تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۰۰:۲۰
کد مطلب : ۱۳۱۸۱۶

برگزاری کنگره بین المللی بی‌بی حکیمه(س) در سال آینده

۰
کبنا ؛ 
کهگیلویه و بویراحمد /امام‌زاده بی بی حکیمه(س)
مدیرکل اوقاف و امور خیریه کهگیلویه و بویراحمد از برگزاری کنگره بین المللی بی‌بی حکیمه(س) خواهر امام رضا(ع) در سال آینده خبر داد و گفت: به حریم برخی از امامزادگان این استان توسط سودجویان برای یافتن گنچ تعرض و تخریب شده است.

استان کهگیلویه و بویراحمد در مسیر جاده ولایت به سوی مشهدالرضا است و در این بین آرامگاه تعداد زیادی از سلاله‌ پاک رسول الله در این استان محل زیارت علاقه مندان اهل بیت (س) است.
در استان کهگیلویه و بویراحمد ۲۶۵ امامزاده به طور یقین اثبات و دارای شجره نامه است که شاخص‌ترین آن‌ها در کشور و خارج از ایران امامزاده بی‌‌بی حکیمه (س) خواهر امام رضا(ع) در گچساران است.
عمران و آبادی اماکن زیارتی نقش مهمی در توسعه گردشگری مذهبی و به تبع آن شناسایی کهگیلویه و بویراحمد دارد.همچنین با توجه به محرومیت استان موقوفات تاثیر زیادی در کمک به توسعه و رفع محرومیت زدایی دارد.
خبرنگار تسنیم چرام در خصوص اوقاف و توسعه زیرساخت‌های مذهبی گفت و گوی تفصیلی با حجت‌السلام سید نورالله جنتی‌پور مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کهگیلویه و بویراحمد انجام داده که مشروح آن در ذیل آمده است.
 وضعیت وقف در کهگیلویه و بویراحمد چگونه است؟
جنتی: در کهگیلویه و بویراحمد تنها یک موقوفه در مرکز استان داریم که دست اشخاص و دستگاه‌ها است که رایزنی‌های لازم جهت در اختیار دادن آن قدم هایی برداشته شده است.
متاسفانه در استان ما در حوزه وقف خوب کار نشده فقط در چند ماه گذشته در شهرستان دنا چند مغازه جهت عمران و آبادی امامزاده‌ای وقف شد. بیشترین موقوفات اهدا زمین برای مسجد و حسینیه و مدارس است. ما الان در کشور وقف‌هایی برای حوزه علمیه، سلامت، خیرات مبرات در کشور مانند آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها را داریم.
چه برنامه‌هایی برای ترویج و اشاعه فرهنگ وقف در کهگیلویه و بویراحمد دارید؟
جنتی: برنامه‌های مختلفی برای ترویج فرهنگ وقف از طریق رسانه‌ها مثل صدا و سیما، نشریات و خبرگزاری‌ها و حوزه علمیه و علما و همچنین ائمه جمعه و دانشگاه‌ها که حتی وقف‌هایی برای خودشان داشته باشند.
ترویج وقف و جذب آن نقش مهمی در کمک به نیازمندان دارد به طور مثال در وقف منفعتی ملکی را وقف می‌کنند و در وقف می‌گوید برای فلان موضوع یا درآمد آن برای نیازمندان مثل خانه یا آپارتمانی یا زمین کشاورزی را وقف نیازمندان کنند.
 مساجد استان کهگیلویه و بویراحمد چه تعداد است و چه برنامه‌هایی برای رونق امور مساجد استان دارید؟
جنتی: قریب یک هزار مسجد در شهر و روستاهای کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد. البته عزل و نصب ائمه جماعت مساجد زیر نظر اوقاف نیست بلکه با سازمان تبلیغات و نماینده ولی فقیه در استان و مجموعه امور مساجد کشور است.
اما با مصوبه اخیر در مرکز تمام امور مساجد به سازمان اوقاف و امور خیریه واگذار می‌شود که البته هنوز ابلاغ نشده و امیدواریم بتوانیم به مسجد به عنوان یک مرکز مهم در شهر و روستا هر کمکی که لازم باشد انجام دهیم.
برای توسعه گردشگری مذهبی در کنار امام زاده‌ها چه اقداماتی انجام داده اید؟
جنتی: در برنامه‌هایی که داریم و رایزنی با مسئولان میراث فرهنگی و گردشگری در جاهایی که ظرفیت خوبی دارند کمپینگ‌هایی در کنار امام زاده‌ها ساخته شود.
چون در کنار امام زاده‌ها زیرساخت‌های گردشگری که ساخته می‌شود برای حفظ بیت المال مناسب است و میراث فرهنگی در جاهایی که هزینه می‌کند بعداز مدتی فرسوده و از بین می‌رود یا باید هزینه برای بازسازی و مرمت کند. اما در کنار امام زاده‌ها توسط خادمین نگهداری و نظارت می شود.
 چه تعداد امام زاده در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد و  آیا امامزاده‌ای هست که اکنون هویت آن منتفی شده باشد؟
جنتی: تعداد امامزادگان در استان هنوز به طور مشخص احصا نشده اما داریم پالایش می‌کنیم که تاکنون ۲۶۵ امام زاده به طور یقین اثبات شده، ولی ممکن است کم و زیاد شود و ما در پالایش سامانه‌ای کارهای شجرنامه و ساختمان‌ها که آیتم‌های متعددی دارد بررسی و به اطلاع مردم می‎رسانیم.
امام زاده‌ای که منتفی شده باشد شجره نامه آن بله وجود دارد بعضی از این‌ها قبر بزرگان، صلحا و قدم گاه‌ها و بقعه عالم و شیخی باشد که به آن‌ها امامزاده می گویند.
البته فرهنگی در استان ما است که به هر بقعه ای امام زاده می گویند که سازمان اوقاف کهگیلویه و بویراحمد این ها را پالایش و تفکیک می‌کند و آن‌هایی که امام زاده و از سلاله پیامبر(ص) هستند مشخص و اطلاع رسانی می‌کنیم.
 یکی از مشکلاتی که در استان ما وجود دارد تعرض و تخریب بعضی امام زادگان توسط سودجویان و گنج یابان است چه برنامه‌هایی برای حفاظت و برخورد با متعرضین دارید؟
جنتی: متاسفانه این مشکل نه تنها در استان ما بلکه در کشور هم وجود دارد. زیرا خیلی از امام زاده‌ها در جاهای دور افتاده است که اطراف آن‌ها خالی از سکنه هستند و درآمدی برای حفظ و نگهداری نه خودشان دارند و نه ما داریم و حتی برق وجود ندارد که سیستم حفاظتی نصب کنیم.
البته حفاظت از آنها جز وظایف میراث فرهنگی است و ما مواردی که به اماکن متبرکه تعرض کردند افرادی دستگیر و در مراجع قضایی با آن‌ها برخورد قانونی شده هرچند تاکنون چیز خاصی در این کارها به دست نیاوردند فقط بی حرمت‌هایی به امام زادگان انجام شد.
 شاخص ترین امام زاده استان کهگیلویه و بویراحمد بی بی حکیمه خاتون(س)که قطب زیارتی جنوب کشور است چه برنامه‌هایی برای توسعه زیر ساخت‌ها و حل مشکل راه ارتباطی آن دارید؟
جنتی: بله زیارتگاه امامزاده بی‌بی حکیمه خاتون (س) دختر بلافصل امام هفتم موسی کاظم(ع) در ۸۰ کیلومتری و جنوب گچساران است و یکی از پر آوازه‌ترین امام زاده‌های جنوب کشور و زیارتگاه علاقه‌مندان از کشورهای حاشیه خلیج فارس و لبنان و عراق است.
جاده دسترسی به این امزاده یکی از مهم ترین مشکلات آن است که البته در صورت اتمام جاده ملی "بابا کلان-چرام " امیدواریم مشکل راه ارتباطی بی بی حکیمه (س) نیز رفع شود.
در بحث ساختمان با توجه به ریزش‌هایی که اطراف آن داشتیم بیش از ۱ میلیارد تومان به ساختمان و تاسیسات زیان وارد شد که با عنایت استانداری و معاون سیاسی امنیتی آن در صدد هستیم که بودجه‌ای در مرکز پیگیری و در هئیت دولت تصویب شود که امیدواریم تحول خوبی در حوزه زیر ساخت‌ها و ساختمان و زائر سرای امامزاده بی بی حکیمه (س) داشته باشیم.
چه برنامه‌هایی سازمان اوقاف استان برای برگزاری کنگره بین المللی بی بی حکیمه (س) تاکنون انجام داده است؟
جنتی: برای این کنگره مهم تاکنون چندین جلسه در استانداری کهگیلویه و بویراحمد انجام شده و کمیته علمی مشخص و در سال آینده کنگره عظیم بین المللی را برای شناسایی امامزاده بی بی حکیمه (س) برگزار می‌کنیم.
در این خصوص از رسانه ها انتظار داریم که در راستای اطلاع رسانی دقیق و لازم جایگاه امامزاده ها و حقی که بر گردن ما دارند و ترغیب مردم در جهت عمران و آبادانی آن‌ها که نقش مهمی در کاهش مشکلات و معضلات اجتماعی دارند،تلاش کنند.
این استان به عنوان خادم رسانه‌ای امام زاده بی‌بی حکیمه(س) که در راستای معرفی و پیگیری مشکلات این امامزاده و حتی سایر امامزادگان استان از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کند، تقدیر و تشکر می‌کنم.
----------------------------------
گفت‌وگو : علی یاری زاده
نام شما

آدرس ايميل شما

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

حزب ندای ایرانیان هم یک طیف نواصلاح‌طلب محسوب می‌شود خواهان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ...
جنجال فحاشي به عربستانی‌ها

جنجال فحاشي به عربستانی‌ها

ناراحتیم؛ از بازی ناجوانمردانه‌ای که پشت پرده صورت گرفته، عصبانی هم می‌شویم، ولی آیا ...
دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
1