تاریخ انتشار
يکشنبه ۱ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۰۱:۳۱
کد مطلب : ۱۴۱۱۳۹

شورای شهر سی‌سخت در انتخاب شهردار مستقل عمل کند

۱۲
۱
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
کبنا ؛ سجاد حسینی*

انتخاب شهردار یک شهر بسیار با اهمیت است و نباید حزبی. قبیله‌ای و گروهی به آن نگاه کرد. امانتداری از شاخصه‌های یک شهردار خوب می‌باشد و شهردار باید مشکلات مردم را مشکل خود بداند و سعی کند به قول‌هایی که به مردم می دهدعمل کند. گاهی در برخی شهرها مشاهده می‎‎شود اعضای شورای شهر شهردار می‎شوند و برای شهر و شهرداری تصمیم می‌گیرند واین یکی ازمعایب برخی ازاعضای شورای شهراست. اعضای شورای شهر نباید درمسائل ریزشهرداری ورود پیداکند وبامشکل تراشی مانع از فعالیت شهردار شوند بلکه باید بستر فعالیت را برای شهردار ایجاد کرده و بااعتماد به او فرصت خدمت صادقانه دهد. شهردار خوب کیست؟ دارای چه ویژگی است؟ اینها پرسش‌هایی است که شوراهای شهری درآغاز با آن مواجهه می‌شوند. شوراهایی که پاسخ صحیح سؤالات مذکور رادریابند نیمی از راه را باموفقیت طی کرده اند.با توجه به وظایف پیچیده ومتنوع شهرداری‌ها شهردار باید چه تخصص یا تخصص‌هایی داشته باشد؟ آیا باید تخصص فضای سبزباشد؟ یا تخصص مرتبط با محیط زیست؟ مهندس عمران باشد یا مهندس معمار؟ مهندس صنایع و یا مهندس بهداشت محیط؟ عالم اقتصاد ویاجامعه شناسی یاجزاینها؟همه اینها درمدیریت شهرداری موردنیازهست ولی آیا کسی پیدا می‎شود که تمامی تخصص ها را داشته باشد؟ بدیهی است که پاسخ منفی است. پس باید چه تخصصی داشته باشد؟ آیا تخصصی پیدا می شود که همه آنهایی راکه ذکر شد درخود داشته باشد؟ اگر شهرساز نمی توان بود لیکن می توان مدیریت شهرسازانه داشت و اگرمعمار نمی‌توان بود می توان مدیریت معمارانه داشت. پس باید به دنبال کسی گشت که اگر این تخصص ها را ندارد مدیریت استفاده ازآنها راداشته باشد.دوم اینکه شهردارکسی نیست که مدیریت یک سازمان را برعهده داشته باشد واگر ازعهده این امر برآید فرد مناسبی برای تصدی سازمان شهرداری است. شهردار کسی است که خود منتخب افرادمنتخب مردم یک شهراست ومشروعیت اداره امور شهردار را به واسطه رأیی که مردم به اعضای منتخب خود در شهر می دهند به دست آورد. بنابراین باید بتواند شهررابامدیریت شورایی اداره کند.بلکه باهمراهی وهمفکری شورا امکان حضورمؤثر مردم را در اداره امورشهر فراهم سازد. به گونه ای که شهر دراختیارمردم قرارگیرد وپروژه های عمرانی و فعالیتهای خدماتی درپاسخ به نیازهای واقعی مردم شهر تعریف واجراشوند.

عدم دخالت افکارجناحی دراداره شهر:  عملکرد اجرایی باافکارسیاسی ویاجناحی می تواند ارائه خدمات عادلانه راخدشه دارکند.دربعضی از مواقع حقوق شهروندان بازیچه تصمیمات برخی ازجناح های سیاسی شده وتمام اعتبارات شهرداری باعملیات ماهرانه ای به طرف  اشخاص؛گروهها ویا شرکت های خاص سرازیر شده است.البته بدون تردید دربسیاری ازکشورها ی جهان می توان نمونه های   موفقی ازشهردارانی را که اعضای احزاب سیاسی  خاص هستند پیداکرد امادرکشور ما هنوز انتخاب شهرداران حزبی وجناحی باریسک بالایی همراه است واغلب نمی توان ازشهردار باافکار جناحی وحزبی انتظار داشت که باگروههای مختلف شهروندان به یکسان عمل کند.

مردم گرایی:   داشتن روحیه مردمی ؛صبر وحوصله در شنیدن مسائل ومشکلات مردم وعلاقه مندی به آشنایی با مطالبات گروههای مختلف مردم شهر از شرایط ضروری واساسی برای شهرداراست.شهروندان سازندگان اصلی شهرهستند شهرداروقتی موفق خواهد بود که در اداره شهرمشارکت مردم رابه عنوان اصل بپذیرد وازاین پتانسیل برای مدیریت خود استفاده کند                  داشتن شناخت وتعامل باادارت وسازمان های ذی ربط: کسی که برای شهرداری انتخاب باید به وظایف واختیارات ادارات وسازمان های مرتبط آشناباشد وحتی الامکان بامدیران ادارات وسازمان ها مرتبط باشد.این آشنایی  وقدرت نفوذ می تواند در جذب اعتبارات وامکانات ونهایتادرسرعت بخشیدن به پروژه های شهری وپرداخت بسیاری ازمطالبات مؤثرباشد.

   درخاتمه تأکید می شود که عوامل فراوانی درموفقیت شهرداران تأثیر دارند.هیچ گاه یک نفر نمی تواند تمام ویژگی های راکه برای پذیرش سمت شهرداری است داراباشد. باید تلاش کرد باتوجه به ویژگی های شهر توریستی سی سخت به ارزیابی کاندیدهای شهرداری ونهایتا انتخاب مدیری اصلح وتوانمند وآگاه متناسب باشرایط خاص شهر خود پرداخت.

به امید سرافرازی دیارمان

والسلام علی من اتبع الهدی




*دانشجوی رشته مدیریت
نام شما

آدرس ايميل شما

سی سخت
Iran, Islamic Republic of
عالی بود.
محمودازسیسخت
Iran, Islamic Republic of
حسینی عزیز شورای شهرسی سخت ... ترازاین حرفاست.بی تجربگی بعضی ازاعضا خیلی عیانه.شورای جدید اگه قدرت داره درهمان حین وبدون اغماض ..رو برکنارمی کردند و فرد کاردان منصوب می کردند.
مهرداد
Iran, Islamic Republic of
لایک داری برادر
محمدصادق..هم کلاسی دوران کاردانی
Iran, Islamic Republic of
سجاد جان همون جور که داخل کلاس درس کنفرانسها و فعالیتهای حضرتعالی در جهاددانشگاهی اسنان چشمگیربود قلمت هم بسیارعالی بود.
محمدصادق..هم کلاسی دوران کاردانی
Iran, Islamic Republic of
شورای شهر ازنظرات مردمی وبالأخص جوانان بافکر وصاحب ایده خوب استقبال کنه .چیزی که تواین استان نیست متأسفانه
مهندسی معماری
Iran, Islamic Republic of
انتخاب شهرداران هم برای شهری همچون یی سخت که شهری گردشگری وتوریستی است باید پارامترهای متعددی را داشته باشد. ازجمله تجربه واشنابودن با مشکلات شهرداری که همین تجربه سهولت ایجادخواهدکرد
یکی دیگرازپارامترها مدیریت صحیح وقدرت ارتباط زنی بالاوهمچنین مردم داری به معنای واقعی که حاجی عزیزهم به این موارد اشاره فرمودن.
مستقل
Iran, Islamic Republic of
شورا اگه بخواد مستقل عمل کنه که دوباره میره رآی میده به رهنما . همون شخصی که اعضای شورا بواسطه اعتراض های گسترده و ازپیش طراحی شده به کارکرد این شخص و شورای قبل در انتخابات رآی آوردند و متآسفانه بعد از انتصاب خود دوباره به شهردار بودن ایشون رآی دادن و متآسفانه ایشون بعد از چندی بدلیل انتصاب نیک اقبال بعنوان معاونت استاندار و احتمال تنگ شدن عرصه و زوم شدن بر کارکردش توسط یک شخص کاربلد و فنی استعفا دادن و رفتن. ما که هنوز از این رویکرد شورا گیج بودیم دوباره شاهد انتصاب یک فرهنگی و آزاده محترم ولی فاقد تخصص فنی و سابقه مدیریت اجرایی بعنوان شهردار بودیم و اکنون پس از یک سال و اندی متآسفانه مجددآ شاهد فراخواندن شهردار به سیستم آموزشی و یک انتصاب جدید و داستانهای دنباله دار آن هستیم ولی آنچه از عملکرد دو شهردار قبلی و دو شورای قبلی باقی مانده است شهری است توریستی فقط در حد و اندازه های نام توریستی و یک سیستم اداری بیمار و مقروض بنام شهرداری سی سخت.
رؤیا
Iran, Islamic Republic of
سلام.افرین به این قلم.واقعا خوب گفتین.احسنت
Iran, Islamic Republic of
خوشم ازت نم آید
میلاد
Iran, Islamic Republic of
عالی بود حاجی
سی سخت
Iran, Islamic Republic of
ان شاءالله شورای محترم سی سخت همتی بکنن و به هرطریق ممکن جناب مهندس رهنما رو برگردونن.. متاسفیم که این نیروی کاردان را ب راحتی از دست دادیم..اردکان فارس ماه به ماه شاهد تغییرچهره شهریست دراین دوسال ولی سی سخت ما هم درجا و پسرفت...
محمدرضا
Iran, Islamic Republic of
سی سخت نیاز به یک شهردار متخصص و کارآمد داره که اونم به نظر من مهندس رهنما بهترین گزینه هستش.
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1