تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۰۶
کد مطلب : ۱۲۹۷۰۹

فاجعه زیست‌محیطی دیشموک در آستانه زمستان

۰
کبنا ؛

در سایه بی‌توجهی مسئولان منابع طبیعی و قطع بی‌رویه درختان توسط مردم به صور گوناگون، طبیعت دیشموک در آستانه نابودی قرار دارد.


 دو فصل پاییز و زمستان در راه‌اند و مردم روستای کهگیلویه و بویراحمد به‌ویژه دیشموک که از نعمت گاز محروم هستند، در حال آماده‌ کردن خانه‌هایشان برای فصل سرما هستند.

بخشی از مراحل این آمادگی تأمین سوخت مورد نیاز برای گذران این فصول است. تأمین سوخت برای بسیاری از روستاییان و عشایر این مناطق یعنی قطع درختان و بریدن شاخه‌های آنها برای در اَمان‌ ماندن از سوز سخت سرما است.

 


 
 این‌روزها طبیعت و درختان بلوط کوه‌های سر به فلک کشیده دیشموک در وضعیت نگران‌کننده‌ای قرار دارد و مردم مناطق روستایی با هجوم به کوه‌ها اقدام به قطع درختان بلوط می‌کنند تا شاید در فصل سرد و طاقت‌فرسای سال بتوانند روزهای گرمی را سپری کنند.

مردمی که اگر در خانه‌هایشان از گاز خانگی برخوردار بودند، طبعیت منطقه با این چنین صحنه‌هایی کمتر روبه‌رو می‌شد.

 


 
و اما در سال‌های گذشته نه فقط روستانشنیان دیشموک، بلکه در خود شهر هم با توجه به کمبود سوخت از نوع نفت، در طول فصول سرد سال، سختی‌های زیادی را تحمل می‌کردند.

و حمام‌های آماتور، ساده و قدیمی روستاییان که تنها راه گرم کردن آب آنها فقط با استفاده از هیزم و سوخت نفت امکان‌پذیر خواهد بود.

 


 
این روزها اگر فقط گذری در روستاهای دیشموک داشته باشیم، به خوبی هزاران اصله درخت بریده‌ شده در کنار خانه‌ها را نظاره‌گر هستیم.

در روستاهای دیشموک، مکان‌هایی انباشته از هیزم بریده شده از درختان به وفور دیده می‌شود که این امر نشان‌دهنده عدم بازرسی مسئولان منابع طبیعی است.

این وضعیت که هم ناشی از بی‌توجهی مسئولان منابع طبیعی، به دلیل کمبود نیرو و یا هر علتی دیگر و قطع بی‌رویه توسط مردم به صور گوناگون است، طبیعت دیشموک را به جدی تهدید می‌کند.

 


 
و اما امسال در آستانه فصل سرما که هنوز چند روزی نیست هوا کمی سرد شده، در روستاهای دیشموک وضعیت ناگواری از حال و روز طبیعت و جنگل‌های پوشیده از بلوط را می‌بینیم که روز‌ به‌ روز با تخریب بیش از حد توسط مردم، طبیعت رو به نابودی می‌رود.

این روزها طبیعت زیبای دیشموک با ناملایمات زیادی روبه‌رو است وای بر روزهای سرد زمستان و آنجا که مهمتر از همه این‌ها مردم از کمبود سوخت مجبور باشند بیشتر از این‌ به تخریب منابع طبیعی بپردازند.

انتظار می‌رود مسئولان از هم‌اکنون به فکر تهیه سوخت مورد نیاز فصول سرد پاییز و زمستان مردم دیشموک باشند تا انشاالله با مشکلاتی از قبیل قطع بی‌رویه درختان مواجه نشویم.

****************

گزارش: آرش آهنگ

****************

 
نام شما

آدرس ايميل شما

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

«اعتماد» از عناصر لازم‌ و ابتدایی حکومت‌داری است که حکومت‌ها باید در خلق و حفظ آن گام ...
اگر بایدن پیروز شود...

اگر بایدن پیروز شود...

بايدن با مطرح کردن بحث موشک‌ها، قصد توافق دارد و قطعا ايران هم خطوط قرمزي براي مذاکره ...
اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

حزب ندای ایرانیان هم یک طیف نواصلاح‌طلب محسوب می‌شود خواهان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ...
1