تاریخ انتشار
دوشنبه ۴ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۲۲:۴۰
کد مطلب : ۱۳۴۵۴۴

نابودی جنگل‌های بهمئی بغل گوش بخشدار

۱
۰
کبنا ؛

صدها بلوط سبز کوه «حاتم» در نقطه مرزی بین دواستان خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد برای تولید زغال قطع می شوند.
بلوط‌های زاگرس هیچ‌گاه آرام و قرار ندارند. گاهی آتش‌به‌جانشان می‌افتد و ایستاده می‌سوزند، گاهی هیزم عزا و عروسی و خاکستر می‌شوند و گاهی در کوره‌ها می‌پزند و زغال می‌شوند.

سایه زمستان که بر سر زاگرس می‌افتد، زخم تبرها بر تن بلوط‌های رنجور بیشتر می‌شود. بلوط‌هایی که تازه از آتش‌سوزی‌های تابستان و سوسک بلوط خوار جان سالم به دربرده‌اند، حالا باید نگران تبرهایی باشند که تن و شاخه‌های سبز آن‌ها را نشانه گرفته است.

این روزها قاچاقچیان زغال همچنان دست بر تبر دارند و بلوط‌های زاگرس جنوبی را یکی پس از دیگری بر زمین می‌اندازند.

بلوط‌های سبزی که قربانی طمع انسان‌هایی می‌شوند که روزگاری آن‌ها را زیر سایه خویش مأوا داده و در سال‌های قحطی قوت لایموتشان بوده‌اند.

طی سال‌های اخیر جنگل‌های بهمئی در مرز کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان یکی از آسیب‌دیده‌ترین جنگل‌های کشور از تبر و اره قاچاقچیان زغال بوده‌اند.

قاچاقچیان به طرق مختلف این بلوط‌ها را قطع کرده و تبدیل به زغال می‌کنند و در شهرهای خوزستان و یا حتی کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس به فروش می‌رسانند.

اما طی روزهای اخیر قسمتی دیگر از سریال قطع درختان بلوط در مرز کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان اکران شد تا فاجعه‌ای دیگر در جنگل‌های زاگرس جنوبی رخ نشان دهد.


قصه ازآنجا آغاز می‌شود که «حمزه ستایش جو» جوان کوهنورد بهمنی به همراه دوستانش به ارتفاعات کوه حاتم صعود می‌کنند.

کوه حاتم کوره زغال شد

او می‌گوید: روز پنجشنبه گذشته برای کوهنوردی به این کوه رفتیم، در حین کوهنوردی متوجه صداهای زیادی مثل صدای اره‌برقی در کوه شدیم و در بخشی از کوه نیز دود سفیدی بالا می‌رفت.

ستایش جو می‌افزاید: هنگامی‌که به بالای کوه رسیدیم صحنه عجیبی دیدیم. درختان بلوط زیادی قطع‌شده بودند. کوره‌های زیادی نیز وجود داشت که از آن‌ها دود سفیدی بیرون می‌آمد به‌طوری‌که این کوه کوره زغال شده بود.

ستایش جو ادامه می‌دهد: پس‌ازاین اقدام به گرفتن فیلم و عکس کردم که دو نفر تهدید کردند که محل را ترک کنیم و عکس نگیریم. ما هم نماندیم.


وی می‌گوید: این افراد چندین رأس اسب و الاغ هم داشتند و با آن، گونی‌های زغال را به پایین کوه انتقال می‌دادند.

ستایش جو می‌افزاید: پس از پایین آمدن از کوه به منابع طبیعی رفتم و داستان را تعریف کردم اما آن‌ها گفتند در این منطقه جزء مناطق شکارممنوع محیط‌ زیست است و آن‌ها باید پیگیری کنند. به محیط ‌زیست رفتم و آن‌ها نیز گفتند که ارتباطی با ما ندارد و وظیفه منابع طبیعی است.

 کوه حاتم نقطه مرزی سه شهرستان بهمنی، لنده و بهبهان است و همین مسئله باعث شده که متولیان در هر سه شهرستان توپ را به زمین دیگری بیندازند.

روستایی که زغال صادر می کند

اما رئیس منابع طبیعی شهرستان کهگیلویه در گفتگو با  مهر با تأیید زغال گیری در این منطقه می‌گوید: کوه حاتم ازنظر تقسیمات کشوری بین دو استان کهگیلویه و بویراحمد و بهبهان است و همین کار را سخت کرده است.

هدایت الله آویزش می‌افزاید: در این منطقه تعداد زیادی افراد از روستاهای هم‌جوار هستند که اقدام به زغالگیری و قاچاق آن می‌کنند.


وی بیان می‌کند: این افراد اغلب اهل روستای «تشون» بوده و با اره‌برقی اقدام به قطع درختان و تهیه زغال و فروش در استان خوزستان می‌کنند.

آویزش برخورد با این افراد را نیازمند همکاری دستگاه‌های متولی جنگل‌ها و نیروی انتظامی در سه شهرستان بهمئی، بهبهان و لنده می‌داند و می‌گوید: چندین بار نیروهای منابع طبیعی شهرستان کهگیلویه وارد منطقه شده‌اند اما مورد راه‌بندان اهالی منطقه قرار گرفتند.

رئیس منابع طبیعی شهرستان کهگیلویه می‌افزاید: هر مأموری که وارد منطقه می‌شود خیلی سریع به متخلفین اطلاع داده می‌شود و آن‌ها متواری می‌شوند.

کوره تولید زغال در کنار بخشداری

وی برخی از آتش‌سوزی‌های جنگل‌ها در منطقه را عمدی و کار این افراد می‌داند و می‌گوید: بسیاری از این افراد شناسایی‌شده‌اند و پرونده قضایی برای آن‌ها تشکیل‌شده است.


آویزش با انتقاد از بی‌توجهی برخی مسئولین محلی به تخریب جنگل‌ها در این منطقه می‌گوید: در کنار این منطقه و در یک کیلومتری بخشداری شاهد ایجاد چندین کوره زغال گیری بوده‌ایم اما تاکنون هیچ برخوردی با این افراد نشده است.

وی بیان می‌کند: وقتی در کنار چشم مسئولان کوره زغالگیری ایجاد می‌شود و با این تخلف برخورد نمی‌شود چه انتظاری وجود دارد که در کوه حاتم که برای صعود به آنجا هفت ساعت پیاده باید رفت، اقدام به ایجاد کوره نکرده باشند.

توقیف ۱۷وانت حمل هیزم قاچاق در کهگیلویه

رئیس منابع طبیعی شهرستان کهگیلویه با این‌حال می‌گوید: اکیپی از مأموران حفاظت و حقوقی این اداره برای بررسی موضوع و شناسایی متخلفین به منطقه اعزام می‌شوند.


آویزش همچنین از شناسایی ۹۵درصد از متخلفین تولید زغال در شهرستان‌های کهگیلویه، لنده و چرام خبر می‌دهد و می‌افزاید: دو نفر از این متخلفان هم‌اکنون در بازداشت به سر می‌برند.

وی بیان می‌کند: در سال جاری ۱۷ وانت حامل هیزم قاچاق در این سه شهرستان توقیف شدند.

آویزش مقصد این هیزم قاچاق را شهرستان بهبهان عنوان می‌کند و می‌گوید: فردی در بهبهان مجوز تولید زغال از مرکبات را اخذ کرده اما با سوءاستفاده از این مجوز اقدام به تولید زغال از چوب بلوط می‌کند.

وی می‌گوید: همین مسئله موجب شده برخی سودجویان در شهرستان‌های هم‌جوار اقدام به قاچاق هیزم به بهبهان کنند.

 تراژدی مرگ تدریجی بلوط‌های زاگرس همچنان ادامه دارد و با آغاز فصل سرما تبرها به جان بلوط‌ها افتاده‌اند.

اما زمستان می‌رود و روسیاهی نه به بلوط‌های سوخته بلکه به انسان‌هایی می‌ماند که برای پولی ناچیز، آتش به این طبیعت سبز می‌زنند.

--------------------------------

 صدیقه امیدی


نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
خاک تو سر جنگل
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1