تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۱۰
کد مطلب : ۱۴۶۸۷۴

یادداشتی بر جنایت مادر گچسارانی

۲۳
۰
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
کبنا ؛جواد فرجی

khshonat
این خبر بنده رو شوکه کرد و از دیروز تا همین لحظه فکرم و مشغول و دلم رو ریش کرده. نظرات زیادی اینجا هست اما عمق فاجعه اونقدر زیاده که خام گویی و بدتر از اون سخنان ناپخته و غیر کارشناسی، استفاده ی سیاسی از این مصیبت!، بیشتر آدم رو دلخون میکنه.«گنه کرد در بلخ آهنگری ،به شوشتر زدندند گردن مسگری»!
اگر یک زن روانی که سابقه ی خود زنی داره با بچه هاش تنها گذاشته میشه گناه از کیه؟ مادرهای نامتعادل گاهی خودزنی یا خودکشی میکنن اما از نظر آماری بسیار نادر هستند مادرانی که مرتکب همچین رفتاری میشن !!عاشق ها ی نامتعادل خودزنی یا حتی خود کشی می کنن اما بسیار نادر هستند عاشقهایی که دست به کشتن معشوق میزنن! اما متاسفانه گچساران جایی که اتفاقهای باور نکردنی هم توش میفته و من و شما به جای اینکه دنبال بیماری و اشکال در افکار ، باورها و بینش خودمون باشیم، داریم با اره شاخه ای رو که روش نشستیم میبریم و دلخوش به همین هستیم که رقیب هم با ما سقوط میکنه!
«خشونت» بخش غیر قابل تفکیک از فرهنگ گچساران نشینی محسوب میشه و مادام که این «ضد ارزش» از زاویه دید ما «ارزش و مهارت لازم برای برخورداری از مواهب اجتماعی» محسو ب بشه روزگار ما تغییری نخواهد کرد. اگر امروز پرپر شدن دو کودک بدست مادر در دستور کار کارشناسی قرار بگیره در نهایت به لزوم آموزش وتوجه – رصد منظم بهداشت روانی خانواده ها و حساسیت بیشتر دادگاه های خانواده و خلاء یک نهاد قدرتمند و مقتدرقضایی برای تشخیص میزان صلاحیت والدین و محروم نمودن از حق سرپرستی درموارد اینچنینی قبل از وقوع این دسته از حوادث خواهیم رسید. هرچند در پیشرفته ترین ممالک هم گاه یکی از اعضای خانواده از این فیلتر ها عبور کرده و جنایتی تلخ را رقم می زنه و این مربوط به شدت نظارت نیست چرا که هیچ نظامی هرگز تا آن اندازه در حریم خصوصی افراد دخول نمی کنه که بتونه از بروز پیامدهای ناگوار جنون های آنی در بیمارهای روحی روانی و یا حمله های عصبی ناشی از مصرف الکل، مواد مخدر، روانگردان جلوگیری کنه.
حادثه، وحشتناک و دلخراش و با توجه به فرم ارتکاب جرم، به شکل منحصر بفردی جنون آمیزه. سابقه بیماری و رفتارهای خشونت آمیز مادر، میبایست از مدت ها قبل زنگ خطر را برای یک خانواده و فامیل هوشیار و آگاه به صدا در آورده باشه، اما این خانواده ی نا آگاه صدای زنگ را نشنیده اند چرا که صدای دنگ و دنگ این ناقوس شوم و گوشخراش را جوری دیگر در ذهن خود تفسیر کرده‌اند، احتمالاً تفسیرهایی از این دست: «او عاقبت خود را خواهد کشت «یا» مگه دیوونس که ببریمش تیمارستان؟! «یا» خدا خودش خوبش کنه یا بکشش!» و هیچکدام به ذهنشان هم خطور نکرد که این ماجرا ممکنه خیلی بدتر تموم شه!.
از هر طرف که نگاه کنیم به شعر ناصر خسرو قبادیانی میرسیم (چون نیک نظر کرد پر خویش در آن دید …گفتا زچه نالیم که از ماست که بر ماست!) نا آگاهی در جهان پر از ابزار و ارتباطات امروز، گناه ماست. اگر در همسایگی ما فقر و اعتیاد و بیماری بیداد می کنه و ما هیچ قدم مثبتی در جهت تخفیف بدبختی های آنها بر نمی داریم خود خواهی از ماست. اگر در جامعه ناهنجاری و خشونت میبینیم و دم نمیزنیم و پرچم اخلاق و قانون و فرهنگ در دست نمی گیریم کاهلی کرده ایم و با این فکر خام که «این مشکل دیگران است نه من» خود را گول زده ایم.
همشهریان، بیایید رفتار الگویی را سهم دیگران ندانیم و از خود سلب مسئولیت نکنیم! نماینده و شهردار و فرماندار و رئیس بیمارستان و … نمی تونند به من و شما تعادل و تناسب و بهداشت و سلامت و امنیت و فرهنگ و دانش و بینش تزریق کنند چرا که بخش عمده ی اینها نرم افزاری هستند (فهمیدنی، تمرین کردنی و به کار گرفتنی)و صرف تأمین زیر ساختهای لازم و توزیع عادلانه ی آنها، بدست نمیان و بر ماست که بیاموزیم و صادقانه و متعهدانه عمل کنیم و آنقدر ثابت قدم بمونیم تا الگوی دیگران نیز بشویم. شکی نیست که پوست اندازی خالی از درد نخواهد بود و هر تغییری هزینه هایی نیز در بر خواهد داشت اما آیا ما و همه کسانی که از ناهنجاریهای اجتماعی به ستوه آمده اند توان و تمایل تحمل درد و پرداخت هزینه این تغییرات را داریم؟ آیا آماده ایم تا به به هر«ها یی» «هو» نکوییم؟ آشغال نریزیم؟ رعایت نوبت و حق تقدم بکنیم؟ ناموس دیگران را محترم شماریم؟ از تعصب پرهیز کنیم؟ حق را به طایفه گری نفروشیم؟ انفاق کنیم؟ نرم و مهربان سخن بگوییم؟ حرف آخر را اول نگوییم؟ حرمت نگهداریم؟دست کمک بدون چشمداشت به سوی خلق دراز کنیم؟ از همسایه هایمان غافل نشویم؟ به والدین خود نیکی کنیم؟ فامیل را در سختی ها و مشکلات یاری کنیم؟برای اعتیاد خود و یا آشنایانمان از متخصصین کمک بگیریم؟ آگاهی های روانشناختی و روحانی خود را با لا ببریم؟ اخلاق مدار و ارزش محور زندگی کنیم؟ و دست از خودخواهی هایمان به نفع جامعه برداریم و باور کنیم که نفع جامعه همواره به نفع منه، اما نفع من همیشه به نفع جامعه نیست؟
حقیقتاً، من و تو به نفع شهرمون، چی توی چنته داریم؟
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
بنظر بنده اون کسی که از این جنایت عکس گرفت کار بی شرفی انجام داده.
شرمت الله
Iran, Islamic Republic of
تن خدا به نظر خوت لازم بی اصلا مطلب بزنی یا ای یادداشته بنویسی؟؟؟؟؟
چنگیزخان مغول!
Iran, Islamic Republic of
ای حرفا یعنی چی ؟ خون بریزید ... دمتون گرم من و داش تیمور لنگ را روسفید کردید ایول به ولتون !!!
قاصدک
Iran, Islamic Republic of
باتشکر از شما
United States
مقصر تیم مدیر شبکه بهداشت درمان گچساران می باشد که در امر اموزش وپیگیری کوتاهی کردند
Iran, Islamic Republic of
نویسنده به ظاهر محترم اگه به مرکز استان بری متوجه میشی که «خشونت» بخش غیر قابل تفکیک از فرهنگ گچساران نشینی محسوب میشه یا اونجا!!!!!! اگه خشونت بخش غیر قابل تفکیک گچسارانه پس وای به حال مرکز استان!!!!!
بهلول
Iran, Islamic Republic of
هر مادر بیماری وقتی که اقدام به خود زنی بکنه بی القوه میتونه برای بچه ها خطرناک باشه این موضوعیه که هر خانواده ای باید جدی بگیره .
Iran, Islamic Republic of
بروبابا اگه فقر نبود این اختلالات روانی هم نبود
حسن غ
Iran, Islamic Republic of
سلام جواد جان..من هم مثل شما خیلی متاثر شدم من هم امیدوارم روزی برسه که نهادی تشکیل بشه که به صلاحیت خانواده ها جهت سرپرستی فرزندان تشکیل بشه ولی این قصه سر دراز داردنگرانی شما ستودنیست.
باشت باوی
Iran, Islamic Republic of
جناب اقای تاج این فقر فرهنگی هست بجای این همه همایشها و تیلیغات بی اساس و بنرهای رنگارنگ به فکر فقر مردم باشید.
Iran, Islamic Republic of
حالااقای تاج ملیارد هزینه همایشها وجشنها بکند اگه این پولادراختیار فقراقرارگیردعامل فقرسبب این چیزانمی شود من رفتم تو ان خونه فقر عامل است
همکار
Iran, Islamic Republic of
نظرات درست و قابل قبولی دادید.کاش بدون ادعاهای پوچ به آگاهی خود در همه ی ابعاد بیفزاییم.
همشهری
Iran, Islamic Republic of
خشونت» بخش غیر قابل تفکیک از فرهنگ گچساران نشینی محسوب میشه و مادام که این «ضد ارزش» از زاویه دید ما «ارزش و مهارت لازم برای برخورداری از مواهب اجتماعی» محسو ب بشه روزگار ما تغییری نخواهد کرد خشونت عده بسیارکمی را شامل میشود توهین به عموم مردم از جنایت بدتر است
همکار**
Iran, Islamic Republic of
همه مردم قطعأ متأثر شدن.فقر در همه ی ابعاد بسیار تأسف باره.مقصر این حادثه قبل از مادر قاتل سهل انگاری خانواده و اطرافیان و همچنین دست اندرکاران بخش بهداشت و درمان در این زمینه هستند..
بهلول
Iran, Islamic Republic of
عزیزمن خود کشی و ارتکاب به جنایت در طبقات متوسط و مرفه اجتماعی هم دیده میشود و منحصر به فقرا نیست که !! وانگهی آقای گودرزی چه ربطی به آقای شقایقی داره !!!!!!هی پای تاجو وسط میکشین!!!اما خودمونیم اگه بخواین گچساران را با یه شهر فرنگی مقایسه کنید با ژنو قابل مقایسس یا تگزاس ؟؟!!!خشونت ؟؟؟؟گچساران؟؟؟؟!!! این یه تهمت بزرگیه !!!اصلن خوشم نیومد!
همکار**
Iran, Islamic Republic of
همه از شنیدن این خبر قطعأ متأثر شدیم..فقر در تمام ابعادش بسیار تأسف برانگیزه.مقصر اصلی این حادثه قبل از مادر قاتل؛خانواده؛اطرافیان و دست اندرکاران بهداشت و درمان دخیل در این نوع بیمارها هستند...
فرهاد
Iran, Islamic Republic of
اگر به عکس دقت کنید خانه کاملا خالی خالیه و کف خونه فقط یک روفرشی پهن شده که نشان از فقر و نداری این خانواده را می رسونه
از قدیم گفتن فقیری مادر همه دردهاست
داش
Iran, Islamic Republic of
از قدیم گفتن مادر همه مریضها و دردها فقیری ونداریه
اگه به عکس حوب نگاه کنید متوجه میشوید که در کف خانه خبری از مبلمانوفرش نیست فقط یک روفرشی پهن شده که داد میزنه فقر و نداری عامل این حادثه شوم و ناگوار بوده
لطفا اونهایی که نمیتونن با پول چکار کنن به فکر باشن
خیرآباد
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه نهاد حمایت کننده از کودکان در کشور نداریم ودر شهری مانندگچساران که مردم ان برعکس نام واوازه اش بسیار فقیر می باشند یک بیمارستان روانی وجود ندارد
ن
Iran, Islamic Republic of
شماها که از فقر دم میزنید میخواین نماینده رو خراب کنید شرم کنید از خدا ...
حق
Iran, Islamic Republic of
سلام بر مردم شریف استان
باز هم حرفای ۵یر کارشناسانه باز هم حرف مفت ...اقای محترم تو چه خبر از زندگی مردم داری تو چه میدونی این مادر مشکلش چیست چرا نمی گید فقر از مردم یه مشت گرسنه درست کرده چرا نمی گید پدر این خانواده شش ماه است سد چم شیر حقوقش رو نداده مقصر مادر نیست مقصر اون مسولان از خدا بی خبری است که فقط دنبال رای جمع کردن هستند نه به فکر حقوق عقب افتاده کارگران
همکار
Iran, Islamic Republic of
واقعاً جای یک نهاد قوی جهت حمایت از کودکان بد سرپرست در این کشور خالیه افسوس و صد افسوس از این ماجرا
ل -ا
Iran, Islamic Republic of
آقای مهندس فرجی نظرات درست و قابل قبولی دادید واینکه هیچ موجودی نمیتونه چنین کاری رو انجام بده مگر اینکه تعادل روانی نداشته باشه و قبل از اینکه این اتفاق بیفته باید به دردش و مشکلش بها میدادن نه الان که .......
ناگفته‌های عادل از بی‌عدالتی‌‌ها به«نود»

ناگفته‌های عادل از بی‌عدالتی‌‌ها به«نود»

پس از يک سال و 7 ماه سکوت، بالاخره عادل فردوسي‌پور اشاره‌اي به پايان کارش در برنامه 90 ...
محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی از تهیه کنندگان جوان و مشهور سینماست که در سال‌های اخیر نامش با فساد کلان ...
آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

محمدرضا شجریان، استاد موسیقی سنتی و ملقّب به خسرو آواز ایران، پس از یک دورهٔ طولانی دست‌وپنجه ...
1