تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۲۱:۲۰
کد مطلب : ۱۴۵۵۶۸

به چالش کشاندن قدرت‌های سیاسی حق دانشجو است

۲
۰
کبنا ؛مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد در جمع دانشجویان پیام نور بهمئی با تبیین حادثه ۱۶ آذر، به مهم ترین مطالبات دانشجویان پرداخت.

به گزارش کبنا نیوز از بهمئی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد در مراسم بزرگداشت روز دانشجو در جمع دانشجویان شهر لیکک گفت: مطالبه گری و به چالش کشاندن قدرتهای سیاسی حق دانشجو است.
دکتر دهبانی پور با گرا گرامیداشت یاددوخاطره شهیدان دانشجو بزرگیان قندچی و شریعت رضوی، گفت: اینها کسانی هستند که نامشان،فعلشان و رفتارشان تا همیشه بر تارک تاریخ است و به قول معلم شهید،علی شریعتی مانده اند تا همیشه به ما بگویند و راه را به مانشان دهند و آنها شهیدانند.img_2349
دهبانی‌پور تصریح کرد: ۱۶ آذر فرصتی است تا بتوانیم از یک موضوع مهم و تاریخی و از یک هویت شکل گرفته در بستر تاریخ که مانا و ماندنی است، صحبت کنیم.
وی افزود: تبریک به اساتید معظم و معززی که در جمع آنها حاضرم ضمن اینکه یاد و خاطره شهیدان این نقطه عطف تاریخی را پاس می داریم.
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: ساده تر بگویم، ۱۶ آذر روزی است که سه دانشجوی دانشکده فنی - مهندسی دانشگاه تهران در اعتراض به دخالتهای آمریکا و انگلیس و حضور نیکسون در دانشکده تهران حماسه خلق کردند؛دراین نقطه عطف تاریخی عده ای حاضر شدند جان بدهند و با ریختن خون خود، سندی دوباره ازروح میهن پرستی ، آزادگی ،آزاد مردی و استقلال طلبی فرزندان این مرز و بوم را خلق کنند.
دهبانی‌پور افزود: امروز روز دانشجوست و دلنوشته مرحوم شهید و معلم سرافراز، علی شریعتی در این زمینه چه خوب است که این سه قطره خون همیشه مانده اند و وصفی بهتر از این نمی شود.
وی گفت: اگر بخواهیم حادثه ۱۶ آذر را بحث و درک کنیم، حتما کلام شریعتی پویاتر است چون او آدم عادی نسیت و در زمان آنها زندگی می کند که در این زمینه می گوید«اگر اجبار به زنده ماندنم نبود، خود را جلوی دانشگاه آتش می زدم؛ چه اتفاقی افتاد و چرا؟ به این دلیل که آنچه اتفاق افتاد، یک حادثه و اتفاق آنی نیست و در خلاء اتفاق نیفتاده و حادثه به وجود نیامده،بلکه ریشه در تحولات تاریخ جامعه ما دارد.
دهبانی پور اذعان کرد: در مقطعی که مردم ما عاجز از درک کودتای سیاه و ننگین ۲۸ مردادند، سایه کودتا بر زندگی آنان سنگینی می کند و هنوز کمر از دخالت بیگانه، نقض استقلال،حریت و آزادگی شان راست نکرده اند، اتفاق دیگری به وقوع می پیوندد.
وی افزود: این نقطه عطف در فضایی مه آلود و متاثر از جنایت و خیانت مشترک آمریکا و انگلیس در این سرزمین آفریده شد و وقتی مردم پی می برند که دولت کودتا که حدود ۴ ماه کودتا کرده و دولت ملی و مردمی مصدق را از قدرت برانداخته است، درصدد است تا محرمانه با انگلیسی ها وارد مذاکره شده و تجدید رابطه کند؛ رابطه ای که از قِبَل ملی شدن صنعت نفت از بین رفته بود و حالا باید برقرار می شد،تظاهرات می کنند .
دهبانی پور تصریح کرد: در دنیا و مملکت ما دانشگاه و دانشجو از آن جهت که مرکز آگاهی بخشی هر جامعه دانشگاه، استاد و دانشجو می باشد،همواره یک پای مبارزه در طول تاریخ بوده و موتور محرکه همه جنبش های اجتماعی بوده است.
وی گفت: به اضافه این موضوع که در آبان همان سال اعلام می شود قرار است نیکسون- معاون رئیس جمهور وقت آمریکا- در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران دکترای افتخاری بگیرد؛چرا شریعتی می گوید خودم را جلوی دانشگاه آتش بزنم؟چون می بیند ملت دارد تحقیر می شود.
این استاد دانشگاه ادامه داد: حدود ۴ ماه بعد از کودتا می خواهند، مرد کودتاچی را در مهد علم اندوزی و دانشگاه ما دکترای افتخاری بدهند و ۱۴ آذر یعنی ۲ روز قبل از حادثه روز دانشجو، زاهدی از تجدید رابطه با انگلیس به طور آشکار صحبت می کند ؛۱۶ آذر تنها در اعتراض به حضور نیکسون نبود بلکه رابطه با انگلیس هم به خلق ۱۶ آذر کمک کرد.
دهبانی پور افزود: در این حالت چه باید کرد؟ فضای امنیتی و شدید دانشجویان دانشگاه را به صحنه کشاند و کاری کردند کارستان که باید همیشه بماند و ما بیاموزیم؛ اگر چه شرمسارانه باید گفت درست یک روز بعد از حادثه ۱۶ آذر در اوج تحقیر و بی توجهی به خواست دانشگاه،دانشجو و مردم، نیکسون را به همان دانشکده آوردند و لوح افتخار دادند یعنی بر سه قطره خونی که شریعتی گفت تازیدند و چه خوب سرمقاله نویس روزنامه آن عصر در مقاله سه قطره خون خود نوشت که آقای نیکسون ایرانیان مردم مهمان نوازی هستند که اگر مهمانی عزیزی داشته باشند جلوی پای او قربانی می کنند و تو آنقدر عزیز بودی که ۳ دانشجو پیش پایت قربانی کردند؛ این است آنچه بر ما گذشت.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: شما دانشجویید و استاد و باید آنچه رخ داد و ما برآیند آن را در ۱۶ آذر می بینیم، بدانید و آن از دل اتفاق بزرگ در این مملکت است که مجالی برای واکاوی کامل آن نیست که به اختصار اشاره می کنم.
دهبانی‎پور گفت: کودتای ۲۸ مرداد نتیجه عمل ماست. درست است که ما در کتابها می خوانیم که عده ای کودتا را طراحی کردند و به دست دیگران دادند،اما در کجای تاریخ می خوانید که این استعمار است که توانسته وجه غالب باشد؟
وی افزود: همیشه اختلافات و تعارضات درونی پای استعمار را به میان می کشد و ساده تر این است که همیشه ما خواسته ایم که دیگران آقا بالاسر ما باشند و این در طول تاریخ بوده و متعلق به یک عصر و چند عصر هم نیست.
وی گفت: این درسی است که باید بیاموزیم و عبرتی است که باید از تاریخ بگیریم و کودتای ۲۸ مرداد محصول اختلافات مبارزین در داخل مملکت است.
این مسئول ارشد استانی اذعان کرد: همان دانشجو در فاصله اندک تاریخی با کودتا قیام کرد و جنبشی ایجاد نموئد که مطالباتی دارد و اگر خیلی ساده بگوییم، باید بیینیم خواسته و مطالبات دانشجویان چیست؟
دهبانی پور گفت: اگر دانشگاه را از حیث علم اندوزی فرض کنیم و دانشگاه را یک ساختار صرفا علمی ببینیم،مطالبات دانشجو صنفی است و همواره بعضی که عاجز از حل معما هستند، می گویند دانشجو باید فقط درس بخواند.
وی افزود: در صورت دید صرفا علمی، وظیفه ما هم مهیا کردن امکانات برای علم اندوزی دانشجویان می باشد؛من تعجب می کنم، چون نمی خواهم از این مهم بگذرم که مملکت ما نیاز به آگاهی دارد و توسعه بر پاشنه آگاهی می چرخد و امکان ندارد کشوری توسعه پیدا کند در صورتی که فرهنگ و دانش را اولویت ندهد.
دهبانی‌پور ادامه داد: این بر پایه تجربه کشورهای توسعه یافته است که کشورهای چین و آمریکا با انزوای سیاسی و تحول فرهنگی و ارتقای آموزش و سطح آگاهی به توسعه رسیدند.
وی گفت: بنده مخالف درس خواندن دانشجویان نیستم؛ دانشجو باید درس بخواند و تلاش کند هر چند شغل و کار نباشد،البته تردید نکنید دانشجویی که از فرصت دانشجویی و دانش اندوزی بهره ببرد، بیکار نمی ماند.
دهبانی پور با بیان اینکه آنچه باعث بیداری دانشجویان و جنبش دانشجویی شد، مطالبات صنفی نیست،گفت:آنهایی که می خواهند بگویند وظیفه دانشجو فقط درس خواندن است، از دانشجویان می ترسند و این است که مقام معظم رهبری می فرمایند که دانشجو جنسش از جنس مطالبه گری و آرمان گرایی است و باید سیاسی باشد و نفرین می کند در حق آنهایی نمی خواهند دانشجو سیاسی باشد.
وی تصریح کرد: به همین دلیل است که عده ا ی می خواهند دانشجو را به عنوان موتور محرکه جامعه از کار بیندازند تا چند صباحی برسریر قدرت باشند و نمی دانند دانشجو باید مطالبه سیاسی و اجتماعی داشته باشد.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد گفت: مطالبه سیاسی و اجتماعی دانشجو یعنی چه؟یعنی اینکه دانشجو در کنار مردم، خواست و مطالبه مردم را همراهی کند و اساسی ترین مطالبه دانشجو مشارکت سیاسی است .
دهبانی پور افزود: دانشجو حق است که پیشتاز مردم باشد،چون انتظار مردم از دانشجو این است و به همین خاطر مردم به کردار و رفتار دانشجو حساس هستند و حتی انتقاد می کنند.

وی گفت: دانشجو باید مطالبات مردم را تئوریزه کند و به خورد قدرت سیاسی بالادستی ها بدهد و قدرت سیاسی را به چالش بکشد و نماینده آگاه مردم باشد اما بدون سازمان و تشکیلات نمی‌تواند و اگر تشکیلات نباشد تداوم پیدا نمی کند .
دهبانی پور با بیان اینکه مهم ترین خواست تشکیلات دانشجویی، مشارکت است که نیاز نیست بگوییم صاحبنظران خارجی در این زمینه چه گفتند، بلکه در آموزه های دینی ما هم هست و به عنوان یک حق،وظیفه و تکلیف است؛ مگر نهج البلاغه امام علی(ع) مالامال از این حرفها نیست که والیان باید در موانع، معابر و جاهای بلند بایستند و به مردم پاسخ بدهند.باید مطالبه گری سیاسی شود؛این یعنی انسان باید پاسخگو باشد.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: مطالبه دیگر دانشجو آرمان خواهی اوست یعنی مصلحت اندیش است، مصلحت گرا و محافظه کار نیست؛ شغل ندارد اما بند نانش نیست و آرمانگراست که به اقتضای سن،  محیط علمی، دانش اندوزی یا به هر دلیل دیگر گاهی از خود میگذرد و حرف دیگران را می زند و مطلبه او یک مطالبه عمومی است؛ گاهی فقط برای جامعه می خواهد اگر دانشجو آرمانگرا و پرسشگر نباشد می ماند.
دهبانی پور گفت: آرمان گرایی دانشجو از نوع عدالت خواهی، آزادگی، حریت و تاکید بر آزادی و مساوات خواهی است که همه اینها مولفه های دینی هم هستند.
وی با بیان اینکه اصلاح طلبی مطالبه دیگر دانشجوست، گفت: هر جامعه ای نیاز دارد که گاهی در ساختار و عملکرد آن اصلاحاتی به وجود بیاید که ما باید اصلاحات را در ابعاد مختلف ببینیم .
دهبانی پور افزود:در دوران بعد از انقلاب جنگ ۸ ساله و ۸ سال دولت سازندگی باعث شد که یک سری اتفاقات رخ دهد و منجر به این شد که بخش هایی از جامعه فکر کردند مطالبات سیاسی آنها و یا حوزه سیاست نادیده انگاشته شد؛ البته در زمان شاه نیز دانشجو چنان با نظام سیاسی مستقر مقابله کرد و تعامل نداشت که گویا دانشجو به این باور رسید که همیشه باید در مقابل باشد که این غلط است .
وی افزود: گاهی در رفتار بعضی از دانشجویان ما می بینیم که خودشان را برای یک انقلاب آماده کرده اند؛ما دیگر در این مملکت انقلاب نمی بینیم و اصلا یک نسل نمی تواند دو انقلاب را ببیند و این تئوریزه شده است و اصلا دیگر انقلاب به درد ما نمی خورد و ما باید بتوانیم اصلاح در درون به وجود بیاوریم که این هم باید به وسیله نظام سیاسی دیده شود وهم دانشجو خود را آماده و هماهنگ بکند.
دهبانی پور ادامه داد: پرخاشگری ها اصلا در شأن دانشجو نیست؛ آرمان گرایی خوب است اما بلند پروازی اصلا درشأن دانشجو نیست و دانشجو باید با اولویت درس خواندن و دانش اندوزی و با عقلانیتی که جامعه از او انتظار دارد، خود را همراه و همساز مردم کند.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد در پایان سخنان خود گفت: مطالبات دانشجویی برای دانشجو از نان شب هم واجب تر است و جای این مباحث در دانشگاه هاست که انتظار می رود دانشجویان این مباحث را بیشتر واکاوی کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما

دانشجو
Iran, Islamic Republic of
نکند هدیه دهبانی آن کتابهای .. باشد که به معلمان نمونه استان دادی ،یک ریال هم نمی ارزد برای خودت
اگاه
Iran, Islamic Republic of
یادته ۸۳و۸۴ چه قشقره ای در دانشگاه بهمراه وحید محمدی تبار که حالا معاون استانداره داشتید ضمنا اقای اصلاح طلب یادته در جریان اغتشاش سوخت کجا بودی /؟ کمی فکر کن شاید یه چیزهایی یادت بیاد< فکر کنی بجایی میرسی ////////////.ها جانم بیشتر فکر کن<
مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

«اعتماد» از عناصر لازم‌ و ابتدایی حکومت‌داری است که حکومت‌ها باید در خلق و حفظ آن گام ...
اگر بایدن پیروز شود...

اگر بایدن پیروز شود...

بايدن با مطرح کردن بحث موشک‌ها، قصد توافق دارد و قطعا ايران هم خطوط قرمزي براي مذاکره ...
اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

حزب ندای ایرانیان هم یک طیف نواصلاح‌طلب محسوب می‌شود خواهان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ...
1