تاریخ انتشار
جمعه ۶ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۰۰:۵۵
کد مطلب : ۱۴۲۰۲۹

تحلیل رفتار انتخاباتی شهروندان کهگیلویه و بویر احمد

۱۴
۰
کبنا ؛نوراله محمدی
ایران سرزمینی متشکل از اقوام، گروه‌ها، فرهنگ‌ها و جریان‌های گوناگون حادثه ساز تاریخ می‌باشد که هر کدام دارای ویژگی‌های فرهنگی خاص خود بوده و در همه رخدادهای اجتماعی بویژه انتخابات تاثیر گذار هستند. استان کهگیلویه و بویراحمد به عنوان بخشی از کشور بزرگ ایران از این قاعده مستثنی نبوده واز میان ویژگی‌های فرهنگی، ایل گرایی و طایفه گرایی مهمترین ویژگی فرهنگی سیاسی آن می‌باشد..
فرهنگ سیاسی حاکم بر استان ما فرهنگی با ساختار ایلی و طایفه‌ای است، این فرهنگ نوعی فرهنگ غیر دموکراتیک است که با روح آنچه که در جوامع مدرن از آن مردم سالاری و در کشور ایران مردم سالاری دینی می گویند سازگاری ندارد. انتخابات در هر سطحی که باشد چه ریاست جمهوری، چه مجلس شورای اسلامی،چه شوراها تنها برچسب مردم سالاری را به دنبال دارد ولی از محتوای مردم سالاری خالی است. هر چه انتخابات از سطوح بالاتر به سطوح پایین‌تر تغییر می‌یابد نقش طایفه گرایی غلیظتر می‌گردد. در انتخابات شوراها و نمایندگی مجلس بیشتر از انتخابات ریاست جمهوری نقش طایفه‌گرایی دیده می‌شود.
از عوامل موثر بر فرهنگ انتخاباتی ایلی و طایفه ای می‌توان به برخی از آنا ن اشاره کرد:
۱-عدم انجام علاقه به فعالیت های مشارکتی به دلیل نوع جامعه پذیری پذیرفته شده توسط آن هاو تحت الشعاع قرار گرفتن فرهنگ مدرسه ای و دانشگاهی بوسیله فرهنگ های محلی و بو می
۲-داشتن روحیه محافظ کاری ناشی از آداب و رسوم نانوشته که در عرف ما وجود دارد
۳-استبداد و مطلق گرایی حاکم و عدم شکل گیری پایه های جامعه مدنی و تکیه نمودن به فرهنگ دوموکراتیک در یک ساختار غیر دموکراتیک،نبود سنخیت میان ساختار اجتماعی حاکم با ساختار جامعه مدرن
۴-شاید علت اصلی در ساختاراجتماعی جامعه باشد که در حال گذار از جامعه سنتی به جامعه مدرن است و ما نه توانستیم ساختار ستی خود راحفظ نماییم و نه توانسته‌ایم به یک جامعه مدرن تبدیل شویم و ناچاراً برخی از هنجارهای انتخاباتی جامعه سنتی و برخی از هنجارهای انتخاباتی جامعه مدرن را قبول داریم.
از آنجایی که در جوامع مدرن افراد و گروه‌های اجتماعی برای دست یابی به سرمایه‌های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی از احزاب و تشکل های مدنی کمک می‌گیرند اما در این جامعه بدلیل ناتوان بودن احزاب و تشکل های موجود به ناچارا از ابزار ایلی و قومیتی برای دستیابی به سرمایه‌های اجتماعی و فرهنگی و دسترسی به منابع کمیاب استفاده می‌شود.
مردم استان کهگیلویه و بویراحمد چون نمی‌توانند با عضویت در تشکل‌های سیاسی و اجتماعی موجود از نظر هویتی خود را اقناع نمایند به ناچار سعی می‌کنند هویت مورد نظر خویش را از طریق ساختار ایلی و طایفه‌ای باز تولید کنند.
گرچه ساختار ایلی و قومیتی کارکردهای مثبتی برای جوامع به دنبال دارد و می‌توان در جاهای دیگر از این ساختار برای دست‌یابی به جامعه توسعه یافته استفاده نمود اما استفاده از آن در انتخابات پیامدهای منفی برای همه استان و کل کشور به دنبال دارد.
متاسفانه تجربه‌های انتخاباتی در استان کهگیلویه و بویراحمد نشان می‌دهد زمانی که نخبگان سیاسی و اقتصادی و.... نتوانند با استفاده از ابزارهای جامعه مدرن به اهداف مورد نظر خورد برسند با جایگزین کردن ابزارهای قومی و قبیله‌ای به جای ابزارهای مشروع با احساسات این اقوام بازی می‌کنند و تعارضاتی را به وجود می‌آورند.
البته این خصوصیت در اکثر استان‌های کشور وجود دارد ولی در استان ما شکل غلیظتری دارد و گاه رقابت های مکانی مثل رقابت‌های شهرستانی را جایگزین رقابت‌های ایلی می نمایند، در میان مناطق استان نیز شدت و ضعف دارد در برخی مناطق مانند گچساران کمتر است که می‌تواند به دلیل وجود مهاجرین زیاد که اکثرا از استان‌های دیگر هستند باشد ولی در شهرستان‌های یاسوج و دهدشت شدت بیشتری دارد.
متاسفانه جو حاکم بر رفتار انتخاباتی استان کهگیلویه و بویراحمد جو قومیتی است وبر اساس قومیت رفتار می کنیم و در عین حال همه می‌گوییم نباید قومیتی عمل نمود و انتخابات قومی را مانع توسعه استان می دانیم ، به عبارتی ما در انتخابات یک طور حرف می‌زنیم ولی طور دیگر عمل می نماییم و از پیامدهای دراز مدت آن غافل هستیم.
از آنجایی که ترقی و تعالی و سقوط و فروپاشی هر مملکتی در درجه اول به نقش مردم و در درجه بعد به نقش نخبگان سیاسسی اجتماعی فرهنگی وابسته است، از همه مردم استان بویژه نخبگان تقاضا دارم درجهت فرهنگ سازی و آگاهی دادن به مردم در مورد پیامدهای منفی چنین انتخاباتی حداکثر تلاش خود را به خرج دهند
دراین جا به سهم خود از همه کسانی که خود را برای کسب کرسی نمایندگی نامزد می نمایند تشکر می نمایم زیرا وارد شدن به عرصه چنین انتخاباتی ریسک بالایی دارد و جرات و جسارت زیاد می خواهد ،واز آز آنها تقاضای عاجزانه دارم تا با در پیش گرفتن سیاست انتخاباتی مناسب، الگویی خوبی برای تغییر فرهنگی بوده به و در فرهنگ سازی نقش خود را به حداکثر رسانند
با تقدیم احترام

 
*دکترای جامعه شناسی فرهنگی
نام شما

آدرس ايميل شما

شاگرد استاد محمدی
Iran, Islamic Republic of
درود بر دکتر محمدی.احسنت بر این قلم.واقعیت استان ما در این تحریریه به خوبی بیان شده.
Iran, Islamic Republic of
آقای محمدی شما هروقت دکتری را گرفتی از این کلمه استفاده کن و گرنه کار زشتی هست برای کسی که دانشجود دکتری هست این عبارت را بکار ببرد
آشنای دیار
Iran, Islamic Republic of
دکتر آخر متوجه نشدم نکوهش کردی یا ستودی
خیراباد
Iran, Islamic Republic of
مابه دور از قومی گرایی به کاندید محبوب دکتر افشین پور رای میدهیم.
فرهنگی
Iran, Islamic Republic of
دست شما درد نکند واقعا واقعیات را بیان کردی و هشدار خوبی به مامردم و نخبگان بود من خودم تحصیلات ارشد دارم ولی همیشه قومیتی رای می دهم ودر هرجای علمی که وارد می شوم می گویم نباید قومیتی رای داد
هوادار تاجگردون
Iran, Islamic Republic of
دست شما درد نکند ولی متاسفانه نمایندگان ما حرف افرادی مثل شما را قبول ندارند ازآقای تاجگردون تقاضا دارم که این متن را حتما بخوانند و از افرادی همانند شما در جلساتشان دعوت نمایند
مهدی
Iran, Islamic Republic of
در پاسخ کسی که به اسم ناشناس کامنت گذاشته باید عرض کنم اصلا چه اهمیتی داره که از لفظ دکتر استفاده بشه یا نه ؟!
متن به این قشنگی رو ول کردی چسبیدب به حاشیه !!!
فرمایش استاد محمدی کاملا بجا و کاملا صحیح هست
کارشناس
Iran, Islamic Republic of
ضمن تشکر از متن زیبای استاد محمدی.در جواب یکی از دوستان: اولا ایشان خودش را دکتر خطاب نمی کند و دیگران از این القاب و عناوین برای امثال ایشان استفاده می کنند. دوما، استاد محمدی معلم برگزیده کشور هستند. سوما، در کشوری که تز دکتری خیلی ها رو از مغازه می خرند، شما به جای گیر دادن به مدرک استاد، اگر قدرت تشخیص دارید ببینید چقدر تجربه و علم در محتوای این مقاله یک جا ارایه شده است. این مقاله نه به گوش نامزدهای انتخاباتی می ره و نه عوام می فهمند. اینجا برای من پژوهشگر کلاس درس فشرده است. ممنونم همکار و استاد محترم!
فرهنگی
Iran, Islamic Republic of
اقای محمدی مطالب شما برای یک جامعه توسعه یافته مناسب است نه برای ما که هرکس چند پسر عمو یا پسر خاله دارد اول کاندید شورای شهر می شود و سپس هوس نمایندگی مجلس می کند
شاگرد دکتر محمدی
Iran, Islamic Republic of
در جواب ناشناس.اقای محمدی دکتری شونو گرفتن.و تز دکتری ایشون از تزهای برتر جامعه شناسییه ایران مطرح شده.در جریان باش
دانشجو
Iran, Islamic Republic of
درجواب ناشناس.اگه دانشگاهی بودی میدونستی که حتی به دانشجوی مقطع دکترا لفظ دکتر خطاب میشه ضمنا ایشون درسشون از دانشگاه تهران هم تموم شده.
روشنفکر
Iran, Islamic Republic of
سلام بر استاد عزیز بزرگوارم : مردم باید بر اساس شناخت واصل عدالت نمایندگان رای دهند کسانی که بر اساس قومیت ونژاد رای بدهند افراد بیسواد و کوته فکری هستند که در عصر سنگی زندگی میکنن من تاسف میخورم برای کسانی که انتخابات قومیتی راه انداختند نفرینتان باد مرگتان باد
24
Iran, Islamic Republic of
درود بر دکتر محمدی خوشحال می شویم که صاحبان علم و اندیشه وارد این عرصه شوند .و دغدغه اینجانب بارها ی بار این است .با تشکر
فرهنگی
Iran, Islamic Republic of
درود بر دکتر محمدی که الحق والانصاف حقیقت و آنچه در این استان و شهرستان می گذرد را بیان کردی.امروز در جلسه تاج که دیدمت و ادای کلام کردی خوشحال شدم .مطمئنم دکتر تاج با دقت به سخنانت گوش داده امید وارم همانطوری که نورآبادی های مقیم گچساران به خصوص شهرستان رستم و ممسنی اعلام حمایت از شما کردند جنابعالی نیز به مجموع مدیرانت این القا را داشته باشی که بحث بومی و غیر بومی را کنار بگذارند هر چند ما از افکارخوب و پسندیده جنابعالی آگاه هستیم.
سرنوشت ترامپ

سرنوشت ترامپ

حتی اگر ترامپ و میلیون‌ها طرفدار وی در برهه کنونی نخواهند بپذیرند، با این حال باید بدانند ...
( تصاویر) جشن پیروزی هواداران بایدن /  پیام بایدن پس از پیروزی

( تصاویر) جشن پیروزی هواداران بایدن / پیام بایدن پس از پیروزی

نامزد حزب دموکرات که اغلب رسانه‌های آمریکایی پیروزی وی در انتخابات روز سه‌شنبه را اعلام ...
چرا اکثر حاکمان سیاسی دنیا از رفتن ترامپ خوشحال هستند؟

چرا اکثر حاکمان سیاسی دنیا از رفتن ترامپ خوشحال هستند؟

در نظم نوین جهانی سلسله معاهدات قوانینی به شکل دوطرفه، اقلیم جغرافیایی و منطقه‌ای و اجماع ...
1