تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۴۱
کد مطلب : ۱۲۹۵۴۷

«برجام» و «فرجام» نمایندگان کهگیلویه و بویراحمد

۲۴
۰
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
کبنا ؛سیدمحمد موسوی


این روزها «برجام» از پرکاربردترین واژگان در جامعه است. همه از برجام می گویند اما بسیاری معنای دقیق برجام را نمی دانند و در دیکشنری ها دنبال ترجمه اش می گردند . همان گونه که فرق بین cng   و ngo  و یا npt  و mpt  را نمی‌دانند.brjam

صداو سیما و اخبار رسانه های داخلی و خارجی پر از خبر، گزارش و تحلیل پیرامون برجام است.

 نگارنده قصد واکاوی و یا تحلیل این مسئله را ندارد. در این مقاله قصد داریم صرفا به عملکرد و مواضع سه نماینده حوزه های انتخابیه استان کهگیلویه و بویراحمد در مجلس شورای اسلامی در مورد برجام بپردازیم.

حتی قبل از آن که برجام به مجلس بیاید می‌توانست تشخیص داد که موضع بزرگورای چیست. او که حالا کاملاً یک عضو جبهه پایداری شده است چون همیشه به تبعیت از سایر دوستان پایداری اش از جمله رسایی، کوچک زاده، نبویان و ... ساز مخالفت با آن را  نواخت در حالی که به احتمال بسیار زیاد او هم چون بسیاری از نمایندگان مخالف دیگر وقت مرور یکبار متن برجام را نداشته اند.

بزرگورای در همان ابتدا که بحث بر سر مطرح شدن برجام در مجلس و استنکاف دولت از این کار بود خواهان ارائه آن به مجلس گردید و گفت: همه قطعنامه ها و قراردادها باید از فیلتر مجلس بگذرد و خواستار نقش آفرینی مجلس شد.

بزرگواری در ادامه به بازدید یوکیانو آمانو از پارچین انتقاد کرد و گفت: با وجود ادعاهای مسئولان دولتی درباره‌ی  بازرسی از مراکز نظامی شاهد هستیم که در برجام بررسی و بازدید از این مراکز پذیرفته شده، حال چرا دولت با مردم صادقانه برخورد نمی کند؟

او در ادامه اضافه کرد: وقتی که رئیس آژانس بین الملی انرژی اتمی اعلام می کند که بازدید از پارچین رسمی بوده و از بخش هایی از آن برای آزمایش نمونه برداری شده چرا دولتمردان و سخنگوی تیم هسته ای با ابهام با مردم سخن گفته و ادعا می کنند که بازدید آمانو تشریفاتی است.

بعد از گزارش دفتر حفظ و نشر آثار حضرت ایت الله العظمی خامنه ای روایتی از حاشیه های دیدار مقام معظم رهبری با جانبازان را منتشر کرده بود که در آن محسن محسنی جانباز بالای ۷۰ درصد به ایشان گفته بود: که کمیسیون ویژه برجام توافق هسته ای را با دقت نظر لازم و کافی بررسی نمی کند. آمریکا به دنبال سنگ اندازی به روند مذاکرات هسته ای است و می خواهد به هر شکلی به ایران نفوذ کند .که پس از این سخنان مقام معظم رهبری خطاب به وی فرمودند:این را به من مگید، این را به نماینده‌های مجلس بگید، اونایی که فکر می کنید حواسشون نیست بگید ....

بعد از این اتفاق این جانباز در صحن علنی مجلس شورای اسلامی حاضر شد و چند تن از نمایندگان از جمله علی رضا زاکانی، محمود نبویان، محمد مهدی زاهدی و روح الله عباس پور از اعضای کمیسیون برجام و بزرگواری به همراه روح الله حسینیان و حجت الاسلام مرتضی آقا تهرانی با حضور در جایگاه میهمانان صحن علنی به گفت و گو و استماع نظرات این جانباز پرداختند.

در اخرین مورد نیز بزرگواری با شور و حرارت مثال زدنی که انگار کل مشکلات مردم حوزه انتخابیه اش را حل کرده باشد در کنار سایر نمایندگان جبهه پایداری علیه طرح دوفوریتی بررسی برجام در مجلس به فعالیت پرداخت و در ایامی که  در غم از دست دادن هموطنانمان در منا هستیم سور و روبوسی به راه انداختند که اگر کسان دیگری این کار می کردند وامصیبتا به راه انداخته می شد که چرا جشن و سرور؟.


 هیچ کدام از این رفتار ها و مواضع عجیب نیست چرا که بزرگواری همچون پایداری ها به صورت تشکیلاتی و غیر فنی با برجام مخالفت می کنند.

اما در مورد غلام محمد زارعی باز هم مثل همیشه و همه موضوعات مهم ملی دیگر از ایشان خبری نبود و به نظر می رسد یا او در مجلس نیست و یا این که برجام برای وی اولویت نبوده است .زارع در طول مدت مطرح شدن برجام به همان کارهای همیشگی و بعضا تبلیغاتی و انتخاباتی اش ادامه داد و به حضور و بازدید از روستاها بسنده کرد .شکی نست که این بازدیدها نیاز هستند و قابل قبول اما در کنار این گونه فعالیت ها باید نسبت به مسائل مهم مملکت نیز حساس و پیگیر بود . شاید بخشی زیادی از انفعال آقای زارعی در این موارد ناشی از نگاه محتاطانه ی ایشان به مسائل روز جامعه است یعنی از یک طرف کماکان می خواهد خود را یک اصولگرای تمام معرفی کند و از طرف دیگر هم می خواهد دولت را ازدست ندهد . پس در این میان نباید حرفی زده شود که احیانا یکی از این دو گروه دلخور شوند.

مرور تمام رسانه ها به خوبی نشان می دهد، حتی یک عبارت کوتاه از زارع در مورد برجام در آرشیوها موجود نیست (شاید هم نگارنده علی رغم بررسی زیاد چیزی دستگیرش نشده باشد).

حامیان زارع در این سری مواقع معمولا به دو استدلال رجوع می‌کنند:

 یک: این حوزه در تخصص حاجی نیست پس ضرورتی برای ورود غیر کارشناسانه ی ایشان وجود ندارد. که اگر این گونه باشد حرف صوابی است و کاش همه ی نمایندگان با تخصص و علم راجع به برجام صحبت می کردند و نه همچون بسیاری از آنها برجام را نخوانده راجع به آن اظهار نظر نمایند. هر چند آقای زارع نماینده مردم است و بایستی حداقل یک اظهار نظر کلی راجع به این برنامه مهم ایراد می کردند. البته آقای زارع در موضوعات دیگر که در تخصص ایشان نیز  نیست در همین مدت حرف زده است که می توان به اظهارات تند ایشان علیه هادی خامنه ای اشاره کرد که خواستار عذرخواهی  آقای خامنه ای به خاطر اظهاراتشان در چرام شدند.

دوم: حامیان آقای زارع می گویند سکوت و انفعال زارع به مراتب بهتر از حرف زدن و نحوه عملکرد بزرگواری است و کاش بزرگواری نیز چون زارع سکوت می کرد .این استدلال نیز از اساس اشتباه است و یک توجیه تکراری و ناپذیرفتنی است.

نماینده باید فعال  و اهل کنش باشد و بهتر هم آن است که این کنش گری همراه با دغدغه و آگاهی مندی باشد و سکوت و انفعال محض برای نماینده دو شهرستان بزرگ و مرکز استان ابدا پذیرفتنی ینست.

بد ینست برای اطلاع خوانندگان عزیز برخی از اخبار و تیترهای فعالیت آقای زارعی در همین  مدت کوتاه و مهم سیاسی  را به روایت پرتال اطلاع رسانی ایشان مرور نماییم:  

-طرح هادی و اصلاح شبکه آب و برق روستای...... به زودی انجام می شود

-تقدیر از عملکرد زارعی در دهستان....


-بازدید نماینده بویراحمد و دنا از عملیات گاز رسانی روستاهای......

-نگاهی به اقدامات زارعی در منطقه.....

 

و اما تاجگردون ....

در مورد تاجکردون سوای از ارزش گذاری کارش هر چه بگوییم کم گفته‌ایم او به معنای واقعی در قضیه برجام فعال و پر حرف بوده است.

یکی از رسانه‌های استان کهگیلویه و بویراحمد از تاجگردون با نام «تاج» ایران یاد کرده بود و نوشته بود که وی در موضوع «برجام» گل کاشت و از همه ی اعتبار خود برای دفاع از برجام هزینه کرد.

تاجگردون که همراه مسعود پزشکیان دو عضو اصلاح طلب کمیسیون برجام بودند از همان روز اول در مقابل موضع گیری های جناحی اصولگرایان عضو کمیسیون شجاعانه ایستاد و اجازه تحریف و سوءاستفاده را نداد. هر چند او در ابتدای تشکیل این کمیسیون خوش بینانه گفته بود: مردم نگران ترکیب کمیسیون نباشند چرا که قرار است کار کارشناسی صورت گیرد  ولی بعد از مشاهده برخی رفتارها مدعی شد: تشکیل کمیسیون از اول اشتباه بود.

تاجگردون بعد از حضور یوکیانو آمانو در کمیسیون ویژه برجام که اساسا یک کمیسیون غیرتخصصی و جناحی بود در صفحه اینستاگرامش نوشت: آمانو را خیانتکار به ایران می دانند ولی می دوند باهاش عکس بگیرند!! درست مثل کسانیکه روزی صدبار «مرگ بر آمریکا» میگن ولی آمال و آرزوشون اینه برای خودشون و بچه هاشون ویزای آمریکا بگیرن.


این نوشته بازتاب گسترده ای در سطح کشور و حتی جهان داشت و پرده از واقعیت های زیادی برداشت.

اوج فعالیت تاجگردون در این پرونده به زمان تنظیم گزارش کمیسیون ویژه بررسی برجام بر می گردد. تاجگردون وقتی متوجه انحراف در این گزارش شد به همراه چند تن دیگر از نمایندگان جلسه کمیسیون را به نشانه ی اعتراض ترک کردند و بعد اظهار داشت: این گزارش یک سویه، تحریک آمیز و سیاسی است و به قلم تیم جلیلی مکتوب شده است و حتی اظهارات محاوره ای آنها در آن آورده شده است. وی سپس به همراه علاءالدین بروجردی، منصور حقیقت پور، مسعود پزشکیان و عباسعلی منصوری ارانی از اعضای کمیسیون برجام خطاب به ملت ایران بیانیه صادر کردند و ۱۶۵ دستاورد برنامه جامع اقدام مشترک را لیست کردند و بیانیه قرائت شده در صحن مجلس را مخالف با منافع ملت خواندند و گزارش برجام را دارای سوگیری سیاسی و یکسونگر عنوان کردند.

تاجگردون در همان روز قرائت گزارش کمیسیون برجام توسط تقوی حسینی سخنگوی کمیسیون ویژه بررسی برجام پشت تریبون رفت و از نمایندگان خواست:  تعارف نکیند برجام را رد کنید  تا مردم تکلیف خود را بدانند.

وی در شب همان روز پر مشغله به جام جم رفت و در گفت و گوی ویژه خبری شبکه دو روبروی مهرداد بذرپاش از برجام دفاع کرد. البته در آن جلسه چیزی خاصی گفته نشد و تنها در پایان جلسه بود که بذرپاش مدعی شد «ما اختلاف چندانی در رابطه با پیش نویس برجام نداریم» که در جواب تاجگردون گفت: «کم نه!»

بذرپاش فردای آنروز در مصاحبه با فارس حرف‌های  دیگری زد و مدعی گردید: تاجگردون زحمت نکشیده که یکبار پیش نویس را کامل بخواند  و تاجگردون هم در صفحه اینستاگرامش جواب داد و نوشت: صحبت‌های آقای بذرپاش با فارس جالب بود. ایکاش دیشب که در برنامه گفت‌وگوی ویژه بودیم این حرف را می‌زد تا جوابشو می‌گرفت و ایکاش قبل از مناظره تهیه کننده از من نمیخواست بدلیل اینکه موضوع حساس است بحث چالشی نشه. اگر این موضوع را در مناظره میگفت بهش میگفتم در جلسه این اقای بذرپاش بود که قسم جلاله خورد من یک ربع پیش متن گزارش را دیدم و ۵ دقیقه دیگه بهش رای داد. بهش میگفتم که من در جلسه گفتم این متن نوشته کیه که یک شبه اماده شده؟ بهش میگفتم که من در جلسه گفتم حداقل کمی متن را ویرایش میکردید تا از گفتمان محاوره ای تیم قبلی فاصله میگرفت. بهش میگفتم من در جلسه گفتم شما هنوز منظور سویفت را نمیدانید. بهش میگفتم من در جلسه گفتم این متن گفتمان و قرایت امریکایی‌هاست. بهش می‌گفتم در جلسه بهتون گفتم اقای بذرپاش متنی را که هنوز نخوندید چرا بهش رای میدید و…… ایکاش یک بار دیگه صداوسیما دعوت کنه تا بگم چی شد و ……

برجام به احتمال زیاد تصویب و نهایی خواهد گردید  ولی  بسیار خوب شد که این توافق به مجلس آورده شد تا مردم موکلین خود را ببینند و ببینند که دغدغه آنها کدام است. ولی هر چه شود تا اینجای کار تاجگردون نمره عالی قبولی گرفته است، نه به خاطر دفاع از برجام که به خاطر پیگیری و شجاعتش و زارعی هم مثل همیشه مشروط گردید. در مورد بزرگواری نیز  قضاوت با خود مردم .....
نام شما

آدرس ايميل شما

شرمت الله
United States
افرین ومرحبا به تاجگردون
کارمند
Iran, Islamic Republic of
درود بر مردم فهیم شهرستان گچساران با انتخاب آگاهانه دکتر تاج گردون
گشین
Iran, Islamic Republic of
خدایا بابت خلقت نماینده خوب وباشخصیتمون جناب آقای تاجگردون ازت سپاس. گزاریم.
خامی
Iran, Islamic Republic of
اکنون مطلبی را خواندم که برایتان میگویم . اگر یک فرصت استثنایی ۳۰ ثانیه ای گیرتان بیاید که با رهبر رئیس جمهور یا بیل گیتس صحبت کنید که شما در آن نفعی داشته باشید چه میگویید چطور می توانید آن فرد را متقاعد کنید مه به شما کمک کند .مطمئنا" باید چیزی را باید بگویید که نفع شما در آن باشد و هم بتوانید به آن شخص و جامعه نفع برسانید .در برابر خداوند مسئول هستید که ببینید اگر تاچگردون برای شما و جامعه شما نفع دارد مسئول هستید که به ایشان رای دهید در غیر این صورت باز مسئولید که به دیگری رای دهید قطعا" شما عاقل هستید و نشانه عقلتان رای مثبت به این پیام است
حرمت کیش
Iran, Islamic Republic of
باسلام وادب کاش در استان چندتامثل دکتر تاجگردون داشتیم
حرمت کیش
Iran, Islamic Republic of
واقعا تحلیل جالبی بود
Iran, Islamic Republic of
اولاتاج یک اسطوره است که باامثال بزرگواری قابل مقایسه نیست ودوم روبوسی این اقایان اقایان اگرکسی مثل تاج این کارراانجام میدادکی میتوانست جلوی امام جمعه گچساران رابگیرد
کویر
Iran, Islamic Republic of
حضور تاجگردون در برجام مایه افتخار بود اما سکوت ناشی از عدم آگاهی او از سیاست خارجه و روابط بین الملل برای همه آشکار شد و باعث سرافکندگی شد
اصلاحطلب
Iran, Islamic Republic of
درود بر زارع حب و بغض شما نویسنده محترم و بزرگنمایی تاج کاملا مشخص و ضایع بود
قلی پور
Iran, Islamic Republic of
درسته بذرپاش از تاجگردون بیست سال کوچیکتره اما از تاجگردون کلا قوی تر و باسواد تره. تاجگردون اگه نمیومد تو برجام سنگین تر بود بخدا
شلالدون
Iran, Islamic Republic of
تاجگردون جشن بنه شلالدون درودبر دکتر تاجگردون افتخار استان.درود به شرفت. کر با غیرت استان کهکیلویه و بویراحمد
اميني
Iran, Islamic Republic of
زنده باد تاجگردون
استقلال
Iran, Islamic Republic of
زنده باد تاجگردون
خادمی
United Kingdom
بزرگواری .
سرابننیز
Iran, Islamic Republic of
باعرض سلام وادب واحترام.خداروشکر مردم ما اگاه وفهیم هستند وقدرت تجزیه وتحلیل مسایل رادارند حضور افرادی چون دکتر تاجگردون در مجلس یک نعمت وموهبت الهی است برای شهر ما و جوانان کشور ما ..دوستان عزیز ما قبل از هر چیز باید فکر جوانان و نون شب مردم باشیم تا منافع حزبی وجناحی و فردی .منافع ملی ما در گروه سلامتی جامعه است امید وارم ماهم با انتخاب اصلح جواب زحمات تمام زحمت کشان این عرصه را بدهیم...
دهدشت
Iran, Islamic Republic of
سید بزرگوار همیشه تو باغ نیست ناراحت نباشید
تتلو
Iran, Islamic Republic of
من ای شلوغی برجام حاجی وا او .. هیچ چه ایکنه ؟؟؟ ار اشتباه نکنم هیچ.. افتتاح ایکنه !!! درود بر حاجی زحمت کش وپرتلاش یازهرا.............
تتلو
Iran, Islamic Republic of
عطار هفت شهر عشق را گشت ما ( مردم بویراحمد)هنوز اندر خم یک کوچه ایم؟!؟!؟!؟!؟!؟!
هم ولایتی
Iran, Islamic Republic of
سلام سیدمحمد سیدبایدازانچه که خدانمی پسنددپرهیزکندمن دوست دارکسی هستم که بدون تمنا منت تکلیفی که بردوشش گذاشته می شودانجام دهددرنوشته ات به قلم خیانت کردهای پس راه توبه بازاست توازبزرگ واری گفته ای که فقط چون ازسادات باغیرت است به او .. کردهای دوم اقای ..قرارنیست مثل دیگران وقتی الفبای چیزی رابلدنیست سخن بگویید امامحبوب شمادرجلسات هربارکه نوبتش شدچون اصلاخبری ازبرجام نداشت وقتش رابه دیگری واگذارکه یکباران به نعمتی برای برهم زدن جلسه بوداگرهم خودت هم اقای محبوبت به خودتان زحمت شنیدن می دادید حالامجبورهرچیزگویی نمی شدیدشماهاچون .. فقطگفتنش برای گذرزمان به نفع می باشدمی گوییدوگرنه تبعیت قاعدش این نیست
سیداحمدرضا
Iran, Islamic Republic of
باسلام
خداوند را شاکرم که برجام به مردم فهماند دلسوزشان در استان و حتی در کشور کیست.
سادات
Iran, Islamic Republic of
بزرگواری فقط گنجیان ... دهدشت را در ( برجای و فرجام ) میدهد. غافل از همه چیز و خشم مردم
سجاد
United States
این رو هم بگین که اونوقتی که به اصطلاح خودتون تاجگردون داشت برجام رو بررسی میکرد زارعی تو راهروی وزارتخونه ها دنبال توسعه حوزه خودش بود فکر نکنم ۲۳۰ میلیارد توسعه فرودگاه یاسوج ، ۹۰ میلیارد سد تنگ سرخ ، ۱۵ میلیارد بیمارستان دولت اباد یاسوج ، تامین اعتبار بیمارستان ۲۵۰ تختخوابه سی سخت ، تامین اعتبار بیمارستان ۲۵۰ تختخوابی پاتاوه ، فعال کردن پروژه سیمان مارگون با تامین اعتباری که شد ، تصویب شدن منطقه گردشگری سی سخت ، راه اهن یاسوج اقلید که بعد از دو سه ماه نزدیک ۲۰ کیلومتر پیشرفت داشته ، پروژه های راه سازی یاسوج اقلید . یاسوج سی سخت . سیسخت پادنا یاسوج شیراز ، پروژه بزرگترین مجتمع تولید فولاد خاورمیانه سقاوه مارگون که با سفر ریاست جمهوری به استان کلنگ زنی میشه و.... خودشون با پای خودشون اومده باشه و این رو هم بگین که تاجگردون چه کاری برا حوزه خودش انجام داده
مهدی
Iran, Islamic Republic of
آقای تاجگردون شما که رئیس کمیسیون برجام مجلس که به اقتصاد مملکت مربوط است چرا وقتی ۴ وزیر دولت تدبیر و امید طی نامه ای به رئیس جمهور تبدیل شدن رکود به بحران تذکر و هشدار دادند جنابعالی سکوت اختیار کردی؟؟؟؟
علی
Iran, Islamic Republic of
این سید محمد موسوی هر که هست خواسته زارع رو ضایع کنه و خودش اصلا ثبات نداره و دفاع ایشون از تاجگردون برای تحقیر زارع میباشد. دقیقا مثل اون مقاله کذابیش بنام اصولگرایان بویراحمد و گزینه سوم انتخابات که خواسته بود به نوعی حاج دهراب پور رو تخریب و تحقیر کنخ که با واکنش تند مخاطبان و کامنتهایی که به حمایت از دهراب پور نوشته شد مواجه شد .همین جا به این اقای محمد موسوی بگم که ره به جایی نمیبری و اینده ی سیاسی بویراحمد از دست اقایان حاج زارع -حاج دهراب پور و سید باقر موسوی خارج نیست .برو تا دیر نشده ضلع چهارم جریان اصولگرایی را پیدا کن .
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1