تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۹:۳۵
کد مطلب : ۱۲۹۷۳۱

حال و روز ناخوش صنعت و معدن کهگیلویه و بویراحمد

۲
۰
کبنا ؛باید از مسئولان پرسید که بخش صنعت تا چه اندازه مشکلات اشتغال را در کهگیلویه و بویراحمد برطرف کرده است.

 استان کهگیلویه و بویراحمد به ۸ شهرستان و ۱۶ بخش تقسیم شده که شامل ۱۶ شهر و بیش از ۱۷۰۰ روستا است.bikari

براساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۰، جمعیت استان کهگیلویه و بویراحمد ۶۵۸ هزار و ۶۲۹ نفر بوده که نرخ بیکاری آن ۱۶ درصد بوده است.

درصد بیکاری برای استان کم جمعیتی چون کهگیلویه و بویراحمد چنان رعب‌انگیز است که همه باید یک لحظه سکوت کنیم که مسئولان مربوطه در حوزه‌های مختلف چه کاری برای اشتغال و رفع بیکاری ۱۶ درصدی استان کردند.

همواره مسئولان استان کهگیلویه و بویراحمد از آن به عنوان محروم‌ترین و کم برخوردارترین استان یاد می‌کنند که شاید از دلایل بیکاری در استان همین امر و صرفا تکیه کردن بر این نام یا بهتر بگوییم بدنامی است.

اما باید پرسید که استان کهگیلویه و بویراحمد با داشتن ظرفیت‌های فراوان چرا همچنان نرخ بیکاری آن باید این چنین باشد.

طی چند سال اخیر از رونق بخش صنعت و اشتغال‌زایی در کهگیلویه و بویراحمد از طریق مسئولان سخنان قابل تاملی شنیدیم که با توجه به سخنان آن‌ها می‌توان نتیجه گرفت که استان کوچک و محرومی که خود مسئولان ما از آن یاد می‌کنند چطور همچنان در نرخ بیکاری آن تغییری صورت نگرفته است.

در این بین بخش صنعت که همواره اشتغال‌زایی آن در دنیا و در ایران بیش از دیگر حوزه‌ها است در استان کهگیلویه و بویراحمد به گونه‌ای دیگر و شاید معکوس است.

ولی مسئولان در حرف‌ها و سخنرانی‌ها نباید توقع زیادی برای مردم ایجاد کرده و با تبدیل نشدن قول‌ها به عمل در بحث اشتغالزایی، این موضوع در بخش صنعت به امیدی واهی تبدیل شده است.

همواره مسئولان حوزه صنعت، معدن و تجارت از کلنگ‌زنی و بهره‌برداری از واحدهای تولیدی متعدد در سطح استان سخن می‌گویند اما با این وجود نرخ بیکاری به صورت راکد همچنان به قوت خود باقی مانده و باید پرسید که این واحدهای تولیدی که از آن‌ها سخن می‌گویید چه افرادی را مشغول به کار کرده است.

اما صنایع بزرگی همچون کارخانه سیمان یاسوج و کارخانه در دست احداث مارگون از جمله صنایع بزرگ استان کهگیلویه و بویراحمد محسوب می‌شوند که یکی در چرخاندن امور و دیگری در راه‌اندازی شاید وضعیت چندان رضایت‌بخشی این روزها ندارند.

کارخانه سیمان مارگون که بر اساس گفته مسئولان صنعت، می‌بایست فاز اول آن امسال به بهره‌برداری می‌رسید اندر خم تامین آب بوده که این مشکل بزرگ برای کارخانه‌ای چون سیمان مارگون برای مسئولان به قوت خود باقی است و رفع نشده است.

با کلنگ‌زنی کارخانه سیمان مارگون نور امید در دل مردم منطقه روشن شد و امروز با گذشت چندین سال از کلنگ‌زنی این کارخانه مردم همچنان چشم به افتتاح حداقل فاز اول هستند تا حداقل تعدادی از فرزندان خود را از بیکاری نجات دهند.

هنوز که کارخانه به بهره‌برداری نرسیده اما مردم همچنان با ثبت‌نام فرزندان جویای کار خود پیگیر و امیدوار هستند که هرچه زودتر مشکلات این کارخانه بزرگ برطرف و فرزندان آن‌ها از بلاتکلیفی رهایی پیدا کنند.

اما کارخانه سیمان یاسوج به گفته مدیرعامل این کارخانه بزرگ صنعی در کهگیلویه و بویراحمد حال و روز خوشی ندارد و خبر از تعطیلی زود هنگام آن می‌دهد.

در جلسه‌ شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی مدیرعامل کارخانه سیمان یاسوج سخن به گلایه گشود و گفت: کارخانه سیمان یاسوج با تولید ۷۰۰ تن سیمان به استان کهگیلویه و بویراحمد خدمت می‌کند ولی متاسفانه با ورود سیمان بی‌کیفیت استان اصفهان تعطیلی در کمین کوچکترین کارخانه سیمان کشور و بزرگترین واحد صنعتی در استان هستیم.

سید یعقوب حسینی اذعان کرد: متاسفانه با ورود بی‌رویه سیمان اصفهان به استان کهگیلویه و بویراحمد در آینده‌ای نزدیک شاهد تعطیلی کوچکترین کارخانه سیمان کشور و بزرگترین واحد صنعتی استان خواهیم بود.

مدیرعامل کارخانه سیمان یاسوج میزان اشتغالزایی کنونی در کارخانه را ۲۵۰ نفر عنوان کرده و گفته که با توجه به اینکه یک هزار خانوار از این کارخانه ارتزاق می‌کند در صورتی که مسئولان حمایت نکنند و مشکل آن برطرف نشود کارخانه تعطیل خواهد شد.

حال جای تامل است که متولیان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد چرا خود به عنوان متولی صنعت این چنین نسبت به ورود بی‌رویه سیمان اصفهان بی‌تفاوت هستند و حمایتی از تولید داخل استان ندارند.

مقام معظم رهبری همواره بر حمایت از تولید داخل تاکید دارند و مسئولان ارشد استانی در جلسات تنظیم بازار و حمایت از تولید داخل منویات معظم‎له را به استان تعمیم دادند اما امروزه شاهد هستیم که با ورود سیمان اصفهان کارخانه سیمان یاسوج به شدت تهدید می‌شود.

 معادن کهگیلویه و بویراحمد هم حال و روز خوبی ندارند و اشتغالزایی که پیش‌بینی می‌شد محقق نشده و معادن استان بیماری واگیردار صنعت را گرفته‌اند.

------------------------------------------
اسماء وفابین
------------------------------------------
نام شما

آدرس ايميل شما

نظام مهندسی
Iran, Islamic Republic of
سلام مدیرکل اداره در حال تبلیغات انتخابات نظام مهندسی برای خودشه سرش فعلا شلوغه بعدا"!!!!!!!
صنعتگر
Iran, Islamic Republic of
..ز مدیر فعلی صنعت ومعدن استان به خود ندیده فقط دادن ...و.......
مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

«اعتماد» از عناصر لازم‌ و ابتدایی حکومت‌داری است که حکومت‌ها باید در خلق و حفظ آن گام ...
اگر بایدن پیروز شود...

اگر بایدن پیروز شود...

بايدن با مطرح کردن بحث موشک‌ها، قصد توافق دارد و قطعا ايران هم خطوط قرمزي براي مذاکره ...
اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

حزب ندای ایرانیان هم یک طیف نواصلاح‌طلب محسوب می‌شود خواهان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ...
1