تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۰۱:۱۹
کد مطلب : ۱۳۵۵۷۶

توضیح مرکز بهداشت بویراحمد به مردم چیتاب

۵
۰
کبنا ؛بعد از انتشار مطلبی با عنوان « اعتراض مردم چیتاب به وضعیت مراکز درمانی»، روابط عمومی مرکز بهداشت بویراحمد به این خبر واکنش نشان داد.
به گزارش کبنا نیوز، متن این مطلب به شرح زیر است؛
بسمه تعالی
مدیر محترم سایت خبری تحلیلی کبنا نیوز
با سلام
احتراماً؛ در پاسخ به درج مطلبی با عنوان «اعتراض مردم چیتاب به وضعیت نامطلوب مراکز درمانی» [کلیک کنید] در تاریخ ۸ آبان ۱۳۹۴ درآن پایگاه خبری به استحضار می رساند مرکز بهداشت شهرستان بویراحمد ضمن تقدیر و تشکر از اهالی شریف شهر چیتاب، مسئولین محلی بویژه امام جمعه محترم شهر چیتاب، بخشدار محترم بخش کبگیان و همچنین مدیران محترم سایت خبری کبنا نیوز در انعکاس مسائل و مشکلات مردم، مطالب ذیل را جهت روشن شدن اذهان عمومی به حضور ارسال می گردد.
بخش کبگیان با جمعیتی بالغ بر ۹۰۵۶ نفر دارای سه مرکز بهداشتی و درمانی فعال(مرکز چیتاب با جمعیت ۲۹۲۹ نفر، نقاره خانه با جمعیت ۲۴۳۵ نفر و دمچنار با جمعیت ۲۲۴۳ نفر و همچنین خانه های بهداشت گردوه و ساران با جمعیتی بالغ بر ۱۴۴۹ نفر تحت پوشش مرکز بهداشتی و درمانی مهریان) می باشد که در هر مرکز تیم کامل سلامت مرکز شامل پزشک عمومی، ماما، کاردان بهداشت خانواده، کاردان مبارزه با بیماریها، کاردان بهداشت محیط و بهیار مشغول ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به جمعیت تحت پوشش مرکز می باشند. همچنین در سه مرکز فوق الذکر داروخانه موجود و نیز مرکز بهداشتی درمانی چیتاب به عنوان مرکز بخش دارای آزمایشگاه فعال با انجام ۲۰ قلم آزمایش در حال ارائه خدمات می باشد.
بر اساس سطح بندی خدمات در مراکز بهداشتی و درمانی خدمات سطح اول شامل پزشک عمومی، ماما، آزمایشگاه با بیش از ۲۰ قلم آزمایش، ارائه دارو و کلیه خدمات بهداشتی و درمانی سطح اول انجام می گیرد، ذکر این نکته ضروریست که نظام حاکم در مراکز بهداشتی و درمانی روستایی برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع می باشد بدین معنی که پزشک مسئولیت سلامت تمامی جمعیت تحت پوشش را به عهده دارد و نه صرفاً درمان، لذا تیم سلامت مراکز بهداشتی و درمانی از ساعت ۷:۱۵ لغایت ۱۴:۱۵ کلیه مراجعین سرپایی، اورژانسی، مراقبت زنان باردار و ... را مورد پذیرش قرار می دهند و در ساعات پایانی شیفت صبح پزشک و تیم سلامت مرکز با مراجعه به روستاهای تحت پوشش مرکز شامل روستاهای اصلی و قمر خانه های بهداشت مبادرت به انجام دهگردشی، مراقبت و خدمات بهداشتی مورد نیاز به جمعیت هدف می نمایند و در ساعات غیر اداری یعنی از ساعت ۱۴:۱۵ لغایت ۷ صبح روز بعد پزشک در مرکز بهداشتی و درمانی حضور داشته و به ارائه خدمات درمانی به بیماران اورژانسی می پردازد که این موضوع در یکی از تصاویر مندرج در ذیل خبر درج شده در آن پایگاه خبری، که تصویر پزشک مرکز بهداشتی و درمانی چیتاب در روز جمعه نیز در آن قابل مشاهده است(عکس اول پشت نرده های مرکز بهداشتی و درمانی) ، گویای همین واقعیت می باشد.
لازم به ذکر است که از ابتدای اجرای برنامه پزشک خانواده خصوصاً در طول ۳ تا ۴ سال اخیر خدمات و امکانات قابل ملاحظه ای به روستاها ارائه گردیده که مرکز بهداشتی و درمانی چیتاب و سایر مراکز بخش کبگیان از این حیث بی بهره نبوده و تمامی امکانات و ملزومات مورد نیاز پزشکی اعم از اورپانسی یا غیر اورژانسی ودیگر وسایل کار جهت مرکز چیتاب تأمین گردیده است.
مزید استحضار اینکه بار مراجعه بیماران به مرکز بهداشتی و درمانی چیتاب در سال ۹۳ حدود ۵ هزار نفر و در ۷ ماهه سال ۹۴ حدود ۲۷۰۰ نفر بوده است(میانگین مراجعه روزانه حدود ۱۵ نفر)
با توجه به مطالب پیش گفت درج مطلبی در آن پایگاه خبری مبنی بر سهل انگاری مسئولان و عدم حضور پزشک و یا کارکرد سه ساعت در روز پزشک مرکز چیتاب ناصحیح و به دور از انصاف می باشد.
در خصوص درخواست مردم شریف منطقه مبنی بر شبانه روزی کردن مرکز بهداشتی درمانی چیتاب، ذکر این نکته ضروری است که مرکز بهداشتی و درمانی چیتاب با جمعیتی بالغ بر۲۹۲۹ نفر پانزدهمین مرکز از لحاظ بعد جمعیتی در شهرستان بویراحمد می باشد و قاعدتاً با توجه به اینکه در خصوص شبانه روزی کردن مراکز بهداشتی و درمانی مؤلفه هایی نظیر جمعیت تحت پوشش، پراکندگی، صعب العبوری منطقه، دوری از مرکز شهرستان و ... لحاظ می گردد لذا با وجود مراکزی مانند مارگون، لوداب، موشمی زیلایی, سپدار و جوه کار، مرکز بهداشتی و درمانی چیتاب جزء اولویت های اصلی جهت شبانه روزی شدن، نمی باشد، از طرفی حداقل جمعیت لازم جهت تأسیس مراکز بهداشتی و درمانی در مناطق مختلف ۸۵۰۰ نفر می باشد که با پیگیری مسئولین محترم وقت دانشگاه علوم پزشکی یاسوج و همچنین با عنایت نظر مسئولین محترم وزارت بهداشت به مناطق محروم داشته اند در مناطقی با جمعیت کمتر از این استاندارد کشوری مراکز بهداشتی و درمانی منجمله مراکز چیتاب، نقاره خانه و دمچنار راه اندازی گردیده است که این خود نیز حاکی از توجه ویژه مسئولین جهت خدمات رسانی به مردم شریف می باشد.
لازم به ذکر است که شایع ترین علت مرگ و میر در دنیا بیماریهای قلبی و عروقی می باشد که مهمترین عوامل مستعدساز آن فشارخون، دیابت، چربی خون و ... می باشد که خوشبختانه اکثر بیماران مزمن منطقه تحت مراقبت و درمان تیم سلامت مرکز بهداشتی و درمانی می باشند و در صورت بروز سکته های قلبی و ایست قلبی تنفسی حتی در بهترین مراکز تخصصی و فوق تخصصی دنیا میزان مرگ و میر بالا می باشد که با نگاهی اجمالی به روند مرگ و میر در مرکز بهداشتی و درمانی چیتاب طی سنوات گذشته اکثراً به دلایلی از جمله بیماریهای قلبی و عروقی، غرق شدگی، صاعقه و ... بوده است و هیچکدام از موارد مرگ به دلیل کمبود امکانات و تجهیزات نبوده است و متأسفانه درصد زیادی از متوفیان حتی به مرکز بهداشتی و درمانی مراجعه نکرده و مستقیماً به مرکز شهرستان بویراحمد انتقال داده شده اند.
روابط عمومی مرکز بهداشت شهید دامیده شهرستان بویراحمد
 
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
والا این هم تازه مد شده هرروز یک منطقه درخواست بیمارستان دارند
Iran, Islamic Republic of
کلا چیتاب و نقاره خانه باید سرهم تبدیل شوند به یک مرکز مگر چقدر جمعیت در ایندومحل مستقر است یابرای کل کبکیان دوپزشک بگذارند در یک مرکز بهتراست تااینطور پراکنده بفاصله یک ربع یک مرکز بهداشتی باشد
Iran, Islamic Republic of
مشکل از روزی آغازشد که چیتاب و مارگون و لوداب ولنده و چرام وباشت راشهراعلام کردند حالاهمه تقاضای بیمارستان دارند به یک پزشک رضایت نمیدهند
Iran, Islamic Republic of
احسنت شروع مشکل همانست که گفتید
Iran, Islamic Republic of
من بااینکه چیتاب ونقار خانه یک درمانگاه داشته باشه موافق نیستم اخه شاید کسی باشه که شب بد موقع مریض بشه ووسیله ای برا جابجا شدن نداشته باشن
مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

«اعتماد» از عناصر لازم‌ و ابتدایی حکومت‌داری است که حکومت‌ها باید در خلق و حفظ آن گام ...
اگر بایدن پیروز شود...

اگر بایدن پیروز شود...

بايدن با مطرح کردن بحث موشک‌ها، قصد توافق دارد و قطعا ايران هم خطوط قرمزي براي مذاکره ...
اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

حزب ندای ایرانیان هم یک طیف نواصلاح‌طلب محسوب می‌شود خواهان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ...
1