تاریخ انتشار
شنبه ۷ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۴۰
کد مطلب : ۱۴۲۸۷۵

شخم‌زنی یک تپه باستانی در سکوت مسئولان

۱
۰
کبنا ؛

 
تل
بخشی از تپه تاریخی تل خسرو در استان کهگیلویه و بویراحمد که دارای نهشته‌های فرهنگی از هزاره پنجم پیش از میلاد تا دوران قاجار بود، در روزهای اخیر تسطیح، ویران و به زمین کشاورزی تبدیل شد.


په تاریخی تل خسرو در سال ۱۳۷۶ و با شماره ۱۵۵۲ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید. در سال­‌های ۱۳۸۷ و ۱۳۸۸ باستان­ شناسان در این تپه اقدام به کاوش‌های باستان­ شناسی کردند و به بقایای فرهنگی مهمی نیز دست یافتند.

از همه مهمتر اینکه این تپه دارای ضوابط مصوب عرصه و حریم است و مطابق قانون ضرورت دارد از آن مراقبت و نگهبانی شود و هرگونه تخریب آن جرم محسوب می ­شود.

 موقعیت تل خسرو در عکس هوایی و موقعیت تپه پاک شده در شرق تپه اصلی
تپه معروف به تل خسرو مجموعه­ ای از تپه­ های باستانی و تاریخی بسیار مهمی بود که اکنون تنها بخش مرکزی آن با طول ۱۵۰ متر و پهنای ۱۲۰ متر بر جای مانده و دیگر بخشهای آن در میان باغات، زمین‌­های کشاورزی و ساخت و سازهای مسکونی از بین رفتند و امروزه اثری از آنها در سطح باقی نمانده است.

 تخریب­ های انجام شده توسط کشاورزان
البته کارشناسان اعتقاد دارند به سبب رسوبی بودن دره بشار و یاسوج، شواهد باستانی و بقایای فرهنگی همچنان در زیر بستر دره و اطراف تپه وجود دارد و اگر تخریبی صورت نگیرد می‌توان امیدوار بود بخشی از این بقایای فرهنگی سالم بمانند ولی غفلت میراث فرهنگی دست اهالی و کشاورزان را برای تخریب لایه های باستانی باز گذاشته است.

موقعیت تپه پاک شده بدست کشاورزان
بررسی‌ها و مطالعات باستان­ شناسان در دهه ۸۰ نشان داد تل خسرو تنها محوطه استقراری و اسکان دایم در دره بشار و این بخش از بلندی­ های زاگرس است چون اساس الگوی استقراری در این منطقه بیشتر متکی بر جوامع کوچرو و متحرک بوده است.
گورستان­‌های باستانی چون تاج­ امیر(ده­نو)، چال شاهین(لما)، سادات، محمودآباد و ... تنها بخشی از این گورستان­های مهم از هزاره سوم، دوم و اول پیش از میلاد در منطقه هستند که مورد کاوش قرار گرفتند.

 در این تصویر به خوبی مشخص است که هیچ نشانی از تپه برجای نمانده است
کاوش­ های باستان­ شناسان در سال­‌های ۱۳۸۷ و ۱۳۸۸ نشان می داد تل خسرو دارای نهشته‌های فرهنگی از هزاره پنجم پیش از میلاد تا دوران قاجار است.
بر روی تپه یک قلعه قاجاری قرار داشت و پایین­ ترین لایه­ های فرهنگی آن مربوط به هزاره پنجم پیش از میلاد و دوره مس و سنگ بود یعنی دوران روستانشینی.

نام شما

آدرس ايميل شما

علی
Iran, Islamic Republic of
کار از شخم زنی گذشته ، تپه ی باستانی هفت هزار ساله را با لودر بار کامیون کردن و در جای دیگری تخلیه کردن .
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1