تاریخ انتشار
جمعه ۲۰ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۰۴:۱۵
کد مطلب : ۱۴۶۰۷۱

زنان و انتخابات دهم

۱۵
۰
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
کبنا ؛ارسلان علیزاده
تخمین درصد زن – مردی جمعیت حال حاضر جهان به رغم شرایط متفاوت و ناهمگن، در تمام کشورها و مناطق مسکونی دنیا تقریبا برابر است . اما متاسفانه تقسیم قدرت بین دوجنس زن و مرد در کشورها اصلا قابل مقایسه نیست. درست است که در کشورهای توسعه یافته این تبعیض جنسیتی بسیار کمرنگ تر است ودرکشورهای کمتر توسعه یافته پر رنگ تر، اما شکی نیست که زنان به بهانه ها ی مختلف از جمله دارا بودن چند تفاوت بیولوژیکی با مردان مورد ظلم و اجحاف قرار گرفته و می گیرند.ax زن هم مثل مرد انسان است و دارای توانایی های مخصوص به خود، که باید به دلایل هستی شناسانه مورد توجه قرار گیرد، بنا براین باید تمام فرصت های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی در تمام ابعاد به طورعادلانه به این دو گروه واگذار گردد و زنان به هیچ عنوان نباید صرفا به علت جنسیت در جایگاهی متفاوت با مردان قرار گیرند.
پرواضح است که محروم شدن نیمی از جمعیت یک کشور از حقوق انسانی خود باعث عدم پیشرفت و عقب ماندگی از قافله ی پر شتاب توسعه می شود وهمان طوریکه همه می دانند در صد ساله ی اخیر، کشور ایران به صورت مرد سالارانه و پدر سالارانه اداره می شده است و زنان نه فقط در اداره کشور هیچ سهمی نداشته ا ند که به صورت یک قشر اندرونی وظیفه شان تنها و تنها تمکین و اطاعت بی چون و چرا ازمردان بوده است.
چهره مردانه مجلس ودولت در کشورهای جهان سوم همواره درقرون متمادی به ویژه در دهه های اخیر به واسطه ی پیشرفت سریع علم و تکنولوژی که موجب آگاهی بیشتر مردم گردیده مورد انتقاد، بحث و مناقشه قرار گرفته است به طوری که به جرات می توان گفت این مهم یکی از بزرگترین چالش های حکومتی در روزگار ماست.
خوشبختانه در سال های اخیر چهره های آگاه و تاثیر گذار از جمله پژوهشگران و فعالان حقوق زنان با پشتکار جدی و بیانات روشنگرانه ی خود موجب آگاهی دادن به زنان خصوصا در کشورهای کمتر توسعه یافته که متاسفانه بیشتر هم کشورهای اسلامی هستند شده اند.
برای برون رفت از وضعیت فعلی این کشورها خانم فاطمه مرنیسی پژوهشگر، نویسنده و فعال حقوق زنان در جهان اسلام می گوید «که ما بایستی به خصوص قرآن را از بقیه زیرساخت‌های اسلامی جدا کنیم. بسیاری از نگرش های کنونی، تاریخی هستند که مردان مردسالار و پدرسالار تدوین کرده اند و هیچگونه تقدسی ندارند. اینها چیزهایی هستند که یک عده بر اساس منافع اقتصادی و سیاسی‌شان تدوین کرده‌اند. امروزه هم بنیادگرایان طالبانی و داعشی به خاطر قدرت طلبی و انگیزه‌های سیاسی است که بحث کنترل را اینقدر به صورت وسواس‌ گونه مطرح می‌کنند.
دکتر حسین ایوبی استادیار و عضو هیات علمی گروه فقه و حقوق دانشگاه یزد می گوید «قرآن کریم، آفرینش زن و مرد را از یک گوهر دانسته است ( نساء/۱) و هدف از خلقت انسان ، اعم از زن و مرد به صورت شعوب و قبیله ها را شناسایی بشر معرفی کرده و معیار برتری را نزد خداوند نه جنسیت، بلکه تقوای الهی ذکر کرده است.(حجرات/۱۳) خداوند متعال، نوع بنی آدم را از کرامت برخوردار ساخته و از این جهت فرقی میان زن و مرد قائل نشده است.(اسراء/۷۰)»
دکتر مژگان اسماعیلی عضو هیات علمی پژوهشکده ی زبان و گویش های سازمان میراث فرهنگی می گوید «رضیه سلطان اولین زن مسلمان حاکم در شبه قاره که به عنوان نیروی کارآمد نظامی و سیاسی تربیت یافته بود، موفق شد برخلاف تعصبات علمای آن روز در حالی که پدر در قید حیات بود به حکومت گلیور برسد. وی پس از درگذشت پدر و حکومت چند ماهه رکن الدین – برادر ناتنی اش – با استفاده از هوش خود و آموخته های پدر به توسعه سیاسی و اجتماعی جامعه شمال هندوستان پرداخت. این بانوی توانمند در طی مدت کوتاه حکومتش نقش ناجی حکومت ترکان در هند را ایفاء نمود. وی به عنوان یکی از تواناترین جانشینان التمش موفق شد مشکلات و تهدیدات داخلی و خارجی حکومت سلطنت دهلی را دفع کند.»
نمونه های بسیار زیادی از این گونه زنان پارسا، فداکار و شایسته در تاریخ ایران و جهان بوده اند که حتی مردان جنگجوی پرمدعا یارای مقابله با آنها را نداشته اند اما متاسفانه به رغم تمام این توانایی ها و وجود هزاران اسناد معتبر که در هزار توی تاریخ مدفون شده‌اند، مرد سالاران همچنان بر این نکته تاکید دارند که مرغ فقط یک پا دارد .
با بیان این مقدمه نسبتا طولانی قصد دارم مختصرا به رغم بی عدالتی هایی که در جوامع توسعه نیافته یا در حال توسعه  به زنان روا داشته می شود بپردازم که پرداختن به مشارکت زنان در کشورهای توسعه یافته، مقوله ای دیگر است که خود مجالی دیگر می‌طلبد.
***
اکنون که در آستانه ی انتخابات مجلس دهم هستیم باید تلاش واقعی برای مشارکت به حق زنان در انتخابات پیش رو با تبیین دمکراتیک چه به صورت کمی و چه به صورت کیفی یکی از دغدغه های مطرح در فضای انتخاباتی جامعه باشد و صد البته که تجربه های مختلف در سطح جهان نشان می دهد اجرای این مهم با نگاه مردسالارانه و در سایه نفوذ مردان نظام به خودی خود تعیین کننده نیست و هیچ گونه دستاورد مثبتی به همراه نخواهد داشت.
با نگاهی اجمالی به ادوار گذشته ی مجلس ازابتدای شکل گیری جمهوری اسلامی تا کنون سهم زنان ایرانی از کرسی های قرمز و سبز مجلس نسبت به مردان بسیار اندک بوده است. «مجلس اول ۴ نفر، مجلس دوم ۴ نفر، مجلس سوم ۴ نفر، مجلس چهارم ۹ نفر، مجلس پنجم ۱۴ نفر، مجلس ششم ۱۳ نفر، مجلس هفتم ۱۲ نفر، مجلس هشتم ۸ نفر و مجلس نهم ۹ نفر» بوده است که با بررسی سوابق آن ها به جرات می توان گفت که اغلب زیر سایه ی نفوذ لابی های قدرتمند به مجلس راه پیدا کرده اند.
بنا به دلایل ارائه شده در این نوشتار و بر اساس آمارهای تحلیلی رابطه ی بین تعداد کرسی های زنان در مجلس با دموکراسی به خودی خود ناچیز ودر بعضی موارد کاملا بی تاثیر است، بنابراین افزایش تعداد کرسی های زن الزاما نشانگر بهبود حقوق آن ها به شمار نمی رود، با این حال زنان فرهیخته نباید از شرکت در انتخابات دهم وحشتی به خود راه دهند که قرآن می فرماید انّ الله لا یُغیِّرُ ما بقوم حتّی یغیّرو ما بانفسهم» خداوند سرنوشت هیچ قومی و ملّتی را تغییر نمی دهد مگر آنکه آنها خود تغییر دهند.
به قول دوستی که می گفت» درست است که برخورد های خرد و کلان با زنان در جامعه روحیه اعتماد به نفس و سقف آرزوهای آن ها را تا حد قابل توجهی پایین آورده است «اما به عقیده نگارنده زیبنده نیست آن ها تحت هیچ شرایطی میدان را به نفع رقیب دیرینه ی خود خالی کنند و حالا که طبق قانون اساسی زنان می‌توانند در انتخابات مجلس شرکت کنند و انتخاب شوند، شایسته است زنانی که این توانایی را در خود می بینند تا دیر نشده است ازاین فرصت باقی مانده استفاده کنند و با اعتماد به نفس بالا دراین کارزار انتخاباتی به عنوان نامزد نمایندگی شرکت جویند چرا که تقریبا نصف جمعیت ایران اسلامی را زنان تشکیل می‌دهند!
نام شما

آدرس ايميل شما

تامرادی
Iran, Islamic Republic of
زن رنگ . چکار زنها داری اگر زیاد تمایل داری خودت چادر بزن بیو
مرادی
Iran, Islamic Republic of
اینجا صحبت از زن که می شود تنها واژه و مفهومی که موجودیتش به اثبات می رسد "درد" است.زنی که در یک ساختار مردسالار دیرینه عملا دارای هیچ جایگاهی نیست. ماشین جوجه کشی آشپز و افسرده ای که در بهههترین و عصیانگرترین حالت ممکن باز هم ناتوان است و وابسته به جنس دیگر.زنی که گویی تنها هنرش اغواگریست و فریبندگی و تنها مکان خواست مطالباتش امام زاده ها هست و اماکنی از این دست.
جای بسی تاسف هست و نومیدی از وضع حاکم.

سلام.... بنده پیشتر هم افتخار این را داشتم که چندین مقاله از جناب علیزاده بزرگوار بخوانم. وجه اشتراک کلیه ی انها خوانش و روایتی نو بود از هرانچه که در اذهان و جامعه ما درونی گشته و گویی یارایی بر تغییر ان نیست. امیدوارم همواره قلم ایشان علیه ظلم باشد و آگاه سازی عمومی که سالهاااست در خوابند.
سپهر
Iran, Islamic Republic of
مقاله بسیار پر محتوایی بود اما بعید میدونم به این سادگی قلم زدن افراد اگاه و روشنگر منجر به برون رفت از این بحران گردد.
مهدی
Iran, Islamic Republic of
به ازای هر دختری که شاغل میشه(بغیر از مشاغل خاص زنان)
.
یک پسر بیکار میمونه
.
.
دختر مجرد شاغل با یک پسر مجرد بیکار ازدواج نمیکنه یا بعبارتی پسر مجرد بیکار نمیتونه از یک دختر مجرد شاغل خواستگاری کنه(واقعیت جامعه امروزی ماست)
.
ولی یک پسر مجرد شاغل با خیال آسوده (از بابت شاغل بودن) میتواند از یک دختر مجرد بیکار و حتی شاغل خواستگاری کند
.
حرف من حقیر اینست که شاغل شدن پسر، بهتر است در اولویت بالاتری باشد نسبت به شاغل شدن دختر( نه اینکه دختران جامعه منع از کار بشن)
.
از این جهت که آمار ازدواج هم بالاتر میرود
وحید
Iran, Islamic Republic of
*خداوند در قرآن به تمام جزئیات اشاره نمیکنه همانطوری که در مورد کیفیت نماز سخنی در قرآن نیامده و باید رجوع کرد به رسول الله (ص) و ائمه اطهار(ع) و انتظار انکه در مسئله حجاب باید در قرآن به تمام اندامها اشاره میشد و میگفت کدام یک را بپوشانید نادرست است بعلاوه حدیثی از رسول الله (ص) هست که مسلمانان باید هم به قرآن و هم به عترت پیامبر که همانا اهل بیت(ع) هستند رجوع کنند تا سعادتمند شوند
**قرآن کریم حدود و چگونگی پوشش را این‌گونه تبیین می‌کند: وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ یغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَ یحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لا یُبْدینَ زینَتَهُنَّ إِلاَّ ما ظَهَرَ مِنْها وَ لْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلى **جُیوبِهِنَّ ** وَ لا یُبْدینَ زینَتَهُنَّ إِلاَّ لِبُعُولَتِهِنَّ ... . (نور / ۳۱) و به زنان مؤمن بگو چشمان خویش فروگیرند و شرمگاه خود نگه دارند و زینت‌های خود را، جز آن مقدار که پیداست، آشکار نکنند و مقنعه‌های خود را تا گریبان فرو گذارند و زینت‌های خود را آشکار نکنند، جز برای شوهر خود... .
***قرآن کریم می‌فرماید: یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لِأَزْوَاجِکَ وَ بَنَاتِکَ وَ نِسَاءِ الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ **جَلَابِیبِهِنَّ** ذَلِکَ أَدْنَى أَنْ یُعْرَفْنَ فَلَا یُؤْذَیْنَ وَ کَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِیمًا. (احزاب / ۵۹) ای پیامبر، به زنان و دختران خود و زنان مؤمن بگو که چادر خود را بر خود فرو پوشند. این مناسب‌تر است تا شناخته شوند و مورد آزار واقع نگردند و خدا آمرزنده مهربان است.
****در آیه فوق : جلابیب: جمع جلباب، جامه‌ای است از چادر بزرگ‌تر و از عبا کوچک‌‌تر که زن به‌وسیله آن سر‌ و سینه خود را می‌پوشاند.
**** جلابیب به فارسی روسری میشود که یعنی چیزی که روی سر را میپوشاند که همانا موی سر را میپوشاند و بوسیله ان گردن و تا روی سینه پوشانده میشود.
******امام باقر (ع) نیز، در ضمن حدیثى فرمودند: «جایز نیست که زن، خود را شبیه مرد نماید؛ زیرا پیامبر (ص)، مردانى را که مشابه زنان مى شوند و همچنین زنانى که خود را شبیه مردها قرار مى دهند، نفرین کرده است».
******برای عاقل یک اشاره کافی است
دارالمومنین
Iran, Islamic Republic of
با برخوردهایی که قبلاً با ایشان داشتم بعید می دانم این متن را خودش نوشته باشد.اگر از او خواسته شده باشد که مطالب قید شده را برایمان بنویس ،نوشته دوم تا نوشته اول از زمین نا آسمان تفاوت دارد . اگر این شخص در خانواده این طور با قران مأنوس بوده چرا نتواسته تأثیر گذاری خودش راویاسوج بگذارد؟
باوی
Iran, Islamic Republic of
افرین براین مردشاهبهرامی متن بسیاززیبایی بود
علیزاده
Iran, Islamic Republic of
مرادی دوست عزیزم خدا قوت حضرتعالی بیش از آنچه باید ، به من لطف نشان داده اید . خوشحالم واژه هایی به کار برده اید که عینا محتوای آنها مراد من بوده ایت . گاهی اوقات فارغ از دسته بندی های افراطی انتخاباتی مردانی که فکر می کنند بسیار کار بلدند و هزاران گره کور مملکت تنها به دست آنها باز می شود ، به این فکر می افتم که زنان این ملک چه شده اند که صدای شان خاموش است و البته شاید از جور نابرابری است که متاسفانه رمقی هم برای آن ها باقی نمانده است . به نظر من هشت ساعت خواب در شبانه روز برای زنان میهنم کافی است و هر وقت هم جلو ضرر گرفته شود عین منفعت است .
علیزاده
Iran, Islamic Republic of
سپهر عزیز به عقیده ی من این مراحل گذار بالاخره روزی به پایان خواهد رسید و دنیای ظلمانی زنان کشورمان با نور آگاهی و معرفت به روشنایی خواهد گرایید فقط کافی است دست روی دست نگذاریم و به هر طریق ممکن موانع را سر راه آنان برداریم . حضرتعالی هم زیاد نا امید مباش دوست خوبم !
علیزاده
Iran, Islamic Republic of
باوی عزیز شما لطف دارید نوشتار من آنقدر که جنابعالی می فرمایید در خور تمجید نیست اما فکر کردم در این اوضاع در هم و برهم که انگار فقط مردان توانایی نمایندگی شدن مردم در مجلس را دارند شاید عرایض مکتوب این حقیر تلنگری باشد برای اینکه زنان میهنم از خواب بسیار طولانی که متاسفانه به هر صورت دامنگیرشان شده رهایی یابند .
غفاری
Iran, Islamic Republic of
در پاره ای از موارد، متن اشکال محتوایی فاحش دارد. البته از نکات قوت آن استقبال می شود. به حرمت قلم و صاحب آن در اولین فرصت مقاله ای در نقد محتوایی آن خواهم نگاشت. از اهالی فضل و قلم متواضعانه دعوت می کنم که به نقد منطقی و تخصصی بپردازند.
Iran, Islamic Republic of
جناب دارالمومنین سلام ابتدا به خاطر اینکه لطف کردی و ذیل نوشته ی بنده کامنت گذاشتی متشکرم اما دوست عزیز اینکه نوشته اید با بر خورد ی که با من داشته اید فهمیده ای که این نوشته از من نیست بیان بسیار ناشیانه ای است زیرا انسان موجود ی است کاملا ناشناخته و با چند برخورد معمولی نمی شود کسی را شناخت ..البته شاید حضرتعالی بگویید از عالم غیب اطلاع دارید که این ادعا هم درو غی بیش نیست زیرا علم غیب فقط از آن خداست . در مورد دیگر اظهارات تان فقط می گویم دلم برایت می سوزد همین !
Iran, Islamic Republic of
جناب غفاری از اینکه لطف فرمودید و کامنت گذاشتید صمیمانه از شما تشکر می کنم . ای کاش می فرمودید دقیقا چه قسمتی از متن " اشکال محتوایی فاحش " دارد . در هر صورت از اینکه بنده را مورد تفقد قرار دادید مجددا سپاسگزارم و بی صبرانه منتظر نقد محتوایی حضرتعالی می مانم .
وحید
Iran, Islamic Republic of
*خداوند در قرآن به تمام جزئیات اشاره نمیکنه همانطوری که در مورد کیفیت نماز سخنی در قرآن نیامده و باید رجوع کرد به رسول الله (ص) و ائمه اطهار(ع) و انتظار انکه در مسئله حجاب باید در قرآن به تمام اندامها اشاره میشد و میگفت کدام یک را بپوشانید نادرست است بعلاوه حدیثی از رسول الله (ص) هست که مسلمانان باید هم به قرآن و هم به عترت پیامبر که همانا اهل بیت(ع) هستند رجوع کنند تا سعادتمند شوند.
**قرآن کریم حدود و چگونگی پوشش را این‌گونه تبیین می‌کند: وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ یغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَ یحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لا یُبْدینَ زینَتَهُنَّ إِلاَّ ما ظَهَرَ مِنْها وَ لْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلى **جُیوبِهِنَّ ** وَ لا یُبْدینَ زینَتَهُنَّ إِلاَّ لِبُعُولَتِهِنَّ ... . (نور / ۳۱) و به زنان مؤمن بگو چشمان خویش فروگیرند و شرمگاه خود نگه دارند و زینت‌های خود را، جز آن مقدار که پیداست، آشکار نکنند و مقنعه‌های خود را تا گریبان فرو گذارند و زینت‌های خود را آشکار نکنند، جز برای شوهر خود... .
***قرآن کریم می‌فرماید: یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لِأَزْوَاجِکَ وَ بَنَاتِکَ وَ نِسَاءِ الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ **جَلَابِیبِهِنَّ** ذَلِکَ أَدْنَى أَنْ یُعْرَفْنَ فَلَا یُؤْذَیْنَ وَ کَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِیمًا. (احزاب / ۵۹) ای پیامبر، به زنان و دختران خود و زنان مؤمن بگو که چادر خود را بر خود فرو پوشند. این مناسب‌تر است تا شناخته شوند و مورد آزار واقع نگردند و خدا آمرزنده مهربان است.
****در آیه فوق : جلابیب: جمع جلباب، جامه‌ای است از چادر بزرگ‌تر و از عبا کوچک‌‌تر که زن به‌وسیله آن سر‌ و سینه خود را می‌پوشاند.
**** جلابیب به فارسی روسری میشود که یعنی چیزی که روی سر را میپوشاند که همانا موی سر را میپوشاند و بوسیله ان گردن و تا روی سینه پوشانده میشود.
******امام باقر (ع) نیز، در ضمن حدیثى فرمودند: «جایز نیست که زن، خود را شبیه مرد نماید؛ زیرا پیامبر (ص)، مردانى را که مشابه زنان مى شوند و همچنین زنانى که خود را شبیه مردها قرار مى دهند، نفرین کرده است».
******برای عاقل یک اشاره کافی است
مهدی
Iran, Islamic Republic of
به ازای هر دختری که شاغل میشه(بغیر از مشاغل خاص زنان)
.
یک پسر بیکار میمونه
.
.
دختر مجرد شاغل با یک پسر مجرد بیکار ازدواج نمیکنه یا بعبارتی پسر مجرد بیکار نمیتونه از یک دختر مجرد شاغل خواستگاری کنه(واقعیت جامعه امروزی ماست)
.
ولی یک پسر مجرد شاغل با خیال آسوده (از بابت شاغل بودن) میتواند از یک دختر مجرد بیکار و حتی شاغل خواستگاری کند
.
حرف من حقیر اینست که شاغل شدن پسر، بهتر است در اولویت بالاتری باشد نسبت به شاغل شدن دختر( نه اینکه دختران جامعه منع از کار بشن)
.
از این جهت که آمار ازدواج هم بالاتر میرود.
دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
1