تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۰۱:۵۶
کد مطلب : ۱۳۷۸۲۴

جوابیه‌ای به مقاله «حرکت اصلاح‌طلبان و اصولگرایان در غیاب «سیدباقر» و «هدایت‌خواه»»

۳۳
۰
کبنا ؛مهرداد رضایی
بعد از انتشار مطلبی با عنوان «حرکت اصلاح‌طلبان و اصولگرایان در غیاب «سیدباقر» و «هدایت‌خواه»[کلیک کنید]»(*)  یکی از مخاطبان کبنا نیوز به آن واکنش نشان داد.
با دیدن این تیتر گمان کردم که شاید بهرامی برای هدف قراردادن قلب، از تگزاس تفنگ چی استخدام کرده است اما بعداز باز کردن مطلب و مطالعه آن، متوجه شدم که نگارنده بصورت بسیارناشیانه‌ای از این تیتر استفاده کرده است!! زیرا معمولا برای کشتن؛ «قلب» را مورد هدف قرار می‌دهند نه برای حیات!! و بار تخریبی فراوانی، برای بهرامی در پی دارد.
این دلنوشته با عنوان؛ حرکت اصلاح‌طلبان و اصولگرایان در غیاب «سیدباقر» و «هدایت‌خواه [کلیک کنید]» در خروجی پایگاه خبری کبنا نیوز قرار گرفت و دلنگار به گمان خود با این دلنوشته لرزه بر اندام «جریان اعتدال زارعی» انداخت؛ در حالی که جریان اعتدال هیچگاه از <> بعنوان یک حریف قَدَر یاد نکرد. اگر چه بهرامی را می‌توان یکی از تاثیرگذارترین افراد حاضر در انتخابات معرفی کرد، اما او هیچگاه شخصیت کاریزماتیک یا بقول چند لیدر اطرافش «تکنوکرات» را به عنوان یک کاندیدای مهم ایفا نکرد. منظور نگارنده از تاثیرگذاری بهرامی در انتخابات همان نقشیست که در دور گذشته برای اصولگرایان انجام داد. محمد بهرامی، جوانی کم سن و سال اما با آرزوهای بسیار بزرگ در دور گذشته با تلاشهای دوتن از اصولگرایان، تایید صلاحیتش گرفته شد تا بتواند در انتخابات با گفتن <>!! آرا اصلاحطلبان را از سبد زارعی بیرون بیاورد ودر بغچه خود بریزد و با این تاکتیک زیرکانه هدایتخواه را برای دور سوم سخنرانی های سیاسیش به بهارستان بفرستد؛ که این عمل زیرکانه دقیقا نتیجه عکس داد و بهرامی توانست۶۰ درصد از آرا خود را از صندوق هدایتخواه بیرون بیاورد و به بغچه خود بریزد.
پس این تاثیرگذاری بهرامی فقط و فقط درجهت بالا و پایین کردن آرا کاندیداها می‌باشد نه شانس پیروزی. البته تاثیرگذاری بهرامی به همینجا ختم نمی‌شود زیرا معدود لیدرهای بهرامی برای پایین آوردن آرا زارعی از حربه تخریب استفاده می‌کنند و با این حربه خدمت بزرگی به جریان پایداری می‌کنند. تلاش‌های تخریبی آنها به حدی زیاد است که درمیان عوام به اسم «پیکور عرصه سیاست» مشهور شدند! درحالی که مهمترین دلیل پیروزی زارعی در همین تخریب است زیرا اگر زارعی کاری انجام نداده بود دقیقا مانند بزرگواری به سرش می‌آمد و هیچکس کاری به کارش نداشته است. همانگونه که قبلا ذکر شد جریان اعتدال زارعی همچنان، از بهرامی بعنوان یک رقیب انتخاباتی یاد نمی‌کنند و ایشان را، فقط و فقط بعنوان یک رقیب تخریبی درخدمت رقبا می‌شناسند.
معدود لیدرهای بهرامی خودشان را به آب و آتش زده‌اند که بگویند زارعی اصولگراست در حالی که زارعی هیچگاه خودش را اصلاح طلب معرفی نکرد و هیچگاه مانند بهرامی، در ستاد جبهه پایداری‌ها نبود. نگارنده که گویا پس از یک سرخوشی کوتاه مدت قلم را بدست گرفته در یک حالت نامتعادل ذهنی نوشته است که: زارعی در دور قبل آرا اصلاحطلبان را باخود نداشت!!! وجالبتر اینکه بگونه ای سخن میگوید که انگار درسپتامبر ۲۰۰۱ بسر میبریم و همه نگاه ها به برج های دوقلو آمریکا معطوف است و کسی یادش نیست که در انتخابات ۹۰ اصلاح‌طلبان از چه کسی حمایت کردند!! درحالی که تاکنون بهرامی در هیچکدام از انتخابات از زمان حضور هدایت خواه تا انتخابات ۹۰، هیچگاه در کنار اصلاحاتی‌ها قرار نگرفت وهمیشه در جبهه مقابل فعالیت میکرد چه آن موقع که در ستاد هدایتخواه فعالیت میکرد وچه در انتخابات ۹۰ که توسط جبهه پایداری به صحنه فرستاده شد.
ایشان در ادامه بیان خاطرات خیالی خود، از آمدن بهرامی ومهندس پناه در جلسه معارفه دکتر نظری سخن گفته و این حضور را یکی از حماسی ترین اتفاقات اخیر بویراحمد اعلام کردند؛ اگرچه مهندس پناه بعنوان یکی از بزرگان کارگزاران شناخته میشود اما باید دید که درآینده، نیز مهندس پناه حاضر به پذیرش هزینه بهرامی برای خودش می باشد یا نه؟ آنهم در زمانی که اصلاحطلبان بزرگ بویراحمد حاضر به معرفی کردن بهرامی بعنوان کاندیدای اصلاحات نیستند و بهرامی با مشاهده وضعیت موجود مجبور شد که همراه با عشایر از سرحد به گرمسیر کوچ بکند و خودش را به تاجگردون برساند، تا شایدبتواند در کنار تاجگردون نیز چندعکس یادگاری بگیرد، دقیقا مانند عکسی که بهرامی در کنار محمرضا عارف گرفت و از این عکس بعنوان سند اصلاحطلبی خود استفاده میکند! اگر سری به گوگل بزنید وکلمه عارف را جستجو کنید، خواهید دید که بهرامی تنها کسی نیست که درکنار عارف عکس دارد، وخیلی‌ها چیزی شبیه به همین عکس را با عارف داشته‌اند با این تفاوت که ازاین عکس بعنوان یک سند اصلاح‌طلبی استفاده نمی‌کنند زیرا اصلاح‌طلبی به عکس یادگاری نیست بلکه به اندیشه است.
دلنگار محترم در ادامه بیان دلنگاری‌های خود بدنبال فشار بر «سیدباقر» برای حمایت از «بهرامی» است و عملاً «سید باقر» را ردصلاحیت شده نشان داد و شایعه ردصلاحیت «سیدباقر» را بر زبان انداخت، درحالی که تا اعلام تایید صلاحیت‌ها چیزی مشخص نیست؛ و حتی در تایید صلاحیت خود.
بهرامی تردیدهای فراوانی وجود دارد، می‌توان به جد گفت بهرامی امیدواراست مانند دور گذشته، تایید صلاحیتش توسط اصولگرایان و یا افراد بانفوذ گرفته شود.
دلنگار در ادامه تشریح حماسه سازی خود، با یک هیجان والا از دعوت بهرامی توسط جمعی از تیرتاجی ها خبر داده است و از همینجا نشان می‌دهد که بهرامی حتی نمی‌تواند ادای داشتن اندیشه اصلاح‌طلبی را در بیاورد، زیرا اصلاح‌طلبان اعتقادی به انتخابات قبیله‌ای نداشته و نخواهند داشت و نگارنده نشان داد هدف بهرامی از حضور در انتخابات بازی‌های قومی و قبیله‌ای است.
نگارنده از حمایت تعدادی از تیرتاجی ها بعنوان یک اتفاق مهم یاد می‌کند و در تلاش است با یک شایعه و دروغ به خیال خود جنگ روانی ایجاد کند؛ اما حواسش نیست که در طایفه خود بهرامی، زارعی نیز طرفداران پرشماری هم از طایفه ای بهرامی است که از نیروهای فعال و کاردان زارعی خصوصاً در مدیریت‌های کلان اجرایی استان کهگیلویه و بویراحمد و شهرستان بویراحمد می‌باشد. با شوری وصف ناشدنی به بازی‌های قومی و قبیله‌ای دامن زد.
در قسمت آخر، دلنگار از نوشتن قسمت دوازدهم اما واگرهای انتخابات بویراحمد و دنا در آینده‌ای نزدیک خبر می‌دهد! درحالی که اگر، «اگری» وجود داشته باشد در رابطه با «بهرامی» است که به مرد هزار اگر شهرت یافته است. در آخر باز تاکید می‌کنم نگارش این مطلب به معنای مشروعیت بخشیدن به بهرامی بعنوان یک رقیب انتخاباتی نیست و نگارنده تنها جهت پاسخگویی به تناقضات مطرح شده؛ دست به نگارش این مطلب زد.

 
*یادآوری - مطلب فوق در واکنش به متن زیر آمده است؛
خبرهای تازه‌ای از فضای سیاسی حوزه بویراحمد و دنا فعلاً در دست نیست، این روزها اگر چه دو جریان سیاسی اصولگرا و اصلاح‌طلب در این دو شهرستان به آرامی فعالیت‌های انتخاباتی خود را از سر گرفته‌اند ولی آنطور که در حوزه‌های انتخابیه گچساران و کهگیلویه تب سیاست و انتخابات آشکارا در حال شدت گرفتن می‌باشد در حوزه بویراحمد هنوز همه چیز آرام است.baghr-v-hdait
تلاش اصولگرایان بویراحمد و دنا با وجود حتی رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه کشور برای متقاعد کردن ستار هدایت‌خواه بی‌نتیجه ماند، جلسات این طیف سیاسی در روزها و ساعت‌های اخیر به طور مرتب در حال برگزاری بود. خروجی این جلسات مشخص نیست، اصولگرایانی که در دور گذشته غلام‌محمد زارعی را حمایت کردند در این دور یا اصلاً از او حمایت نمی‌کنند و سرخورده هستند و یا رغبتی برای فعالیت سیاسی ندارد، افرادی همانند محمدرحیم دهراب‌پور، علی خرامین و…، «دهراب‌پور» که حرف از کاندیداتوری او در اذعان وجود دارد و «خرامین» نیز.
اما در طرف دیگر اصلاح‌طلبان بویراحمد و دنا که فضای سیاسی کشور را به نفع خود می‌دانند عزم جدی‌تری برای پیروزی در انتخابات دوره دهم مجلس شهرستان‌های بویراحمد و دنا دارند، در مجامع عمومی حرف‌های زیادی از این طیف سیاسی به گوش می‌خورد، ورود «سیدباقر موسوی‌» به صحنه انتخابات و حل موضوع تأئید صلاحیتش آمال همه اصلاح‌طلبان بویراحمد و دنا است. علی مندنی‌پور و خداداد غریب‌پور رسماً اعلام کرده‌اند که وارد رقابت انتخاباتی نمی‌شوند. از طرفی اصلاح‌طلبان که امید چندانی هم برای تأئید «سیدباقر» ندارند در حال بررسی گزینه‌های دیگری نیز هستند. محمدعلی وکیلی در تهران کاندیدا می‌شود و احتمال اینکه او به بویراحمد بیاید، ضعیف است و بحث حضور قوام فروزان نسبت به گذشته کمرنگ‌تر شده.
از سوی دیگر «محمد بهرامی» شهردار سابق مرکز بویراحمد تلاش‌های زیادی برای اصلاح روابطش با اصلاح‌طلبان کرده است و دوستی او با «غلامرضا پناه» عضو شورای مرکزی کارگزاران از چشم سیاسیون و رسانه‌ها پنهان نیست. روز معارفه محمدکاظم نظری فرماندار جدید بویراحمد همراهی «بهرامی» و «پناه» را همه دیدند. اگر چه خیلی زود «بهرامی»، «پناه» را در سالن تنها گذاشت و رفت. گفته می‌شود غلامرضاه پناه برای «بهرامی» پیش اصلاح‌طلبان پادرمیانی کرده البته این حرف هیچ جا به طور رسمی گفته نشده است.
بهرامی رئیس ستاد عارف، رابط بنیاد امید ایرانیان و عضو هیئت راه‌اندازی این بنیاد در استان کهگیلویه و بویراحمد نیز می‌باشد و شاید او بیشتر از هر کس دیگر خوشحال است که محمدرضا عارف رئیس بنیاد امید ایرانیان به عنوان رئیس شورای سیاست‌گذاری-انتخاباتی اصلاح‌طلبان انتخاب شد. اگر چه هنوز اصلاح‌طلبانی هستند که نمی‌خواهند در کنار «محمد بهرامی» باشند و ایرادهای از او می‌گیرند.
بنابر خبرهای رسیده «بهرامی» که این روزها فعالیتش بیشتر شده است، قلب «تیرتاجی‌ها» را نشانه رفته و بر اساس دعوت جمعی از اهالی روستای «علی‌آباد» سر رود جنوبی یاسوج در آینده مهمان آنها  می‌شود و پیرامون انتخابات پیش‌رو بحث خواهند کرد.
باید دید که اصلاح‌طلبان چه چاره‌ای در غیاب «سیدباقر موسوی» می‌اندیشند.
نام شما

آدرس ايميل شما

کیان
Iran, Islamic Republic of
همه میدانند که هر دوی این مطالب توسط یک نفر و از طرفداران ... اعتدالی!!!!! نوشته شده و در تلاش برای تخریب چهره ی بهرامی. اما به والله که این کارها فایده ای ندارد و با تخریب رقبایی چون بهرامی و سیدباقر موسوی، .. دیگر رنگ مجلس را نخواهد دید. باشید تا هفتم اسفندماه
Iran, Islamic Republic of
آخ سی دایی شیرم مهندس بهرامی
تقی
Iran, Islamic Republic of
دقیقا نکته همین جاست بهرامی کاریزماى رهبری را ندارد
تقی
Iran, Islamic Republic of
اتفاقا تنها کسی که با نزدیک شدن به انتخابات ریزش آرا دارد بهرامی مى باشد زیرا توده مردم بیشتر با چنته ایشون آشنا میشن
اصلاحات
Iran, Islamic Republic of
درود برشما آقای رضایی بسیار زیبا نوشتی و اسامی خوبی هم روش گذاشتی (...) یه اسم دیگه هم باید بهش اضافه کنی...پ اطمینان .
عقل گرا
Iran, Islamic Republic of
احسنت بر این تحلیل زیبا. حقیقتا برای بهرامی فعلا زوده. هنوز .. از رفتار و کردارش میباره.
تحلیل گر
Iran, Islamic Republic of
در طایفه خود بهرامی، زارعی نیز طرفداران پرشماری هم از طایفه ای بهرامی است که از نیروهای فعال و کاردان زارعی خصوصاً در مدیریت‌های کلان اجرایی استان کهگیلویه و بویراحمد و شهرستان بویراحمد می‌باشد. بهرامی با شوری وصف ناشدنی به بازی‌های قومی و قبیله‌ای دامن میزند.
هادی
Iran, Islamic Republic of
احسنت به این متن بخدا بهرامی
...
عباس
Iran, Islamic Republic of
درود براین نوشته البته اگه آقای کمایی بزار ه کامنت ها زده بشه خیلی خوبه با تمام وجود من اعلام میکنم بهرامی.. نیست که بخواد در انتخابات عرض اندام کنه زیرا شخصیت این کاررونداره چه به لحاظ سیاسی چه به لحاظ اجتماعی ایشون دربین جامعه از اقبال کمی برخوردار هست حتی اون اطرافیانش هم بهش .. میگن وبهش رای نمیدن
تیرتاجی
Iran, Islamic Republic of
از نگارنده این مطالب تقدیر و تشکر می‌نمایم. که به جد وباتمام توان تلاش میکنن که همیشه نامی از دکتر بهرامی باشد.این رفتارها از ترس هست یا........!!!!!
چويل تامر
Iran, Islamic Republic of
چرا عده ای از حضور دکتر بهرامی می ترسن مطمن باشید ایشان پیروز انتخابات ۹۴میباشد
یزدانپناه
Iran, Islamic Republic of
دکتر شریعتی میگفت خدایا عقیده من را از دست عقده هایم مصون دار
اگر وافع بین باشیم هیچ کس به اندازه بهرامی نام و آوازه یاسوج را بالا نبرد
هیچ کس به اندازه بهرامی به درد بویراحمد و دنا نخواهد خورد واقع بین باش
جليل
Iran, Islamic Republic of
معلومه حسابی جا خوردی!!!!! و... که اینچنین بی رحمانه به بهرامی ..ی!!!!!!!!!!!!!!!
واقع بین
Iran, Islamic Republic of
والا نمی دانم چرا مدام از بهرامی صحبت می کنید. اصلا ایشان در حد یک کاندیدا نیست چه برسد به اینکه به عنوان رقیب یاد شود.
Iran, Islamic Republic of
دوستان اقای بهرامی... نماینده بودن یک ملت رو نداره و هنوز جوان است.و در شهرداری هم همینطور بود.خودش هم این مطلب را قبول داره.قطعا نشسته و خودش و با سایر نمایندگان مقایسه کرده.من پیشنهاد یه پست پایین تر از شهرداری و به ایشون پیشنهاد میدم.
اصلاحات
Iran, Islamic Republic of
کرو بس کنید والله بهرامی من تر به وش نیکنه ای برادری هم سیش کامنت آینه قشنگ مشخص ک مبتدی حداقل لم نت عوض کن مو کار و زارع نیارم ولی و هر کی رای بیوم و وارث رای نییوم
علی
Iran, Islamic Republic of
مردم دیگه عاقل شدند این تخریبها موجب محبوبیت بیشتر دکتر بهرامی میشود
هرج مرج
Iran, Islamic Republic of
البته اگه سید باقر و حاج دهراب پور و هدایت خواه و مندنی پور که الحق رجل وزین و شناسنامه دار بویراحمد هستند و دیدگاه شون بالاتر از فقط به مجلس رفتن است وارد انتخابات نشوند چه فرقی می کند زارع باشد،بهرامی باشد، به قول آقای حجتی الف بچه های اصولگرا باشند، کاندیداهای عمرانی اصلاحات باشند، همگی دردی از آلام ملت مظلوم و عقب نگه داشته شده بویراحمد را دوا نمی کنند و هر کدام پس از طی یک دور مجلس فقط business manخوبی می شوند و از گردنه سیاست خارج می شوند.به قول دکتر شریعتی سربازی از اسب افتاد و ادامه مسیر را پیاده طی کرد اما پس از آن اسب ارزان شد.
حسن
Iran, Islamic Republic of
اصلاحاتی دونم کیی ای. هم رای دی
لوداب
Iran, Islamic Republic of
جناب آقای ...تنها توان و سلاح شما . و راه اندازی جنگ روانیه: پس لازمه بدونی که تمام سیاستهای منفی شما داره حالت معکوس ایجاد میکنه و الان عوام به عنوان شخص .. وضعیفی به شما نگاه میکنند. پیام اصلاحات:
ای مگس عرصه سیمرغ نه جولانگه توست. بار خود میبری و منت خود میداری
اصلاحاتی
Iran, Islamic Republic of
اقای محمد بهرامی رییس ستاد انتخاباتی دکتر هدایت خواه :نظر شما را به تصویر های مستند و پخش شده در فضای مجازی جلب مینماییم. پدر اثلاحات بمیرد اگه شما را به این عرصه را بده.
دوران معاوضه .. به پایان رسیده......
سیاست در جلیل
Iran, Islamic Republic of
اقای وارث بهرامی رییس ستاد انتخاباتی .هدایت خواه : برو بچسپ به اصلیتت(اصولگرایی) ؛نظر شما را به تصویر های مستند و پخش شده در فضای مجازی در جلسات با هدایت خواه با کت وشلوار راه راه جلب مینماییم. پدر اصلاحات بمیرد اگه شما بتونید اونا را..کنید......
جواب چویل تامر
Iran, Islamic Republic of
چون منطقه سروک پشت ایشان هستند.
jame
Iran, Islamic Republic of
در رابطه با این گزارش و کامنتهای که تا الان نوشته شده به شرح ذیل مطالبی را به سمع و نظرتان میرسانم .
۱-اگه سید باقر موسوی تایید صلاحیت شود انتخابات صد در صد به نفع ایشان تمام میشود.هر کسی هم که میخواد مقابلش باشد
۲ – اگه سید باقر موسوی و هدایت خواه هر دو نباشند و حاج دهراب پور باشد صد در صد انتخابات به نفع حاج دهراب پور میباشد .
۳-اگه سید باقر موسوی و هدایت خواه و حاج دهراب پور نباشند انتخابات صد درصد به نفع حاج زارع تمام میشود .
۴-اگه سید باقر باشد و حاج دهراب پور هم باشد و هدایتخواه نباشد انتخابات بین موسوی و دهراب پور می باشد
۵-اگه هدایت خواه و حاج دهراب پور باشد و موسوی نباشد انتخابات بین دهراب پور و هدایتخواست .
پس نتیجه میگیریم که اگر یکی از این سه نفر یعنی موسوی -دهراب پور -هدایتخواه باشند زارع جایگاهی ندارد ولی در غیاب دهراب پور -موسوی و هدایتخواه زارع انتخابات رو میبرد.
این رو هم اضافه کنم که مگر اقای پناه چند رای دارد که بخواد با کسی باشد و مطمینا اگر پناه میدونست که ارای دارد خودش کاندیدا میشد.و اقای بهرامی حتی در غیاب موسوی -دهراب پور -هدایتخواه و زارع رای نمی اورد و ان وقت احتمال اینکه اگر بویراحمد سفلی کاندیدا داشته باشد باز انتخاب با اوناست .یعنی در هر صورت بهرامی رای نمی اورد
یاور کنید که انتخابات در اسفند ماه تابع موارد فوق می باشد
پارسی
Iran, Islamic Republic of
دوستان اکثریت مردم اگاه شده اند با این سخنان و .. ها جناب .. کاری از پیش نخواهند برد. شعار همیشگی اصلاحات و بهرامی زنده باد مخالف من.
روزگار
Iran, Islamic Republic of
نماینه مجلس فاکتور های خاصی باید داشته باشد .من فکر نمی کنم بهرامی در حد و اندازه مجلس باشد.......خوش به حال روزگار
امید استان
United States
با سلام
بیشک مطلب نگاشته شدهذتوسط نویسنده محترم قابل احترام هست اما در غیبت سید با قر موسوی و هدایت خواه
مرد اخلاق. جناب حاج قوام فروزان اینبار انتخاب میشود

نگین نگفتم
دارشاهی
Iran, Islamic Republic of
ما طایفه دارشاهی و کالوس از دکتر بهرامی حمایت میکنیم
تقی
Iran, Islamic Republic of
میگم حاج قوام فروزان کیه ؟؟؟؟؟؟؟ کجاست ؟؟؟؟؟؟ چطورز تا حالا اصلا تو هیچ محفلی نامی از ایشان نبوده !!!!!!!!!!!!!!!!
از بتن مردم
Iran, Islamic Republic of
دوست عزیز چرا درست نمی گویید زارع ۲دو دور برای احمدی نژاد ستاد زد
مهندس
Iran, Islamic Republic of
رقبا به خاطر ترسی که از بهرامی دارند هر روز ایشون رو تخریب میکنن، ولی غافل از اینکه ایشون با این تخریب ها روز به روز محبوبت میشن، تا کی بویراحمد باید تحقیر شود، حاج زارعی خداحافظ
یاسوج
Iran, Islamic Republic of
جناب jame این تحلیل ابکی به درد خودت میخوره، شک نکن پیروز انتخابات یا سید باقر یا دکتر بهرامی هستند در هر صورت یکی از این دو نفر تایید میشوند و اصلاحات برنده انتخابات خواهد شد. البته ناگفته نمونه دهراب پور از زارعی خیلی قوی تره
Iran, Islamic Republic of
آخرش معلومه زارع با کیه ،یه بار سی احمدی نژادسخنرانی ایکنه بار بعدی با ولایتیه الان هم که خشه وه دولت چسپنایه . فک نکنم با این عملکردواوضاع دوهزار رای بیاره
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1