تاریخ انتشار
پنجشنبه ۷ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۲۵
کد مطلب : ۱۳۵۰۷۹

ماجرای پدر یاسوجی که هنوز فرزندش را زنده می‌بیند

۸
۳
کبنا ؛

احمد جمال‌سیرت، جوانی ٢٢ساله‌ بود که نامش به‌عنوان نوزدهمین فردی که امسال اعضای بدنش در استان کهگیلویه‌وبویراحمد اهدا شد، به ثبت رسیده است.



ساسان عباسی، مسئول هماهنگ‌کننده پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه‌وبویراحمد، با اعلام این خبر  گفت: «این جوان در پی یک حادثه رانندگی دچار عارضه مغزی و به دنبال آن مرگ مغزی شد. پس از آن با پیشنهاد واحد پیوند اعضا و رضایت خانواده آن مرحوم دو کلیه، کبد، پانکراس و قرنیه‌های او در بیمارستان شهید بهشتی یاسوج از بدنش جدا شد و به بیمارستان نمازی شیراز انتقال یافت تا به بیماران نیازمند اهدا شود». پدر احمد جمال‌سیرت، فائز نام دارد. او ٩ سال از ۴٨ سال عمر خود را در اسارت رژیم بعث عراق گذرانده است، اما یک شب از شب‌های نبودن فرزندش را با کل دوران اسارت قابل مقایسه نمی‌داند. او در گفت‌وگو با خبرنگار ما درباره حادثه مرگ‌بار و تصمیم برای اهدای اعضای بدن پسرش می‌گوید:
‌ ماجرای منجر به مرگ مغزی فرزندتان چطور اتفاق افتاد؟
شب حادثه من خانه نبودم. همسرم می‌گوید آن شب حدود ساعت ٩ برق‌ها را خاموش کرده و لباس راحتی پوشیده بودند و کم‌کم برای خواب آماده می‌شدند که احمد برق‌ها را روشن کرده و به مادرش گفته است من می‌روم و نیم ساعت دیگر برمی‌گردم. اما نه‌تنها پسرمان به خانه نیامد، بلکه بعد از آن دیگر از او خبر نداشتیم و هرچه به گوشی تلفن همراهش زنگ می‌زدیم در دسترس نبود تا اینکه حدود ساعت ١١:٣٠ یک نفر گوشی او را جواب داد و گفت چه اتفاقی افتاده است. بعد ما به محل حادثه رفتیم.
‌چه اتفاقی برای پسرتان افتاده بود؟
دقیق نمی‌دانیم، اما براساس حدسیات فکر می‌کنیم او برای دیدن دوستانش یا برای هواخوری به پارک جنگلی یاسوج رفته بود و به احتمال زیاد در راه برگشت آن اتفاق برایش افتاد. در پارک جنگلی یاسوج یک تانک نمادین روی تپه‌ای بلند گذاشته‌اند که پسرم از آنجا به ته دره سقوط کرده و ماشین او چیزی حدود ١۵٠ تا ٢٠٠ متر به دره افتاده بود و پنج شش درخت را هم شکسته بود.
‌آیا مشخص شده چرا خودروی پسرتان به دره سقوط کرد؟
ماشینی که احمد سوار آن بود ‌ام.وی.‌ام ٣١۵ بود و کارشناسان بعد از بررسی صحنه حادثه گفتند با توجه به شواهد به نظر می‌رسد ماشین پارک بوده و در حال روشن‌کردن ماشین این اتفاق افتاده و در واقع کنترل ماشین از دست احمد خارج شده و به ته دره سقوط کرده است.
‌چه کسی اول از همه متوجه ماجرا شد؟
ظاهرا افراد دیگری که آن وقت شب به آنجا رفته بودند، متوجه موضوع شده و اورژانس را خبر کرده بودند. در پی سقوط چند جای بدن احمد زخم شده، پا و دنده او شکسته بود و در نهایت هم به خاطر صدمات ناشی از حادثه دچار ایست قلبی شد. به سرش هم ضربه خورده بود که باعث ضربه مغزی او شد و به خاطر ایست قلبی به مغزش هم اکسیژن نرسید که در نهایت منجر به کما شد. البته پس از حضور تیم امداد اورژانس، اقدامات لازم برای احیای او انجام شد و موفق شده بودند قلب او را برگردانند، اما چون مغز عضو بسیار حساسی است، فقط چند ثانیه نرسیدن اکسیژن به آن کافی است تا صدمات جبران‌ناپذیری را به همراه داشته باشد.
‌ چه شد که تصمیم به اهدای عضو گرفتید؟
بعد از این اتفاقات احمد دو روز در کما بود و ما راز و نیاز و دعا می‌کردیم که او زنده بماند، اما وقتی دیدیم که او ماندنی نیست، تصمیم به اهدای اعضا گرفتیم چون می‌دانستیم انسان‌های نیازمندی زیادی هستند که با اعضای پسر ما زندگی‌شان بهتر خواهد شد. بنابراین برای رضای خدا دو کلیه، کبد، پانکراس و قرنیه‌های او را اهدا کردیم.
‌ شما چند فرزند دارید؟
من سه پسر و یک دختر داشتم و احمد پسر بزرگ من بود که پارسال ازدواج کرده و دانشجوی کارشناسی تربیت‌بدنی دانشگاه شیراز بود.
‌ چگونه با سیستم اهدای عضو آشنا شدید؟
من جانباز ٣۵ درصد هستم و ٩ سال هم اسیر بودم. وقتی بازنشست شدم کارمند دانشگاه علوم پزشکی بودم و از محیط کارم با موضوع آشنایی داشتم. وقتی دیدیم احمد وضع خوبی ندارد برای خدا و در اقدامی بشردوستانه اعضای بدن او را اهدا کردیم. البته من پیش خودم به چنین چیزی فکر کرده بودم که خودم اعضای بدنم را اهدا کنم.
با خود احمد هم دراین‌باره صحبت کرده بودید؟
راستش نه، چون پسر جوان، رعنا و خوش سیرت و خوش قلبی بود و اصلا انتظار چنین اتفاقی را برای او نداشتیم، اما چون من با روحیه او آشنا و با او رفیق بودم، برای همین این تصمیم را گرفتم. مراسم ختمش آن‌قدر شلوغ بود که من فرصت پاسخ‌دادن به افرادی را که برای تسلیت آمده بودند نداشتم.
‌آیا در خانواده شما فرد دیگری هم برای اهدای عضو داوطلب شده است؟
خودم در فکر این کار بودم.
‌اطرافیان و دوستان و نزدیکان شما وقتی از تصمیم شما مطلع شدند چه گفتند؟
حقیقت این است که همه استقبال کردند. من خودم جلسه‌ای تشکیل دادم و همه را دعوت کردم و گفتم که چنین تصمیمی دارم و هزینه‌ای دریافت نکرده‌ام و فقط به خاطر انسانیت امانتی را که خدا به دست ما داده بود، پس دادیم. این را هم باید بگویم که این اولین‌باری بود که یکی از اعضای ایل بابکانی اهدای عضو می‌کند و بعد از این امیدوارم چنین اقدامی را بیشتر ببینیم.
‌توصیه شما به افرادی که ممکن است شرایطی مشابه شما برایشان پیش بیاید چیست؟
توصیه می‌کنم آنها هم همین کار را انجام دهند البته بگویم که من علاقه‌ای نداشتم که موضوع رسانه‌ای شود؛ چون معتقدم این کار را برای خدا انجام داده‌ام، اما قبول کردم رسانه‌ای شود تا هم‌وطنان و دوستان ببینند تا آنها هم در موقعیتی مشابه ایثار و گذشت و اقدام وطن‌دوستانه را انجام دهند تا جان انسانی نجات پیدا کند.
‌ الان که این کار را کرده‌اید چه احساسی دارید؟
احساس غرور و شادی دارم و حس می‌کنم پسرم زنده است، چون کسی که کلیه و کبد پسرم به او پیونده شده زنده است، من ٩ سال اسیر رژیم بعث عراق بودم و از وقتی که پسرم را از دست داده‌ام هر شبش سخت‌تر از تمام آن ٩ سال برای من سپری می‌شود.

نام شما

آدرس ايميل شما

ج روایی
Iran, Islamic Republic of
با عرض تسلیت به خانواده های وابسته
بنده فقط از اطرافیان ایشون شنیدم چطور انسانی بودن ، محبوب میان فامیل و دوستان
اول از همه ناراحت شدم اما وقتی فهمیدم اعضای برنشون را اهدا کردند خوشحال شدم که هنوز زنده هست...
انشاالله که حضرت ابوالفضل و امام حسین ایشان را شفاعت کنند...
ولایی
Iran, Islamic Republic of
خدا رحمتش کنه و به والدینش صبر بده. قابل توجه آنانی که دادن یک دفترچه بیمه به ایثارگران را امتیاز خیلی مهمی میدانند.حالا عمق ایثارگری را درک کنید.
بابکانی
Iran, Islamic Republic of
از روزنامه شرق برای مصاحبه با این خانواده نجیب قدردانی می‌کنم/ از کبنا هم برای کپی کردن این مصاحبه و درج آن قدردانی می‌کنم
دولت اباد
Iran, Islamic Republic of
باعرض تسلیت به خانواده محترم جمال سیرت ازاین ضایعه دردناک.واقعا متاثرشدیم فقط ارزوی صبربرای مجموعه خانواده بزرگوار ان مرحوم
دلنواز
Iran, Islamic Republic of
خداوندبزرگ رحمتش کند
گچساراني
Iran, Islamic Republic of
خدایش بیامرزد
حاج یوسفی مهریان
Iran, Islamic Republic of
انا لله واناالیه راجعون برادران بسیار عزیزم جناب حاج فایز جمال سیرت وجناب حجه الاسلام جمال سیرت و استاد جمال سیرت . بنده این ضایعه بزرگ را به ایل بزرگ بابکانی وجانواده شریف جمال سیرت تسلیت میگویم ... سلامت و طول عمرجمیع بازماندگان را وجایگاه قدسی روضه رضوان را برای آن مرحوم وصبر و بردباری را برای مادر مکرمه آن مرحوم از خداوند حکیم خواهانم .
فرزندايل
Iran, Islamic Republic of
از درگاه خداوند متعال برای آن مرحوم رحمت و مغفرت واسعه و برای شما و خانواده محترم صبوری و شکیبایی مسئلت می نمایم.
خداوند قرین رحمتش فرماید
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1