تاریخ انتشار
دوشنبه ۲ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۴۵
کد مطلب : ۱۴۱۵۱۵

پیاده‌روی اربعین زمینه‌ساز تمدن نوین

۳
۰
کبنا ؛سید فرزاد نجات
مقدمه ای در تبیین جایگاه عدد چهل (اربعین)
در متون و فرهنگ اسلامی، عدد چهل(اربعین) جایگاه ویژه ای دارد. چله نشینی برای رفع حاجات، حفظ کردن چهل حدیث، اخلاص درچهل صباح - پیامبر اکرم (ص): "من اخلص الله اربعین یوما فجرالله ، ینابیع الحکمه من قلبه علی لسانه" هر کس چهل روز تنها برای خدای متعال اخلاص ورزد ، خداوند چشمه های معرفت را از قلب ، بر زبانش جاری میگرداند.(میزان الحکمه ج ۴)-کمال عقل در چهل سالگی، دعا برای چهل مومن، به عدد چهل عنایت خاصی شده است.njat (4)
  چهل شب دراین حریم به خلوت،تو چله بند! /  تا محرم حریم شوی در صف صفا
در آیات قران آیه ۵۱ سوره بقره که خداوند فرمود: وقتی با موسی چهل شب وعده گذاشتیم. ویا آیه ۲۶ سوره ماعده میفرماید: [ورود به آن]سرزمین را تا چهل سال به آنها حرام کردیم و یا آنگاه که آیه ۱۴۲ سوره اعراف پس از آنکه فرمود: »وواعدنا موسی ثلاثین لیله« با موسی سی شب وعده گذاشتیم بلا فاصله میفرماید »واتممناها بعشر« آن را به ده شب دیگر کامل کردیم یعنی یک تبصره آمده که ده شب دیگر تمدید شد »فتم میقات ربه اربعین لیله« زمان وعده به چهل شب تکمیل شد . ودر سوره احقاف می فرماید: »حَتىَّ إِذَا بَلَغَ أَشُدَّهُ وَ بَلَغَ أَرْبَعِینَ« اشاره به این است که انسان در چهل سالگی به بلوغ عقلانی می‌رسد.
ازطرفی در روایات داریم اگر کسی شرب خمر کند، نمازش تاچهل روز حساب نمیشود. در مورد شیطان که قسم جلاله یاد کرده همه را (جزمخلصین) اغوا میکنم. آورده اند، هرکه تا چهل سالگی آدم نشد و دلش با خدا صاف و صادق نشود پیشانیش را می بوسه و میگه دیگه خودت میای نیاز به وسوسه نداری!    درحدیثی پیامبر گرامی اسلام راجع به چهل ساله ها میفرماید:»من بلغ اربعین سنه ولم یتعصی فقد عصی« کسی که چهل ساله شد وعصای احتیاط بدست نگیردگناه کرده. امام (ره) در شرح دعای سحر در این باره میفرماید: عصا گرفتن در این سن معمول و رایج نیست. پس مقصود عصای احتیاط است که در چهل سالگی -سن تکامل تقواست- باعصای احتیاط گام بردارد. چهل البته در ادبیات فارسی نیز نمود قابل ملاحظه ای یافته است، آنگاه که خواجه حافظ شیرازی می گوید:
 سحرگه رهروی در سر زمینی   /  همی گفت این معما با قرینی
   که ای صوفی شراب آنگه شود صاف/که در کوزه بماند اربعینی!      
حافظ در این دو بیت ضمن اشاره به معمای رازناکی عدد چهل، صافی شدن عارف الی الله را به شرابی ماننده کرده است که برای رسیدن به پختگی و تکایل باید چهل روز در کوزه بماند تا همانند سرکه ی پر جوش و خروش باد غرور از سر بدر کند و عارفی خود ساخته و پخته گردد
بنا بر فرمودهِ پیامبر عظیم الشان اسلام هر کس از امت آن حضرت چهل حدیث را حفظ باشد(و عمل کند)خداوند در روز قیامت او را فقیه وعالم بر خواهد انگیخت.و...
اسرار معنوی اربعین حسینی:
درباب زیاره ابی عبدالله الحسین علیه‏السلام در کامل الزیارات مطلب جالبی بروایت جناب محمّدِ بنِ ‌مسلم هست که می‌گوید: به امام صادق(علیه الصّلاه و السّلام) عرض کردم: «مَا لِمَنْ‏ أَتَى‏ قَبْرَ الْحُسَیْنِ قَالَ مَنْ أَتَاهُ شَوْقاً إِلَیْهِ کَانَ مِنْ عِبَادِ اللَّهِ الْمُکْرَمِینَ وَ کَانَ تَحْتَ لِوَاءِ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ حَتَّى یُدْخِلَهُمَا اللَّهُ الْجَنَّهَ».اگر کسی موفّق بشود به زیارت قبر حسین(علیه السّلام) چه نصیبش می‌شود؟ امام صادق(علیه السّلام) فرمودند: اگر کسی مشتاقانه، با شوق و عشق بیاید، خدای متعال او را مورد کرامت و رسیدگی خاصّ خودش قرار می‌دهد. آن رسیدگی چیست؟ به او اجازه می‌دهد که زیر پرچم امام حسین برود و با آن پرچم وارد بهشت ‌شود. این شخص از حضرت جدا نمی‌شود تا به بهشت وارد و در آن مستقر شود.
در حدیثی دیگر از کامل الزیارات از امام صادق(علیه الصّلاه و السّلام) روایت می‌کند که حضرت فرمود: «إِنَّ فَاطِمَهَ بِنْتَ مُحَمَّدٍ (ص) تَحْضُرُ لِزُوَّارِ قَبْرِ ابْنِهَا الْحُسَیْنِ (ع) فَتَسْتَغْفِرُ لَهُمْ ذُنُوبَهُمْ» خود حضرت فاطمه (سلام الله علیها) برای پذیرایی از زوّار قبر فرزندشان اباعبدالله‌الحسین(علیه الصّلاه و السّلام) حاضر می‌شوندو برای آنها طلب مغفرت می‌کند.
حضرت امام رضا علیه السلام فرمود: »مَنْ زَارَ قَبْرَ الحُسَیْنِ به شطِّ الفُرَاتِ، کَانَ کَمَنْ زَارَ اللّهَ فَوْقَ عَرْشِهِ« کسی که قبر حسین(ع) را در کربلا زیارت کند، مانند کسی است که خدا را بر فراز عرشش زیارت کرده است.
امام صادق(ع) در باب زیارت امام حسین علیه‌السلام با پای پیاده میفرماید: »من أتاه ماشیاً کتب الله له به کل خطوه حسنه ومحی عنه سیئه ورفع له درجه« کسی که پیاده زیارت کند خداوند به هر قدمی که بر می‌دارد یک حسنه برایش نوشته و یک گناه از او محو می‌فرماید و یک درجه مرتبه‌اش را بالا می‌برد. در جادیگر میفرماید: زائر کربلا قدم می گذارد ثواب حج میدهند قدم برمیدارد ثواب عمره می نویسند وقتی برمیگردد ملکی از جانب پروردگار می آید و با زائر مصافحه میکند و میگوید تا امروز هرچه بوده در پرونده عمل پاک میشود به تعبیری امروزی روز از نو روزی از نو.
از این دست احادیث راجع به ثواب زیارت سیدالشهداء در کامل الزیارات فراوان احادیث آمده، ولی کمتر جایی آمده چه وقت زیارت بروید. امتیاز شیعه در پیروی و اطاعت و انقیاد بی‌چون و چرا از امام معصوم است. امام عسکری علیه السلام میفرماید: "علاماتُ المؤمنِ خَمسٌ: صَلَواتُ إحدی و خَمسینَ، و زیارهُ‌ الأربعینَ، و التَّخَتُّم بِالیَمینِ، و تَعفیرُالجَبینِ، و الجَهْرُ بِبسم اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ" نشانه‌های مؤمن پنج چیز است: اوّل: نماز پنجاه و یک رکعت (واجب و نافله در طول شبانه روز). دوّم: زیاره اربعین حضرت سیّدالشّهداء علیه السّلام سوّم: انگشتردر دست راست نمودن. چهارم: پیشانی بر خاک گذاردن. پنجم: بلند گفتن بسم‌ الله ‌الرّحمن الرّحیم در نمازهای جهریّه(صبح-مغرب-عشا). زیارت کربلای معلی در همۀ اوقات جزء بافضیلت‌ترین اعمال به حساب می‌آید و کمتر می‌توان عبادتی را بافضیلت‌تر از آن تصور کرد. چرا در میان زیارات مخصوصی که برای امام حسین صلوات الله علیه وارد شده است زیارت اربعین جایگاه ویژه ای دارد؟ چرا زمان خاصی برای زیارت به‌ عنوان علامت مؤمن مطح می‌شود؟ معلوم است که عنایت خاصی نسبت به آن وجود داشته است.گویی چهار علامت دیگر مومن فرع بر زیارت اربعین است و این سوالی است که گاهی برای برخی در این سالها پیش میآمد(هرچند کلام اهل نور است حکمتی دارد) وچرا نفرمودند خواندن زیارات و ادعیه هایی مثل جامعه کبیره ، امین الله، عاشورا...(هرچند از ارزش آنها کم نمی شود). درکامل الزیارات بیش از هفتاد زیارت در مورد امام حسین(ع) نقل شده با مضامین عالی که انسان مبهوت میماند. این کشش و میل درونی فراتر از یک سفارش معمولی از سوی بزرگان دینی است. که سفارشات بزرگان بر بسیاری از اعمال مستحب و حتی واجب بسیار است اما داستان اربعین و زیارت امام حسین علیه السلام در روز بیستم صفر حساب دیگری دارد. وبه نوعی این موضوع از صدها قرن تاحدودی مستور و مکتوم مانده بود.
اربعین جزء خصائص الحسینیه هست راجع به هیچ پیامبر و امامی صحبت از اربعین نیست . گویی قرار است یک پیامی در اعصار و زمانها "علی زماننا هذا" منتقل شود. وتنها به یک جمله این زیارت کوتاه اما با معانی بسیار منیع و بلند اشاره میکنم که«وَبَذَلَ مُهْجَتَهُ فیکَ لِیَسْتَنْقِذَ عِبادَکَ مِنَ الْجَهالَهِ وَ حَیْرَهِ الضَّلالَهِ« میگه اباعبد الله(ع) خون قلب خودرا -یعنی خون جگر اش را داد ، خون گلوی خود را داد ، خون سر خود را داد ، خون آن بچه شیری را داد- تا مردم عالم را از جهالت وگمراهی و ضلالت برهاند.
وادی پیاده روی اربعین وادی محبت و ولایت است و نامتناهی و ناخودآگاه توفیق جوشیدن اشک محبت همراه با نشاط و ابتهاج ایجاد میشود. سالیان سال علماء و بزرگان مثل میرزا حسین نوری، علامه امینی، علامه سید محمود شاهرودی، امام موسی صدر و آغا مصطفی خمینی... تمام ایام زیارت مخصوص سید الشهداء [اول ونیمه رجب، نیمه شعبان، عرفه] وعلی الخصوص اربعین را به تاسی از حضرت زینب (س) با پای پیاده می آمدندکربلا.
 نهضت کربلا قصه شام، جمع گردد و خلاصه به دونام/ آن دونامی که بود نور دوعین، نام زینب بود ونام حسین
اسرار اجتماعی و سیاسی اربعین حسینی:
شبیه پیاده روی اربعین در هیچ مکتبی وجود ندارد. اگر یک میلیون از این جمعیت بیست و چند میلیونی خود جوش بسمت و اتیکان راه می افتاد امپراطوری رسانه ای غرب چگونه پوشش می داد!!
تجلی صفا و یکرنگی هشت سال دفاع مقدس در پیاده روی اربعین مشهود است. التماس معکوس در آن موج میزند، در دنیای که سود اصالت دارد و درآن گدایی میکنند چیزی بدست بیاورند، می بینیم عشایرعراق در این مسیر تمام دارایی خود راجمع میکنند و با الحاح و التماس زائر ابی عبدالله (ع)را پذیرایی می کنند. و میگویند "خدمه الزوار الحسین شرف لنا" و در طول این مسیر بین الحرمین بزرگ یعنی حرمین نجف و کربلا نوای حاج باسم کربلایی طنین انداز است (هله بکم یازواری هله بکم...یعنی خوش آمدید ای زوار خوش آمدید...) در اربعین سال گذشته کربلا با جمعی از دوستان در حی معلمین(محله معلمین)  منزل دکترمحمد، علی پزشک متخصص عراقی مهمان بودیم چند ویژگی در او جلب توجه میکرد، اول اینکه مقلد حضرت آقا، و ارادت وصف ناپذیر او به مقام معظم رهبری به گونه ای بود که عکس معظم له رو در دالان خانه و اتاقها نصب کرده و میگفت تمام مصالح این منزل تا دکواسیون و حتی نخود غذای منزل را از جنس ایرانی تهیه کرده ام و می کنم. تا کشور ولایت فقیه تقویت شود و تاکید میکرد اربعین هرسال مهمان من هستید و جایی قول ندهید خونه بزرگتر میسازم. با اینکه روضه فارسی خوانده میشد حال عجیبی داشت. (به تعبیر استاد هدایت خواه روحیه پنجاه و هفتی دارد). واصرار براین داشت که سالهای بعد اسکان شما در منزل ماست، واربعین پر است از این خاطرات. وخوشبین ترین افراد دهه شصت فکر نمی کردند چنین اخوت و برادری شکل بگیرد و ما با پای برهنه و قدم زنان تسبیح بیاندازیم و کربلا را فتح کنیم و حس بسیار دل انگیز و غرور آفرینی به انسان دست میداد که قدرت نرم انقلاب اسلامی این گونه قلوب را تسخیر کرده است.
درکنگره عظیم تمدن ساز اربعین حسینی دهها هزار نفر ازسراسر عالم و کشورهای اروپایی و شیعیان و اهل سنت محب اهل البیت...حضور پیدا می کنند. همچون شریانی از چهار سوی کربلا بسمت قلب تپنده عالم درحال حرکتند. گویی ازآن سو انرژی مثبت و روح آزادگی، مقاومت، ایثار وشهادت طلبی... پمپاژ می شود به تک تک سلولهای نظام عالم. وهنوز ندای هل من ناصر و کیست مرا یاری کند طنین انداز است وکربلا همچنان جاریست....... که مرگ با عزت زعیش در مذلت بهتر است
همدلی در حد اعلاء موج میزند، سال قبل با جوانی لبنانی -از رزمندگان در سوریه- در باب القبله هم صحبت شدیم. (با ایماء، اشاره و تصاویرگوشی همراه) از رشادت های حزب الله لبنان در سوریه می گفت و اینکه تاکنون دویست شهید داده ایم. در پیاده روی سه سال پیش جوان ۱۷ساله بصری بنام مصطفی که یازده روز قبل ما از بصره پیاده راه افتاده بود ودر بین راه مجذوب شیوه عزاداری زوار هم استانی شده واز نجف تا کربلا با ما همراه شد،گاهی دوستان به شوخی می گفتند نکنه مصطفی اومده عملیات انتحاری انجام بده و ما را به فیض شهادت نائل کنه!!
سال نود و یک پانزده زائر بودیم سال بعد آن صد و پنجاه و سال نود و سه، دویست وچهل و انشاءالله با حمایت معنوی نماینده محترم ولی فقیه در استان و همت همه عزیزان علی الخصوص علمدار جبهه فرهنگی استان امسال ۷۰۰ نفر زائر داریم. (فقط کاروان جبهه فرهنگی )
اربعین سال گذشته توفیق مصاحبت با شیخ کاظم امری پسر ارشد مرحوم شیخ امری یکی از رهبر شیعیان عربستان را پیدا کردیم، با جمعی از شیعیان مدینه، احصاء و قطیف در صحن اباعبدلله (ع) بودند. این دومین باری بود او را از نزدیک دیدم و راجع به واقعه ای در تاریخ مدینه سوالی پرسیدم. ویک بار دیگر تابستان سال ۸۸ در زیارت دوره درمسجد شیعیان مدینه. خاطره آنجا برایم تداعی شد زمانی که در مسجد شیعیان برای استماع صحبتهای شیخ امری و حضور در مضیف کریم اهل بیت به دعوت یکی از دوستان بسیج اساتید رفته بودم. ((برنامه ای هست در مسجد شیعیان مدینه که اول مهمانان یک حزب قرآن میخوانند بعد دورکعت نماز برای امام حسن(ع) که به اعتقادشان هرکه در مدینه چنین کند حاجات او را امام مجتبی برآورده میکند و سپس سفره مفصلی که مشهور است به مضیف کریم اهل بیت پهن، و همه از سر این سفره متنعم میشوند )). خاطره به این شرح است که قرار بود آن روز شیخ امری برای اساتید دانشگاهها [تابستان سال ۸۸ اساتید نمونه کشوری از طریق بسیج اساتید به حج مشرف شده بودند.] ایراد سخن کند. متاسفانه بجهت کسالت و کهولت سن نتوانستند حضور پیدا کنند! شیخ کاظم از طرف ایشان پیامی تکان دهنده را با طمانینه، فارسی شمرده شمرده با لهجه عربی ابلاغ کرد "پدر به شما اساتید محترم سلام رساندند. و گفتند بدانید تنها کشوری که پرچم اهل بیت بالاست کشور ایران است، این روزها خبرهای بدی از اغتشاشات میرسد!! کشور ایران مورد توجه امام زمان(عج) است وبدانید شیخ امری نود سال است باچنگ ودندان شیعه را در این شرایط سخت بین وهابیت حفظ کرده است اگرقیامت اهل بیت ازشما بگذرند امری ازحق خود گذشت نخواهد کرد...
در ادامه به سخن رهبر معظم انقلاب که قبل از شکل گیری این حرکت در این سطح بین المللی درباره‌ی جایگاه ویژه‌ی زیارت اربعین در اوج‌گیری بزرگداشت نهضت حسینی فرموده‌اند، اشاره میکنیم «شروع جاذبه مغناطیس حسینی در روز اربعین است. جابربن‌عبداللَّه انصاری را از مدینه بلند می‌کند و به کربلا می‌کشد. این، همان مغناطیسی است که امروز هم با گذشت قرن‌های متمادی، در دل من و شماست. کسانی که معرفت به اهل‌بیت دارند، عشق و شور به کربلا همیشه در دلشان زنده است. این از آن روز شروع شده است.» این جاذبه سال‌ها است که در قالب برگزاری تجمع میلیونی و پیاده‌روی زائران حسینی از نجف تا کربلا تجسم پیدا کرده است. حضور جابر انصاری وحرکت از مدینه تا کربلا با وجود کهولت سن و نابینایی همراه با عطیه کوفی نمونۀ برجسته‌ای از اولین بارقه‌های جاذبۀ مغناطیس حماسۀ حسینی است. ذکر این نکته از سوی رهبر معظم انقلاب نشان‌دهندۀ نگاه عمیق ایشان به تاریخ اسلام و جامعۀ اسلامی است که سال‌ها قبل از اینکه این مراسم باشکوه برگزار شود، با تعبیر مغناطیس حماسۀ حسینی، از اربعین با عظمت یاد می‌فرمودند. ایشان از ابتدای راه افتادن این جریان پیاده‌روی اربعین هم عنایت خاصی به آن داشتند.
اگر دقت کنیم ارادت به سیدالشهدا ‌علیه‌السلام تنها مختص شیعیان نیست، وبه تعبیر آقای حسن رحیم پور ازغدی عضوشورای انقلاب فرهنگی "در پیاده روی اربعین شاهد پلورالیزم حسینی همرا ه با تسامح و برادری هستیم" یعنی عشق به ساحت حضرت حسین(ع)بین المللی است. خلق الله از اقصی نقاط عالم می آیند. این حرکت سیاسی - اجتماعی در طول این سالها بایکوت شده بود که مجدد بعد سرنگونی رژیم بعث، فصل دیگری ازآن در سطح گسترده وحیرت انگیزی به منصه ظهور رسیده است. و اکنون این ارمغان شکل گیری تمدن جدیدیست که غایت آن تحقق دکترین مهدویت است. کنگره عظیم پیاده روی در میان میلیونها عاشق که با فتخار میگویند-(مشیا بالاقدام)- "لو قطعوا ارجلنا والیدین – ناتیک زحفا سیدی یاحسین(ع)" یعنی اگر پاها ودستهای مارا قطع کنند باسینه خیز خود را روی زمین می کشیم و بسمت تو می آییم و به تو لبیک میگوییم. در کلام امام صادق(ع)چنان برپیاده روی تاکید شده که انگار هیچ عملی پرثواب تر از آن نیست. لذا مهمترین شاخصه این حرکت، ارتباط آن با مهدویت است و ایجاد شناخت بیش ازپیش مردم عالم به امام حسین(ع) جد امام زمان(عج)... اربعین حسینی یک تعزیه میلیونی که همه در آن هم تعزیه می خوانند و هم تماشاگرند! هم روضه خوانند و هم مستمع! مسیر پیاده روی اربعین، یک روضه طولانی سه روزه هست. اربعین این شناخت بیشتر نسبت به اباعبدالله الحسین(ع) رو ایجاد میکند. گویی پدر امام زمان دربین فروع، واقعیتی راز گونه وشگفت بنام تکامل را مستور کرده است. اول اینکه وقتی حضرت ولی زعصر در کنار رکن حجر و خانه خدا قرار می گیرد و میفرماید: »یا اهل العالم انا جدی الحسین قتلوه عطشانا«ای اهل عالم! من فرزند همان کسی هستم که با لب تشنه بشهادت رسید. ذهن ها نسبت به حضرت ایشان آمادگی قبلی دارند . دوم خونخواهی از مظلوم و اینکه جهانیان به ظلم پی میبرند و روحیه خونخواهی نهادینه میشود. سوم، زمینه سازی همدلی و جریان سازی بین المللی (پیوند همه ملتها) که ازجای جای دنیا حضور پیدا می کنند، ایجاد می شود.
این زمینه سازی نیاز به یک حرکت کاروانی منسجم دارد. در این کنگره عظیم فضایی ایجاد میشود که ارزشهای مادی برداشته شده، ملاکهای دینی و ارزشهای اسلامی بعنوان یک الگوی کوچکی از حکومت امام زمان(عج) در این فضا دلها را مشتاق میکند. این کاروان از سال شصت و یک هجری یعنی۱۳۷۶ سال است راه افتاده، و یاری میطلبد. این نگاه تکامل یافته اربعینی ((استاد هدایت خواه مباحثی را در باب منازل اربعین سلسله وار در طول مسیر بیان میکرد و هنوز ادامه دارد...)) منازلی دارد از جمله (معرفت، طهارت و توبه، محبت وبصیرت و...) که سیرو سلوک معنوی است و ایجاد آمادگی می کند و زمینه سازی برای یک اتفاق بزرگتراست. این معجزه امام حسین(ع) است و در روایات می خوانیم حضرت حجت(عج) که می آیند پرچم امام حسین(ع) را بالا می برند. «یالثارات الحسین».
*ما میرویم اوست هوالباقی، السلام / عالم بناام آل حسین است، والسلام*
njat (1) njat (2) njat (3)
نام شما

آدرس ايميل شما

مقیم تهران
Iran, Islamic Republic of
خوشا به سعادت زوار اربعین"
نمیدونستیم چند ساله بچه های استان در این زمینه فعالند.نگاه مابه این فضا عوض شد.
مطب طولانی اما منسجم وگیرا.

یاحسین(ع)
گچساران
Asia/Pacific Region
این همه لشکر آمده عاشق دیدار حسین ع........
Iran, Islamic Republic of
التماس دعا
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1