تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۲۱
کد مطلب : ۱۳۹۸۱۹

راز ۳۰۰ روز زندگی بدون حقوق کارگران یاسوج

۰
کبنا ؛

کارگران سد تنگ سرخ یاسوج از عدم پرداخت دستمزد ۳۰۰ روزه خود گلایه‌مند هستند و از وعده‌های بی‌پایه و اساس مسئولان استان خسته‌ شده‌اند.



 چند سالی است که سر و صدای زیادی برای ساخت سد تنگ‌سرخ در کهگیلویه و بویراحمد به پا شده و شاید هیچ پروژه عمرانی بیش از سد تنگ‌سرخ تاکنون در استان کهگیلویه و بویراحمد حاشیه به دنبال نداشته است.

همزمان دو سد تنگ‌سرخ در کشور و در فاصله تنها چند ده کیلومتر یکی در استان فارس و دیگری در استان کهگیلویه و بویراحمد در دست ساخت است و اتفاقا استان فارس یک پای قضیه «سد تنگ‌سرخ» در استان کهگیلویه و بویراحمد نیز به شمار می‌رود.

قرار است سدی در منطقه «تنگ‌سرخ» یاسوج احداث شود که بتواند آب شرب و کشاورزی و صنعتی شهر یاسوج و تا قسمتی از شهر شیراز را تأمین کند.

اما برای ساخت «سد تنگ‌سرخ» مشکل بزرگ جلوی روی آن است و آن  مردمی هستند که سالیان سال در منطقه تنگ‌سرخ زندگی کرده و با کشاورزی و باغداری روزگار می‌گذرانند با هزاران امید و آرزو باغ‌های سیب و گردو در این منطقه نشاندند تا بسا آینده فرزندان خود را تأمین کنند اما احداث سد تنگ‌سرخ رشته تمام افکار دور و دراز آن‌ها را پاره کرد و حالا سردرگم که با قطع درختان چه بر سر آنها می‌آید و به کجا نقل مکان کنند.

قرار شد تا دولت خسارات کشاورزان و باغدارانی را که زمین‌ها و اراضی آن‌ها زیر آب می‌رود تمام و کمال بپردازد اما مردم اکنون به وضوح مشاهده می‌کنند که مسئولان برای پرداخت حقوق چند کارگر عاجز مانده‌اند تا چه رسد به پرداخت میلیاردی غرامت به مردم.

مسئولانی که باید میلیاردها تومان غرامت ساخت «سد تنگ‌سرخ» را بپردازند اکنون در پرداخت چندین میلیون تومان پول کارگران مظلوم سد تنگ‌سرخ عاجز مانده‌اند و کارگران سد تنگ‌سرخ که از این وضعیت خسته شده‌اند اکنون تنها چشم امیدشان، رسانه‌ها و مطبوعات است و از آنها کمک خواسته‌اند.

در همین خصوص ولی‌الله کیانی یکی از کارگران سد تنگ‌سرخ که از شهرستان قیر و کارزین استان فارس برای کار به سد تنگ‌سرخ آمده است، اظهار کرد: در پروژه سد تنگ‌سرخ یاسوج از پارسال تاکنون کار می‌کنم و بیش از ۱۱ ماه است هیچ حق و حقوقی به کسی تعلق نگرفته و شخص خودم الان خانه‌ام توقیف شده و نتوانسته‌ام به دلیل بدهی و اقساط وام، مخارجی برای فرزندان خود در شهرستان قیر و کارزین بفرستم.





کیانی افزود: تعداد ۸۰ کارگر هستیم که هر کدام بیش از ۳۰ میلیون تومان طلبکار نیستیم و بارها فریاد زده‌ایم که حقوق ما را پرداخت کنید اما هیچ گوش شنوایی تاکنون در این استان به حرف‌های ما گوش نکرده است.

این کارگر سد تنگ‌سرخ گفت: مدیر پروژه سد تنگ‌سرخ هم در دسترس نیست و رئیس کارگاه هم می‌گوید چیزی از دست من بر نمی‌آید و هیچ کس جواب‌گوی ما نیست.

وی بیان کرد: در حال حاضر «سد تنگ‌سرخ» فعال است و از برج یک تا حالا ماهانه ۱۰ تا ۱۵ روز برای ما غیبت زده‌اند در حالی که بر سر کار حاضر بوده‌ایم.

کیانی گفت: کسانی که دست‌اندرکار هستند می‌گویند مسئولان ما در کارگاه از بالا حقوق می‌گیرند ولی ما تاکنون ۱۱ تا ۱۲ ماه است که با روزی ۱۲ ساعت فعالیت تاکنون حقوقی نگرفته‌ام.

وی گفت: به ما می‌گویند پول هست و از بالا گفته‌اند صورت وضعیت بدهید تا پول پرداخت شود اما مسئولان سد با هم مشکل دارند پرداخت نمی‌شود و به همین دلیل است که کارگر در این بین می‌سوزد.

کیانی افزود: مأمور اداره کار هم در کارگاه ما حاضر شده ولی گفته که کاری از دست من بر نمی‌آید.

رحیم خسروی راننده لودر نیز گفت: الان در حدود ۱۱ ماه است که بیشتر ما حقوق نگرفته‌ایم و به رغم این که حقوقی دریافت نکرده‌ایم اما با تمام توان کار خود را انجام می‌دهیم.

وی گفت: هر از گاهی مسئولان می‌آیند اما جواب قطعی نمی‌دهند مثل اینکه پیمانکاران پول را از آب منطقه‌ای گرفته‌اند و در این بین تنها ما کارگران سرمان بی‌کلاه شده است.

خسروی افزود: الان سه ماه است این مشکل را داریم یک بار می‌گویند به خاطر فلان مسئول و بار دیگر به خاطر فلان مسئول کار کنید.





یکی دیگر از کارگران گفت: قرارداد با ما یک ماه به یک ماه می‌بندند که باید با سلام و صلوات برای ما امضا شود.

محسن آرامشیان نیز گفت: مشکل ما این است که الان آب منطقه‌ای و شرکت پیماب در این‌جا حساب مشترک ندارند و مشکل این است که پول به دفتر مرکزی می‌رود و صورت وضعیت به جای این‌جا به تهران می‌رود و ما ضرر می‌کنیم.

قهرمان حسنی هم گفت: به پشتوانه حرف استاندار و نماینده مردم در مجلس و مدیرعامل امور آب تاکنون کار کرده‌ایم و حتی آقای استاندار یک روز به کارگاه آمد و به ما قول پیگیری داد.

فتاح محمدی در همین خصوص اظهار داشت: پیگیری علت تأخیر در پرداخت حقوق کارگران و کارمندان از وظایف ما است اما اینکه هر فردی که مطالبات عقب مانده‌ای داشته باشد بخواهد در جلوی استانداری تجمع کند، زیبنده استان نیست.

معاون سیاسی استاندار کهگیلویه و بویراحمد افزود: عقب افتادن مطالبات برخی از شرکت‌ها باعث تجمع و اعتراض افراد می‌شود که توصیه می‌کنیم افراد آستانه تحمل خود را افزایش دهند و از راه قانونی مطالبات خود را پیگیری کنند.

وی با اشاره به اینکه به دلیل شرایط موجود در کشور و استان پرداخت مطالبات افراد به تأخیر افتاده است، گفت: کارگران سد تنگ سرخ مطالبات خود را از دستگاه مربوطه پیگیری کنند و اگر به نتیجه‌ای نرسیدند به استانداری استان مراجعه و خواستار حل مشکل خود شوند.

این مسئول با بیان اینکه افراد نماینده‌ای را مشخص کنند و از طریق نماینده پیگیر مطالبات خود باشند، خاطرنشان کرد: تجمع افراد در برابر استانداری استان باعث ایجاد تبعات سیاسی، اجتماعی و امنیتی و ایجاد حساسیت‌های در بین مردم می‌شود.

ابوالقاسم محمدزاده معاون برنامه‌ریزی آب منطقه‌ای و نماینده مجری طرح سد تنگ سرخ با حضور در جمع کارگران «سدتنگ سرخ» بیان کرد: مطالبات کارگران سد تنگ سرخ از کارفرما (شرکت آب منطقه‌ای) ۱۴۰ میلیون تومان است که ۶۰ میلیون تومان آن به پیمانکار طرح پرداخت و ۸۰ میلیون تومان دیگر تا پایان امروز پرداخت می‌شود.

وی گفت: مطالبات کارگران سد تنگ سرخ تا پایان هفته جاری پرداخت و این افراد به کار خود مشغول خواهند شد.

معاون برنامه‌ریزی آب منطقه‌ای و نماینده مجری طرح «سدتنگ سرخ» توضیح داد: پیمانکار سد تنگ سرخ موظف به پرداخت سایر مطالبات کارگران این سد است.

حال با همه این توضیحات باید از مسئولان پرسید فریاد این ۸۰ کارگر رنج دیده و سختی کشیده را چه کسی باید جوابگو باشد.

---------------------------------

داریوش بهنیازاده - فارس

 
نام شما

آدرس ايميل شما

محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی از تهیه کنندگان جوان و مشهور سینماست که در سال‌های اخیر نامش با فساد کلان ...
آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

محمدرضا شجریان، استاد موسیقی سنتی و ملقّب به خسرو آواز ایران، پس از یک دورهٔ طولانی دست‌وپنجه ...
ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

دونالد ترامپ که تنها دو روز پس از مرخصی از بیمارستان نظامی والتر رید، مشتاق احیای مبارزات ...
1