تاریخ انتشار
چهارشنبه ۶ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۴۷
کد مطلب : ۱۳۴۸۲۱

چرخ تاکسی‌های یاسوج بدون دربست نمی‌چرخد

۳
۰
کبنا ؛
 نیمی از تاکسی‌های شهر یاسوج به دلایلی در حال فعالیت نبوده و فرمان تاکسی‌های این شهر نیز بدون دربست نمی‌چرخد و این مسئله مشکلاتی را برای شهروندان به دنبال داشته است.taksi

در این کشور شهرهایی هستند که ساعاتی از شبانه روز ترافیک دارند و ساعاتی دیگر گره ترافیکی‌شان گشوده می‌شود، اما در شهر یاسوج به رغم همه زیبایی‌هایش ساعات اوج ترافیک از ۱۰ صبح آغاز و تا ۱۹ ادامه دارد و گشایشی هم در کارش نیست.
این ازدحام نه در خیابان‌ها بلکه در پیاده‌روها نیز مشاهده می‌شود، واقع شدن ایستگاه‌های تاکسی چند مسیر پر جمعیت شهر در خیابان مرکزی از جمله دلایل این مهم است.
افراد منتظر تاکسی برای سوار شدن تا خط وسط خیابان هم پیش می‌روند به طوری که حتی پلیس راهور در کنترل این مسئله ناتوان است و تاکنون هر راه‌حلی توسط مسئولان متولی برای این موضوع اندیشیده شده نتیجه مطلوب نداشته است.
مسافر برهای  شخصی هم که در مسیرهای درون شهری مثل سالم آباد و ابوذر کمتر می‌توانند حرکت کنند در مسیرهایی حومه شهر مانند گوشه ، مادوان و دشتروم برای خود کسب و کاری راه انداخته‌اند.
مسافربرهای شخصی علاوه بر ازدحامی که ایجاد می‌کنند تعرفه‌ها را به میل خودشان تعیین می‌کنند و مسافران خسته نیز سوار این ماشین‌ها می‌شوند.
از آن طرف هم دولت و دوستداران محیط زیست صدایشان در آمده و از مردم درخواست می‌کنند که با ماشین‌های شخصی و تک سرنشین  به سر کار نروید تا هوای شهر چهارفصل آلوده نشود و ترافیک گردشگران را کلافه نکند.
اما این سوال مطرح است آیا ناوگان حمل و نقل درون شهری می‌تواند با سرویس‌های با کیفیت ماشین داران را قانع کند پیاده از خانه بیرون بیایند و به موقع به سر کار برسند؟
شهر یاسوج بیش از ظرفیتش تاکسی دارد
شهر یاسوج تا شعاع ۲۰ کیلومتری  ۱۳ خط اصلی و فرعی تاکسی دارد که این خطوط از یک سمت تا ده برآفتاب و از سمت دیگر تا پاسگاه دشتروم تعریف شده‌اند.
بر اساس استاندارد باید به ازای هر صد شهروند یک تاکسی در شهر تردد کند، در شهر یاسوج با بیش از یکصد و ۳۰ هزار جمعیت  تعداد یک هزار و ۳۹۵ دستگاه  تاکسی و ۹ دستگاه ون، ۱۰۳ موسسه تاکسی تلفنی  و ۵ موسسه تاکسی وجود دارد.
اما این سوال مطرح می‌شود چگونه است که به رغم آنکه تعداد تاکسی‌ها از استانداردها هم بیشتر بوده ولی باز هم ایستگاه های تاکسی مملو از مسافران منتظر است.
نیمی از تاکسی‌های فرسوده و غیر فعال هستند
مدیر عامل سازمان تاکسیرانی شهر یاسوج گفت: تعداد تاکسی‌های شهر یاسوج کم نیست اما تاکسیرانی در شهر یاسوج تنها با نیمی از ظرفیت خود به شهروندان خدمت رسانی می‌کند چرا که  تعداد  ۳۸۰ دستگاه   از تاکسی‌های ما  فرسوده و از رده خارج هستند و کار نمی‌کنند.
عبدی دانش مقدم افزود: یکصد دستگاه نیز رانندگانی متخلفی هستند که فعالیت ندارند به همین دلیل تاکسی های فعال مجبورند روزانه بیش از ۲۵۰ نفر را جابجا  کنند.
کسی تاکسی نمی‌خرد
مدیر عامل سازمان تاکسیرانی شهر یاسوج عنوان کرد: با اینکه مسئولان دم از خارج کردن خودروهای فرسوده از ناوگان حمل و نقل می‌زنند ولی در عمل شرایطی که برای دریافت تسهیلات تعویض خودرو و یا خرید تاکسی گذاشته‌اند بیشتر از آنکه تشویق کننده باشد، دلسرد کننده است به گونه‌ای که یک خودروی ۲۵ میلیون تومانی را دو برابر قیمت به متقاضیان  واگذار می‌کنند به همین دلیل افراد ترجیح می‌دهند با خودرو‌های شخصی مسافر جابجا کنند.
دانش مقدم گفت: از آنجا که نیمی از خودروهای تاکسیرانی فرسوده هستند مجبوریم از خودرروها شخصی استفاده کنیم و از صاحبان این خودروها می‌خواهیم هزینه‌هایی برای امتیاز خط، هزینه ماهانه، تمدید و غیره بپردازند و در ازای آن به دلیل کمبود بودجه نمی‌توانیم خدمتی به این افراد ارائه دهیم در نتیجه این مسافربرهای شخصی رغبتی برای اینکه زیر نظر تاکسیرانی کار کنند، ندارند.
وی  افزود: خرداد ماه که بنزین را تک نرخی کردند گفته می‌شد یارانه‌ای برای حمل و نقل درون شهری در نظر گرفته  وبه صورت نقدی  پرداخت می‌شود اما به رغم آن صحبت‌ها نه تنها  هیچگونه مزایایی برای تاکسی داران تعریف نشده بلکه مساله بیمه تاکسی داران که در گذشته وجود داشت نیز بلا تکلیف شده است.
مسافر باید تغییر مکان دهد نه ایستگاه تاکسی
مدیر عامل سازمان تاکسیرانی یاسوج گفت: برای  جانمایی ایستگاه‌های تاکسی باید از همه نهادهای ذیربط نظرخواهی شود و با مشارکت هم کار فرهنگ سازی را انجام دهندچرا که تعیین یک مکان به عنوان ایستگاه کار آسانی است و ما به راحتی می‌توانیم تاکسی‌ها را مجبور کنیم در ایستگاه مد نظر ما قرار بگیرند ولی مساله این است که بدون فرهنگسازی نمی توانیم مسافر را مجبور کنیم مکانش را تغییر دهد ضمن آنکه مسافربرهای شخصی همواره این مسافران را جابه جا  می‌کنند و تلاش مار را برای انتقال پایانه ها هدر می‌دهند.
دانش مقدم با اشاره به اینکه میدان شهدای نیروی انتظامی یاسوج (فلکه ساعت سابق) از میادین پر ترافیک این شهر است، تصریح کرد: این میدان جز نقاط پر ترافیک شهر یاسوج است و ایستگاه‌های مادوان‌ها، مهریان، مزدک، بلهزار و گوشه نیز در این میدان قرار گرفته است و سال گذشته این پایانه را در جای دیگری دایر کردیم اما مردم دوباره از همان میدان شهدا استفاده می‌کردند و از ۲۵ مهرماه نیز قرار شد این ایستگاه را به خیابان انتقال خون مستقر کنیم اما بازهم استقبالی نشد.
وی ادامه داد: کارشناسان ترافیک و تاکسیرانی معتقدند برای این ایستگاه پر تردد که بخش قابل توجهی از ترافیک شهر در این نقطه است باید در اطراف همان میدان شهدا ملکی خریداری و پایانه راه اندازی شود این در حالی است که تاکسیرانی از نظر مالی توان خرید ملک را ندارد و مسئولانی که دستی در کار بودجه دارند باید کمک کنند برای انجام این مهم هزینه مالی تامین شود.
دانش مقدم ابراز کرد: تاکسیرانی در گذشته به صورت جدی جلوی مسافربرهای شخصی را می‌گرفت اما به تازگی به دلیل مشکلات مالی نظارت کمتری داریم در حالی که معتقدم برای حفظ امنیت مردم باید نظارت بر تاکسی‌های شخصی بیشتر شود.
تاکسی شغل دوم برخی‌ کارمندان دولت
اما مسافربران شخصی برای فعالیت نکردن زیر نظر سازمان تاکسی رانی دلایلی از جمله اینکه  برخی از این افراد برای جبران کمبودهای مالی به عنوان شغل دوم بعد از کار به مسافرکشی روی آورده اند.اما آنهایی که رانندگی تنها ممر درآمدشان است، می‌گویند: تاکسی رانی برای اینکه خودروهایشان را خط کشی و ساماندهی کند هزینه بسیار زیادی از آنها دریافت می کند. که در برابر درآمد ناچیزتاکسی بسیار زیاد است.
یکی از این رانندگان گفت: بیکاری در جامعه بیداد می کند. و بنده با مدرک فوق لیسانس مجبورم برای امرار معاش مسافر جا به جا کنم اما از انجایی که کورسوی امیدی دارم که بالاخره شغلی هم نصیبم شود ترجیح می دهم به عنوان راننده تاکسی در سیستم تاکسی رانی نامم ثبت نشود.
تاکسیرانی تبعات اجتماعی برخوردش را در نظر بگیرد
وی افزود: اما تاکسیرانی با رانندگان مثل ما سیستم دزد و پلیس راه انداخته و به جای آنکه تمرکزش را بر روی تامین تاکسی مورد نیاز شهروندان بگذارد در این شهر فقط دنبال مسافربرهای شخصی می چرخند و گواهینامه و مدارک آنها را ضبط می‌کنند.
جواد -ج یکی دیگر از این رانندگان می‌گوید: قبل از هر چیز باید تبعات اجتماعی و اقتصادی رفتارهای تنبیهی برای رانندگانی که از طریق مسافربری امرار معاش می کنند، را مد نظر قرار دهند ضمن آنکه اگر هدف تامین رفاه شهروندان است تاکسیرانی ناوگان خود را باید مجهز کند تا مردم خود میل و رغبتی برای ماشین‌های شخصی نشان ندهند.
حمل و نقل درون شهری را خصوصی کنید
برخی کارشناسان شهری معتقدند باید حمل و نقل درون شهری نیز همانند برون شهری به بخش خصوصی واگذار شود و رانندگان شخصی مشخصات خود و خودرویشان را برای احتیاط در این دفاتر خصوصی ثبت کنند و سازمان تاکسیرانی و پلیس راهور نیز فقط بر روی این دفاتر نظارت کنند.
---------------------------------
سجاد نوبهار
نام شما

آدرس ايميل شما

مسافر
Iran, Islamic Republic of
راجب انتقال جایگاه انتقال خون بسیار عالی بود اما مسئولان تاکسیرانی و راهنمایی و رانندگی هیچ همکاری نکردندچون میتوانستند ورودی و خروجی خیابان سردار شمالی را روی تاکسیها ببندند .
ترافیکی شهر
Iran, Islamic Republic of
لطفا تقاطع دور زدن کنار انتقال خون را بیشتر بازگشایی کنید و همچنین تقاطع زیر میدان انتظامی را ببرید روبروی شهداسه ویک چراغ قرمز هم بزارید.متشکریم
همشهری
Iran, Islamic Republic of
این مطلب را خانم فاطمه رشیدی کار کرده اند
نامه نوبخت برای اختصاص 120 میلیارد از اعتبار کرونا به دانشکده محل تدریس دختر حسن روحانی +  سند

نامه نوبخت برای اختصاص 120 میلیارد از اعتبار کرونا به دانشکده محل تدریس دختر حسن روحانی + سند

30 تیرماه نامه‌ای توسط نوبخت به امضا رسیده که در آن آمده، مبلغ 120 میلیارد تومان از محل ...
ناگفته‌های عادل از بی‌عدالتی‌‌ها به«نود»

ناگفته‌های عادل از بی‌عدالتی‌‌ها به«نود»

پس از يک سال و 7 ماه سکوت، بالاخره عادل فردوسي‌پور اشاره‌اي به پايان کارش در برنامه 90 ...
محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی از تهیه کنندگان جوان و مشهور سینماست که در سال‌های اخیر نامش با فساد کلان ...
1