تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۳۶
کد مطلب : ۱۴۶۷۱۴

کهگیلویه‌ی پسا بزرگواری

۳۷
۰
کبنا ؛اشاره؛ گروه سیاسی کبنا نیوز در خصوص مسائل مختلف سیاسی استان کهگیلویه و بویراحمد مطالبی را به صورت گزارش میدانی و تحقیقاتی برای اطلاع مخاطبین گرامی انتشار می‌دهد، این مطالب بدون شک با نقص و ایراد همراه است، مخاطبین گرامی می‌توانند با انتشار یادداشت‌های خود نوشتارهای که در پی می‌آید را نقد یا تأیید نمایند.

 bzrgvari

خبر شوکه کننده بود و هرگز به مخیله ی کسی خطور نمی‌کرد. باید زمان بیشتر بگذرد تا بتوان به یک تحلیل نسبی از تصمیم حاج آقا بزرگواری رسید ولی هر چه هست نبود بزرگواری در مجلس یعنی کم شدن حداقل یک نفر از مخالفان هاشمی رفسنجانی.

هر چند شاید در سطح کلان و در معادلات سیاسی کشور کسی مخالفت‌های بزرگواری علیه هاشمی را جدی نمی‌گیرد ولی انصراف او به پیچیده‌تر شدن شرایط در کهگیلویه و بویژه در میان طیف اصلاح طلبان منتج خواهد شد.

ممکن است کسانی که خارج از شهرستان کهگیلویه حضور دارند انصراف بزرگواری را یک اتفاق مهم به نفع اصلاح‌طلبان تلقی کنند ولی کسانی که در کم و کیف کار و شرایط در کهگیلویه هستند خوب می‌دانند که این انصراف به بغرنج تر شدن شرایط اصلاح طلبان منجر خواهد شد. مضاف بر آن که تکلیف نهایی آنها در موضوع تایید صلاحیت و بحث اجماع نیز مشخص نیست.

 شکی نیست در دنیای رقابت در هر حوزه ای چه فوتبال و چه سیاست و یا بازار رقیب هر اندازه قدرتمندتر  باشد زمینه اجماع و حضور قدرت مندتر در طرف مقابل نیز بیشتر می شود و بالعکس.

برخی‌ها معتقدند این انصراف  یک مانور می باشد و حتی به فرض واقعی بودن باز احتمال قانع کردن حاج آقا به برگشت وجود دارد. این تصمیم اگر واقعی باشد بیش از هر چیز محصول احساساتی بودن شخص آقای بزرگواری است و به اتکای همین احساسات ممکن است باز بیانیه بدهد که بر می‌گردد. اما نباید فراموش کرد که بیانیه و لحن آن سفت و سخت طراحی شده است و اما و اگر کمی را به جا گذاشته است. اگر حاج آقا برگردد بخش زیادی از اعتبارش هزینه خواهد شد.

انصراف بزرگواری بسیاری را وسوسه می‌کند که در صحنه حاضر شوند. تا همین جا ترافیک کاندیداها در کهگیلویه بیداد می‌کرد و حالا بیشتر هم خواهد شد. تاکنون کاندیدها با توجه به شرایط آشفته اصلاح طلبان سعی می‌کردند خود را اصلاح طلب جا بزنند حالا همه به سمت اصولگرا نشان دادن خود خواهند رفت که در این میان حتی محمود منطقیان هم خود را اصلاح طلب معتدل خوانده است که این خود طنز مسخره‌ی تاریخ سیاست در کهگیلویه است.

در روزهای آینده مدام باید از ورود چهره های جدید اینبار در طیف اصولگرایان شنید.

نگارندگان بعد از اعلام رسمی انصراف حاج آقا نظرخواهی و تماس‌های زیادی با بسیاری از افراد مطلع داشته‌اند و علت را جویا شده‌اند که برخی از جواب‌ها همراه با تشریح و تحلیل در زیر ارایه می شود.

۱- موردی که بیش از موارد دیگر بر آن وفاق هست و در نگاه اول هم از بیانیه انصراف  مستفاد می شود ان است که این تصمیم یک تصمیم شخصی است و نتیجه یک کنش احساسی  می باشد. البته حاج آقا مدعی شده‌اند که بواسطه و عهده ای که قبلاً داده بود مبنی بر عدم حضور در بیش از دو دوره قصدی برای حضور مجدد ندارد پس تصمیم بر نبودن گرفته است.

۲- در بالا اشاره شد که ترافیک کاندیداها در کهگیلویه بیداد می‌کند و جالب آنکه تعداد زیادی از این نامزدها از هم منطقه‌های آقای بزرگورای هستند و با توجه به نقش غیر قابل انکار مسائل قومی در شهرستان شکی نیست این موضوع در اینده انتخابات تاثیر گذار است. هم چنین گفته می‌شود تعدد این نامزدها سبب دلخوری حاج آقا شده بود و برخی از نزدیکان قومی حاج آقا هم از او فاصله گرفته بودند.

۳-فاصله گیری و دلخوری بعضی از نیروهای شاخص اصولگرا از او که برخی بواسطه مسائل قومی بوده است برخی سیاسی و برخی هم بواسطه منافع شخصی  که به سمت نامزدهای دیگر رفته اند  در این تصمیم دخیل بوده است. گفته می‌شود شیخ صفدر پناهی و بسیاری  از ... و شخص آقای عدالتمند و شیخ خرم روز که منهای وظیفه کاری شان از نظر شخصی و سیاسی از بزرگواری فاصله گرفته اند و به سمت مصطفی تقوی رفته‌اند. کسانی هم چون ربانی، افرازی، خبره، عبدپور، علی وفایی، زاهدیان و ... هر کدام نیز به سمت کاندیدای دیگری رفته‌اند. و حتی به بزرگواری برای نیامدن فشار آورده‌اند که بعید هم نیست این فشارها در این تصمیم موثر بوده است.

۴-(هراس از شکست) زمانی مردم موحد را شکست ناپذیر می‌دانستند اما او خیلی راحت و از طریقی که هرگز فکرش را نمیکرد از قدرت پایین اورده شد و این نوع اتفاقات برای هر کسی ممکن است رخ دهد پس بعید نیست که بزرگواری هم پیش دستی کرده باشد و قبل از آنکه حادثه‌ای ناگوار رخ دهد خود کنار کشیده باشد و به قول فوتبالیست‌ها در اوج خداحافظی کرده باشد.

بزرگواری در دو دور گذشته به لطف رد صلاحیتِ رقبای قدرتمند به مجلس رفت و این موضوع عدم مقبولیت و مشروعیت مردمی او را در پی داشته است. او خوب می‌داند که پیروزی مجددش نیز در گرو نبود و ردصلاحیت نیروهای قوی است که در این صورت پیروزی اش فاقد ارزش و اعتبار خواهد بود که بر خلاف برخی ها که می گویند این چیزها برای او مهم نیست شاید هم مهم باشد.

از طرف دیگر حضور عدل هاشمی پور و افزایش روز افزون حمایت ها از او نگرانی های زیادی را برای بزرگورای در پی داشته است.

هر چند برخی‌ها معتقدند هاشمی پور قطع و یقین رد صلاحیت خواهد شد ولی اگر در صحنه بماند یک رقیب قدرتمند است. مضاف بر اینکه این روزها صحبت از حضور و ثبت نام قطعی موحد در صحنه انتخابات کهگیلویه است. موحد یکبار رد صلاحیت شده است و احتمال زیاد باز هم رد خواهد شد بویژه که او روابط نزدیک با هاشمی رفسنجانی دارد و این موضوع برای برخی ها قابل پذیرش نیست. ولی اگر موحد بیاید و تایید صلاحیت شود باید از همین حالا او را نماینده کهگیلویه دانست.

۵-یک مورد خیلی بعید که در بعضی جاها گفته می‌شود عدم یقین حاج آقا از تایید صلاحیت است آنها برای این ادعای خود دلایلی هم دارند ولی در هر صورت این مورد بسیار ضعیف است. در کنار این موضوع برخی‌ها می‌گویند شاید تاریخ مصرف حاج آقا برای تهران و اصولگرایان تمام شده باشد و آنها دنبال یک نیروی دیگر هستند ولی بزرگواری واقعا نیروی خوب و پیشرویی برای اصولگرایان بود. البته بقیه نامزدها هم پتانسیل بزرگواری بودن را دارند و حتی منطقیان با مصاحبه‌ی اخیرش نشان داد که اگر از او بخواهند بدش نمی‌آید یک اصولگرای خوب و شعار ده باشد.

۶- دیگرانی هم هستند که البته به نظر بی خبر از همه جا هستند و فکر می کنند پشت صحنه این اتفاقات سیدموسی خادمی استاندار می‌باشد. آنها خادمی را زیاد سیاسی فرض کرده‌اند در حالی که او ابدا خود را هزینه کسی نمی‌کند.


 این گروه می‌گویند مسائل قومی سبب شده است که خادمی، سیف السادات و بزرگواری را قانع کرده باشد که یک نفر ثبت نام کند و بعد با حمایت از آن نفر که در نگاه این گروه سیف است او را  به مجلس بفرستند. که این مورد صرفاً از آن باب گفته شد که برخی ها صحبتش را می کنند و گرنه مطلقا امکانش نیست.

۷- مورد دیگر احتمالا مربوط به حضور آقای بزرگواری در صحنه انتخابات خبرگان رهبری است البته وی اندکی بعد از رسانه‌ای شدن این موضوع آنرا تکذیب کرد. برخی‌ها می‌گویند با توجه به کارنامه خوب بزرگواری در نگاه جبهه پایداری بعید نیست از او خواسته باشند در خبرگان ثبت نام کند ولی در آن صورت عملاً عبور پایداری از او در انتخابات مجلس گزاره بعیدی است. طبق قانون کاندیداتوری همزمان در انتخابات مجلس شورای اسلامی و  انتخابات خبرگان منعی ندارد. البته بزرگواری حتی اگر چنین تصمیم داشته باشد قطعاً می‌داند که با حضور حضرت آیت الله ملک حسینی  باید با کی رقابت کند و چه وضعیت شکستی در انتظار اوست.


از انصراف حاج آقا نیروهای دست دوم از هر دو جناح بیش از بقیه خوشحال و دچار توهم کاذب می‌شوند.

اگر هم قرار بر اجماع در میان اصلاح طلبان بود این انصراف کار را سخت تر می‌کند. آنها تا همین جا هم شرایط خوبی نداشتند و وضعیت صلاحیت نهایی آنها روشن نیست. البته برخی ها خوشبینانه به قضیه انصراف بزرگواری و کمک آن به اصلاح طلبان نگاه می‌کنند. ولی به نظر این گونه نمی‌رسد و شاید تنها اندکی به افزایش اراء منطقیان کمک کند و اشخاصی همچون ازاد خردمند، حسین سجادی، موسی معصومی، حسینی‌پور و... رای خود را به منطقیان بدهند... و البته ممکن است این کار را نکنند و برخی از حاج عدل حمایت کنند.


اما برای لاهوتی نیز در نبود حاج‌آقا با توجه به نقش مسائل قومی و آرایش جدید نیروهای سیاسی نمی‌توان شرایط خوبی بر فرض حضور نهایی در صحنه انتخابات دهم متصور شد، بعد از منطقیان و لاهوتی فعلاً به غیر از رستاد و سیف السادات گزینه‌ی مطرح دیگری در  صحنه نیست. و این دو اولاً برای بالابردن شانسشان باید اجماع کنند و آن وقت در صورت نبود بزرگواری و حضور رقبایی چون هاشمی پور و تقوی علاوه بر  یک اجماع همه جانبه و نیازمند ایجاد یک موج هستند تا رای خوبی کسب نمایند.

در وضعیت تیره فعلی به نظر می رسد مصطفی تقوی از نبود بزرگواری خوب منتفع شود تاکنون چهره های اصولگرای زیادی از او حمایت کرده اند و اگر بزرگواری نباشد به احتمال زیاد تصمیم گیرندگان تهران بر روی او اجماع می کنند و این شانس او را علی رغم وضعیت نامطلوب فعلی بیشتر می‌کند. در مورد هاشمی پور او خود فعلاً شرایط خوبی دارد و اگر بزرگواری نباشد در روزهای آینده بسیاری از آرای بزرگواری به سمت او خواهد رفت ولی اینکه تا پایان شرایط او خوب باشد خیلی بعید است. هاشمی پور نقاط آسیب پذیر زیاد دارد.

اگر در نهایت بپذیریم که بزرگورای به صورت قطعی در انتخابات شرکت نخواهد کرد این نبودن صرفاً مربوط به انتخابات است و او کماکان یکی از لیدرهای اصلی اصولگرایی در استان کهگیلویه و بویراحمد خواهد بود و انصرافش از انتخابات به معنای کناره گیری اش از سیاست نیست. وی ممکن است شخص جدیدی را حمایت کند و به صحنه بیاورد  و یا اینکه  منتظر  تصمیم تهران باشد. ولی بین گزینه های فعلی شانس هاشمی پور برای جذب حمایت بزرگواری بیشتر است.

روزهای آینده آبستن حوادث و اتفاقات بیشتری خواهد بود و هر احتمالی ممکن است اما هر چه باشد تصمیم حاج آقا اگر گریز از قدرت باشد یک تصمیم تاریخی و عبرت اموز خواهد بود و در تاریخ ثبت خواهد شد.    



قسمت اول (آیا اصلاح‌طلبان کهگیلویه از گذشته درس عبرت خواهند گرفت؟) [کلیک کنید]
قسمت دوم (شرایط خاص اصلاح‌طلبان کهگیلویه ادامه دارد) [کلیک کنید]
قسمت سوم (اختلافات دنباله‌دار اصولگرایان بویراحمد) [کلیک کنید]
قسمت چهارم (گزینه نهایی اصولگرایان بویراحمد کیست؟) [کلیک کنید]
قسمت پنجم (موحد می‌آید یا نمی‌آید؟) [کلیک کنید]
قسمت ششم (آیا موحد به آخر خط رسیده‌ است؟) [کلیک کنید]
قسمت هفتم (اگر موحد نیاید…) [کلیک کنید]
قسم هشتم (همه در کمین نیامدن موحد هستند) [کلیک کنید]
قسمت نهم(ترافیک کاندیداها در کهگیلویه (بخش اول)) [ کلیک کنید]
قسمت دهم ((بزرگواری؛… مجلس «آرپی‌جی» زن نمی‌خواهد!!)) [کلیک کنید]
قسمت یازدهم((اگر منطقیان و لاهوتی ردصلاحیت شوند…)) [ کلیک کنید]
قسمت دوازدهم ((سید باقر می‌آید یا نمی‌آید؟)) [کلیک کنید]
قسمت سیزدهم ((اگر سید باقر نیاید …)) [کلیک کنید]


قسمت چهاردهم ((لژیونرهای انتخاباتی کهگیلویه و بویراحمد)) [کلیک کنید]
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
سلام مقدمه هات بیشتر شون درست بود اما نتیجه گیریت غلط. بیشتر ین استفاده را تقوی می برد نه هاشمی.
نامدار
Iran, Islamic Republic of
تنها کسی که میتواند کشتی اصلاحات را به سرمنزل مقصود برساند دکتر سیف السادات میباشد
درجواب مدیرمحترم سایت
Iran, Islamic Republic of
برادر عزیزخدمت حضرتعالی عرض کنم حاج اقای بزرگواری هیچ گونه حمایتی ازسیف نخواهدکرد درضمن ایشان دردفاترمقام معظم رهبری جایگاهی برایشان درنظرگرفته شده که همین امرباعث انصراف حضرت آقا شد پس قبل ازینکه کاملا به نتیجه نرسیدخبری راپخش نفرمایید.....دوستدارحاج آقا بزرگواری
طلوعی زیبا
Iran, Islamic Republic of
سیف سادات تنها کاندیدی است که همه خصوصیات یک نمایند اصلح را داراست کسی که علم وکالت بودن مردم را دارد و به خوبی میتواند از حقوق مردم زجر کشید کهگلویه دفاع کند انسانی شریف وصادق کسی که با تلاش وکوشش خود وکمک خداوند به جای رسیدی که به جرعت میتوان گفت کمتر کسی علم واگاهی او را داراست سیف سادات کسی نیست که اگر انشالله با حمایت مردم کهگلویه به مجلس رفت خود را متعلق به یک طیف بداند چون در ذات او چنین خصوصیاتی نیست او قلبی بزرگ ونگاهی مرتفع دارد،
علی
Iran, Islamic Republic of
شانس دقبولی آقای سید مهدی وفایی مقدم شهردار اسبق دهدشت از همه بیشتر است چون هم نیروهای منطقیاان اورا قبول دارند و هم اصولگراها
Iran, Islamic Republic of
بزرگواری از هر کسی حمایت کند بازنده انتخابات است
Iran, Islamic Republic of
سیف سادات هیچ شانسی ندارد که ندارد حتی یک دهم عدل هاشمی هم رای ندارد.
کهگیلویه
Iran, Islamic Republic of
به مردم شریف کهگیلویه بزرگ تبریک می گویم .
ساده
Iran, Islamic Republic of
کهگیلویه را خــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــدا آزاد کرد .
میرانگنا
Europe
درجواب ساده ی ......عرض کنم این جمله مربوط بود به ردصلاحیت موحد که خرمشهر را خدا ازاد کرد کهگیلویه راجنتی پس تقلید نکن
شاهین
Iran, Islamic Republic of
ااتفاقا بدترین گزینه موجود سیف السادات هست ایشان در حد و اندازه ی نماینده نیست و فکر نکنم اصلاح طلبان ایقد سادگی به خرج بدهند به حمایت او.
شهر
Iran, Islamic Republic of
درود بر اصلاحات درود بر سیف سادات
عقاب
Iran, Islamic Republic of
در جواب شاهین بعرض برسانم اگه شما بر مسایل سیاسی اشراف داشتید هرگز علیه سیف صحبت نمیکردید، شما باید اولا به بلوغ سیاسی برسید تا درباره سیف بخواهید اظهارنظر کنید
سادات
Iran, Islamic Republic of
یاجدسادات فقط سیف سادات
شادی
Iran, Islamic Republic of
ااجماع غیر از رستاد یعنی شکست اصلاحات............... منطقیان و لاهوتی و رستاد........ اون دو نفر ردصلاحیتن میمونه رستاد.عام ترین گزینه برای پیروزی اصلاحطلبان
احمد
Iran, Islamic Republic of
سلام .
تحلیل شما همانند جامع الاحادیث بحارالانوار مجلسی بوده .
ریزو درشت از واقعیت تا توهم همه رو جمع کردی یک جا نوشتی .
برادر من یه مقدار عمیق تر نگاه کنیم .اقای منطقیان نیازی به معرفی ندارد و با خزعبلیات اینچنینی شانشان پایین نمی اید اما باید حرمت افراد حفظ شود
فروزان
Iran, Islamic Republic of
سیف سادات قطعا وزودترازلاهوتی ومنطقیان رد صلاحیت می شود

خودش هم از این موضوع کاملا آگاه است .

ولی دوست دارد در لیست ردی ها در تاریخ ثبت شود .
دهقان
Iran, Islamic Republic of
راستی کسی که جمهوری اسلامی و ارزش های آن را اصلا قبول ندارد و در طول عمرش آنها را به تمسخر می گرفته چگونه می خواهد ازفیلتر نظام یا همان شورای نگهبان عبور کند !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
احمدی
Iran, Islamic Republic of
جناب سیف سلام

تو که فرمودی من رد می شوم

چطور می خواهی وارد این بد نامی شوی ؟!!!!!!!!
رضایی
Iran, Islamic Republic of
خیلی جاها مطالب را قاطی کردی

وفایی مقدم را به دیگرا نچسب

ایشان امتحان پس داده اصلاحات است .
Iran, Islamic Republic of
دکتر مرتضوی مدیر علمی کاربردی بهترین گزینه هست
بصیرت
Iran, Islamic Republic of
برگرد سید اگه بدونی فرمانداران هیئت اجرایی را چطور چیدن صددرصد قبولی
مردم
Iran, Islamic Republic of
اصلافکرم کردی این حرفارونوشتی آقای کبنا؟جایگاه بزرگواری فقط مردمی بودوفقط شماهستی که اصرارداری بگی بزرگواری چون کسی نبودرفت مجلس.
حسینی
Iran, Islamic Republic of
برادر اینهمه گفتی تا بگویی رستاد
رستاد یک اتفاق بود که تموم شد امثال لاهوتی و منطقیان اگر نباشند هم روی یکنفر اجماع خواهند کرد
ساداتی
Iran, Islamic Republic of
..اندازه تمام حروف اسم و فامیلش رای نمیارهاین خط////این هم نشون@@@@@
ساداتی
Iran, Islamic Republic of
بزرگواری اگر نفع داشت سی خوش داشت ن سی کس ده
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
آقایون تاجگردون موحد یاد بگیرند از شهامت بزرگواری////////////


بزرگواری خیلی با صداقته مثل یه عده تشنه قدرت نیست بزرگواری فقط و فقط برای کار عام المنفه اومد و خوش درخشید خداوند پشت و پناه بزرگواری باشد آمین
شخصيت
Iran, Islamic Republic of
واقعا متاسفم برای .های
کارهای شما منو یاد یوسف پیامبر میندازه

درود بر یوزارسیف تنها و بی کس
بلادی
Iran, Islamic Republic of
تبریک
تبریک
عاقلی کرد چون رای نمیاورد
جبار
Iran, Islamic Republic of
تا ببینیم بعد از بزرگواری کسی از شما پا تو مجلس میزاره ؟؟؟؟
دلم برای .,سوخت تنها و بی کس غریب(امان از بی برادری).... بر بنی اسراییل.....
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
ما اهل کوفه نیستیم علی تنها بماند
خدا پشت و پناهت حاج آقا بزرگواری////
هر کس به طریقی دل ما میشکند/ بی گانه جدا دوست جدا میشکند بی گانه گر میشکند حرفی نیست/اما از دوست بپرسید که چرا میشکند
لعنت بر ذات خرررررررررررررررررررررررررررراب
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
امروز میخواهم به مصاف تزویز بروم که بدترین آفت دین است.
تزویر با لباس دیانت و تقوا به میدان می آید.
تزویز سکه ای دو روست که بر یک رویش نام خدا و بر روی دیگرش نقش ابلیس است.
عوام خدایش را میبینند و اهل معرفت ابلیس
و چه خون دلها خورد علی از دست این جماعت سر به سجود آیه خوان و به ظاهر متدین.......
كيارش
Iran, Islamic Republic of
خیلی ناراحت شدم برای یوسف پیامبر
خداااااااااااااااااااااااااااااا به همرات مرد تکرار نشدنی////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
كيارش
Iran, Islamic Republic of
دوستت دارم بزرگواری عزیز
غفار
Iran, Islamic Republic of
تن مرد و نامرد یکیست زمانه باید بگذرد تا بدانید مرد کیست


مرد تمام نشدنی
Iran, Islamic Republic of
و جهنم بی خینمونه خه.
Iran, Islamic Republic of
فقط دکتر تقوی
علم و سیاست و اصالت و محبوبیت
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1