تاریخ انتشار
دوشنبه ۹ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۲۲
کد مطلب : ۱۴۳۲۵۸

یاسوج؛ پروژه‌ها «خاک» و کارگران «هوا» می‌خورند

۱
۰
کبنا ؛ کهگیلویه‌ و بویراحمد با وجود ظرفیت‌های بالقوه در بخش‌های نفت، آب و جنگل همچنان از بیکاری و محرومیت رنج می‌برد این در حالیست که برخی از پروژه‌های بزرگ استان شامل پتروشیمی دهدشت، سیمان مارگون، پتروشیمی گچساران، نیمه‌کاره است.


 استان کهگیلویه وبویراحمد یک درصد مساحت و یک درصد جمعیت کشور را دارد و با وجود داشتن منابع طبیعی خدادادی شامل  ۱۰ درصد منابع آب کشور و ۲۲ درصد منابع نفت و گاز تاکنون به جایگاه واقعی خود دست نیافته و همچنان در برخی بخش‌ها با محرومیت رو به رو است  و یکی از معضلات و مشکلات این استان بیکاری به ویژه در میان جوانان است.
بیکاری جوانان در این استان علل و عوامل مختلفی دارد از جمله نبود صنایع اشتغال‌زا، واردات بی‌رویه، کمبود سردخانه نگهداری از میوه با توجه ظرفیت صادرات میوه در استان، نبود سرمایه‌گذار، پائین بودن سطح اقتصادی مردم، مهاجرت نخبگان، کمبود راه‌های ارتباطی و استاندارد، فقدان مهارت مورد نیاز بازار کار و ترویج مدرک گرایی در بین نسل جدید دانشگاه‌های استان است.
هم اکنون مشکل بیکاری در استان کهگیلویه وبویراحمد به دغدغه همه خانواده‌ها تبدیل شده و هر خانواده‌ای حداقل یک بیکار در خانه دارد.
استان کهگیلویه وبویراحمد از معدود استان‌های کشور است که طرح بزرگ صنعتی در آن وجود خارجی ندارد و این استان به لحاظ صنعتی در ردیف‌های آخر استان‌های کشور قرار دارد و مسئولان اعتقاد دارند که راه توسعه استان توسعه بخش کشاورزی است اما مسئولان در این بخش‌ها هم هنوز کار مهمی انجام نداده‌اند.
استان کهگیلویه و بویراحمد با جمعیت ۷۰۰ هزار نفری رتبه ۲۷ نرخ بیکاری در کشوری را دارد و با توجه به ظرفیت‌های موجود لقب محرومیت را همچنان با خود به یدک می‌کشد.
پروژه‌های بسیاری در استان از جمله پتروشیمی و کارخانه سیمان سپوی دهدشت پس از سال‌ها خاک می‌خورد پروژه‌ای که  دولتمردان با وعده و وعید روزی امید ایجاد اشتغال برای مردم شهرستان کهگیلویه را با آن نوید می‌دادند اکنون در هاله‌ای از ابهام به سر می‌برد.
در این میان وجود کارگران اتباع بیگانه  در استان نیز علاوه بر مشکلات فرهنگی و اقتصادی مزید بر علت شده است.
مراد علیزاده دانشجوی یکی از دانشگاه‌های کهگیلویه وبویراحمد که در جستجوی کار به یاسوج مهاجرت کرده است، گفت: وضعیت کار در استان مطلوب نیست و حتی کودکان کار نشان از فقر اقتصادی است و  چهره شهر را نازیبا کرده‌اند.
وی بیان کرد: برای گذران زندگی و تامین مخارج تحصیل مجبور به کار در کنار تحصیل هستم ولی بیشتر وقت‌ها ساعت‌ها در بلوار عدل در انتظار نشسته‌ام.
کاظم تقی پور جوان ۳۵ ساله‌ای که یک پایش را در اثر تصادف از دست داده است در این رابطه گفت: برای حفظ کرامت و عزت خود و  خانواده‌ام باید به دنبال کار باشم ولی متاسفانه وقتی وضعیت مرا می‌بینند به سادگی از کنارم رد می‌شوند.
این جوان بیکار بیان کرد: مستاجر و دارای دو فرزند هستم و با وجود این تورم جوابگوی هزینه‌های زندگی و خرج تحصیل فرزندانم نیست.
وی ابراز کرد: اگر هر روز به خیابان‌های یاسوج گذری بیاندازید تعداد زیادی از جوانان را می‌بینید که در جستجوی کار هستند و آخر دست خالی به خانه بازمی‌گردند.
براساس ماده ۲ قانون کارگر از لحاظ این قانون کسی است که به هر عنوان در مقابل دریافت حق‌السعی اعم از مزد، حقوق، سهم سود و سایر مزایا به درخواست‌کارفرما کار می‌کند.
بر اساس تعریف سازمان جهانی کار(ILO) ؛هر فردی که در هفته یک ساعت کار داشته باشد، حتی اگر برای آن کار مزدی نیز دریافت نکند (مانند افرادی که برای خانواده کاری را انجام می دهند)، آن فرد شاغل شناخته می‌شود.

بیکاری عامل تشدید آسیب‌های اجتماعی
یک جامعه شناس در این رابطه، اظهار داشت: بی‌هویتی یکی از بحران‌های عصر حاضر در زمینه اجتماعی شدن نسل جوان است.
رامین مرادی گفت: اشتغال با هویت یابی اجتماعی رابطه مستقیمی دارد و فرد بیکاری امکان شکل دهی به هویت اجتماعی خود در محیط‌ هایی با ثبات نسبی را ندارد.
وی با بیان اینکه شکل گیری هویت اجتماعی افراد متفاوت است، عنوان کرد: فرد بیکار سرگردان و  حد و مرز مشخصی برای هویت یابی ندارد.
این استاد دانشگاه بیان کرد: فرد بیکار بعد از یک بازه زمانی احساس مثبتی راجب به نقش خود در جامعه ندارد و با مجموعه این شرایط امکان تعامل ثابت با یکسری افراد مشخص ندارد.
وی تصریح کرد: با این شرایط فرد به سمت عضویت دردسته‌های همسن با گروه‌های همسان پناه می‌برد .
مرادی ابراز کرد: در این صورت فرد به دنبال راه‎‌هایی برای کسب درآمد است که زمینه را برای شکل گیری انحراف اجتماعی ایجاد می کند.
وی بابیان اینکه نمی توان گفت که هر فرد بیکار بزهکار می شود، گفت: ولی وقتی این شخص با انواع انگ ها رو برو است و مورد پذیرش جامعه نیست برای ایفای نقش جدید خود به سمت انحراف کشیده می شود.
این جامعه شناس یکی از علل افزایش بیکاری در سطح شهر یاسوج را مهاجرت  بی رویه به این شهر دانست و بیان کرد: فرد بیکار سبب شکل گیری حاشیه نشینی و سکونتگاه های غیر رسمی می شود و  به مرور زمان  باز تولید جرم را برای این افراد محقق می شود.
وی یکی از دلایل افزایش روند مهاجرت از شهرستان کهگیلویه را نبود صنایع تبدیلی و زیرساخت مناسب برشمرد و گفت: خروج جمعیت جوان از شهرستان و دوری از خانواده در بازه زمانی آسیب‌های اجتماعی را تشدید می‌کند.
مرادی اظهار داشت: اگر نرخ بیکاری به این شکل پیش رود روند شکل گیری آسیب‌های اجتماعی دور از ذهن نیست و به مرور سبب شکل‌گیری اقتصاد پنهان و سبب اختلال روانی افسردگی در بین افراد می شود.
صنعت گردشگری نجات دهنده اقتصاد کهگیلویه وبویراحمد
یک اقتصاددان در رابطه با روند بیکاری در کهگیلویه وبویراحمد، می‌گوید: بالابردن نرخ سود تسهیلات بانکی، نامساعد بودن فضای کسب و کار در سطح کشور و استان، تمایل افراد به اشتغال در بخش دولتی از جمله مهم‌ترین دلایل بیکاری در کهگیلویه وبویراحمد است.
علی حسن نوروزی گفت: امیدواریم به دنبال توافقات که پس از برجام صورت می‌گیرد و فراهم آمدن رونق اقتصادی سیستم بانکی منابع مالی و دولت منابع اعتباری کاری برای اعطای تسهیلات بانکی به مردم را ارائه هد.
وی با بیان اینکه محور اقتصاد مقاومتی بر برنامه ۶ توسعه بر اقتصاد دانش بنیان است، بیان کرد:  با نهادینه شدن موضوع اقتصاد دانش بنیان در جامعه و توجه بیشتر به فارغ التحصیلان به کارآفرینی می توان مشکلات بیکاری در جامعه را تا حدودی مرتفع کرد.
نوروزی با اشاره به اینکه در تمام دنیا بیش از ۹۰ درصد اشتغال توسط بنگاه‌های کوچک اقتصادی ایجاد می‌شود، تصریح کرد: زمانی سرمایه گذاری محقق می شود که که بانک تسهیلات فراهم کنند.
وی  یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های استان را سرمایه‌گذاری در منابع وابسته به نفت و گاز دانست و افزود: از ترویج روش‌های نوین کشاورزی  و تامین آب برای اراضی کشاورزی از دیگر راهکارهای مقابله با بحران بیکاری در کهگیلویه وبویراحمد است.
این کارشناس اقتصادی ایجاد سدهای کوچک را از عوامل ایجاد اشتغال  پایدار دانست و گفت: با توجه به اینکه کهگیلویه و بویراحمد یکی از قطب‌های گردشگری در نیمه جنوبی کشور است می توان زیرساخت های لازم برای جذب توریسم و به تبع آن اشتغال را فراهم کرد.
نبود شغل مهم‌ترین مشکل بهبود یافتگان بیماری اعتیاد است
مدیرکل بهزیستی کهگیلویه وبویراحمد با بیان اینکه ۱۸ هزار و ۵۰۰ معلول  در استان وجود دارد که از این تعداد که ۵۹۰۰ نفر معلولیت شدید دارند، اظهار داشت:  میزان اشتغال زایی این نهاد از ابتدای سال تا کنون ۳۳۴ نفر بوده که در زمینه کارفرمایی وام مددجویی، سی بی آر، وام به مراکز غیردولتی (مهدهای کودک و مراکز نگهداری سالمندان) در استان ثبت شده است.
علیرضا موسوی امجد با بیان اینکه قشر دانشجو در آینده باید وارد بازار کار شوند، گفت: در حوزه اجتماعی و توانبخشی دانشگاه آزاد یک هزار و ۶۷ دانشجو تحت حمایت این نهاد هستند و تعداد ۴۶۴ نفر در حوزه توانبخشی برای اشتغال زایی این دو حوزه در زمینه رشته تحصیلی تسهیلات پرداخت شد.
وی بیان کرد: در حوزه پیشگیری اشتغالزایی برای افراد بهبود یافته ۳۰ نفر جهت دریافت تسهیلات به بانک‌های عامل معرفی شدند.
موسوی امجد با بیان اینکه جز بهزیستی هیچ پناهگاهی برای افراد بهبود یافته وجود ندارد، عنوان کرد: این افراد بعد از بهبود برای اجتماعی شدن در جامعه حضور پیدا می‌کنند ولی متاسفانه همه نهادها و افراد با دید منفی به آنها می‌نگرند و این مسئله عامل اصلی رجوع دوباره به مواد مخدر می‌شود.
وی بابیان اینکه طرد شدن افراد از جامعه سبب گرایش به انحرافات اجتماعی می‌شود، تاکید کرد: انتظار می‌رود مسئولان سهمیه ۳ درصدی برای استخدام معلولان را در نظر بگیرند.
وجود ۲۸۰۰ مددجوی جویای کار
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) کهگیلویه و بویراحمد، اظهار داشت: از ابتدای امسال تا ۷ ماهه اول سال ۷۵۴ طرح اشتغال با اعتبار ۷۱ میلیارد و ۸۶۰ میلیون ریال که تعداد ۳۸۹ مورد از محل اعتبار بانکی با اعتبار ۴۷ میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال و ۳۶۵ مورد از محل اعتبار کمیته امداد ۲۳ میلیارد و ۹۶۰ میلیون ریال  است برای مددجویان اجرا شد.
سید غلامرضا متقی گفت: از ابتدای سال گذشته تا کنون ۱۸۰۰ خانوار با جمعیت ۴۵۰ نفر خودکفا و از حمایت کمیته امداد خارج شدند.
وی تصریح کرد:  براساس برنامه ریزی انجام شده باید یک هزار و ۹۴۰ طرح اشتغال اجرا شود که تا کنون ۷۵۰ طرح آن اجرا شد.
وی بیان کرد: تعداد دو هزار و ۱۰۰مددجوی جویای کار پشت نوبت معرفی شده به بانک داریم که تاکنون وام‌های خود را دریافت نکرده یا پشت نوبت هستند.
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) کهگیلویه وبویراحمد ابراز کرد: از سال ۸۸ تا کنون ۱۵ هزار و ۱۶۱ طرح اشتغالزیی اجرا شده که یک هزار و ۷۶۴ طرح از نظارت کمیته امداد خارج شدند.
متقی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۳ هزار و ۳۵۲ طرح تحت نظارت این نهاد وجود دارد، خاطرنشان کرد: کمیته امداد حداکثر طرح‌ها را براساس شرایط و نوع طرح از یک تا سه سال تحت نظارت قرار می دهد و بعد از این مدت زمان از نظارت کمیته خارج می‌شوند.
نرخ بیکاری زنان در کهگیلویه وبویراحمد ۳۷٫۵ و مردان ۱۳٫۷ درصد بوده  است
معاون کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد، گفت: بیکاری معضل امروز اقتصاد ایران است.
آیت ارمغانی با بیان اینکه اشتغال و بیکاری، از جمله موضوع‌های اساسی اقتصاد هر کشوری است، به گونه‌ای که افزایش اشتغال و کاهش بیکاری، به عنوان  یکی از شاخص‌های توسعه یافتگی جوامع تلقی می‌‌شود، اظهار داشت: مشکل بیکاری در کشور وجود دارد و متاسفانه در استان کهگیلویه و بویراحمد معظل است.
وی فقدان فرصت‌های شغلی،کمبود سرمایه، ضعف مهارت‌های حرفه‌ای و نگرش سنتی مردم استان به مقوله اشتغال به این مفهوم "که بخش عمده‌ای از جویندگان کار متمایل به اشتغال دولتی و پشت میز نشینی هستند"، خلاء آماری و فقدان بانک اطلاعاتی جامع و یکپارچه از وضعیت بازار کار از دلایل افزایش بیکاری استان برشمرد.
ارمغانی بیان کرد: دسترسی، بهنگام بودن و صحت اطلاعات آماری در همه امور برنامه ریزی اعم از سیاست‌گذاری، تعیین اهداف، خط مشی‌ها و هدایت امور اجرایی بسیاری ضروری و در واقع زیر بنای برنامه‌ریزی در یک کشور به شمار می‌رود.
وی عنوان کرد: آمار مربوط به بازار کار که تاکنون توسط مرکز آمار ایران و از طریق نمونه‌گیری (در فواصل ۵ ساله سرشماری) محاسبه و منتشر شده است در صورتی که آمار ثبتی تصویری واقعی تر از اشتغال رسمی را نشان می‌دهد.
ارمغانی با بیان اینکه یکی از مراکز مهم آمار ثبتی نیروی کار, سازمان تامین اجتماعی است، ابراز کرد: بررسی، تجزیه تحلیل و مقایسه  وضعیت بازار کار استان  به هر دو شیوه  قابل تامل است.
وی گفت: براساس برآورد جمعیتی سال ۹۳ کل جمعیت استان ۶۹۲ هزار نفر هستند که ۵۴٫۶ درصد در مناطق شهری و ۴۵٫۴ درصد در مناطق روستایی زندگی می‌کنند.
وی با بیان اینکه جمعیت ۱۵ تا ۶۴ سال استان ۴۷۶ نفر و ۲۰۹ هزار نفر از آنها روستایی هستند، عنوان کرد: بر اساس آخرین نمونه‌گیری‌ها بیکاران استان ۲۵ هزار و ۲۳۸ نفر برآورد شده  که ۶ هزار و ۸۴۴ نفر از آنها زن است و نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۳۴ ساله حدود ۴۹ درصد است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۷ درصد رشد داشته است.
ارمغانی با اشاره به اینکه نرخ بیکاری زنان ۳۷٫۵ و مردان ۱۳٫۷ درصد بوده  است، اظهار داشت: نتایج حاصل از طرح آمارگیری حاکی از آن است که نرخ بیکاری استان در فصل بهار و تابستان ۹۴ به ترتیب ۱۶ و ۱۳٫۹ درصد بوده که نسبت به بهار ۹۳ معال ۱٫۳ درصد افزایش داشته است ولی در فصل تابستان کاهش را نشان می‌دهد.
وی گفت: متوسط نرخ بیکاری کشور در فصل بهار ۹۴ برابر با ۱۰٫۸ درصد بوده  و استان کهگیلویه و بویراحمد در این فصل در رتبه نخست بالا بودن نرخ بیکاری است  و در فصل تابستان ۹۴ در رتبه چهارم است.
معاون کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد سهم اشتغال سال ۹۳ استان در بخش‌های کشاورزی، صنعت و خدمات به ترتیب ۱۸٫۱، ۳۴٫۵ و ۴۷٫۵ درصد برشمرد و عنوان کرد:  با این وضعیت که نسبت به سال ۹۲ در بخش‌های صنعت و کشاورزی کاهش و در بخش خدمات افزایش ۲ درصدی داشته ایم.
وی ابراز کرد: همین آمار نشان می‌دهد که جمعیت شهری نسبت به سال ۹۰ حدود ۲ درصد و نسبت به سال ۸۵ حدود ۱۶ درصد رشد داشته و بر عکس جمعیت روستایی کاهش را نشان می‌دهد(مهاجرت به شهرها).
ارمغانی افزود: نرخ مشارکت در تابستان ۹۴ معادل ۳۲٫۵ درصد است.
وی بابیان اینکه آمار و اطلاعات نمونه گیری واقعی و بدور از اشکال نیست، تصریح کرد: براساس گزارش سازمان تامین اجتماعی در بهار سال ۹۴ تعداد کارگاه‌های فعال استان ۹ هزار و ۳۳۷ کارگاه بوده  که نسبت به سال ۹۲ تعداد ۴۳۳ کارگاه کاهش داشته است.
ارمغانی بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی ۸۹ هزار و ۴۲۶ نفر برآرود کرد و گفت: همین آمار حاکی از آن است که در استان  در سال ۹۳ تعداد ۲۹۸۶ نفر بیمه شده جدید به بیمه شدگان اضافه شده است .
وی افزود:  البته ۵ هزار و ۷۵۸ نفر بیمه شده جدید بوده  ولی به دلایل مختلف ۲ هزار و ۷۷۲ نفر از آنها از پوشش بیمه‌ای خارج شده‌اند.

ارمغانی با بیان اینکه در این مقوله بین ۳۱ استان رتبه ۳۰ را داریم، اظهار داشت: از آنجا که هر بیمه شده به طور متوسط ۹٫۴ ماه در سال بیمه واریز می‌نماید اگر خالص اشتغال ایجاد شده را در عدد ۹٫۴ ضرب و بر ۱۲ تقسیم کنیم ۲هزار و ۳۳۹ نفر شغل پایدار ثبت شده است.
فقدان برنامه آمایش و سرزمین و مدیریت بازار کار از مهم‌ترین دلایل عدم تعادل بازار کار
وی گفت: شواهد دلالت بر آن دارد که از مجموع مشاغل ایجاد شده ۶۰ درصد رسمی و ۴۰ درصد قراردادی با سازمان تامین اجتماعی ندارند بر اساس این فرض تعداد مشاغل ایجاد شده در سال ۹۳ در بازار رسمی و غیر رسمی استان ۴هزار و ۹۹۷ نفر شغل است.
معاون کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: در سطح استان از کل مشاغل ایجاد شده پیمان‌ها و بهداشت و مددکاری اجتماعی به ترتیب ۴۴٫۶ و ۱۱٫۴ درصد را به خود اختصاص داده‌اند ( اشتغال پیمان‌ها جای سوال دارد) .
وی ابراز کرد: به طور خلاصه اگر عملکرد اشتغال ایجاد شده در سال ۹۳ را با جمعیت بیکار استان در پایان سال ۹۲ مقایسه کنیم ملاحظه می‌شود که استان در سال ۹۳توانسته فقط برای ۱۲ درصد بیکاران شغل ایجاد نماید و ۸۸ درصد بقیه نتوانسته‌اند شاغل شوند.
ارمغانی از دیگر عوامل تاثیرگذار در افزایش بیکاری استان را تغییر ساختار جویندگان کار و جابه جایی این ساختار از افراد دیپلمه و زیر دیپلم به فارغ التحصیلان دانشگاهی با توقعات و انتظاراتی به مراتب بیشتر  و از طرفی عدم تناسب بین رشته های دانشگاهی و نیازهای بازار کار استان دانست و تصریح کرد: طرح کارورزی دانش آموخته‌گان دانشگاهی راهکاری مناسب در این راستا است.
وی  ابراز کرد:  بر اساس آمار و اطلاعات بازار کار تعداد دانشجویان استان در موسسات آموزش عالی ۴۸ هزار و ۲۰۷نفر بوده ۲۷ هزار و ۴۶۶ نفر آن مرد و مابقی زن هستند.
ارمغانی با بیان اینکه تفکیک مقاطع تحصیلی دانشجویان در مقطع کاردانی ۱۳ هزار و ۶۷۳ کارشناسی ۳۱ هزار و ۱۸۰ کارشناسی ارشد ۲ هزار و ۷۳۸، دکتری ۶۱۶ نفر است، تصریح کرد:  متاسفانه نرخ بیکاری این دانشجویان حدود ۲۸ درصد برآورد شده است .
معاون کارآفرینی و اشتغال اداره کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی کهگیلویه وبویراحمد گفت: "الگوی توانمند سازی،اشتغال پذیری و کارآفرینی دانشجویان (الگوی تاک دانش) " از دیگر راهکارهای وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی در زمینه اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی است.
وی در تشریح این الگو عنوان کرد: این الگو مجموعه‌ای است از اقدامات منسجم و نظام مند که به آشنایی گسترده و علمی دانشجویان با بازار کار و ایجاد تعامل سازنده بین دانشگاه و بازار کار منجر می‌شود.
ارمغانی با بیان اینکه فرصت‌های شغلی در استان کم است، بیان کرد: استان فاقد صنایع مادر است و تنها راه ایجاد فرصت‌های شغلی توسعه سرمایه گذاری با بهره‌گیری از توان بخش خصوصی است.
وی با بیان اینکه متاسفانه بخش خصوصی چالش‌های مربوط به خود را دارد، گفت: علاوه بر ضعف مالی سرمایه گذاران بومی و بالابودن هزینه‌های تولید در مقایسه با سایر استان‌ها (به دلیل مشکلات زیرساخت‌های تولید از قبل حمل ونقل و انرژی)،  نارسایی‌های فضای کسب و کار بخش عظمی از مشکلات بخش خصوصی و از دلایل کمبود فرصت‌های شغلی در استان کهگیلویه و بویراحمد است.
ارمغانی ابراز کرد: فضای کسب و کار عوامل تاثیرگذار بر عملکرد بنگاه‌های اقتصادی است که خارج از کنترل مدیران بنگاههاست.
وی عنوان کرد: در زمینه راه‌اندازی کسب و کار وجود قوانین پیچیده ، موازی، متناقض و غیرشفاف وبوروکراسی طولانی سبب شده  علاقمندان بنگاه‌های اقتصادی با مشکل رو به رو شوند و به سمت اقتصاد غیر رسمی هدایت شوند.
ارمغانی گفت: " پنجره واحد کسب و کار" چند سالی است که در استان مطرح و هنوز عملیاتی نشده است.
وی با اشاره به اینکه دریافت تسهیلات دغدغه فعالان اقتصادی است، ابراز کرد:  بیش از ۷۰ درصد واحدهای اقتصادی استان غیرفعال و یا در سطحی پایین‌تر از ظرفیت فعالیت می‌کنند و مشکل سرمایه در گردش دارند.
ارمغانی ابراز کرد: بی‌ثباتی در تامین مواد اولیه، عدم اطمینان از آینده بنگاه‌ها، بی‌تعهدی موسسات و شرکت‌های دولتی در پرداخت به موقع بدهی خود به پیمانکاران، نرخ بالای بیمه اجباری نیروی کار، محدودیت‌های قانون کار  و بی ثباتی در قوانین و مقررات مربوط به سرمایه گذاری از جمله دیگر مشکلات مربوط به بهبود فضای کسب و کار در استان است.
وی با بیان اینکه عدم تعادل در بازار کار مشهود است، گفت: اختلاف نرخ بیکاری بین استان‌ها زیاد است ( استان کهگیلویه وبویراحمد ۵٫۲ درصد با متوسط نرخ بیکاری کشور فاصله دارد) .
ارمغانی تصریح کرد:  فقدان برنامه آمایش و سرزمین و مدیریت بازار کار از مهم‌ترین دلایل عدم تعادل بازار کار است.
وی با بیان اینکه بانک اطلاعاتی جامعی در سراسر کشور وجود ندارد، اظهار داشت: نیروهای کار در یک منطقه ممکن است از فرصت‌های شغلی مناطق دیگر اطلاع نداشته باشند این خود یکی از مشکلات ساختاری بیکاری استان است .
معاون کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد ایجاد و گسترش کمی و کیفی کاریابی‌ها و مراکز مشاوره شغلی غیر دولتی را گامی موثر در این راستا دانست و عنوان کرد: هم اکنون ۱۳  مرکز کاریابی غیر دولتی در استان مشغول فعالیت هستند ولی عملکرد آنها چشمگیر نیست.
ارمغانی تصریح کرد: توسعه کمی و کیفی مراکز آموزش  فنی و حرفه ای همراه با نیازسنجی مهارت آموزی، کاهش هزینه‌های استفاده از نیروی کار ازجمله تخفیف مالیاتی و بیمه‌ای برای تشویق کارفرمایان را از دیگر راهکارهای موثر در کاهش بیکاری است.
رتبه ۲۷ کهگیلویه وبویراحمد در نرخ بیکاری کشور
معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد، اظهار داشت: از جمله علل بیکاری در استان مسائل فرهنگی  و اشتغال در سیستم دولتی به اصطلاح پشت میزی مشغول به فعالیت شوند.
مجید محنایی با بیان اینکه در دولت گذشته دو برابر دولت های قبل نیرو جذب و کار دولتی شده است، گفت: بازار کار دولتی اشباع شده است.
وی با اشاره به اینکه متاسفانه در استان کهگیلویه وبویراحمد به دلایل مختلف زیرساخت‌ها بعد از انقلاب فراهم نشده است، عنوان کرد: این امر نیازمند مساعدت و همراهی دولت و بخش خصوصی است.
محنایی بیان کرد:  تا حدودی جاده‌ها، فرودگاه و مراکز ارتباطی در استان ایجاد شده و سرمایه‌گذاری در استان نیازمند تسهیلات دولت از یک طرف و کنترل نرخ تورم و ثبات اقتصادی از سوی دیگر است.
وی با بیان اینکه در سال ۹۳ میانگین نرخ بیکاری در کشور ۱۰٫۹ و در استان ۱۴٫۸ و رتبه استان از نظر بیکاری در کشور ۲۸  بود، تصریح کرد: امسال نرخ بیکاری در کشور ۱۰٫۹ و استان ۱۳٫۹ و از رتبه ۲۸ به ۲۷ رسیدیم.
محنایی با بیان اینکه کادر اجرایی استان برای جذب سرمایه‌گذاری تعامل و ارتباط خوبی با موسسات اقتصادی، واحدهای تأمین اجتماعی، هلدینگ و شرکت‌های زیرمجموعه بانک‌های کشور برقرار کرده است، گفت: دولت زیرساخت‌های اقتصادی را فراهم می‌کند و مابقی نیازمند ورود بخش خصوصی است.
وی با بیان اینکه بهره‌برداری از کارخانه سیمان مارگون سبب ایجاد اشتغالزایی در استان می‌شود، افزود: پتروشیمی گچساران بیش از ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته که با بهره برداری از آن  خوراک پتروشیمی دهدشت تهیه می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: تلاش‌های استاندار و سفر اخیر به روسیه برای بررسی وضعیت و توانمندی‌های استان برای صادرات محصولات استان به خارج بود.
محنایی ابراز کرد: برای سفر هیئت دولت به استان به دنبال تخصیص اعتبار برای واحدهای راکد و پروژه هایی بالا ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی هستیم.
وی تصریح کرد: بازدید مقطعی از واحدهای صنعتی و جلسات هفتگی در مورد برطرف کردن موانع تولید در سراسر استان برگزار می‌شود.
کشاورزی اقتصادی و ایجاد اشتغال در کهگیلویه و بویراحمد از طریق نگاه صادرات محور محقق می‌شود
معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی کهگیلویه وبویراحمد می‌گوید: سیاست اصلی دولت در سال ۹۴ در حوزه کشاورزی بیشتر تثبیت اشتغال و بعد توسعه تسهیلات است.
علیرضا رستگار تصریح کرد:  در بحث تامین نقدینگی و سرمایه در گردش فقط در حوزه گلخانه و طرح‌های پرروش ماهی در مورد کار توسعه انجام می‌شود.
وی  با اشاره به اینکه تا کنون ۷۳ میلیارد ریال تسهیلات از محل صندوق توسعه ملی جذب شد، بیان کرد: از سوی این تسهیلات
برای ۳۲ نفر اشتغالزایی ایجاد شد و در تثبت اشتغال ۲۶۵ نفر در واحدهای مختلف تولیدی مؤثر بوده است.
رستگار علل بیکاری استان را نامتناسب بودن خروجی مراکز دانشگاهی با نیازهای اساسی بخش کشاورزی هم از نظر توانایی و دانش فنی لازم در استان دانست و افزود:  علی رغم اینکه منابع آب در استان زیاد است  کمبود زمین با توجه به اینکه بخش عمده اراضی استان شیب دار است از دیگر دلایل بیکاری است.
وی با بیان اینکه بحث فرهنگی و اینکه عمده فارغ التحصیلان خواستار فعالیت در سیستم دولتی هستند، گفت: کمبود سرمایه و منابع مالی مشکل اساسی که منجر به تعطیلی واحدهای توسط مدیر تولید و  عدم مدیریت و ناتوانی حضور در بازار (مهارت بازاریابی)، وجود بخش دلالی و عامل اختلاف در تولید که محصول را ارزان قیمت از کشاورز می خرند و گران تر  در بازار می فروشند از دیگر دلایل بیکاری در کهگیلویه وبویراحمد است.
معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی کهگیلویه وبویراحمد ریسک پذیری برای بخش کشاورزی با توجه به وقوع طوفان، تگرگ و  سرمازدگی  و عدم استقبال بیمه محصولات کشاورزی را از دیگر علل افزایش بیکاری در استان برشمرد و اظهار داشت: یکی از راهکارها در این زمینه  گشترش و ایجاد تولید به شکل زنجیره ای در استان است.
وی تاکید کرد: تخصیص تسهیلات بانکی به تنهایی کارساز نیست و در کنار تسهیلات باید زیرساخت‌ها فراهم شود و دانش و قوانین و مقررات را بیاموزیم.
رستگار با اشاره به اینکه بخش کشاورزی درد مزمنی دارد، گفت: که سنتی و معیشتی بودن  کشاورزی در استان یک معضل بزرگ است  که با این نوع کشاورزی اقتصادی نمی شود و باید به سمت تجاری و اقتصادی کردن کشاورزی پیش برویم.
وی عنوان کرد: توسعه گلخانه‌ها، تبدیل تولید در بخش کشاورزی به صادرات  به مرور سبب ایجاد اشتغالزایی در استان می شود.
معاونت پیشگیری از وقوع جرم کهگیلویه و بویراحمد در پاسخ به سوالی مبنی براینکه چند درصد از وقوع جرایم به علت بیکاری در استان رخ داده است، گفت: آمار دقیقی در این زمینه نداریم.
الماس گشتاسبی گفت: تا کنون در این زمینه در استان بانک اطلاعاتی تشکیل نشده است.
نبود مستندسازی درست و جامع و بانک اطلاعاتی در استان کهگیلویه وبویراحمد خود نشان از عدم توجه مسئولان به این امر مهم است در حالی که یکی از دلایل پیشرفت و توسعه هر استان و کشوری داشتن آمار و اطلاعات دقیق از جامعه خود و شناخت ظرفیت‌ها و ایجاد تناسب صحیح بین نیروی انسانی و امکانات آن منطقه است.
با این وجود کهگیلویه وبویراحمد برای توسعه یافتگی و اشتغالزایی جوانان راه درازی در پیش دارد و نیازمند همت و توان مسئولان بومی استان و نگاه ویژه مسئولان ملی است.
----------------------------------------------------------------
گزارش از سیده زهرا موسوی اصل-تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
گفته های ارمغانی از همه بهتر است و عقلانی تر بیشتر به واقعیت نزدیکتره
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1