تاریخ انتشار
پنجشنبه ۷ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۰۰:۴۱
کد مطلب : ۱۳۴۹۷۳

سیب بهمئی نانی که آجر می‌شود (+تصاویر)

۰
کبنا ؛


محصولات سیب روستای «دلی خیارکال» بهمئی با وجود ارزش غذایی بالا اما نداشتن استاندارهای لازم، به بازار عرضه نمی شوند و رنج چندین ماهه باغداران بر باد می رود.




نتیجه بی‌توجهی و رسیدگی نکردن کارشناسان کشاورزی به باغات روستای «دلی خیارکال» بهمئی، محصولات سیبی است که در بازار عامه پسند نیست و مشتری ندارند.

 sib-bag- (1)

این محصولات سیب که دسترنج چندین ماه تلاش باغداران روستای «دلی خیارکال» هستند، به خاطر سفت و در بعضی گونه ها ریز بودن، در بازار مشتری ندارند و هر کیلو از آن‌ها کمتر از ۵۰۰ تومان به فروش می رسد و حتی تعدادی از  باغداران این روستا اعلام کردند که چند سالی است به خاطر نبود بازار مصرف، این سیب‌های سنگی و محکم به خورد حیوانات داده می‌شود.

 sib-bag- (2)

این باغات سیب که نهال آنها از نهالستان‌های استان‌های فارس و نقاط دیگر کهگیلویه و بویراحمد به این روستا منتقل شدند، از لحاظ سازگاری اقلیمی تفاوت چندانی با محیط جدید ندارند؛ حتی با وجود مواد مغذی و طعم عالی و متفاوتی که دارند از ارزش غذایی بسیار بالاتری نسبت به بیشتر سیب های موجود در بازار برخوردار هستند،  اما از لحاظ شکل ظاهری بسیار سفت و محکم و در برخی گونه ها ریز هستند.

 اگر در چند سال گذشته این باغات سیب تحت نظر چند کارشناس کشاورزی قرار می‌گرفت و مشکلات آنان پایش و محصولات آن به استانداردهای لازم می رسید، این روستا به یکی از قطب‌های تولید سیب کاملاً طبیعی در استان کهگیلویه و بویراحمد تبدیل می‌شد، اما با وضعیت پیش آمده دیگر باغداران اهالی روستای دلی خیارکال حاضر به توسعه باغات سیب خود نیستند.

  sib-bag- (3)-------------------

ماغر




نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1