تاریخ انتشار
سه شنبه ۸ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۳۲
کد مطلب : ۱۵۱۰۱۲

مشارکت حداکثری مردم در انتخابات دهم

۱۱
۰
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
کبنا ؛ارسلان علیزاده*

با نزدیک شدن هفتم اسفند سال جاری ، زمان برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی گمانه زنی هایی به شکل های گوناگون پیرامون این موضوع هم اکنون در سطح کشور جریان دارد از آن جمله بحث در باره ی اینکه آیا مردم برای شرکت در این انتخابات چقدر رغبت پیدا می کنند؟ آیا سطح مشارکت عمومی بالا خواهد بود؟ یا مثلا نامزدهایی که طی این انتخابات به بهارستان می‌روند قرار هست چه کاری انجام دهند؟ و از این قبیل گمان‌ها.
شاید عنوان کردن مباحث مطرح شده و مشارکت حداکثری دراین انتخابات به عقیده ی بعضی ها زود هنگام و شتابزده باشد اما عده ای دیگر معتقدند به دلایل متعددی که نیازی به بازگو کردن آنها در حال حاضر نیست این مسائل به طور کلی عملا پیش از انتخابات با رفع موانع قانونی ، و یا خدای ناکرده با مانع تراشی غیر قانونی رقم می خورد.
به نظر نگارنده مهمترین موضوعی که در این ارتباط بیشتر باید مورد واکاوی قرار گیرد و به طور موشکافانه مورد بحث و بررسی ، می تواند پاسخ دادن به این مسئله باشد که هدف از مشارکت یا عدم مشارکت مردم در انتخابات چیست؟
آن چیزی که ما کرارا از سوی جناح های به اصطلاح «اصلاح طلب و اصولگرا» در رسانه های ارتباط جمعی ، خصوصا نشریات اختصاصی آنها در سراسر کشور مشاهده می کنیم، به نظر می رسد اغلب در راستای مطالبات توده ی مردم خصوصا جوانان تحصیل کرده ی جویای کار برنامه ریزی نشده است و تلاش های تبلیغاتی بسیار شدید و فلج کننده که بدون تردید باعث انحراف تفکرات عمومی پیش از موعد مقررمی گردد در چار چوب هایی مدیریت می شوند که در آن منافع هر دو جناح حکومتی اعم از «اصلاح طلبان و اصول گرایان» که متاسفانه کمتر نزدیکی ای با مردم دارند لحاظ شده است.
با این اوضاع و احوال نه چندان مناسب بعید نیست به رغم پیش بینی های انجام شده توسط کارشناسان آبکی و فله ای فارغ شده از واحد های دانشگاهی غیر معتبر که این روزها ممکن است حتی در هر کوی و برزنی بدون زیر ساخت مناسب تاسیس شده باشند، این انتخابات به خصوص که بعد از توافق برجام در کشورمان اهمیت خاصی پیدا کرده مورد بی مهری وبی تفاوتی قشر وسیعی ارمردم خصوصا فرهیختگان، استقلال طلبان واقعی و آزاد اندیشان وطن دوست قرارگیرد که به نظر می آید شکل گیری این حوادث ناخوشایند دلایل متعددی دارد که در این نوشتار به بعضی از آنها به طوراختصاراشاره می شود.
الف: یکی از مهمترین عواملی که باعث پیدایش این وضعیت می شود یعنی عدم مشارکت حداکثری، فرایند شکل گیری این انتخابات درکشورمان است که با کمال تاسف باید بگویم، در بسیاری از مراحل با استانداردهای بین المللی و کلا روند انتخابات آنطوری که در کشورهای توسعه یافته و دموکراتیک جهان و حتی کشورهای بیخ گوشمان به وضوح دیده می شود بسیار متفاوت است ودر بعضی مقاطع و موارد به هیچ وجه با آنها همخوانی ندارد.
ب: یکی دیگرازعوامل تاثیر گذاری که ممکن است سبب بی انگیزگی مردم درانتخابات مجلس شورای اسلامی شود و بی ارتباط با بند «الف» نیست، این است که اکثر مردم در معرفی نامزدهای مورد نظر خودهیچ گونه نقشی ندارند، زیرا به موجب قانون خودشان نمی توانند برای نمایندگی مجلس آزادانه نامزد انتخاب کنند و باید قانونا به افرادی رای دهند که توسط ارگان های ذی صلاح دیگر تایید شوند و نهایتا از فیلتر شورای محترم نگهبان قانون اساسی هم بگذرند بنا براین احتمالا فکر می کنند با اجرای انتخابات به این شیوه که تاکید می کنم در حال حاضر کاملا قانونی است هیچگونه تغییرات محسوس مثبتی در زندگی آنها اتفاق نمی افتد و به جای اینکه وضعیت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه بهبود نسبی پیدا کند روز به روز و انتخابات به انتخابات شکاف طبقاتی عمیق و عمیقتر می شود به عنوان مثال اگر در انتخابات چهار سال پیش یک پسر جوان صرف نظر از رشته ی تحصیلی اش با مدرک کار شناسی در سطح شهر با یک دستگاه پیکان مدل پایین و تقریبا اسقاطی مسافر کشی می کرد همان فرد دراین انتخابات به اجبار باید با مدرک کارشناسی ارشد با یک پیکان مدل پایین تر و کاملاً اسقاطی همان کار را انجام دهد مگر اینکه ارتباطی ولو اندک با مثلا یکی از آقازاده‌های ذی نفوذ داشته باشد واین در حالی است که دختران دانش آموخته ی دانشگاه ها ی میهن عزیزمان هم به رغم توان بالا اصلا در جامعه دیده نمی شوند .
ج : دلیل دیگری که احیانا باعث کاهش مشارکت مردم در انتخابات می شود و کم وبیش در مجامع عمومی و نشست های خصوصی با صراحت بیان می گردد به طور کلی جایگاه و شان مجلس در نظام جمهوری اسلامی است. در اینکه مجلس یکی از قوای سه گانه و همچنین یکی از ارکان اساسی و مهم نظام است شکی نیست اما همین مجلسی که به قول امام خمینی باید در راس همه ی امور باشد فقط زمانی می تواند راه گشا باشد که بتوا ند در جایگاه واقعی خودش قرار گیرد و به جای اینکه اغلب وقت خود را صرف مسائل جزئی، درگیریهای لفظی و بحث های جناحی خاله زنکی بی حاصل نماید با تشکیل فراکسیون های واقعی و ارائه ی طرح های به روز ومدرن و تصویب آنها گره های کور جامعه را نه با دندان که با فکر و جان خود بگشاید و پر واضح است که این مهم میسر نخواهد شد مگر با استقلال ، تخصص ، تعهد و میهن دوستی.
د: دلیل بعدی که امکان دارد مانع مشارکت حداکثری مردم شود و باعث عدم کارایی مجلس، و طبیعتا در بهبود اداره ی کشور هم تاثیر به سزایی دارد ، نبود احزاب واقعی، قدرتمند و تاثیر گذار در کشور است که این امر خود موجب پایین آمدن کارایی مجلس در وظایف قانونی آن می گردد. مطالعه ی اندیشمندان و سیاست مداران صاحب نظر نشان می دهد که احزاب به معنی واقعی کلمه به روش هایی از قبیل مشارکت سیاسی، وحدت ملی و مدیریت تعارض قادرند اسباب توسعه ی سیاسی و امنیت ملی کشورها را تامین کنند که متاسفانه باید متذکر شوم کشور ما در طول همه ی سال های عمرش خصوصا دهه های اخیراز نبود اینگونه احزاب به شدت رنج برده است و بیشتر به همین دلیل هم هست که می توان گفت نمایندگانی که دردهه های اخیر به مردم ایران تحمیل شده اند، چه آنهایی که روراست با لابی های قدرتمند و قلدر، خود را به کرسی های قرمز و سبز مجلس چسباندند و چه آنهایی که به منظور حفظ ظاهر با هزار ترفند به نیات پلید خود دست یازیدند به رغم حمایت تمام قد مردم از آنها کمتر به منافع ملی و رفاه عمومی توجه داشته اند و به صراحت می توان گفت فقط و فقط به فکر پرکردن جیب گشاد خود، اقارب و نزدیکانشان بوده‌اند.
در پی تمام شاخص هایی که در ارتباط با انتخابات برشمردم و آنها را به اختصار توضیح دادم لازم است به عاملی اشاره شود که بسیار حائز اهمیت است و آن قوم گرایی است که به رغم اینکه در زندگی ماشینی کنار هم بودن را حتی المقدور تضمین می کند و پیوندهای بعضا بسیار مستحکمی را بین اعضای فامیل ایجاد می نماید، وابستگی بیش از حد به آن خصوصا در انتخابات مجلس تبعات زشت و ناپسند بسیاری را به همراه دارد که رایج ترین آنها بی عدالتی، تبعیض، و خود خواهی است و همانطوری که همگان می دانند هر چقدر از کلان شهرهای بیشتر بر خوردار، فاصله می گیریم و به شهرهای کوچکتر نزدیک، قوم گرایی در انتخابات هم، پر رنگ تر می‌شود و متاسفانه باید بگویم یکی از بزرگترین عواملی که در شهرهای کوچکتر باعث عدم توسعه ی پایدار می شود همین وابستگی قومی است بنا بر این آنهایی که از این نعمت برخور دار نیستند و یا عامدانه نمی خواهند بر خوردار باشند همیشه کلاهشان به قول معروف پس معرکه است حتی اگر بزرگترین اندیشمندان و متفکران جامعه باشند و چقدر تنگ نظرانه و غیردموکراتیک است تفکرات این چنینی در جوامع مدرن امروزی!
نام شما

آدرس ايميل شما

شهروند
Iran, Islamic Republic of
آقای /مثل معروف(حالا صدایش را هیچ کردی پس بویش را چکار می کنی)
با این مقاله نوشتن ها مسئله /// از ذهن ها بیرون نمی//////////////////////////////که با رفتن به مدرسه پسرش چه مسئله ا///
حسن زاده
United States
من به عنوان یک هم استانی از سایت کبنا به خاطر نشر چنین مقاله پر محتوایی تشکر میکنم.این یادداشت یکی از مهمترین مطالبی است که تا به حال در سایت کبنا منتشر شده است.
مرادی
United States
درود آقای علیزاده
عالی بود
گیله مرد
Iran, Islamic Republic of
دقیقا همینطور است.نظام انتخابات ایران فاقد یک ساختار دموکراتیک قابل قبول است.اکثریت احزاب از فعالیت آزاد محروم هستند.شورای نگهبان قانون اساسی نیز بعنوان یک فیلتر دینی و سیاسی تمامی نامزدهای انتخاباتی را به جز ۴ نفر و بدون دلایل قانع کننده ////اعلام کرده است.
فرهنگ.توسعه.علم و اقتصاد ایران نیازمند ساختار دموکراتیکی ست که در رهگذر ان حقوق ملت ایران تحقق یابد و بدون مردم و آرای آنان هیچ قدرتی //و /////نمی تواند موفق شده و رفاه و سعادت را برای مردم خود به ارمغان آورد.
/////
باز هم سناریوی دیگری طراحی شده است و باز هم انتخاب بین ///و ///است و در نهایت آدم را به یاد توبره ی جادو می اندازند.حکومت به مشروعیت خود ادامه می دهد و مردم به تصور پیروزی گزینه ی /////نسبت به ////شاد و هلهله کشان تا دوره بعدی مبهوت وضعیتی می شوند که خود آنرا معماری کرده اند.
////
جعفری
United States
نویسنده یادداشت کاملا دست گذاشته اند روی نکات اصلی از جمله فقدان احزاب مقتدر ،وابستگی نمایندگان به اشخاص حقیقی و نبود استقلال در ارائه طرح ها و برنامه ها که متاسفانه مردم به این زودی قادر به برچیدن این موانع نیستند حداقل پانصدسال از دنیای پشرفته عقب هستیم متاسفانه
ناصر
Iran, Islamic Republic of
هدایت خواه ۱۰۰%
مدبر
Iran, Islamic Republic of
با سلام خدمت جناب علیزاده مقاله قبلی شما را خواندم و برداشت بنده این است که در بخش هایی از آن اشکال محتوایی وجود دارد، در این قلم هم هرچند به بندهایی اشاره کردید که بی شک باید مورد بررسی و گذر از وضع موجود توجه شود اما نادیده گرفتن فرصت های قومی و قبیله ای خود یکی از عوامل خطرناک و در برخی موارد خطرناک تر از تهدید های این مسائل قومی است. باتشکر از شما
تیتکو
Iran, Islamic Republic of
جناب علیزاده آنچه فرموده اید درست و منطقی . اما حضورتان عرض شود گفته های شما ، جز ایده آلهاست که برای رسیدن به آنها باید راه دور و درازی را طی کرد و با این تفکراتی که حاکمیت بویژه اصولگرایان صاحب قدرت دارند دسترسی بسیار مشکل است . جامعه ای پویا و مولد است که جوان و تحصیل کرده اش از آزادی لازم در چهارچوب معیارهای انسانی و اخلاقی برخوردار باشه . بنابراین برای رسیدن به این آزادی تنها راه موجود ، حرکتهای بطئی در قالب نظرات اصلاحطلبی است . راهی جز این نیست . کم هزینه ترین و منطقی ترین راه ، حرکتهای اصلاحطلبی است حالا ممکن در این طایفه هم افرادی باشن که از موقعیت و مقام خودشان سوء استفاده کنند این خصلت را نمیتوان از انسان گرفت .
نظرسنجی بگذار زود باش
Iran, Islamic Republic of
آقای عکاشه لطفا اولین نظرسنجی درباره کاندیدای انتخابات مجلس گچساران و دیگر شهرستانها را جدا جدا بگذار تا یکمی حساب دست بعضی ها بیاد.

در مورد مسایل مهم جامعه هم نظرسنجی بگذار برای خودت هم خوبه تا بیشتر واقع گرا بشوی.

استارتش را بزن تا دیر نشده.مال هر شهرستان را برای یکهفته بگذار.

البته یکبار دیگه هم این نظرسنجی را در موقع تبلیغات بگذار.
علیزاده
Iran, Islamic Republic of
از تمام دوستانی که لطف کردند و ذیل یادداشت اینجانب کامنت گذاشتند متشکرم . دوست خوبم مدبر" کامنت پنج" فرموده اند مقاله ی قبلی بنده را هم مطالعه کرده اند و به نظر ایشان در بعضی جاها اشکال محتوایی مشاهده کرده اند . کامنت گذار دیگری به نام غفاری هم از محتوای مقاله ی قبلی من ایراد گرفته اند " فارغ از اینکه هر دو ممکن است یک نفر باشند "غفاری و مدبر " خدمتشان عرض می کنم هیچ مطلبی صد در صد بی ایراد نیست اما ای کاش می گفتند کجای محتوا ایراد داشته است . اگر منظور گفته ی افراد ی هستند که در مقاله از قول آنها گفته ام و استناد به آیات قرآن شده است ، به طور کلی در قرآن ابتدا از مردان و سپس از زنان در پوشاندن بدنشان تذکر داده شده است ضمن اینکه به نظر بنده در صدر اسلام به علت وضعیت بد اقتصادی نمی توانستند خود را بپوشانند و اشاره به همین منظور بوده است تازه در آن مقاله بنده عرض کرده بودم زیاد نباید فقط در این مورد به زنان ایراد گرفت . در مورد فامیل گرایی هم بنده گفته ام در بعضی مواقع لازم است و حتی مفید اما در حالت افراطی آن مخصوصا در انتخابات که باعث فراموشی شایستگی های افراد دیگر می شود مضر و ناپسند است مجددا از همه ی دوستان متشکرم .
علیزاده
Iran, Islamic Republic of
شهروند محترم " کامنت یک " ظاهرا دل پری از من داری اما من حضرتعالی را بسیار دوست دارم . همان طوری که احتمالا جنابعالی هم می دانی پبش از اینکه به قول شما این مقاله ها را در سایت کبنا نشر دهند بنده به عنوان یک روز نامه نگار با صلاحیت ، صاحب امتیاز و مدیر مسئول ماهنامه ی سیاسی ، فر هنگی و اجتماعی " لیزه " بوده ام و بد نیست بدانی قبل از زاگرس ، دنا ، ایثارگران و به طور کلی تمام نشریات کاغذی استان و بعد از نه سال انتظار بالاخره هیات نظارت بر مطبوعات کشور به بنده امتیاز نشریه دادند .
اما تکته ی بعد دوست عزیز تو که از ماجرایی که ذیل دو مقاله ی من اشاره کرده ای کامل اطلاع نداری چطوری به خودت اجازه میدهی به عنوان یک مسلمان اینطوری به یک مسلمان که هیچ ، به یک انسان توهین کنی ؟ تازه مگر نمی دانی همه ی انسان ها جایزالخطا هستند ؟
واما در مورد /من باید عرض کنم به رغم اینکه او را بسیاردوست دارم راستش را بخواهی اکنون دوازده سال است که///م و باز احتمالا خوب می دانی نزد خدای بخشنده هرکس مسئول کارهای خودش است ! پس خواهش میکنم کمی به نحوه ی قضاوتت بیشتر بیندیش !
واکنش فرمانده کل سپاه به ترور دانشمند هسته‌ای ایران

واکنش فرمانده کل سپاه به ترور دانشمند هسته‌ای ایران

فرمانده کل سپاه گفت: ترور دانشمندان هسته‌ای آشکارترین تقابل خشن نظام سلطه برای جلوگیری ...
از واکسن کرونا چه خبر؟

از واکسن کرونا چه خبر؟

مراحل تست واکسن شامل مرحله آزمایش پیش بالینی است که دانشمندان واکسن جدید را بر روی سلول ...
برای رفع تحریم‌ها چندین سال مذاکره کردیم، اما به نتیجه نرسید

برای رفع تحریم‌ها چندین سال مذاکره کردیم، اما به نتیجه نرسید

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به مسیر غلبه بر تحریم‌ها و بی‌اثر کردن آنها گفتند: این مسیر ...
1