تاریخ انتشار
يکشنبه ۶ دی ۱۳۹۴ ساعت ۰۷:۳۸
کد مطلب : ۱۴۹۲۲۶

فرصت برابر

۵۷
۰
کبنا ؛زهرا محمدزاده
گذار جامعه از سنت به مدرنیته در طول سالیان متمادی،چالش ها و تعارضات بسیاری پیش روی زنان نهاده است.در گذشته به دلیل ساختار سنتی جامعه؛انتقاد چندانی از سوی زنان نسبت به وضعیتشان صورت نمی گرفت، در حالیکه با تسریع روند توسعه؛ هر روز بر میزان تعارضات افزوده شده است و زنان همواره،نابرابری های حقوقی و اجتماعی را بیش از پیش بررسی و از تیغ انتقاد گذرانده اند؛آن چنان که این روز ها با تاکیدی بیش از گذشته؛ موضوع حضور کمتر از سه درصد خود در بهارستان را مطرح نموده اند و خواستار تغییرات جدی در این خصوص  شده اند.
چرا که حضور زنان در حوزه ی قانون گذاری؛ یکی از مهمترین راه های محوری برای افزایش مشارکت آنان در جامعه ی مدنی است.
در طول ۳۳ دوره قانون گذاری؛جایگاه زنان در نهادهای قانون گذاری با مشارکت آنها در شکل گیری این نهادها تناسب چندانی نداشته است. زنان در فعالیتهایی همچون انتخابات همواره درصد بالایی از مشارکت  را به خود اختصاص داده اند،لیکن این مشارکت؛تنها به همین پروسه ی کوتاه ختم شده و پس از آن به روال تشریفاتی قبل باز گشته است.
در مجلس پنجم میزان حضور زنان ۳.۴ درصد بود؛در حالی که پس از آن سیر نزولی حضور بانوان در پارلمان را شاهد بوده ایم؛این در حالی است که میانگین حضور زنان در مجالس جهان ۲۰ درصد است و کشورهایی نظیر  افغانستان حدود ۲۷ درصد و عراق ۲۵تا۳۵ درصد کرسی های مجلس خود را به زنان اختصاص داده اند.
طبق آمار جمعیت کشور در سال ۱۳۹۳؛ ۷۷ میلیون و ۸۵۷ هزار نفر بوده است که از این میزان،۵۰.۴ درصد را مردان و ۴۹.۶ درصد را زنان تشکیل داده اند،آیا یک جامعه تنها با نیمی از نیروی انسانی خویش؛ خواهد توانست تمامی مسیرهای منتهی به پیشرفت و آگاهی را طی نماید؟
و آیا زنان که نیمی از جامعه را شامل میشوند؛از زمان اثبات توانمندی های خود عبور کرده اند؛بر بلندای افتخارات در عرصه های علمی،تحقیقاتی و آموزشی ایستاده اند؛توانایی ایفای نقشهای مهم و کلیدی در فرآیند رشد و توسعه در ابعاد مختلف سیاسی،اجتماعی،فرهنگی و اقتصادی را دارا نیستند؟
این در حالی است که امروزه جوامع توسعه یافته به روشنی دریافته اند که نیروی انسانی یکی از مهمترین ذخایر هر کشور؛ و بر خلاف منابع نفت و گاز؛تجدیدپذیرترو تاثیر گذارتر است.
ولی متاسفانه شاهد هستیم که زنان حضور چندانی در نهادهای دموکراتیک و اجرایی ندارند؛چرا که همواره موانع بسیاری برسر راه آنان برای حضور در فعالیتهای سیاسی وجود داشته است.
موانعی همچون؛فرهنگ سیاسی که تلاش میکند حضور سیاسی زنان را کمرنگ کند،هزینه های معنوی و مادی که زنان باید بپردازند و همچنین موانع فرهنگی در قالب سنتهایی که مشارکت سیاسی زنان را در تضاد با اصول خویش میبینند.
از دیگر موانع میتوان به عدم توازن در دسترسی زنان و مردان به فرصتها اشاره کرد.
زنان به فرصتهای فرهنگی و اجتماعی و مردان با تفاوتی تامل برانگیز؛ به فرصتهای سیاسی و اقتصادی دسترسی دارند،که در ریشه یابی این تفاوتها به دیدگاهی پنهان شده در پشت پرده تاریخ میرسیم؛ قانون برتری قوی تر!اعتقادی که در جامعه مردان با گذشت زمان نهادینه شده است.
گرچه امروزه شاهد فروپاشی این دیدگاه هستیم؛لیکن این روند به صورتی کاملا فرسایشی در حال طی شدن است،فرسایشی که بیشترین ضربه ی آن متوجه زنان کارآمد بوده است و به تبع آن؛در دراز مدت جامعه نیز  متضرر گشته است.
مضاف بر دلایلی که ذکر شد؛عدم خودباوری زنان مانع بزرگ دیگری است که در گذار تاریخ و بروز شرایط مختلف در جامعه؛ شکل گرفته است و باید در قالب برنامه های بلند مدت برداشته شود؛چرا که برای داشتن زنانی قدرتمند در عرصه های سیاسی،اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی؛باید از دوران کودکی روند آموزش و پرورش آنان مد نظر قرار گیرد.
گر چه تابو های حضور زنان در عرصه های سیاسی به ویژه پارلمانها؛موضوعی جهان شمول است،لیکن دو راهبرد برای برون رفت از این شرایط در نظر گرفته شده است:
۱. تبعیض مثبت؛ که در دنیا در قالب قانون اجرا میشود و راهی برای ایجاد تعادل جنسیتی در مشارکت سیاسی است، که البته زنان باید با توانمند سازی خویش؛متضمن کیفیت آن شوند.چرا که در صورت افزایش کرسی ها و کاهش توانمندی ها؛چنین سهمیه ای ساختار جامعه ی زنان را با مشکلات عدیده ای نسبت به قبل روبه رو خواهد کرد.
۲. راهبرد اختیاری است؛که به وسیله ی احزاب و تشکلها اعمال میشود،لذا احزاب و تشکلها نقش مهمی در توانمند سازی زنان؛هم از لحاظ آموزش و محول کردن مسولیت های مهم و هم از نظر چینش لیستها در عرصه ی انتخابات ایفا میکنند.
راهبرد اول مستقیما بخشی از کرسی های مجلس را به زنان اختصاص میدهد؛موقتی است و تا رسیدن به شرایط مطلوب کارایی دارد،و راهبرد دوم سهم مشارکت زنان در رقابتهای سیاسی را افزایش میدهد.
امروزه مکانیزم سهمیه بندی حضور زنان در انتخابات و مجالس، یکی از موثر ترین روش ها برای افزایش کمی و کیفی مشارکت زنان در فعالیتهای سیاسی است؛و نه تنها در ایران که در بسیاری از کشورهای جهان در قاره های آسیا،اروپا،آفریقا و آمریکای جنوبی اجرا می شود.
با توجه به آنچه گفته شد؛ خواست امروز زنان ما،وجود محیطی با فرصت های برابر است؛ تا در پرتو اطمینان و دسترسی یکسان به منابع؛بیش از پیش توانایی های بالقوه ی خویش را بالفعل سازند.
بنابراین برای گذار از شرایط کنونی و رسیدن به کمال مطلوب؛ ضرورت حمایت مسئولان در قالب راهکارهای اجرایی و حمایتی؛ به مراتب بیش از گذشته احساس میشود،چرا که به واسطه ی کثرت راهکارها؛ فرصتهای بیشتری پیش روی بانوان قرار خواهد گرفت.
.
نام شما

آدرس ايميل شما

پیام
Iran, Islamic Republic of
خودتون کاندید شوید
خ.کمایی
Iran, Islamic Republic of
عجب متن خوبی بود
امان
Iran, Islamic Republic of
به شخصه دیگه به هیچی اعتقاد ندارم . اقای هدایت خواه. .اما بعد از کلی قسم و ایه که دیگه وارد انتخابات نخواهم شوو.... و در دقیقه ۹۰ ثیت نام کرد اون هم با تیپی که اگه ی کارمند همون تیپ رو بزنه فرداش باید بازخواست بشه شلوار کتان تنگ و کت اسپرت و کلاه و کفش مایه داری . اقایون لطفا هر کاری میخواهید بکنید اما با اعتقادات مردم بازی نکنید . همون که هستید باشید مقدس ماب نباشید .
صادق
Iran, Islamic Republic of
شتر در خواب بیند
ایمان
Iran, Islamic Republic of
احسنت!!!! هم خوت درس ایگی!!!!//
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
لااقل .. ../
Iran, Islamic Republic of
...
.....
Iran, Islamic Republic of
.... که انتخاب کردینه اصلا مناسب نیست!!!
زن امروز
Iran, Islamic Republic of
درودی به سادگی سلام
برای به فعلیت رسیدن تواناییهای بالقوه خودباوری و سپس آموزش مورد نیاز است که ان هم در پرتو مطالعه و تحقیق و بروز بودن و فعال شدن بدست می اید
مالک
Iran, Islamic Republic of
سلام ...
Iran, Islamic Republic of
بجای این حرف ها....
یاسوج هنر
Iran, Islamic Republic of
.. گمان نکنیم ایشون این متن رو نوشتن. ..
مهمان
Iran, Islamic Republic of
... اقایونی که این خبرها رو میزاری...
Iran, Islamic Republic of
از مسئولین کبنا انتقاد دارم .کمی در انتخاب .. دقت بیشتری شود-این فقط یک اخطار بود.
مثلث اصلاحات استان
Iran, Islamic Republic of
درود بر مثلث اصلاحات استان

بویراحمد : سید باقر موسوی

گچساران : دکتر غلامرضا تاجگردون

کهگیلویه بزرگ : کاندیدای واحد مورد حمایت دکتر سید قادر لاهوتی و محمود منطقیان
کبری ر
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه ... هرچی میکشیم مقصرش خودمون هستیم. باید تو انتخابات جاری هر خانمی ثبت نام کرد همه ...ها متحد بشن و بهش رای بدیم تا اینقد مردا فخر فروشی نکنن. تا کی باید زیر بار ننگ مردا باشم. ما بیشماریم. اگه به خودمون بیایم میتونیم حقمون رو بگیریم... واسمون تصمیم بگیرن که این دفعه به فلانی رای بدیم یا به بهمانی . ما خودمون قدر خودمون رو نمی دونم. از ماست که بر ماست.//
United States
/
Iran, Islamic Republic of
.
Iran, Islamic Republic of
ای ددم مه ایلن که فرصت برار بو صبا خوت ایبینی که خیلیشونه رد صلاحیت کردنه
مهمان
Iran, Islamic Republic of
/
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
.......بعد اظهار نظر کن
زشته
Iran, Islamic Republic of
عجب .. /خوشبحال ..
Iran, Islamic Republic of
...
هلویی
Iran, Islamic Republic of
.. نباشه بریم .. به این بالا بلندی رو بخونیم میشینیم ...
م
Iran, Islamic Republic of
.
بنگرو 2
Iran, Islamic Republic of
چرا کاندیدا نشدی؟ طلسم را می شکستی؟مطمعن باش با این متنی که نوشتی صدرصد از بعضی از کاندید های شهرمان بیشتر رای می آوردی. چرا که بعضی از مسئولین و مدیران شهرمان توان پنچ دقیقه سخنرانی و یا کنفرانس و یا نوشتن انشاء ده خطی دوره ابتدایی را ندارند.
دلسوز
Iran, Islamic Republic of
سلام مقاله شما خیلی خوب بود.....
منصف
Iran, Islamic Republic of
درود بر حجت الاسلام بزرگوارى که بر سر عهدش ماند و با نیامدنش رو سفید شد و اخلاق را به رخ استاد اخلاق ( ستار هدایتخواه) و سناتور ساختگى ( موحد) کشاند .
نعمت اله سرابی
Iran, Islamic Republic of
مرد و زن توانایی های برابر با هم دارند و در عمل نیز ثابت شده که از عهده تخصص های گوناگون همانند مردان بر می آیند و حتی در مواردی حس مسئولیت پذیری و تلاش یک زن بیشتر از یک مرد است و واقعیت این است که زنان نیز مانند مردان از استعداد و توانایی ، برخوردار هستند و لذا باید در فضایی زندگی نمایند که جنسیت مانع رسیدن به حقوق آنان نباشد .
Iran, Islamic Republic of
خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
حسن
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
...؟؟؟؟؟؟؟
یاسج سیتی
Iran, Islamic Republic of
مثل این میمونه که ...بخواد ادای داریوش رو دراره....جای .. بزنه. کی سیت نوشته شه محمد زاده
راحله
Iran, Islamic Republic of
.....شرمتان باد
Iran, Islamic Republic of
متاسفم براى بعضى از کاربران که بجاى اظهار نظر در باره مطالب به توهین و اظهار نظر در مورد ظاهر افراد میپردازند همین ها هستند که باعث میشوند به هم استانیهایمان در خارج از استان به دید درجه دو نگاه کنند
همشهری
Iran, Islamic Republic of
.. ..مودبانه کامنت بزارید.
زهرا محمدزاده
Iran, Islamic Republic of
سلام و سپاس از همه ی بزرگوارانی که متن رو به دقت مطالعه فرمودند
ضرورت دیدم خدمت مخاطبان محترم نکاتی رو یادآوری کنم
* بنده بنا به دلایلی کاملا عامدانه عکس مربوطه رو انتخاب کردم:
سنجیدن میزان توجه افکار عمومی در مواجهه با یک متن ؛ اینکه آیا فارغ از هر گونه خصم شخصی قادر به داوری و دقت به اصل هستند یا خیر،که متاسفانه گویا باز هم مثل بسیاری از ابعاد دیگر جامعه اصرار داریم درگیر حاشیه شویم،ویا از حوصلمون خارج هست پرداخت به اصل ها.و همین موضوع متاسفانه منشأ بسیاری از مشکلاتی هست که برای ما رخ میده.و بعد دنبال دلایل بیرونی برای اون میگردیم.
بازخوردها نسبت به یادداشت فوق متفاوت هست و همه هم قابل احترام،
ضمن اینکه بنده هم در همین اجتماع هستم و کاملا با عرف و تابوها آشنایی دارم
یکی از مشکلات ما این هست که به سادگی بر مسند قضاوت مینشینیم،تنها خداوند متعال آگاه به درون انسانهاست.
یکی از نشانه های توسعه یافتگی؛ معیار سنجش افراد در اجتماع هست.
یک نکته رو هم خدمت دوستانی عرض میکنم که اصرار دارند مطلب بنده رو متعلق به شخص دیگری بدونند،خب هیچ ایرادی نداره،چرا که گذر زمان به روشنی چهره ی واقعی افراد رو نمایان خواهد کرد،ضمن اینکه اگر سرچی در سوابق حداقل تحصیلی بنده زده بشه ابهام برای دوستان برطرف خواهد شد که آیا نگارنده بنده بودم یا خیر،که البته دوستان به خوبی آشنا هستند و صرفا هدف تخریب هست و غیره،وگرنه بنده هم از این عکس های پای مقالات بسیار دیدم و تکرارش رو هم شاهد بودم.
و من الله توفیق
گچساران
Iran, Islamic Republic of
بیرون بودن زلف زنان درایل بخشی ازسنت ما بوده وکسی اصلا به این چیزا اهمیت نمیداد .خدا به راه راست هدایتتون کند
Iran, Islamic Republic of
... ..همه بهتون رای میدن متن خوبی بود
رها
Iran, Islamic Republic of
متن زیبا بود
Iran, Islamic Republic of
...
مهربان
Iran, Islamic Republic of
...هم مطالبش جالبه
مهدی
United States
... نوشته باشی
Iran, Islamic Republic of
..
Iran, Islamic Republic of
...... اگه کبنا اجازه بده ما اسم نویسنده اصلی رو با عکس اصلیش بگذاریم
ز
Iran, Islamic Republic of
..
متأسفانه ما عادت کردیم به مسخ بودن و مضحکه بودن .مخصوصا در استان چهارفصلمان.
Iran, Islamic Republic of
متن خوب است..
حسن
Iran, Islamic Republic of
...
رک رک
Iran, Islamic Republic of
انصافا هم خودش متین و بانجابته وهم متنش . درود به تو خواهر خوبم
نعمت اله سرابی
Iran, Islamic Republic of
قوانین و مقررات ، یک مقوله محتوم و سر به مهر نیست و میتوان با توجه به زمان و موقعیت و شرایط روز ، آن را تغییر داد و از نو تدوین نمود و در ترازوی عینیت به صحت آن دست یافت .
ماه طلعت
Iran, Islamic Republic of
افرین به قلم خواهر گلم .شما چیکار بقیه مسایل دارید فضولا
Iran, Islamic Republic of
.....
همشهری
Iran, Islamic Republic of
بعضی دوستان عزیز همشهری که کامنت گذاشتن، حداقل سعی کنید یه مقدار ادای انسان های متشخص رو در بیارین.
Iran, Islamic Republic of
خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
خیر آباد صد درصد
Iran, Islamic Republic of
باسلام راجب موضوع ارائه شما باید عرض کنم که مطالب خیلی خوب است وکاملامفید. ولی انسان دروحله اول بایدخودش هدف داشته باشد ودرآن راستا تلاش کند.به نظربنده مقصراول خودخانمها هستند چون دراین راستا تلاشی ندارند ودرجامعه سنتی مانده اند.واین تغییرات راباید خودزنها به وجودبیاورندوخودشان رابه جامعه معرفی کنند .ودرمورداینکه نوشتید عکس انتخاب شده کاملاعامدانه بوده است بایدعرض کنم که انسان با تفکرات زیباوروشن بهترمیتواندبه هدفهایش برسد
پریا
Iran, Islamic Republic of
از آنجا که قانون را آقایان نوشته و می نویسند عرصه ای برا حضور زنان در سیاست باز نخواهد شد. مگر زنانی که به مجلس رفته اند چه اختیاری داشته اند؟ آنان نیز کسانی بودند که از فیلترینگ گذشته اند و عروسکهای خیمه شب بازی بیش نیستند. آقایان قانون را به نفع خود می نویسند و اگر خانمی هم در سیاست وارد شده باشه در حاشیه نگه داشته خواهد شد و هیچ تغییر اساسی به سود زنان انجام نداده. زهرا جان باز هم بندیس اینقدر بنویس تا قلمت به پرواز در آید شاید خدا صدایش را بشنود زمینیان که کور و کرند( البته زمینیان وطنی)
امین
Iran, Islamic Republic of
اینکه مردم به زنها رای نمیدن نشونه تبعیض علیه زن هاست؟
محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی از تهیه کنندگان جوان و مشهور سینماست که در سال‌های اخیر نامش با فساد کلان ...
آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

محمدرضا شجریان، استاد موسیقی سنتی و ملقّب به خسرو آواز ایران، پس از یک دورهٔ طولانی دست‌وپنجه ...
ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

دونالد ترامپ که تنها دو روز پس از مرخصی از بیمارستان نظامی والتر رید، مشتاق احیای مبارزات ...
1