیت و بالعکس در شورای اسلامی دوره چهارم دهدشت از ابتدای تشکیل به وفور رخ داده است. در ایجاد و حفظ و حتی تغییر ترکیب ها و آمد و شد برخی اعضا از این گروه به آن گروه؛ عمارت شهرداری و حتی برخی افراد خارج از شورا و شهرداری موثر بوده اند.
در جلسه اخیر شورا چهارم، عضو شورا از شهردار دفاع مطلق داشتند و صحبتی از بدهی بالای شهرداری نمی کردند و حتی تأخیر در پرداخت چندماهه حقوق کارکنان رسمی و غیررسمی را مسئله‌ای عادی قلمداد می کردند. در مقابل؛ چهار عضو دیگر به شدت از بدهی بالای شهرداری انتقاد می کردند و حتی از ارسال سوالات خود به شهردار و عدم پاسخگویی او خبر می دادند. در این میان؛ یک عضو رفتار بینابین داشت.
صحبت از بحران در شهرداری بود و صحبت از ناتوانی شهردار و اینکه چاره کار را فروش زمین های شهرداری یافته است. زمین هایی که برای روز مبادا و نسل های آینده هم می باشد. شهردار در آن جلسه حضور نیافت و چه بسا با حضورش، استیضاح؛ عملی و به برکناری اش منجر می شد. یعنی موضوع تا این حد بالا گرفته بود.
در چنین شرایطی اما با فاصله گرفتن نسبی جهادگر از منتقد شهردار و متمایل شدن به نظر و رویکرد چهار نفر دیگر، موضوع ( حداقل در مسئله فروش زمین ها) از این رو به آن رو می شود.
این « یک رأی» و « یک عضو» قبلا در موضوع استیضاح و برکناری شهردار نیز این گونه ایفای نقش کرد. که البته در این موضوع از بیرون شورا نیز نقش بازی کردند که گفته می شود این بار نیز فعال بوده است.
قطعا که اگر تحولات این ترکیبات و گروه ها و این چرخش ها بر پایه منافع و مصالح شهر و شهروندان باشد، خرده ای نیست و مردم سالاری از این ظرایف بسیار دارد.
در رویداد اخیر شورا و شهرداری از آنچه به این سادگی نمی شود عبور کرد؛ دیدار برخی از اعضای شورا با برخی کاندیداهای احتمالی انتخابات در دهدشت و ایفای نقش برخی افراد خارج از بدنه شهرداری و شوراست. همچنین همان طور که برخی از اعضای شورا گفته اند؛ صحبت از تبدیل ۵ میلیارد  تومان است.   اما نکته اصلی که همچنان بی پاسخ مانده است، این که؛ علت این همه بدهی چیست؟ آیا علاوه بر ورود فله ای نیرو توسط دو شهردار اخیر و اعضای شورا، مسئله عمدتاً توان مدیریتی شهردار و دخالت های خارج از بدنه شهرداری نیست؟
بی اعتنایی شهردار به پرسش جمعی از اعضای شورا و عدم حضور در جلسه شورا موضوعی نیست که درستی یا نادرستی آن با جابه جایی یک عضو و تغییر ترکیب اکثریت و اقلیت سنجیده شود. بلکه عملی نادرست و خلاف قانون است. نمی شود که به شورا ( نظر اقلیت) بی اعتنایی کرد و ( اگر نگوییم تلاش برای تغییر نظر یک عضو) منتظر ترکیب جدید در شورا بود. اگر دیروز به نظر و درخواست پنج عضو موافق ( اگر نگوییم؛ حامی) در شورا بی اعتنایی می شد، اکنون با وجود پنج نظر و عضو موافق چه پیش می آید؟ آیا شورا قدرت اعمال نظر و نظارت بر شهرداری را از دست نمی دهد؟ مسئله مهم؛ لزوم و ضرورت پاسخگویی شهردار به شوراست. حتی یک عضو آن و گرنه نظارت شورا بر شهرداری به حاشیه می رود و مشکلاتی به مراتب بیشتر و پیچیده تر از امروز پیش می آید. البته که یکی سوی ماجرا نیز اعضای شورا هستند و اگر با نیت اصلاح امور و شفافیت مسائل و بر اساس قانون به «شهرداری» ورود نکنند نه تنها مشکلات را دوچندان می کنند بلکه خود نیز به بخشی از مشکل تبدیل می شوند.
شهردار دهدشت هیچ گاه به انتشار جزئیات هزینه ساخت «ورودی چرام» اقدام نکرد ولی برای مسکوت ماندن و به اتمام رسیدن این پروژه عجیب حتی مسئول واحد فنی خود را قربانی کرد اما همین اقدام شهردار در واکنش به انتقادات پرسنل معتقد بود و در مقام اول، این؛ شورای شهر است که باید شهردار را وادار به ارائه جزئیات هزینه کرد اعتبارات و پروژه ها و پیمانکاران کند. پس نگرانی اصلی فراتر از فروش زمین هاست. نگرانی از؛ به حاشیه رفتن نقش نظارتی شوراست چه از ناحیه خود اعضای شورا و چه از ناحیه شهردار.
شهردار برنامه ای به شورا داده بود و بودجه سالانه ای که در تحقق آن ناتوان بوده است.  اکنون که فروش زمین های درخواستی شهردار، در شورا تصویب شده است، این ها پیوست های کمکی برای بودجه هستند و اگر در ادامه، مشکلات رفع نشدند آنچه آشکارا محرز خواهد شد؛ « ناتوانی شهردار» است.
اتفاق اخیر؛ خیز اول شورا برای استیضاح  شهردار که به سرانجام نرسید اما در این میان شهردار باید علاوه بر شورا ، شهروندان را نیز نسبت به توانایی و عملکرد خود قانع کند.
باشد که شاهد تعامل اعضای شورا و شهردار بر اساس قانون و رفع مشکلات شهرداری و در نهایت استمرار برنامه ها و پروژه های عمرانی در شهر باشیم.
نام شما

آدرس ايميل شما

نامه نوبخت برای اختصاص 120 میلیارد از اعتبار کرونا به دانشکده محل تدریس دختر حسن روحانی +  سند

نامه نوبخت برای اختصاص 120 میلیارد از اعتبار کرونا به دانشکده محل تدریس دختر حسن روحانی + سند

30 تیرماه نامه‌ای توسط نوبخت به امضا رسیده که در آن آمده، مبلغ 120 میلیارد تومان از محل ...
ناگفته‌های عادل از بی‌عدالتی‌‌ها به«نود»

ناگفته‌های عادل از بی‌عدالتی‌‌ها به«نود»

پس از يک سال و 7 ماه سکوت، بالاخره عادل فردوسي‌پور اشاره‌اي به پايان کارش در برنامه 90 ...
محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی از تهیه کنندگان جوان و مشهور سینماست که در سال‌های اخیر نامش با فساد کلان ...
1