تاریخ انتشار
جمعه ۱۸ دی ۱۳۹۴ ساعت ۰۱:۲۳
کد مطلب : ۱۵۲۹۷۷

مبادا سرنوشت اصلاحات در بویراحمد گره کور بخورد؟

۱۱
۰
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
کبنا ؛ناصر کیانی
انتخابات پارلمانی در استان کهگلویه وبویراحمد همیشه داغ و زنده است. مردم این استان نشان داده اند که در همه ادوار انتخابات، در رتبه‌های بالای جدول آماری رای دهندگان کشوری قرار دارد. جالب اینکه این شور و اشتیاق مردم استان به انتخابات، صرفا معطوف به زمان انتخابات نیست بلکه از روز اول پس از انتخابات ،فعالیت های جدید تبلیغاتی برای دور بعدی انتخابات آغاز می شود. این شور و اشتیاق دایمی و زوال ناپذیرمیل به انتخابات،بیش از آنکه ناشی از رویکردهای سیاسی و حزبی باشد، دال بر شیوع سنت گرایی بر مدرنیته در دیار ما دارد.کاندیدا شدن لزوما بر اساس شایستگی و داشتن برنامه نیست بلکه در اثر نیاز قبیله خود و عقب نماندن از قبایل دیگر می باشد. این گستردگی طایفه و قومیت است که احتمال قبولی در انتخابات را به همراه دارد و نه تعلق به حزب وجریان فکری خاص.  چه بسا کسانی که درجبهه سیاسی اصول گرایی یا اصلاح طلبی  افراطی قرار دارند ولی در انتخابات به کسی رای می دهند که ولو مخالف سیاسی افراطی آنها باشد اما در نسبت فامیلی و خونی با هم مشترک باشند.
مع الوصف وظیفه روشنفکران و نخبگان جامعه آگاهی دادن به مردم در جهت تغییر رویکردهای تصمیم گیری و تغییر رفتار سیاسی آنها از سنتی به مدرن و از احساسی به عقلانی است.  فلسفه شکل گیری حزب و نظام تحزب در جهان این بود تا فرایند تصمیم گیری در توسعه سیاسی جامعه را از حالت سنتی به عقلانی تسهیل کند اماهمه نیک می دانیم که حزب در ایران ناقص و معیوب متولد شده وهمچون شخص بیمارلاعلاج  و مفلوج به زندگی خود ادامه می دهد. تاسیس حزب در کشور ما نوعا فصلی ، شخصی  و دارای برچسب تاریخ تولید و تاریخ انقضاست . قبل از هرانتخابات توسط صاحبان قدرت و  به صورت شرکت خصوصی متولد و بعد از انتخابات نیزمنقضی می شوند.به دلیل اینکه احزاب موجود در کشور ما از بالا به پایین شکل می گیرند و مردم در ساخت آن نقشی ندارند ، بنابراین  نگاه مردم  به احزاب  هم نگاه مثبتی نمی تواند باشد. متاسفانه در ایران این اسم ها هستند که قدرت ساز و حزب سازند و نه احزاب.
علی ای حال، جمع شدن تعدادی اشخاص محترم  تحت عنوان شورای مشورتی اصلاح طلبان یا مجمع اصلاح طلبان استان کهگیلویه و بویراحمد، اگر به صورت خود جوش و برای رتق و فتق امور لاینحل باشد امری است میمون و مبارک.  اما در صورتی که این اجتماع  به عنوان نمایندگان احزاب در استان شکل می گیرد، کار آنان در جهت مشورت دهی و حل مشکلات قدری سخت می شود. زیرا اگر با پرچم احزابی قصد شیخوخیت دارند که اگرفراخوان درون حزبی نمایند تا طرفداران خود را برای شرکت در یک متینگ انتخاباتی به یکی از شهرهای پیرامونی ببرندشاید به تعداد صندلی های دو مینی بوس نیرو داشته باشند. با چه پشتوانه مردمی می خواهند مسایل فی مابین را حل و فصل کنند؟ چه مقدار قدرت کاریزما جهت انسجام گروههای اصلاح طلب یا معرفی نامزد انتخاباتی دارد؟ نقش این شورا در معرفی نامزدهای معطوف به اصلاح طلبی در هر سه حوزه انتخابیه استان، چه مقدار بوده است؟  چه تاکتیک های عملی و کاربردی برای ماراتن طولانی انتخابات  پیش رو دارد؟  چگونه  و با چه مکانیزمی می خواهد در این بازی شطرنج وار و فرسایشی به موفقیت برسد؟ با چه طرح و برنامه ای می خواهد از این مسیر پر خطر بگذرد؟ میزان قدرت واقعی آنان در برابر پیران ناکام اصلاح طلب استان چه قدر است؟ آیا باید گفت که این شورا برای نیمه اول بازی فاقد اختیار بوده و در واقع وظایف محوله این بزرگواران در نیمه دوم مسابقه و بعد از تصمیم شورای محترم نگهبان نمود پیدا خواهد کرد؟ آیا وظیفه شورای اصلاح طلبان همانند شورای حکمیت محافظه کاران تشریفاتی و بازی با افکار عمومی است؟ مبادا فرجام این رقابت آسان و راحت  شکست سخت اصلاح طلبان  باشد؟  این شورا در خصوص موضوع مهم انتقال تجربه  و تغییر نسلی و یا گردش قدرت میان نخبگان چه اقدامی انجام داده است؟ مبادا سرنوشت اصلاحات در بویراحمد به گره کور در کهگیلویه تبدیل شود؟ مبادا کاربه جایی رسد که باز با بی تدبیری، مردم علاقمند به اصلاحات را بر سر دو راهی انتخاب میان بد و بدتر قرار داده و یا برای تضعیف اصلاح طلب نامی شهرستان دیگر رقیبی افراطی تراشید؟ مطمئنا  مسولیت شکست احتمالی جریان اصلاح طلبی در استان بر عهده همه بزرگان اصلاح طلبی و شورا و مجمع اصلاح طلبان خواهد بود. و هیچگاه عذر و بهانه آنان  مورد پذیرش مردم قرار نخواهد گرفت. پس تا مجالی هست با بصیرت نقشه راهی ترسیم شود تا جوانان پرشور اصلاح طلب به بزرگان خود اعتماد و مسیر پیروزی هموار شود در غیر این صورت با همه احترام ، نسل دوم خود به وظایف خود عمل خواهد کرد.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

اصلاح طلب
Iran, Islamic Republic of
انشا الله اصلاحات پیروز است .یاموسوی یا بهرامی
وارث
Iran, Islamic Republic of
بهرامی اصلا اصلاح طلب نیست یا باقر یا حاج زارع
بویراحمدسرفراز
Iran, Islamic Republic of
جناب کیاتی شما که میگین انتخابات سنتی وقوم گرایی بایدازجامعه رخت بربنده برخلاف نظرشما برادران واخویهای خودت همشون طرفداردکترروشنفکرهستن ودارن بشدت برای ایشان تبلیغ میکنن چون به نوعی برادربزرگ شما باجناق دکترروشنفکرهستندواتفاقا کاربسیاربجایی میکنن برخلاف شمامسلما شما هدف ازقلم فرسایی ویاداشتاتون ورودمجددبه صحنه انتخابات بویراحمدودنا می باشد اون موقع توقع نداشته باشین که بویراحمدسفلی ازشما حمایت کنه که اگه این توقع راداشته باشین جهالت ونادانی محضه پس به کشتی نجات برگردومانندپسرنوح نباش که بابدان بنشست وخاندان نبوتش گم شد پس به آغوش ملت ودریای بیکران سیل خروشان بویراحمدسفلی بپیوندتا رستگاروآبرویت بیش ازپیش محفوظ وانشالا درآینده ای نه چندان دوربراریکه وصندلی سبزبهارستان که حق آدم تحصیل کرده ای مثل شماست تکیه بزنی ومایه مباهات ایل وخانواده اصیل وبزرگ خودشوی که دربویراحمدهمه ازرشادتها ودلیرهای آنها به نیکی یادمی کنند
Romania
زارع غیره خوابشوببینه
دانشجو
Romania
غیرازخوابشوببینه زارع
سید
Iran, Islamic Republic of
به امید خدا ویاری مردم غیور بویراحمد با انتخاب سید باقر شهرمون رو از بی ثباتی وبی کفایتی در میاریم.در ضمن حاج زارع اصلاح طلب نیست.//
سید
Iran, Islamic Republic of
فقط سید باقر
اریا
Iran, Islamic Republic of
فقط دکترهدایت خواه استاد بزرگ کسی که تومجلس حرف اول میزنه ومیتونه ازاین استان دفاع کنه وگلستان کنه بویراحمد دنا رو .
اصلاح طلب
Iran, Islamic Republic of
وارث جان چرا زارع
Iran, Islamic Republic of
اصلاح طلب واقعی اول موسوی بعد رجایی نسب وسلام
رهگذر
Iran, Islamic Republic of
اگر دم از اصلاح طلبی میزنیم باید کاندیدمون هم اصلاح طلب باشه. . اول سید باقر اگر نشد دکتر بهرامی که هم شانس بیشتری دارند هم عزمشون جزمه برای پیشبرد اهداف اصلاح طلبانه و.آبادانی و فخر بویراحمد .
مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

«اعتماد» از عناصر لازم‌ و ابتدایی حکومت‌داری است که حکومت‌ها باید در خلق و حفظ آن گام ...
اگر بایدن پیروز شود...

اگر بایدن پیروز شود...

بايدن با مطرح کردن بحث موشک‌ها، قصد توافق دارد و قطعا ايران هم خطوط قرمزي براي مذاکره ...
اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

حزب ندای ایرانیان هم یک طیف نواصلاح‌طلب محسوب می‌شود خواهان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ...
1