تاریخ انتشار
يکشنبه ۶ دی ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۴۴
کد مطلب : ۱۴۷۹۰۳

عزای شهر دهدشت در آستانه میلاد پیامبر (ص)

۸
۰
کبنا ؛

شهر دهدشت با گذشت ۲ هفته از ماه ربیع‌الاول در انتظار فضای نشاط‌‌آور تداعی‌کننده اعیاد بزرگ است.



از جمله سیاست‌های مدیریت شهری داشتن فضای محیطی با نشاط است که در این راستا تبلیغات محیطی و فضاسازی شهر برای مناسبت‌های ملی و مذهبی،اعیاد و بزرگداشت‌ها می‌تواند در زیباسازی چهره شهر نقش بی‌بدیلی داشته باشد.

شهرداری به عنوان متولی ترسیم فضای عمومی شهر در مناسبت‌ها و ترویج فرهنگ دینی و ملی است و باید مطابق با مناسبت‌های تقویم ملی برنامه‌ها و تدابیری برای فضاسازی شهری و تبلیغات محیطی اتخاذ کند.

کیفیت به‌کارگیری عناصر زیبایی هم‌چون نورپردازی‌ها و تزئینات مناسب از برجسته‌ترین عواملی است که موجب تقویت روحیه شهروندان و بهبود محیط و فضای اجتماعی آنان می‌شود اما گویا فضای رخوت و خمودگی شهر دهدشت که ناشی از مشکلات متعدد شورای شهر و شهرداری است نه گلایه‌های شهروندان و نه فرا رسیدن اعیاد و جشن‌ها را بهانه‌ای برای ترسیم چهره شاد و زیبایی بصری در خود نمی‌بیند و قرار نیست تغییری در سیمای آن هویدا شود.

با فرا رسیدن ماه محرم و به منظور حفظ حرمت و شئونات این ماه شهرداری در فضاسازی محیط شهری متناسب با ایام تلاش‌هایی داشت و با نصب بنر در سطح شهر و پرچم‌های مشکی نسبت به سیاهپوش کردن میادین و معابر و بلوارها اقدام کرد.



بنر عزاداری محرم در حسینیه ثارالله


اما با گذشت ۱۵ روز از ربیع‌الاول و در پیش بودن جشن‌هایی از قبیل ولادت ختمی مرتبت محمد مصطفی(ص) و آغاز هفته وحدت هنوز فضای شهری دهدشت آمیخته با تبلیغات محیطی محرم است.

بنرها و پرچم‌های مشکی در سطح شهر و حتی جلوی ادارات و نهادها به چشم می‌خورد هیچ رنگ و نشانی از فرا رسیدن اعیاد مشاهده نمی‌شود و چهره شهر پس از محرم و صفر تحولی به خود ندیده است.



میدان مرکزی سیاهپوش محرم است


در روزهای اخیر هیاهوی انتخابات و نام‌نویسی کاندیداهای مجلس دهم در حوزه انتخابیه کهگیلویه تفاوت روزها را از نگاه شهروندان به حاشیه برده است اما می‌طلبد و شایسته است شهرداری و نهادهای فرهنگی در فضاسازی محیط شهری کاری کنند که شهروندان ابعاد و عناصر تفاوت روزها را درک کنند نه اینکه چهره شهر هم‌چنان فضایی مشابه گذشته را برای مردم تداعی کند.

هر چند نقش شهرداری در فضاسازی شهر محسوس‌تر است اما دستگاه‌های مختلفی در فضاسازی شهری به ویژه در اعیاد و مناسبت‌های ملی و مذهبی دخیل هستند که متأسفانه کوتاهی متولیان فرهنگ هم در این زمینه دست کمی از مدیریت شهری نداشته است.

اطلاع‌رسانی و فراهم کردن یک فضای نشاط‌آور دینی در شهر باید به خوبی حس شود و می‌توان گفت جمع‌آوری بنرهای عزاداری محرم در ایجاد فضاسازی جدید کمک شایان توجهی خواهد داشت.

=====================
گزارش و عکس از: طیبه سعادتی‌نیک
=====================

 
 
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
خداوندا کشور را از شر دورویی مصون بدار
بیدارازگچساران
Iran, Islamic Republic of
شماباکدام جرئت عکس حسینیه سپاه دهدشت را زده اید مگرنمی دانید اینجا منطقه نظامی است
واقعيت
Iran, Islamic Republic of
مردم مقصر اصلی هست وقتی برا رای دادن تو سر هم میزنن بهتر از این نمیشه! عضای شورا با شهردار دستشون تو یه کأسه هست
شهروند
Iran, Islamic Republic of
حاکم شهری که مرغابی بوِد/ بر سر آن شهر رسوایی بود
دهدشتی
Iran, Islamic Republic of
وقتی وزارت کشور دستور عزل شهردار را می دهند ولی در استان اجرایی نمی شو باید هم اوضاع اینطور باشد
ملاصحرا
Iran, Islamic Republic of
این تصاویر مربوط به ماه محرم است و گرمای پاییز و فصل تابستان. اگر راست می گویید بیایید میدان مرکزی شهر . ورودی دهدشت از سمت بهبهان و گچساران؛ بلوار دکتر شریعتی و... نگاه کنید چقدر قشنگ تزیین شده است.
Iran, Islamic Republic of
برا دهدشتیها همین هم که هست برسرتان زیاداست. شهرداربه تنهایی نمی تواندکاری کندفرهنگ افرادشهر ودیاربرای زیبای شهرم می توان الگو هم باشداینقدانتظارنداشته باشیدهمین براتون زیاداست
Iran, Islamic Republic of
در شرایط اقتصادی موجود و اقتصاد مقاومتی حضرت ختمی مرتبت راضی نیستند هزینه ای که باید صرف معیشت، فرهنگ، آموزش و... امت اسلامی شود را برای این ظاهر سازی زودگذر خرج شود. میدانید سالیانه برای این پلاکاردها و تزیینات در کشور چقدر هزینه می شود. والله خدا هم راضی نیست.
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1