تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۰۷:۵۷
کد مطلب : ۱۴۶۴۳۴

نگاهی به سه حوزه انتخابیه کهگیلویه و بویراحمد

۱۴۴
۰
کبنا ؛مطلب ارسالی

 ostan-kandida
مصاحبه آقای تاجگردون با روزنامه اعتماد «چهارشنبه ۱۸ آذرماه» که با عنوان «تاجگردون و استراتژی اصلاح طلبان برای مجلس دهم» در سایت‌های محلی از جمله کبنا نیوز منتشر شد. حاوی کدها و نکات مهمی بود که در کنار سایر شواهد و قراین موجود در استان، ترکیب نهایی کاندیداهای جریان های سیاسی را تا حدود زیادی مشخص می‌کند. برای اینکه حرف اصلی این نوشتار بصورت واضح و آشکار بیان شود، ابتدا مقدمه مصاحبه مذکور ذکر شده و سپس تحلیل اصلی آورده می شود. در ادامه قسمت های اصلی و کاملا مرتبط مصاحبه نیز در ۱۳ فراز در ذیل متن خواهد آمد تا هم در خود نوشتار به آنها استناد شود و هم کسانی که آن را مطالعه نکردند، بخش های اصلی آن را ببینند.

در مقدمه این مصاحبه آمده است:

نمایندگان اصلاح طلب حرف های زیادی برای منتقل کردن به شوراها و گروه های اصلاح طلب بیرون مجلس دارند؛ حرف هایی که شاید نظر تصمیم گیران جریان اصلاحات را برای مجلس دهم قدری تغییر دهد. این یکی از دلایلی است که تاجگردون برای اندیشیدن بیشتر جریان اصلاحات در مورد موقعیت اصولگرایان معتدل بر می شمرد. هر چند معتقد است که زمینه ای برای لیست مشترک بین این دو گروه وجود ندارد اما دو بار تاکید می کند که این جریان ها باید در انتخابات و در برخی جاها به نفع همدیگر «جا خالی» بدهند و یکدیگر را خیلی اذیت نکنند چرا که از نظر او خطر تندروها همچنان باقی است. کما اینکه تاکید می کند اصلاح طلبان باید به وجود یک رقیب منطقی و معقول هم بیشتر از اینها فکر کنند.»

طبق این مصاحبه و مطابق با واقعیات سیاسی امروزه، سه جریان سیاسی در انتخابات آتی مجلس حضور فعال خواهند داشت: اصلاح طلبان، اعتدالیون، اصولگرایان. منظور از اصلاح طلبان، کل مجموعه آنهاست (از معتدل تا افراطی). باتوجه به اینکه مصادیق شخصیتی اعتدالیون در حال حاضر، رییس جمهور (روحانی) و رئیس مجلس (لاریجانی) هستند، پس در واقع اعتدالیون، اصولگرایانی هستند که صبغه و سابقه اصولگرایی داشته و دارند ولی از همکاری تنگاتنگ با اصلاح طلبان، مخصوصا طیف معتدل آنها، استقبال می کنند. منظور از اصولگرایان، تمامی گروه های اصولگرایی است که تمایل آنها به همکاری با طیف های اصولگرا بخصوص طیف پایداری، بیشتر از تمایل به همکاری با اصلاح طلبان است. اکنون حوزه های انتخابیه استان را از منظر این سه جریان مرور می کنیم.

**حوزه گچساران و باشت

اصلاح طلبان: کاندیدای جریان اصلاح طلبی کسی بجز دکتر تاجگردون نخواهد بود، حتی اگر شوراهای تصمیم گیر اصلاحات در سطح استان خیلی موافق این امر نباشند!

اعتدالیون: باتوجه به هماهنگی های انجام شده، یا از هیچ کاندیدایی حمایت نخواهند کرد (طبق مصاحبه، «جاخالی» می دهند) و یا اینکه بصورت غیر مستقیم و یا حتی مستقیم از دکتر تاجگردون حمایت خواهند کرد.

اصولگرایان: اگر رقیب جدی از طیف اصولگرا برای آقای فولادی مطرح نشود و لیدرهای اصلی جریان اصولگرای این حوزه نیز مخالفت جدی با ایشان نداشته باشند، در نهایت آقای فولادی بعنوان کاندیدای این جریان معرفی خواهد شد.

بنابراین در این حوزه به احتمال زیاد کاندیداهای جریانی دکتر تاجگردون و آقای فولای خواهند بود.

**حوزه کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده

در این حوزه قرار نیست جریانی «جاخالی» بدهد و شرایط برای رقابت جدی بین گروه ها مهیاست البته به شرطی که...

اصلاح طلبان: اولین هدف اصلاح طلبان در این حوزه جلوگیری از حضور آقای بزرگواری در مجلس است و هدف دوم آنها نیز پیروزی در انتخابات است (در واقع می خواهند با یک تیر دو نشان بزنند!). نشست ها و جلسات پیدا و پنهان زیادی برگزار شده و بدون در نظر گرفتن بحث تأیید صلاحیت سران اصلاح طلبان و باتوجه به جمیع شرایط منطقه ای، کاندیدای نهایی این حوزه آقای سیف السادات خواهد بود و مقدمات معرفی ایشان در بین اصلاح طلبان مناطق مختلف این حوزه در جریان است هرچند امکان دارد بعضی از کاندیداهای پرشمار اصلاح طلب، این تصمیم را قبول نکنند ( همانگونه که آقای منطقیان در مصاحبه اخیر خود بصورت مستقیم به این نکته اشاره کردند). یکی از دلایل پرخاش های اخیر آقای بزرگواری به دکتر تاجگردون نیز همین امر است که هم از ناحیه اصلاح طلبان بشدت احساس خطر می کند و هم پشت صحنه بخش عمده ای از این مسائل را دکتر تاجگردون می داند!

اعتدالیون: همانند اصلاح طلبان در گام نخست بدنبال جلوگیری از پیروزی آقای بزرگواری هستند. باتوجه به شرایط منطقه ای و سوابق افراد، مناسب ترین شخص برای کاندیداتوری، دکتر تقوی تشخیص داده شده و درواقع دکتر تقوی با درخواست و اصرار بزرگان همین جریان نیز وارد گود انتخابات شده است.

اصولگرایان: کاندیدای مورد حمایت این جریان، آقای «بزرگواری» است. هرچند انتقادات جدی به عملکرد جریانی- منطقه ای ایشان از ناحیه اصولگرایان استان وارد شده و می شود و حتی احتمال عدم حمایت نیز مطرح شده ولی تا زمان تغییر نظر جریان اصولگرا باید همچنان آقای بزرگواری را نماینده این جریان قلمداد کرد.

بنابراین در این حوزه رقابت جریانی بین آقایان بزرگواری، سیف السادات و دکتر تقوی است. رقابت بین آقای سیف السادات و دکتر تقوی به شرطی است که این امر منجر به قبولی مجدد آقای بزرگواری نشود و مدیریت این امر نیز در دست اصلاح طلبان است! هرچند امکان دارد کاندیداهای دیگری نیز در این حوزه مطرح باشند ولی به هر حال از حمایت جریان های سیاسی برخوردار نخواهند بود.

**حوزه بویراحمد و دنا

شرایط موجود رضایت بخش است ولی از بهبود اوضاع نیز استقبال می شود. بشرطی که ...

اصلاح طلبان: کاندیدای نهایی اصلاح طلبان «مهندس بهرامی» است ولی چون فضای عمومی اصلاح طلبان بشدت منتظر ورود سیدباقر موسوی است، فعلاً برنامه ای برای معرفی تشکیلاتی بهرامی وجود ندارد تا بعد از ثبت نام و مشخص شدن وضعیت صلاحیت ها. هرچند در بین تصمیم گیران سطح بالای جریان اصلاح طلب، بنابدلایل متعددی، آقای موسوی نیروی مطلوبی برای نمایندگی مجلس، حداقل در حال حاضر، نیست ولی تصور آقای موسوی چنین است که تاجگردون در شکل گیری چنین تصمیمی کم تأثیر و یا بی تأثیر نبوده است!

اعتدالیون: بطور قطع از «حاج زارع» حمایت خواهند کرد. چون ایشان با برنامه های طیف لاریجانی در مجلس کاملا هماهنگ است و شرایط اصلاح طلبان و اصولگرایان این حوزه به نحوی است که بهترین حالت ممکن، حمایت تمام قد از آقای زارعی است.

اصولگرایان: هرچند آقای «پیشوا» بعنوان کاندیدای جریان اصولگرای این حوزه معرفی شده ولی هنوز هم می توان انتظار تغییر در گزینه نهایی را داشت. باتوجه به اینکه اکثریت قریب به اتفاق لیدرهای این جریان در این حوزه، دیدگاه‌های بسیار نزدیک به دولت قبل و طیف پایداری دارند، کاندیداهای اعتدالیون و اصلاح طلبان مأمور به تلاش برای عدم قبولی کاندیدای اصولگرا خواهند بود و همانند حوزه کهگیلویه ابتکار عمل و به تبع آن مسؤولیت این امر بیشتر متوجه طیف اصلاح طلبان است.

بنابراین کاندیداهای جریانی این حوزه عبارتنداز آقایان پیشوا (فعلا)، بهرامی و زارعی. در این حوزه، همانند حوزه کهگیلویه، کاندیداهای دیگری نیز حضور خواهند داشت که شاید پایگاه رأی خود را بالاتر از کاندیداهای منتسب به جریان های سیاسی بدانند.

باتوجه به هماهنگی اصلاح طلبان و اعتدالیون در انتخابات پیش رو، می توان مجموع نظرات و شرایط ایده آل آنها را در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد اینگونه بیان کرد:

تاجگردون حتما قبول شود!

بزرگواری حتما قبول نشود! کاندیدای اصلاح طلب یا اعتدالی هرکدام توانست وارد مجلس شود.

زارع خوب است ولی اگر اصلاح طلبی «میانه رو» جایگزین ایشان شود، اشکالی ندارد ولی تحت هیچ شرایطی کاندیدای اصولگرا قبول نشود.


مطالب مهم مصاحبه دکتر تاجگردون با روزنامه اعتماد:

«من یک سری اطلاعات و آگاهی ها دارم که شاید همشهری من یا فلان فعال اصلاح طلب در منطقه آن را نداشته باشد و بیشتر بر اساس یک سری آمال و آرزوها تصمیم می گیرند و کار می کنند. یعنی فکر می کنند خیلی سریع می توانند یک سری آرزوها را برآورده کنند. در صورتی که این طور نیست و باید روی آنها کار شود.»

«به نظر من الان باید یک مقداری مطالبات تعدیل شوند، چون اصلا خیلی از آنها امکان پذیر نیستند، نه اینکه درست نباشند ولی با شرایط همخوانی ندارند.»

«یکی از راه های عبور کشور از وضعیت فعلی این است که اصلاح‌طلبان معتدل با اصولگرایان معتدل به هم نزدیک بشوند. حتی بحث شده که حداقل به طور موقت به هم نزدیک شویم تا از این وضعیت عبور کنیم. چون به هر حال دو طرف می دانیم که درنهایت نمی توانیم برای همیشه در قالب یک گروه یا جریان کنار هم باشیم و تفاوت هایی جدی با یکدیگر داریم. ولی الان این درک از شرایط وجود دارد که فعلا نیاز به همکاری بین ما بسیار زیاد و حتی لازم است. به طور مثال اگر ما آقای لاریجانی را در قم داشته باشیم آیا اصلاح طلبان باید کاری کنند که او رای نیاورد یا اینکه به شکل دیگری رفتار کنند؟ مثلا فضا را برای او باز بگذارند یا حتی کمکش کنند. در فضای کلی امکانی برای لیست مشترک اصولگرایان و اصلاح طلبان معتدل وجود ندارد. چیزی که هست این است که به نظر می رسد برخی جاها باید به نفع همدیگر به اصطلاح رایج «جا خالی» بدهیم».

«[صحبت ها]جدی بوده ولی رسمی نیست. چون برای رسمیت پیدا کردن آن مشکلاتی وجود دارد. خیلی صریح مثلا اگر آقای لاریجانی اکنون بیاید و بگویید که می خواهم با اصلاح طلبان معتدل کنار بیایم، شاید خیلی از اصولگرایان ایشان را کنار بگذارند. به هر حال هم آن طرف و هم این طرف قاعده بازی خودشان را دارند. فعلا این موضوع در بحث های حاشیه ای قرار دارد و نتیجه تا اینجا این بوده که نباید خیلی همدیگر را در انتخابات اذیت کنیم. چون آن طرف یک جریانی است که بین ما به عنوان اصلاح طلب و جریان معتدل اصولگرا تقریبا فرقی نمی گذارد و همه را از یک جنس می بیند و با یک شدت به همه حمله می کند.»

«به عنوان طیف اصلاح طلب مجلس، نزدیک ترین گروه به جریان اصولگرای معتدل در بهارستان هستید؟ بله این گونه است. به هر حال این اواخر حتی نزدیکی ما با یکدیگر از نزدیک اصولگرایان سنتی به آنها هم بیشتر و جدی تر بوده است».

«ببینید خیلی از این گفت وگوها و همکاری ها منجر به لیست مشترک و اعلام موجودیت یک ائتلاف نخواهد شد. دلیلش را هم گفتم که چرا این اتفاق می افتد. پتانسیلی که وجود دارد نهایتا این گونه خود را نشان می دهد که این جریان ها یک توافق ضمنی با هم انجام دهند که جلوی هم رقیب نتراشند. یعنی به نفع هم جا خالی بدهند. من حرفی از لیست مشترک نمی زنم. ولی فرض کنیم تاجگردون در حوزه انتخابیه خودش کاندیدا است. جناح آقای لاریجانی در مقابل آن نامزدی ندهد یا بالعکس مثلا آقای جلالی در شاهرود. آیا اصلاح طلبان در شاهرود اگر آقای دکتر جلالی بیایند باید تلاش کنند تا ایشان رای نیاورد یا اینکه یک همکاری و ائتلاف نانوشته داشته باشند. الان بحث جدی این است.»

*«آقای لاریجانی به دنبال ائتلاف با دولت نیست. بیشتر به دنبال این است که عقلای جریان‌ها را کنار هم بیاورد تا برای خروج از شرایط فعلی یک سری بسترها مهیا شود.»

*الان این جریان روی کلانشهرها کار می کند و برای آنها هنوز دیر نشده است. در حوزه های انتخابیه کوچک تر موضوعات تا حدود زیادتری مشخص شده و اینکه خبر رسانی نمی شود دلیلش این است که باید تکلیف کلانشهرها و لیست های محوری مشخص شود.»

*«بعد از آمدن دولت یازدهم باید بگوییم اصلاح طلبان مجلس را می توان در سه سطح به لحاظ کمی و کیفی طبقه بندی کرد. سطح اول شامل چیزی حدود ۱۵ نماینده می شود که اصالتا از جریان اصلاحات هستند. یعنی گرایش آنها ربطی به این دولت و آن دولت ندارد. به عبارتی اگر در ۲۴ خرداد دولت را آقای قالیباف یا حتی سعید جلیلی هم گرفته بودند، این عده همچنان خود را متعلق به جریان اصلاحات می دانستند. سطح دوم حدود ۴۰ نفر نماینده ای می شود که نسبت روشن و محکمی با جریان اصلاحات ندارند اما در همان دوران احمدی نژاد هم خصوصا در سال های آخر بسیاری از حرف هایی که می زدند اشتراکات زیادی با اصلاح طلبان داشت. یعنی کاری نداریم که از موضع یک اصولگرا یا یک فرد مستقل سخن می گفتند. حرفی که می زدند فصل مشترک قابل توجهی با مواضع ما داشت. یک عده دیگر هم هستند که من فکر می کنم حدود ۶۰ تا ۸۰ نفر باشند که فضای سیاسی دولت روی آنها اثر می گذارد. یعنی سعی می کنند قدری همسو با فضای غالب سیاسی کشور جلو بروند. بعضا هم از این افراد می آیند و در گوشی به ما می گویند که ما اصلاح طلب هستیم و خیال شما راحت باشد. کسانی که حتی شاید بیرون از مجلس کسی حدس هم نزند.»

«روی آن گروه دوم و سوم چقدر می توان حساب کرد؟ قطعا ما نمی توانیم اینها را به چشم افرادی هم مسلک خود در اصلاحات ببینیم. آن جریان دوم در شرایطی وجودشان و حضورشان در قدرت به نفع اصلاحات هم هست. چون هم دارای عقلانیت هستند و دارای نفوذ سیاسی و مقبولیتی قابل اعتنا در نهادهایی که اصلاح طلبان را خیلی به دید مثبت نگاه نمی کنند. یعنی اگر جریانی به موضوع نگاه نکنیم و در پی این باشیم که برخی اقدامات در کشور صورت بگیرد، بدون اینکه مهم باشد چه دسته یا فردی این کارها را می کند، این جریان حضورش مغتنم است.»

«ببینید در یک نگاه واقع بینانه خیلی از این افراد ]گروه دوم و سوم[ در حوزه های خود دارای موقعیت و جایگاه هستند و این ربطی به فضای سیاسی کلی کشور ندارد. از این تعداد هم یک عده چه خوب و چه بعد در مجلس بعدی حضور خواهند داشت. من حرفم نه این است که این افراد را کاملا کنار بگذاریم و نه اینکه به بهانه همین پایگاه های منطقه ای به هر طریقی سعی در جذب آنها کنیم. جریان اصلاحات برای مجلس دهم مجبور است راجع به این دست از افراد تصمیم بگیرد. یعنی این تصمیم از همه چیز مهم تر است. اینکه اگر کنار می گذاریم و می گوییم حمایت از فلانی به صلاح نیست، هم بدانیم چرا این کار را می کنیم و هم اینکه تاثیرش برای ما مشخص باشد.»

«اگر به یک جایی برسیم که مقدر بین انتخاب یکی از این دو نفر [لاریجانی و عارف] باشیم، فضای مجلس آینده آنقدر اصلاح طلب نخواهد داشت که بتوانیم آقای عارف را در قامت رییس ببینیم. منظور من اصلاح طلب خالص است. یعنی کسی که پایبندی به این جریان در هر شرایطی داشته باشد. من حدس می زنم که مجلس آینده مجلسی قطعا معتدل است».

«به هر حال در پشت پرده مجلس مواردی بسیار وجود دارد که گروه تصمیم گیر برای جریان اصلاحات باید از آن مطلع شود و اطلاع از آن به گمان ما در تصمیمات نهایی تاثیر خواهد گذاشت. ما به هر حال مواردی داریم که اگر به بیرون منتقل کنیم مثلا برخی نگاه ها احتمالا نسبت به جریان اصولگرای معتدل تغییر خواهد کرد. یا شاید نظر اصلاح طلبان نسبت به آقای لاریجانی عوض شود. اینها مسائلی است که طرح عمومی آنها شاید به مصلحت نباشد اما قطعا شنیدن آنها برای بزرگان جریان اصلاحات خالی از تاثیر نخواهد بود.»
نام شما

آدرس ايميل شما

موافق
United States
تقریبا همینطور هم هست
پلاک 49
United States
خب اینم از انتخابات مجلس دهم
دست کبنا درد نکنه که زود تکلیف رو معلوم کرد.
اقبالی
United States
حونه بوم آباد
پ کی ینه ایخونه
United States
تاج رو عشقه
سهراب
Iran, Islamic Republic of
به به جناب بهرامی اصلاح طلب
داداش خیلی گلی تو که تا دیروز پای منبر هدایت خواه بودب
شیوا رضایی
Iran, Islamic Republic of
درود بر سید باقر موسوی غیر سید باقر هیچ کس در حوزه بویراحمد کاندید اصلاح طلبان نیست
Iran, Islamic Republic of
تنها گزینه اصلاح طلبان بویراحمد سید باقر است و بس
محمدي
Iran, Islamic Republic of
حاج زارع برنده بدون شک انتخابات در حوزه بویراحمد و دنا هست
عزيزپور
Iran, Islamic Republic of
بهترین گزینه برای دولت دکتر لاریجانی است ک قطعا از حاج زارع حمایت میکنه. یا زهرا
علی نسب
Iran, Islamic Republic of
هدایت خواه ..به ملت بود و ...را به بویراحمد کرد
امیریان
Iran, Islamic Republic of
با این مقاله به اصلاحات و سید عزیز خیانت شده
محمدپور گنجه
Iran, Islamic Republic of
تنها گزینه اصلاح طلبان فقط سید باقر است و بعد از سید فقط زارعی
محمد
Iran, Islamic Republic of
نویسنده بنده خدا اصلا از خیلی چیزها خبر دار نیست
نه اینکه از وضعیت گچساران و اصولگرا های بویر احمد و شورای اصلاحات از یه چیزی خبر دار شده که خلاف میل بهرامی سریع این خبر از ترس نوشته
ولی پور
Iran, Islamic Republic of
درود بر دکتر خرامین بقیشون هیچی نیستن
اصلاحاااااتی
Iran, Islamic Republic of
این دسته بندی دقیقا نشان از کینه و دشمنی تاج و بهرامی از سید باقر داره، جالبه که سید باقر رو عملا از پیش حذف شده فرض کردن، اینکه بهرامی که بزرگان اصلاحطلب بویراحمد تایید و حمایتش نکردن شده پرچمدار اصلاحات بویراحمد. زنده باد موسوی
پارسا مطلق
Iran, Islamic Republic of
بر اساس مشی دولت و مجلس اینده اعتدال تنها گزینه و بهترین گزینه است
علي پريزان
Iran, Islamic Republic of
من یکی کاری به جناح بندی ندارم و فقط و فقط به کسی رای میدهم که برای شهرستان مفید بوده و اون هم کسی نیست جز حاج زارع . خسته نباشی دلاور
Iran, Islamic Republic of
سید مسعود و هدایت خواه به تاریخ پیوستند درود بر جانی پور
محمد حسن - پاتاوه
Iran, Islamic Republic of
ما اصلاح طلب به جز سید باقر ندارم اگه شید نشید همون زارع به خاطر زحماتش از ایشون حمایت می کنیم
جهانبین
Iran, Islamic Republic of
اگر سید باقر هم نباشد..دکتر تشکری مرد اول اصلاحات هست.. ما اصلاحطلبان تحت هیچ شرایطی بهرامی زو نه به عنوان اصلاح طلب قبول داریم.. و نه گزینه ماست..
شهبازی
Iran, Islamic Republic of
شایسته تر از زارع با توجه به شرایط موجود کسی نیست.
Iran, Islamic Republic of
نگارنده گرامی، این مطلب در ادامه حمله به سید باقر است، چرا که تشکری ها که روزی آرزوی سخن گفتن با سید را داشتن امروز چه چه وبه به میکنند تا خودی نشان دهند اما باید بدانید سید باقر اولین و آخرین گزینه خود خود سید است، لطفا دامن اصلاحات را با نام های دروغین لکه دار نکنید
گچساران
Iran, Islamic Republic of
فقط تاجگردون و زارعی
تبریک از مارگون
Iran, Islamic Republic of
درود بر حاج زارع که قطعا از حمایت ایشون دست ن خواهیم کشید
باشت
Iran, Islamic Republic of
این بار قرعه متعلق به تاجگردون و زارع تعلق داره
مدافع اصلاحات
Iran, Islamic Republic of
این متنو یکی از طرفداری بهرامی نوشته و میخواد بهرامی رو به اصلاح طلبان بچسبونه
برادر من شتر در خواب بیند پنبه دانه
سید به کسی که از هدایتخواه حمایت کرده و رای داده حمایت نمیکنه
دانشجو
Iran, Islamic Republic of
نه تندرو و نه کندرو ؛ فقط زارعی اعتدال
معتدل
Iran, Islamic Republic of
تحلیلتون در مورد کهگلویه صد در صد اشتباه است در کهگلویه سیف السادات هیچ محبوبیتی ندارد و یقین داشته باشید یک دهم بزرگواری و یک بیستم عدل هاشمی هم رای ندارد. حتی محبوبیت و رای صدوقی لااقل ۵ برابر سیف است. این تحلیل خیلی دور از واقعیت است حتی باقریان ممکن است ۳۰۰۰ رای داشته باشد اما سیف به زحمت ۱۰۰۰ رای جمع کند.
اصلاح طلب
Iran, Islamic Republic of
بهرامی کجاش اصلاح طلبه آخه
اصلا اصلاحات بعد از سید باقر خودش گزینش مشخصه
فرزین
Iran, Islamic Republic of
فقط رجایی نسب و دیگر هیچ
فرزین
Iran, Islamic Republic of
درود بر سید باقر
بهرامی ...
امانی
Iran, Islamic Republic of
... عذابی بود از جانب خداوند بر مردم بویراحمد
شورم
Iran, Islamic Republic of
این جک کی ساخته بهرامی توسط شورای اصلاحات تائید خواهد شد؟؟؟
فارابی
Iran, Islamic Republic of
درود بر زارعی که از افراط و تفریط به دور است
بویراحمد
Iran, Islamic Republic of
ما اصلاحطلبان رای خود را به سبد زارعی میریزیم..چرا که ایشان جریان اصلاحطبی را دوباره زنده کرد..نمک نشناس نخواهیم بود...
حسین شری
Iran, Islamic Republic of
انصافا ... اصلا در حد نمایندگی نیست یا سید باقر یا اعتدال
مابگم
United States
ایگم نویسنده اصلا دونه انتخابات چنه ؟؟؟؟!!!!
کرو ای بنده خدا ۱۰۰ ...داره لطفا به اصلاحات نچسپونید
عليرضا
Iran, Islamic Republic of
هدایتخواه و حسینی ٨ سال این استان و شهر رو . کردن دیگه تمومن
اصلاح طلب
United States
شادی روح اصلاح طلبان کهگیلویه
اجماعا صلوات
بویراحمد یا ویرانه
Iran, Islamic Republic of
جون خوت...۸ سال این استان ۸۰ سال عقب برد حالا چرا نمیذاره شورای اصولگرا کار خودشو انجام بده
محقلی
United States
په هالو عدل چه وابی
اعتدال
Iran, Islamic Republic of
زارعی مرد اعتدال و عمله
ایتقبال امروز پاتاوه و ده شیخ هم حاکی از استقبال از اعتدال گراییه
ودرو!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
بهرامییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییی!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! اصلاح طلب!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
بویراحمد
United States
اگر اعتدالیون از حاج زارع حمایت کنند دیگه کار تمومه
حاج زارع برنده میشه
محمد صادقی
Iran, Islamic Republic of
انصافا اگر دهرابپور نبود فک می کنید بهرامی ۵ روز می تونست شهرداری باشه تا جایی من حتی میدونم ایشون شبا میومد خونه حاج محمدرحیم و براش میگفت کدوم نامه هارو امضاء بکن
سی سخت
United States
عشق فقط دکتر نیکبخت
United States
تحلیلی منطقی و واقع بینانه
لطفا نویسنده را هم معرفی کنید
پرشکفت
Iran, Islamic Republic of
انصافا نمایند در بویراحمد مانند زارع ندید الحق کار کرد
شهرستان لنده
United States
با این شرایط رأی اکثریت شهرستان لنده به دکتر تقوی خواهد بود
یاسوج
Iran, Islamic Republic of
درود بر دکتر بهرامی بزرگ. راه روشن فردا
بویراحمدی
Iran, Islamic Republic of
دکتر بهرامی حمایتت میکنیم. درود بیکران بر مرد بویر احمد.محمد بهرامی
راه روشن فردا
Iran, Islamic Republic of
درود بر اصلاحات. به امید صدوپنجاه هزار رای در اسفند۹۴٫ درود بر بهرامی و حامیان اصلاحات
غضنفر
United States
اگر شما پشت گوش تون رو دیدین
اجماع اصولگرایان یاسوج و اصلاح طلبان دهدشت رو می بینین
اصلاح طلب
Iran, Islamic Republic of
در نظرسنجی ها و در سطح شهر در مورد انتخابات باهرکسی صحبت کنیم. میفهمیم حامیان دکتر بهرامی خیلی زیاد و از ایشان بسیار راضی هستند.امیدوارم پیروز باشه. دکتر بهرامی
دهدشت
United States
دکتر بنام دکتر بنام دکتر بنام دکتر بنام دکتر بنام دکتر بنام
دکتر بنام دکتر بنام دکتر بنام دکتر بنام دکتر بنام دکتر بنام
دکتر بنام دکتر بنام دکتر بنام دکتر بنام دکتر بنام دکتر بنام
دکتر بنام دکتر بنام دکتر بنام دکتر بنام دکتر بنام دکتر بنام
دنا
Iran, Islamic Republic of
فقط محمد بهرامی
۱۰۰%
دانشجو
Iran, Islamic Republic of
مرد گرون فقط دکتر بهرامی. ما برنده ایم
بهمئی
United States
با جان و دل در خدمت دکتر منطقیان هستیم
هرچه ایشان امر بفرمایند
مور دراز
Iran, Islamic Republic of
یکی از دیار های اصلاح طلب مور دراز ولی چرا بهرامی؟؟؟؟!!!!
ایشون که دوست حاج حسینی بود و آلان همه فامیلای حاج حسینی ایشون حمایت می کنند
آبرومو ره
Iran, Islamic Republic of
زارع نیاد تو صحنه سنگین تره.
احمد
Iran, Islamic Republic of
دکتر بهرامی حمایتت میکنیم انشاالله مانند دوران شهرداری کار کنید و پرچم استان رو ببربد بالا. درود بیکران برتوباد بهرامی
بویراحمد و دنا
Iran, Islamic Republic of
ما حامیان دکتر بهرامی آماده جشن پیروزی هستیم.
اصلاح طلب لنده ای
United States
اصلاح طلبان لنده به غیر از لاهوتی به کس دیگه ای رای نمیدن
اگر لاهوتی نباشه خیلی از آرا بسمت دکتر تقوی میره متاسفانه
قسمت چاروسا و بهمئی سرحد هم احتمالا همین حالت رو دارن
با این شرایط آرا حوزه مرکزی خیلی تعیین کننده است
محمودي تبار
Iran, Islamic Republic of
هر چی دلت میخاد واسه خودت تحلیل بنویس. برنده انتخابات فقط حاج زارع است و بس
دانشجو
United States
باید برای بویراحمد تأسف خورد که چهره ای ملی برای نمایندگی مجلس انتخاب نخواهد کرد.
چرا؟ تا کی باید پسرفت کنیم؟
اصوالگرا
Iran, Islamic Republic of
من ن میدانم مگر هدایت خواه رو خود حاج حسینی مطرح نکرده که حالا ازش گوش نمیگیره
خطاب به کبنا نیوز
Iran, Islamic Republic of
تفکرتان تفکر....
دانشجوی عدالت خواه
United States
من بعید میدونم همه اصولگرایان بخوان از بزرگواری حمایت کنن
احتمالا از دکتر تقوی حمایت کنن
همین الان هم خیلی ها به عملکرد بزرگواری معترض هستن
از طرفی پتانسیل رای آوری بزرگواری خیلی اومده پایین و روزبروز هم بدتر میشه
جلیل
Iran, Islamic Republic of
اخه بهرامی کجاش اصلاح طلبه . حاج زارع چهره یست که تو دل همه جا داره
محمد
Iran, Islamic Republic of
بهرامی دوستت داریم. ما همیشه سربلندیم. درود بر دکتر
اصلاحات سیسخت
Iran, Islamic Republic of
زارعی صد درصد پیروزه و ما کاندید دیگری رو در حد ایشون نمیبینیم
جوان ایرانی
Iran, Islamic Republic of
زارعی صادقانه کار میکند ،در هیچ دوره ای به اندازه زارعی مشکلات کشور اینطوری نبوده ولی انصافا ایشون نهایت تلاش خود را برای حل مشکلات استان انجام داده است،لطفا بدون تعصب نظر دهید.
جوان ایرانی
Iran, Islamic Republic of
هرگز محمد بهرامی گزینه اصلاح طلبان نخواهد بود،همه یاد دارند که ستار هدایتخواه چگونه برای ایشان جانفشانی کرد تا تاییدیه شرکت در انتخابات بگیرد.
پاتاوه
Iran, Islamic Republic of
فقط فقط زارعی نماینده دلسوز استان
ناشناس باوي
United Kingdom
در حوزه گچساران و باشت تنها و تنها یک اصلاح طلب وجود دارد ان هم کسی نیست جز دکتر افشین پور مرد با صداقت گچساران و باشت
بهرامی
Iran, Islamic Republic of
نماینده بویراحمد و دنا فقط و فقط محمد بهرامی ✔
Iran, Islamic Republic of
نونم کسی که بهترین عملکردش جدول کشی و ساخت توالت بیه و درد چن مجلس ایخره خشم ایا تا دیگ بر علیه موسوی جلسه ایگرفت الان وابی جایگزینش
یار دبستانی
Iran, Islamic Republic of
این مقاله را طرفداران زارعی زدن بابا ول کن قبولی نیکبخت قطعی و شما را وادار به لرزش پیش از موعد کرده. بهرامی و سید باقر افرادی هستند که توانایی داشتن و زارع کلا تمام و به تاریخ پیوست
حمید
Iran, Islamic Republic of
درودبراصلاح طلب واقعی در گچساران وباشت.دکتر افشین پور
منبع آگاه
United States
ابر و باد و مه و خورشید و فلک در کارند تا سیدمصطفی تقوی بشه نماینده
خدا شانس بده
حاج علی
United States
یه جوری نوشته انگار بجز تاجگردون دیگه کسی نیست
حالا می بینید
تامرادی
United States
تامرادی یکصدا تو را میخواند دکتر خرامین
چاروسا
United States
با عدم حضور بزرگواری
اصولگرایان یک دست پشت تقوی میرن
پاتاوه
United States
خیلی بعید زارعی قبول بشه
امیدی اصل
United States
ایکاش دکتر مسعودی می آمد
اینا هیچکددم بدرد نی خورن
چرام
United States
ایسو که د بزرگواری ره
تموم رایل ایرن سی تقوی
بلدون
United States
بلدون همچنان اصولگراست
بعد از بزرگواری باید دنبال یکی دگر باشیم
علی
United States
ایکاش زارعی هم مثل بزرگواری انصراف میداد
عرض خود میبری و زحمت ما میداری
باوی
United States
فقط حاج علی
عشق ما فولادین
حاج علی فولادی
شرمت اله
United States
تاج که حتماً قبول
احتمالا تقوی و زارعی هم قبول میشن
بهادری اصل
United States
کهگیلویه را خدا آزاد کرد
سلام بر اعتدال
ارجمند
United States
گفتمان بویراحمد را نمیتوان تحقیر کرد
فقط دکتر مسعودی
مسیحی
United States
این تحلیل ها ره بجایی نخواهد برد
امکان نداره یکی مثل سیف سادات برنده بشود
گویا بناست این دور تقوی بره مجلس
از طرف آقای منطقیان
United States
سیف از سادات مورد تایید نیست
فقط دکتر آرام
چنارستان
United States
عشق ما هدایتخواه
یا هر کی اون بگه
بهبهان
United States
تاج خوبه
فیلگه
United States
اوضاع انتخابات بدجوری پیچیده وابی
بزرگواری هم رهته
دس خوش و منطقیان من یه کاسه بی از اول
سوق
United States
همه با هم
دکتررررررررررررر
تقوی
دکتررررررررررررر
تقوی
سبز
Iran, Islamic Republic of
درود بر دکتر سیف السادات
سبز
Iran, Islamic Republic of
درود بر دکتر سیف الساداتن٣ نماینده اینده دهدشت
Iran, Islamic Republic of
فکر نمیکنم سیف اصلا رایی داشته باشه اما با انصراف بزرگواری آقای تقوی باید دنبال یک رقیب بگرده
اصلاحطلب
Iran, Islamic Republic of
کهگیلویه بپا خیز بعد از سالها اصلاحات با دکتر سیف سادات زنده می
کشاورز
United States
رای های فکری اصولگرایی بزرگواری میره بسمت دکتر تقوی
رای های قومی بزرگواری هم میره برای اصلاح طلبا
وضع دکتر تقوی بهتر میشه
وضع سیف سادات هم خیلی بهتر از قبل میشه
اگر اصلاح طلبان روی سیف جماع کنن احتمالا برنده میشن
بویراحمد اصیل
Iran, Islamic Republic of
بهرامی رو زدید اصلاح طلب...خخخخخخخخخخخخ
بویراحمد
Iran, Islamic Republic of
تابلو هست که این متن نوشته وحید محمدی تباره . خجالتبکش وحید
حسن
Iran, Islamic Republic of
بهترین راه کنار رفتن زارع از انتخابات مثل بزرگواری است
تحلیل گر
United States
با انصراف بزرگواری فضا خیلی روشن تر شده
دشمن اعتدالیون و اصلاح طلبان دیگه نیست
اعتدالیون به هیچوجه حاضر نیستن روی مهره های ناشناس سرمایه گذاری کنن
اصلاح طلبان هم دیگه خلع سلاح شدن و لولو خور خوره دیگه نیست
پس اجماع هم دیگه خیلی خیلی سخت تر میشه
تمام نشانه ها به نفع دکتر تقویه
گچساران
Iran, Islamic Republic of
فولادی جشن بنه شلال دون
آینده نگر
Iran, Islamic Republic of
جز سید باقر موسوی و دکتر محمد بهرامی کسی نمیتواند بویراحمد و دنا را سربلند کند. درود بر هردو
بيطرف
Iran, Islamic Republic of
بإسلام خدمت تمامی اصلاح طلبان کهگیلویه بزرگ
اجماع رو دکتر سیف السادات
از یه طرف أیل بویراحمد و از طرف دیگه اصلاح طلبان
حمایتش میکنن
مقلی
Iran, Islamic Republic of
متاسفم با این تحلیلهای بسیاربسیار ابکی وسخیف.اینگونه مطالب حداقل اثرش به سخره گرفتن شعور مردمه.با واقعیت فرسنگ ها فاصله داره
United States
خبرهایی بگوش میرسه از حمایت اصولگرایان از دکتر تقوی
حاج آقا ... یه اشاراتی اخیرا داشتن
فکر نمی کردم اینقدر جدی باشه
ولی با بیانیه انصراف بزرگواری انگار بحثش جدیه
واقع بین
United States
با کنار رفتن بزرگواری نیروی اصولگرایان و اعتدالیون با هم جمع میشه و اصلاح طلبان کهگیلویه برنده نمیشن
خوشبین
Iran, Islamic Republic of
اقای تاجگردون اصلا اصلاح طلب نیست
نامدار
Iran, Islamic Republic of
با این شرایط دکتر سیف السادات پیروز انتخابات کهگیلویه میباشد
لوداب
Iran, Islamic Republic of
فقط حاج زارع
مارال
Iran, Islamic Republic of
اصلاح طلب واقعی گچساران دکترافشین پور
Aseman
Iran, Islamic Republic of
دنیا فقط تاجگردون......دکترسر صندلی مجلس ایبینمت....گچساران شهر من ...تاجگردون رای من
United States
زارع هم بهتره انصراف بده
محبوب
Europe
دنیا فقط تاجگردون......دکترسر صندلی مجلس ایبینمت....گچساران شهر من ...تاجگردون رای من
United States
درود بر بهرامی
United States
موسوی دیگه امکان تأیید صلاحیت نداره
بیخودی خودتون رو خسته نکنید
United States
طیف اعتدالیون خودش یکیش خالیه
زارع هم جاخالی بده
دکتر تقوی خوبه
تاجگردون و بهرامی هم باشن
اعتدال
United States
گچساران تقریبا تکلیفش معلومه تاج میبره
بویراحمد اگه اتفاق خاصی نیفته به احتمال زیاد زارعی میبره
ولی کهگیلویه با انصراف بزرگواری خیلی بغرنج شده
اگه اصولگرایان بصورت جدی از تقوی حمایت کنن به احتمال زیاد رقابت اصلی بین تقوی و کاندید اصلاح طلبه
دلسوز حاجی
Iran, Islamic Republic of
از من میشنوی انصراف بده و برو واسه شورای روستای چنارستان ثبت نام کن.شاید فرجی شد. بدرود
طلوعی زیبا
Iran, Islamic Republic of
دکتر سیف سادات برنده انتخابات کهگیلویه است همه اصلاح طلبان باید روی سیف به اجماع برسن انشالله بهترین گزینه دکتر سیف است هم علمش داره هم مرد عمل است مردی صادق شریف بی ریا و اهل تفکر و روشنفکر دکتر سیف وکیلی شایسته و با لیاقت و به حق است. مردم کهگیلویه باید کار را به کاردان بسپارن. انشالله با انتخاب دکتر سیف ایند درخشان در انتظار مردم کهگیلویه است
بلادشاپور
Iran, Islamic Republic of
ماجمع کثیری از اساتید دانشگاه ازاد دهدشت حمایت همه جانبه خود را از سیف اصلاحات اعلاممیداریم
ظهور
Iran, Islamic Republic of
درود بر لاهوتی ، منطق،وسیف ،انشالله پیروزی نزدیک هست
دوهنده
Iran, Islamic Republic of
۳گل داریم تو گلدون سید باقر و سیف سادات و تاجگردون
هادی
Iran, Islamic Republic of
درود بر زارعی که همه فهمیدن دوباره برنده انتخابات هستی از وحشت شروع به تخریب کردن بخدا تا الان کسی به اندازه حاج زارع بین مردم نبوده و نخواهد بود بهرامی داره الان بیشترین تخریب رو بر علیه حاجی انجام میده و دم از حفظ ابرو بویراحمد میزنه در صورتی که خودش برای ورود به انتخابات از اقای تاج کسب اجازه نمود پس درود خدا بر مرد عمل زارعی بزرگ و شک نداشته باشید بازهم در این دور نماینده بویراحمد میباشد
Iran, Islamic Republic of
دکتر نیکبخت
تقوی
Iran, Islamic Republic of
جناب سردبیر محترم کبنا در تحلیل مسایل سیاسی یا خیلی ضعیفی یا تحلیل مغرضانه داری و گر نه یکی از چهره های فعال سیاسی در عرصه انتخابات بنام آقای روشنفکر را در تحلیل های خود می گنجانیدید اگر کسی خود را زیر چتر احزاب اصولگرا یا اصلاح طلب قرار ندهد حق حیات نخواهد داشت آقای زارع به هیچ عنوان اکنون تحت جمایت جبهه اصولگرایان قرار ندارد اما شما آن را مطابق میل خود وارد این جبهه نموده اید .
شجاعت
Iran, Islamic Republic of
چهار سال نمایندگی زارعی افکار زیادی را در تمامی موارد ازرده خاطر نمود.بهترین راهکار ان است که از ثبت پرهیز نمایند.
ریاضی
Iran, Islamic Republic of
سلام بر شیر مردان و زنان سرزمینم
باید پاسخ دهیم به کسی که قول داد و یک نفرمون سر کار نرفت
دقت کنید کامنتها نشانه قدرت فکری شماست برویم سراغ تغییر و نماینده جدید.ریاضی مخلص شماست جمعمان قوی شده و این طلیعه پیروزی است
بيطرف
Iran, Islamic Republic of
باعرض خسته نباشید خدمت سردبیر عزیز،من یکی ازدنبال کنندگان همیشگی سایت خوبتون هستم به رغم نقاط قوت بسیار به نظرم اگ کمی نگاهی واقعی وعینی تر به مسائل ووقایع داشته باشید مطالبتون پربارتروبه واقعیت نزدیکتر میشن مثلا شما در همین تحلیل هاتون صرفا از افردای به عنوان شانس انتخابات نام میبرید که صرفا حدس خودتون ! وبرگرفته از مطالعات میدانی وجامعه شناسی حوزه ها نیستند بعنوان نمونه پایگاه مردمی گسترده وروزافزون دکتر روشنفکر دربویراحمد بزرگ وسردارهاشمی درکهگیلویه بزرگ را نادیده نگیرید...این رو خوب میدانید که گرایشات سیاسی شاید کمتراز ده درصد درانتخابات استان ما دخیل هست...موفق باشید
معلم
Iran, Islamic Republic of
درودبردکترافشین پور........پورگوروووووووووووو
ایل بزرگ قشقایی
Iran, Islamic Republic of
فقط تاجگردون رو عشقه
دانشجو
Iran, Islamic Republic of
دکتر نیکبخت فردی شجاع و نترس هستش ....اگه سید باقر تایید نشه بنظر من تنها کسیه ک میتونه از بویراحمد دفاع کنه....خداییش زمانیکه رییس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج بود خیلی فرد فعالی بود،اگه میخایین براتون اثبات بشه میتونید از کارمندای علوم پزشکی تحقیق کنید در موردش تا براتون اثبات بشه.
Iran, Islamic Republic of
برنده انتخابات بویراحمد ودنا باز هم زارع است
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
ما نه اصول گرا میخوایم نه اصلاح طلب ،میانه رو میخوایم که این تنش ها از بین بره فقط روشننفکر
حسن تهرانی
Iran, Islamic Republic of
اقای زارع بیست سال شهرتونو عقب انداخت.....بروید دنبال نان باشید .لرا مردم باسوادی هستن .خدایی از گچسارانی ها رای دادنو یاد بگیرین .بنظرم بهرامی مناسبتر از دیگران هست.
گوهرگانی
Iran, Islamic Republic of
تاجگردون مرد عمل
Iran, Islamic Republic of
الایق مجلس مهندس فولادی
Iran, Islamic Republic of
مهدی روشنفکر
مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

«اعتماد» از عناصر لازم‌ و ابتدایی حکومت‌داری است که حکومت‌ها باید در خلق و حفظ آن گام ...
اگر بایدن پیروز شود...

اگر بایدن پیروز شود...

بايدن با مطرح کردن بحث موشک‌ها، قصد توافق دارد و قطعا ايران هم خطوط قرمزي براي مذاکره ...
اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

حزب ندای ایرانیان هم یک طیف نواصلاح‌طلب محسوب می‌شود خواهان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ...
1