تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۰۲:۱۷
کد مطلب : ۱۳۷۶۹۳

رنگ مظلومیت بر در و دیوار نماد دین در یاسوج (+ تصاویر)

۱
۰
کبنا ؛ 

 مسئولان از گذشته تا حال نشان داده‌اند برای تنها مکانی که ارزش قائل نیستند و به فکر رفع مشکلات آن برنیامده‌اند اصلی‌ترین مکان تجمع مردمی در شهر یاسوج است.
مهم‌ترین اماکن در بلاد اسلامی مساجد، حسینیه‌ها تکایا و مصلاها هستند.
در استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل بسیاری از مسائل هیچ یک از این اماکن در وضعیت خوبی به سر نمی‌برند و آن‌گونه که برای مثال همیشه عنوان شده این استان از نظر تعداد مساجد در کشور رتبه آخر را به خود اختصاص داده است.

در مرکز استان به نسبت تعداد جمعیت و وسعت، مساجد بسیار اندک هستند و شاید همه مساجد شهر یاسوج به اندازه مساجد یک محله و خیابان مراکز سایر استان‌ها نیست.

البته کسی شک ندارد که به دلیل نبود خیرین مسجدساز استان ما از این نظر از سایر استان‌ها عقب‌تر است اما به غیر از نبود خیرین مسجدساز دولت‌ها نیز تاکنون برای رفع این نقیصه بزرگ تلاشی نکرده‌اند.

در سال‌های اخیر تلاش‌های خوبی برای مصلاسازی در استان آغاز شده و اکنون همه شهرهای استان چه به صورت کامل و چه نیمه‌تمام مصلاهایی دارند که برای تکمیل آن‌ها نیاز به اهتمام بیشتری از سوی مسئولان است.

همین چند روز پیش بود که در محل مصلای امام خمینی شهر یاسوج مراسمی بزرگ تحت عنوان سومین سالگرد رحلت آیت‌الله ملک‌حسینی(ره) برگزار شد و اگر مکانی مانند مصلای بزرگ شهر یاسوج نبود برگزاری چنین مراسم باشکوهی با مشکل روبرو می‌شد.

اما همین مصلا نیز با مشکلات زیادی روبروست و تنها محل تجمع مردم در مناسبت‌های ملی و مذهبی حال و روز خوشی ندارد.

قبل از این که بخواهیم از مشکلات ریز و درشت در این مصلا سخن بگوییم سخن را با مشکلی که خبرنگاران در مصلای بزرگ یاسوج دارند شروع می‌کنیم.

برای استان کهگیلویه و بویراحمد و مرکز آن بسیار زشت و ناپسند است که با گذشت سال‌ها از عمر مصلای یاسوج هنوز پنجره‌های این مصلا پرده ندارد و هرگاه مراسمی بزرگ در آن برگزار شده از لحاظ تصویربرداری و عکس با مشکل نور مواجه است و خبرنگاران و عکاسان و صدا و سیما باید قید تصویر و عکس درست و حسابی را در این مصلا هنگام برگزاری برنامه‌های مهم و حساس بزنند.

مصلایی که از داشتن امکانات اولیه‌ایی همانند فرش‌ها و موکت‌های درست و حسابی محروم است.

در همین خصوص حجت‌الاسلام صفدر پناهی مسئول دفتر نمایندگی شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: شاید شما مشکلات ظاهری مصلا را دیده‌اید که به سراغ تهیه گزارش از وضعیت این مصلا آمده‌اید اما این همه مشکلات نیست.

وی گفت: مصلای یاسوج مظلوم‌ترین مکان در کهگیلویه و بویراحمد است که تاکنون از سوی مسئولان توجهی به آن نشده است.

پناهی در پاسخ به این سؤال که حال که به این مکان بزرگ تجمع مردمی در مرکز استان برای تعمیرات توجهی نمی‌شود حداقل وظیفه نگهداری آن با چه کسی است، تصریح کرد: امام جمعه یاسوج با التماس باید تلاش کند تا هزینه یک نگهبان را برای حفظ این مکان تأمین کند.

وی گفت: در ماه‌های محرم و رمضان که ازدیاد جمعیت را در این مکان داریم، مردم باید تحمل سختی کرده و با رنج و زحمت در برنامه‌ها و نماز جمعه شرکت کنند.

این مسئول با خطاب قرار دادن مسئولان که اگر این مصلا وجود نداشت برای برگزاری برنامه‌ها و مراسم‌هایی همانند ۲۲ بهمن و روز قدس و برگزاری آیین‌های بزرگ همانند مراسم‌های ختم و اعیاد چه باید می‌کردند، تصریح کرد: متأسفانه وقتی از ساخت مصلاها و لزوم تسریع در تکمیل آن‌ها و یا تجهیز مصلاها سخن می‌گوییم برخی خرده می‌گیرند و ناراحت می‌شوند که چرا به مسئولان برای ساخت مصلا فشار وارد می‌کنید.

مسئول دفتر نمایندگی شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه استان افزود: امام جمعه چندین سال است که درخواست زمین برای ساخت مصلای در خور شأن مرکز استان کرده که جوابی نشنیده است در حالی که این مصلا به هیچ وجه جوابگوی حضور گسترده مردمی در مراسم‌های ملی و مذهبی نیست در حالی که بیشترین حضور در سطح کشور متعلق به مردم ماست.

به غیر از مصلای یاسوج که اکنون وضعیت چندان مطلوبی نداشته و مظلومیت از در و دیوار آن می‌بارد در استان تعداد ۹ مصلای نیمه‌تمام دیگر وجود دارد که برای تکمیل آن‌ها نیاز به همکاری بیشتر مسئولان است.

در خصوص مشکلات مصلاها حرف‌ها زیاد است و چندی پیش نیز گفت‌وگویی اختصاصی با حجت‌الاسلام تقوی مسئول شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور در یاسوج ترتیب دادیم که وی نیز از کمک اندک دولت برای ساخت مصلاها گلایه‌مند بود.

اما امروز روی سخن با مسئولان استانی است که اگر برای ساخت مصلایی در خور شأن مرکز استان اعتباراتی موجود نیست حداقل دستگاه‌های مختلف را وادار کنند برای رفع نیازهای روزمره مصلای بزرگ یاسوج هر یک قسمتی از کار را بر عهده بگیرند.

باید اعتراف کرد که نه تنها وضعیت مصلای یاسوج خوب و شایسته نیست بلکه بسیاری از اماکن عمومی استان و به ویژه در مرکز استان چهره زیبایی ندارند و با وضعیت فعلی باید گفت که اصولا یاسوج رنگ و بوی مرکز استان ندارد.

 


مظلومیت بر در و دیوار مصلای یاسوج

 
 


زباله‌ها در ورودی مصلای یاسوج

 


 


تابلوهای غیر مرتبط با مصلای یاسوج

 
 


دیوارنویسی مصلای یاسوج!!

 


 


 
-------------------------------------------

گزارش از داریوش بهنیازاده

-------------------------------------------

 
نام شما

آدرس ايميل شما

تنهاترين سردار
Iran, Islamic Republic of
تورابه خدابه دادمصلای شهرسوق برسیدکه الان مدت چندسال است که زمینی برای احداث مصلا خریداری شده ولی هیچ توجهی به ان نشده بخش سوق باوجود۸۵شهید درراه دفاع ازارزشهاوبرپاداشتن فریضه نماز جان خودرا فدای اسلام ومسلمین کردندایااین درست است که شهرسوق به فرطه فراموشی سپرده گرددوسوقی که ازنظر قبولی دردانشگاها ومراکزدولتی رتبه اول رادراستان داشته هم اکنون دسخوش اماج حملات سیاسی وانتخاباتی قرارگیرد......جاده ای بامسافت ۱۰کیلومترکه اگربخواهیم میانگین کشتن جوانهایمان رادراین جاده درنظربگیریم بایدهر۱۵۰متر رامختص به خانواده یافمیل یاطایفه ای قراربدهیم...مسولان این صندلیهاوریاستهاوفاندارندشایدخدای ناکرده نفربعدی خودشمایاخانواده شما باشدانشالا منتظرخبرخوشتان هستیم
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1