تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۰۰:۱۳
کد مطلب : ۱۳۸۵۱۶

مهاجرت به یاسوج، پیامدها و راه کارها

۶
۰
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
کبنا ؛
 

حبیب الله پیشوا

روستائیانی که به امید شغل، زندگی بهتر، اموزش بهتر و مواردی اینچنینی به یاسوج می آیند و این مهاجرت با توجه به ظرفیت های انسانی خوبی که به همراه دارد، از یک طرف بستر و شالوده مناسبی برای پیشبرد اموری همچون صنعت، کشاورزی و مواردی از این دست محسوب و از سوی دیگر در صورت پیش بینی نشدن چگونه استفاده کردن از این ظرفیت و ساماندهی و مدیریت این ورودی ها، قطعاً معضلات و تهدیدات بیشمار اجتماعی و فرهنگی را شاهد خواهیم بود.

در این مقاله چند بخشی، سعی بر بررسی تخصصی و ارائه مطالبی در مورد وضعیت، پیامدهای مثبت و منفی و معضلات مهاجرت روستائیان به شهر یاسوج و تدابیری برای بهبود این وضع شده که بنا بر اصل برتری خرد جمعی، از مخاطبان گرامی هم درخواست میشود در صورت تمایل به ابراز نظر و ایده های خود در باب موضوعات مطروحه اقدام فرمایند.

موضوع مهاجرت از دیرهنگام یکی از مسائل مهم اجتماعی بوده است، تاریخ بشریت سرشار از مهاجرت هدفمند می باشد، بطور طبیعی مهاجرت باعث افزایش جمعیت شهرنشین و گسترش و توسعه گاهاً نامنظم شهرها می شود، مهاجرت می تواند پیامد مثبت یا منفی در پی داشته باشد، بستگی به چگونگی ساماندهی مهاجرین و استفاده بهینه از آنان دارد، در جوامع امروزی مهاجرت هم تهدید و هم فرصت است.

یاسوج از مهاجرپذیر ترین شهرهای ایران؟!

آمار جمعیت شهری و روستایی و ایلاتی ایران نشانگر مهاجرت بی رویه مردم از روستاها به شهرها می باشد، بطوریکه در اوایل قرن بیستم جمعیت ایران ۱۲ میلیون نفر بوده که از این رقم ۶۰ درصد روستایی، ۲۵ الی ۳۰ درصد عشایری و تنها ۱۵ درصد شهری بوده اند، در پایان قرن بیستم جمعیت ایران به  ۷۰میلیون نفر رسیده است که از این رقم ایلات و عشایر ۳ درصد و شهرنشینی بیش از ۶۸ درصد را بخود اختصاص داده است، این جابجایی با سرعت رو به افزایش است، شهر یاسوج یکی از شهرهای مهاجر پذیر کشور می باشد.

تا جائیکه در سال ۱۳۸۵ اولین شهر مهاجر پذیر اعلام شده است، آب و هوای مناسب در خطه جنوب، مرکزیت سیاسی، اداری، خدماتی استان و توجه بیش از پیش به توسعه این شهر باعث روی آوردن عده  کثیری از سایر مناطق مخصوصاً داخل استان به آن شده است، مناسبات اجتماعی تغییر پیدا کرده است، خیلی از روابط مرسوم و گذشته تحت تاثیر شرایط جدید قرار گرفته اند، تبادل خرده فرهنگها باعث تغییر و تحول در سنت های قدیمی شده است.

زمانی یعنی تا همین چند سال قبل یاسوج برای خیلی ها ناشناخته بود، نمی دانستند که از چه نعمتهای خدادادی و طبیعی برخوردار است، اطلاع نداشتند که یاسوج از نظر جغرافیایی، موقعیت طبیعی،  سیاسی جزء کدام استان می باشد، ارتباطات فقط محدود بین ایلات و قبایل درون استانی بوده است و حتی ارتباط میان استانی خیلی کم بوده تا چه رسد به خارج از استان، اما نزدیک به یک دهه است که سیل مهاجرت در قالبهای مختلف چهره ای دیگر به شهر داده است.

در صدد آنیم تا پیامدهای مثبت و منفی مهاجرت به یاسوج را برشماریم، آسیبهای اجتماعی ناشی از مهاجرت به این شهر شناسایی و راهکارهای برای درمان این آسیب ها ارائه شود.



تعریف مهاجرت؛

مهاجر کسی است که برای خواسته و آرمان خویش ار خانه، خانمان، دودمان، زادگاه و زیستگاه خود بریده و راهی سرزمین و جایگاه دیگری می گردد، هجرت به معنای ترک و جدایی است، در طول تاریخ هجرت، مهاجرت و مهاجر وجود داشته است.

اسلام بیش از سایر ادیان به این واژه توجه کرده است، حداقل ۱۴ آیه از آیات قران در مورد هجرت نازل شده است، هجرت پیامبر اکرم از مکه به مدینه مبنای تاریخ اسلام قرار گرفته است، وقتی پیامبر عظیم الشان متوجه شد که دین اسلام در مکه در خطر است، خفقان مانع گسترش آن می شود چاره  را در آن می بیند که به مدینه هجرت و با این هجرت حکومت دینی در آنجا تشکیل می شود.

در آیات قران هدف از مهاجرت حفظ دین، فرار از دست ظالم، فرار از گناه، رفتن به سوی خدا و... احصاء شده است، اتفاقاً از جمله مواردی که معنای قرانی با معنای عرفی مطابقت دارد همین هجرت و مهاجرت است.

از نظر عرف مهاجرت عبارت است از جابجایی مردم از مکانی به مکانی دیگر برای کار، زندگی و... امام اول شیعیان حضرت علی(ع) نیز می فرماید ... لیس بلد باحق بک من بلد خیر البلاد ماحملک... هیچ شهری برای تو شایسته تر از شهر دیگری نیست، بهترین شهرها آن شهری است که تورا پذیرا گردد وسایل پیشرفت تو را فراهم سازد... یعنی مطابقت مهاجرت عرفی  با مهاجرت از دیدگاه شرع و سنت، امروزه خیلی از مهاجرت های که به سایر کشورها یا شهرها صورت می گیرد برای ادامه تحصیل، کار، شغل درآمد و در یک کلام زندگی بهتر می باشد

آمار مهاجرت به یاسوج

در کشورمان ایران از قرن بیستم  سیل مهاجرت  از روستا به شهرها باعث افزایش جمعیت شهری و کاهش جمعیت روستایی  گردیده است، بطوریکه در اوایل قرن بیستم از ۱۲ میلیون جمعیت ۶۰ در صد روستایی، ۲۵ تا ۳۰ در صد عشایری  و تنها ۱۵ در صد شهری بوده است، اما پایان قرن بیستم از جمعیت ۷۰ میلیون نفری ۶۸ در صد شهری، ۳ در صد عشایری و مابقی روستایی اعلام شده است یعنی مهاجرت بی رویه روستایی به شهرها که مهاجرت روستائیان به شهر در استان کهگیلویه و بویراحمد چند صباحی است رشد تصاعدی بخود گرفته است.

چندین شهر در کشورمان ظرفیت و استعداد مهاجر پذیری دارند که یاسوج در راس آنهاست بطوریکه آمار سرشماری جمعیت و نفوس در سال ۱۳۹۰ چنین اشعار داشته است که در پنج سال گذشته یعنی از سال ۱۳۸۵ تا سال ۱۳۹۰ سی هزار نفر از مناطق روستایی , شهرکهای کوچک و محروم به یاسوج مهاجرت و از سال ۱۳۹۰ تاکنون بیش از ۳۰ هزار نفر دیگر به این جمعیت اضافه شده است، عده ای اعتقاد بر آن دارند که نصف جمعیت شهری شهر یاسوج مهاجرین از سایر مناطق بویراحمد سفلی، دهدشت، گچساران، چرام و... می باشد.

پایان بخش اول...
نام شما

آدرس ايميل شما

امیری
Iran, Islamic Republic of
اقای پیشوا لطفا عکس جدید ت را بروی صفحه بزار،این عکس متعلق به ۱۰سال پیش میباشد
Iran, Islamic Republic of
خود شا هم اولین مهاجر به یاسوج بودی چرا ... میگی
Iran, Islamic Republic of
فقط حاج غلام محمد زارعی... بویراحمد حواسش جمع است
اعتدال
Iran, Islamic Republic of
جناب ... به قران قسم به درد نماینده مجلس نمی خوری من دانشجوت بودم خدایی توان اداره کردن کلاس رو نداشتی نطق خوبی هم نداری منتها به نظر خودت که... هستی و... زیاد داری احساس میکنی باید نماینده بشی در ضمن ما که خودمون دهدشتی هم هستیم بهت رای نمیدیم
ل
Iran, Islamic Republic of
پیشوانن تنه بدبختی گروته
Iran, Islamic Republic of
پراکنده گویی شما ناشی از عدم مطالعه و تسلط به موضوع هست . در رابطه با مشکلات یاسوج مقاله های علمی و فرهنگی خوبی می شود نوشت ولی این کار شما نیست دانشجویان علاقه مند و جوان که توان کار میدانی داشته باشند می توانند مطالب خوبی را در رابطه با مشکلات استان تهیه کنند مقاله شما جهت یاد آوری موضوع خوب بود
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1