تاریخ انتشار
پنجشنبه ۷ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۵۱
کد مطلب : ۱۳۵۰۹۳

صحبت‌های یواشکی در رابطه با اعتیاد زیرمیزهای کلاس کهگیلویه

۲
۰
کبنا ؛ 

در نشست هماهنگی اجرای جشنواره تئاتر خیابانی با موضوع معضل اعتیاد، سایه سنگین مواد مخدر بر زندان دهدشت و نقش کم‌رنگ برخی نهادها در مبارزه با مواد مخدر مشهود بود.


با توجه به شرایط اقتصادی مردم، امروزه عامل آسیب‌زا و جرم‌زای فقر همچنان حضور پر رنگی در جامعه دارد؛ هر کدام از پدیده‌های اجتماعی شرایطی را برای سوق دادن افراد درگیر این معضلات به سمت جرم ایجاد می‌کند و متاسفانه با روند رو به رشدی در سطح کشور و به تبع آن در شهرستان کهگیلویه همراه است.karmand-etiad

سیر صعودی طلاق و افزایش ۸۰ درصدی این پدیده شوم در شهرستان ۱۲۰ هزار نفری کهگیلویه نمونه‌ای از آسیب‌های اجتماعی است که نگاه بهت‌انگیز مسئولان را متوجه خود کرده و این روزها تیتر رسانه‌ها شده است.

مواد مخدر نیز به کانون گرم خانواده‌ها رسوخ کرده و کاهش سن اعتیاد و تغییر نوع مواد مخدر هر روز بر آمار مبتلایان به این بلای خانمان‌سوز می‌افزاید.

آن طور که در صحبت‌های یواشکی اعضای کمیته هماهنگی مبارزه با مواد مخدر شهرستان پیداست اعتیاد به زیر‌میزهای کلاس درس هم لانه کرده و حتی اگر روند رو به رشد معضل اعتیاد از سوی مسئولان امر تکذیب هم شود دسترسی آسان به مواد مخدر در نقاطی از شهر و روستاهایی که همگان بر آن واقفند غیر قابل انکار است.

سیاست غلط انکار آمار و تاکید بر نادیده گرفتن پایین آمدن سن اعتیاد در کارگروه‌های مواد مخدر شهرستان کمکی به حل این معضل نمی‌کند. پرداختن به مسئله اعتیاد به ویژه در قشر جوان باید اولویت نخست هر مسئولی باشد و اتخاذ چنین رویکردی نیازمند نگاه واقع بینانه و آمار واقعی از بعد، عمق و شدت فاجعه است.

دستگاه‌های اجرایی و مردم باید بدانند رویکرد مبارزه با آسیب‌های اجتماعی و به ویژه بلای خانمان‌سوز اعتیاد نگاهی تلفیقی می‌خواهد و همه باید عزم خود را برای رفع آن جزم کنند.

در همین راستا در کمیته هماهنگی مبارزه با مواد مخدر شهرستان استفاده از ابزار هنر به منظور معرفی این معضل اجتماعی در دستور کار قرار گرفته و با طرح موضوع برپایی جشنواره تئاتر خیابانی، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان متولی اجرای این برنامه شد.

به همین منظور نشست هماهنگی اجرای جشنواره تئاتر خیابانی با موضوع آسیب‌های اجتماعی و به محوریت «اعتیاد» صبح روز چهارشنبه به دعوت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و به میزبانی سپاه دهدشت برگزار شد.

در ابتدا موضوع جلسه طرح و از اعضا خواسته شد درباره چگونگی اجرای جشنواره بحث و تبادل نظر کنند.

سعید برومندزاده از این جشنواره به نخستین جشنواره استانی تئاتر خیابانی نام برد و اظهار داشت: تاکنون کارگروه‌های مختلفی با موضوع آسیب‌های اجتماعی و مسئله اعتیاد در شهرستان برگزار شده اما خروجی نداشته است.

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج کهگیلویه با اشاره به برگزاری هفتگی جلسات فاقد خروجی کارگروه‌های مواد مخدر تصریح کرد: برای تبیین هر چه بهتر موضوع و آگاهی‌بخشی به خانواده‌ها استفاده از زبان هنر و نمایش بهترین راهکار است.

ایرج کاظمی‌جو نیز با اشاره به دغدغه مردم درباره معضل اعتیاد روند رو به رشد این معضل در شهرستان را زنگ خطر برای خانواده‌ها دانست و گفت: برای پیشگیری از چنین معضلاتی نباید به کارگاه‌ها و ورک‌شاپ‌های تخصصی اکتفا کرد.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه تصریح کرد: مقدمات برگزاری نخستین جشنواره استانی تئاتر خیابانی در دهدشت فراهم شده و قرار است با همکاری ادارات و نهادها در اواخر آذر ماه برگزار شود.

وی با بیان اینکه فراخوان جشنواره به شهرستان‌های مختلف استان ارسال خواهد شد افزود: همکاری ادارات تاثیرگذار در این زمینه در برگزاری جشنواره مهم و ضروری است.

روح‌الله قبادپور صرف شعار در جلسات را حلال مشکل اعتیاد ندانست و با بیان اینکه معضل بیکاری عامل اساسی در شیوع اعتیاد است افزود: با دانه درشت‌هایی که به راحتی در سطح شهر مواد مخدر توزیع می‌کنند برخورد آنچنانی صورت نمی‌گیرد و به راحتی در سطح شهر می‌چرخند.

رئیس اوقاف و امور خیریه کهگیلویه معامله مواد مخدر پشت میله‌های زندان را از دیگر معضلات و عامل رشد این بلای خانمان‌سوز دانست و گفت: جدای از زندانیانی که در هنگام ورود به زندان معتاد هستند متهمانی که به دیگر دلایل وارد زندان شده‌اند در زمان سپری شدن دوران محکومیت خود اسیر دام معتادان شده و هنگام خروج به یک معتاد تبدیل می‌شوند.

قبادپور کنترل زندان دهدشت و مراقبت از زندانیان را ضروری خواند و گفت: نباید اجازه داده شود معتادان اهداف و نیازهای خود را به داخل زندان بکشانند.

وضعیت اسفناک نظافت شهر دهدشت

عیسی شیرزادی در پاسخ به این ادعا تصریح کرد: آیا فقط مواد مخدر معضل این شهرستان است؟ آیا بدحجابی، وضعیت اسفناک نظافت شهر، روش تدریس به دانش‌آموزان این‌ها معضل نیست؟

رئیس زندان دهدشت که در جلسات کمیته هماهنگی مبارزه با مواد مخدر منکر ورود مواد مخدر به زندان شده و با قاطعیت این مساله را رد می‌کرد این بار تلویحاً پذیرفت و مانع بازرسی بدنی از زندانیان را باعث ورود مواد مخدر به زندان دانست.

شیرزادی تصریح کرد: من نمی‌گویم در زندان مواد مخدر یافت نمی‌شود ولی آیا حقوق شهروندی و دادسرا اجازه بازرسی بدنی از زندانی را برای جلوگیری از ورود مواد می‌دهد؟

خلاء بزرگ بین شهروندان با شهرداری و شورای شهر از مباحثی بود که مورد اشاره رئیس میراث فرهنگی شهرستان قرار گرفت و گفت: شهرداری و شورای شهر در برگزاری جشنواره تئاتر خیابانی باید آمادگی داشته باشند اما حقانی عضو شورای شهر دهدشت که البته به نمایندگی از آموزش و پرورش در جلسه حضور داشت گفت: واقعیت این است که هیچ قولی برای این همکاری نمی‌توانم بدهم چون می‌دانم شورای شهر و شهرداری عملی نمی‌کنند.

درخواست از بهزیستی به عنوان یکی از دستگاه‌های موثر در پیشگیری از آسیب‌ها و معضلات اجتماعی برای حمایت مالی جشنواره با این پاسخ گنجیانی رئیس این اداره روبرو شد که تنها در حد ۵۰۰ هزار تومان توانایی کمک داریم.

فروزنده مدیر کمیته امداد شهرستان تشویق روستاهای پاک شده از اعتیاد و اعطای تسهیلات اشتغالزایی به بهبودیافتگان را از جمله خدمات این نهاد حمایتی در مبارزه با مواد مخدر عنوان کرد.

رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان نسبت به تامین ۱۵ میلیون تومان از هزینه اجرای جشنواره و اوقاف شهرستان نیز پرداخت سه میلیون تومان قول همکاری دادند.

-----------------------------------

سیده طیبه سعادتی‌نیک

 
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
شهرداری و شورای شهر خخخخخخخخخخخ
همشهری
Iran, Islamic Republic of
با سلام تا زمانی که ما قبول نکنیم کارمان اشکال داردوگناه را بر گردن دیگری می اندازیم هیچ مشکلی حل نمی شود یک مسئول باید این شجاعت را داشته باشدکه عیب سازمان خود را بپذیردتا نسبت به رفع ان همت کندولی وقتی می گوید مشکلی نیست چه انتظاری داریم
بازخوانی تاریخ ترورهای نافرجام یک آیت الله

بازخوانی تاریخ ترورهای نافرجام یک آیت الله

امروز هفتم آبان سالروز سومین ترور نافرجام سیدحسن طباطبایی معروف به سیدحسن مدرس است. هم ...
انتخابات آمریکا و چشم انداز قیمت دلار در ایران

انتخابات آمریکا و چشم انداز قیمت دلار در ایران

میثم‌ رادپور درباره اینکه اگر ترامپ پیروز شود چه اتفاقی رخ خواهد داد، گفت: «همین مسیرادامه ...
رویای ناتمام نامزد حزبی

رویای ناتمام نامزد حزبی

در انتخابات ۱۴۰۰ «کاندیدای اختصاصی» داریم؛ این جمله ای است که این روزها از سوی برخی احزاب ...
1