تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۰۰:۲۸
کد مطلب : ۱۲۹۲۰۸

تاجگردون: این گزارش به قلم تیم جلیلی مکتوب شد/ فریادهای بزرگواری در مجلس(+عکس)

۱۸
۰
کبنا ؛ 
 
نمایندگان مجلس در حالی با یک فوریت طرح «اقدام متناسب و متقابل دولت ایران در اجرای برجام» موافقت کردند که لاریجانی رئیس مجلس علیرغم دفاع یک‌ساعته از دوفوریت طرح مذکور در نشست غیرعلنی، به عنوان موافق نیز در صحن سخنرانی کرد.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی یکشنبه پارلمان پس از قرائت گزارش کمیسیون ویژه برجام، طرح دوفوریتی «اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام» را مورد بحث و بررسی قرار دادند.
این طرح که به امضای بیش از ۱۰۰ نفر از وکلای ملت رسیده، شامل یک مقدمه توجیهی و یک ماده واحده است.
متن کامل این طرح به شرح ذیل است:
ماده واحده- دولت در چارچوب مصوبات شورای عالی امنیت ملی در صورتی می‌تواند به شکل داوطلبانه برنامه جامع اقدام مشترک را اجرا کند که احکام و تکالیف زیر را در فرآیند اجرا رعایت کند.
یک - بر اساس فتوای رهبر معظم انقلاب اسلامی هیچ دولتی در ایران حق تولید و به کارگیری سلاح کشتار جمعی را ندارد. دولت موظف است سیاست خلع سلاح هسته‌ای جهانی را به طور فعال دنبال کرده و در کلیه تلاش‌های بین‌المللی، حقوقی و  دیپلماتیک برای نجات بشریت از خطر سلاح‌های هسته‌ای و اشاعه آنها از جمله از طریق ایجاد مناطق عاری از سلاح‌های کشتار جمعی به ویژه در ایجاد ائتلاف خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای فعالانه شرکت کند.
دو- پایه برنامه جامع اقدام مشترک بر همکاری و احترام متقابل قرار دارد و هر گونه اقدام مبتنی بر فشار و تهدید به هر بهانه‌ای با تشخیص شورای عالی امنیت ملی موجب تجدیدنظر در این همکاری خواهد شد و لازم است در آن صورت مطابق مصوبات این شورای اقدامات متقابل در نظر گرفته شود.
سه- دولت موظف است هر گونه عدم پایبندی طرف مقابل را در زمینه لغو مؤثر تحریم‌ها و بازگرداندن تحریم‌های لغو شده یا وضع تحریم با هر عنوان دیگر را به دقت رصد کند و اقدامات متقابل در جهت احقاق حقوق ملت ایران انجام دهد و همکاری داوطلبانه را متوقف سازد و توسعه سریع برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز جمهوری اسلامی ایران را سامان دهد. به طوری که ظرف مدت دو سال ظرفیت غنی‌سازی کشور به ۱۹۹ هزار سو افزایش یابد. شورای عالی امنیت ملی مرجع رسیدگی به این موضوع است.
چهار - دولت موظف است برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی را با چشم‌انداز تجاری صنعتی از جمله در حوزه غنی‌سازی و تحقیق و توسعه منطبق بر طرح درازمدت سازمان انرژی اتمی دنبال کند. سازمان انرژی اتمی کشور باید طرح درازمدت ۱۵ ساله کشور در حوزه غنی‌سازی و تحقیق و توسعه را حداکثر ظرف مدت دو ماه پس از ابلاغ این قانون به تصویب شورای عالی امنیت ملی رسانده و سپس به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه کند. به نحوی که پاسخگوی نیاز کشور برای سوخت راکتورهای قدرت و تحقیقاتی باشند.
پنج- بازطراحی رآکتور آب سنگین اراک و همچنین در صورت ضرورت تبادل ذخایر غنی شده منوط به انعقاد قراردادهای قطعی و مطمئن جایگزین و حصول اطمینان نسبت به اجرای آنها باشد.
شش - نظارت‌های آژانس در چارچوب مقررات بین‌المللی و با رعایت مصالح امنیت ملی کشور که شورای عالی امنیت ملی مشخص می‌کند انجام پذیرد و دولت باید مراقبت کند که در مسیر اجرای برجام و پس از آن حفاظت کامل از اسرار و اطلاعات طبقه‌بندی شده و به ویژه در حوزه نظامی و امنیتی صورت پذیرد. میزان همکاری با آژانس منوط به اقدامات احتیاطی لازم برای تضمین این امر توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است. همچنین هیچ گونه دسترسی نظارتی آژانس به مراکز نظامی و اشخاص حقیقی به بهانه برجام مجاز نیست مگر آنکه موارد به صورت جداگانه و با جزئیات به تصویب شورای عالی امنیت ملی برسد.
هفت- دولت و قوای مسلح کشور موظف است به منظور حراست از امنیت و منافع ملی کشور و حمایت از متحدین در مقابله با تروریسم تدابیر لازم را نسبت به تقویت توانمندی‌های دفاعی جمهوری اسلامی ایران در همه زمینه‌های آفندی و پدافندی از جمله هوایی، دریایی، زمینی و موشکی و ایجاد پدافند در مقابل حملات هسته‌ای و ساخت پیشران‌‌ها و باطری‌های هسته‌ای، تصویربرداری نوترونی و پزشکی هسته‌ای با قدرت و جدیت برنامه‌ریزی و اقدام کنند.
هشت - دولت و سایر دستگاه‌های حاکمیتی و عمومی موظفند در چارچوب مصوبات شورای عالی امنیت ملی تدابیر لازم را در نظر بگیرند تا در اثر اجرایی شدن برجام به هیچ وجه اجازه فرصت‌طلبی و سوءاستفاده در داخل کشور به آمریکا و دیگر دولت‌های خارجی داده نشود و فرصتی برای نفوذ یا سوءاستفاده سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و امنیتی در اختیار استکبار جهانی قرار نگیرد.
۹ - دولت موظف است منابع مالی آزاد شده را در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی و رونق تولید، سرمایه‌گذاری‌های ضروری با اولویت‌های نیاز بخش خصوصی و تقویت صندوق توسعه ملی به کار برد.
تبصره یک - وزیر امور خارجه موظف است روند اجرای توافقنامه را هر ۶ ماه یکبار به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گزارش دهد.
تبصره ۲ - با اجرای این قانون، قانون الزام دولت به تعلیق اقدامات داوطلبانه در صورت ارجاع با گزارش روند هسته‌ای به شورای امنیت مصوب آذر ماه ۱۳۸۴ و نیز قانون الزام دولت به تجدیدنظر در همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مصوب دی ماه ۱۳۸۵ و قانون صیانت از دستاوردهای صلح‌آمیز هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران مصوب تیر ماه ۱۳۸۹ و قانون الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته‌ای ملت ایران مصوب تیر ماه ۱۳۹۴ لغو می‌شوند.
پس از ورود مجلس به بررسی طرح دو فوریتی مذکور، علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به عنوان طراح این طرح، احمد توکلی نماینده تهران و علی لاریجانی رئیس مجلس به عنوان موافقان دوفوریت طرح مذکور و حمید رسایی نماینده تهران و حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده شاهین‌شهر در مخالفت با دوفوریت این طرح در صحن علنی سخنرانی کردند.
مشروح اظهارات موافقان و مخالفان دوفوریت طرح مذکور به شرح ذیل است:
بروجردی: تأیید برجام در شورایعالی امنیت ملی/طرح ۲فوریتی مجلس برای بستن روزنه‌های توافق
علاءالدین بروجردی به عنوان طراح طرح مذکور اظهار داشت: در طول سه دهه گذشته مسئله هسته‌ای یکی از چالشی‌ترین مسائل جمهوری اسلامی ایران بوده است.
وی اضافه کرد: در یک طرف آمریکا به عنوان دشمن قسم خورده جمهوری اسلامی ایران و دولت‌های عضو دائم شورای امنیت به اضافه آلمان و اتحادیه اروپا و در طرف دیگر جمهوری اسلامی ایران قرار دارد البته در این مصاف جمهوری اسلامی ایران برنده شد.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دشمنان تلاش زیادی برای فشار به کشورمان به کار گرفتند، تصریح کرد:‌ ما در این مصاف نابرابر برنده شدیم زیرا خروجی تمام تلاش‌ها در توافق ژنو، لوزان، وین و توافقات در برجام به عنوان یک سند رسمی اقدام مشترک حق ما را به رسمیت شناختند و حق ما تثبیت شد.
«همین که (غنی‌سازی) ۳٫۶۷ درصد را تصریح کردند نشان دهنده این است که این حق را پیدا کرده‌ایم.»
وی با بیان اینکه بر اساس رهنمودهای مقام معظم رهبری ما در مرحله نرمش قهرمانانه قرار گرفته‌ایم خاطرنشان کرد: باید با استفاده از نرمش قهرمانانه طوری عمل کنیم که از این مرحله بگذریم.
نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به طرح دوفوریتی اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام اظهار داشت: این طرح در طول روزهای گذشته تهیه شده و منتخب هر دو فراکسیون مجلس یعنی فراکسیون های اصولگرایان و اصولگرایان رهروان ولایت است».
بروجردی ادامه داد: طرح مذکور در جلسات متعدد و طولانی که حتی در جمعه نیز وقتی به آن اختصاص داد نهایی شد. البته ما در جلسه آخر طی نشستی چند ساعته با حضور آقای لاریجانی مباحث را جمع‌بندی کردیم و در گزارش پایانی برجام نیز به صراحت گفتیم که مجلس طرح دوفوریتی را ارائه می‌کند.
بروجردی در همین زمینه گفت: ۶ کشور طرف مذاکره با کشورمان بر اساس توافق مراحل قانونی را طی کردند و امروز نوبت جمهوری اسلامی ایران است که در این زمینه تصمیم‌گیری کند.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نقاط ضعفی در برجام وجود دارد،‌تصریح کرد: برجام محصول یک تصمیم ملی است، شورای عالی امنیت ملی به عنوان عالی‌ترین مرکز نظام در تصمیمات سیاسی و نظامی آن را تأیید کرده است. البته با وجود آن با توجه به نظر مقام معظم رهبری باید مجلس نیز در این زمینه تصمیم‌گیری کند.
توکلی: دنیا بداند نظر رسمی مجلس همین گزارش کمیسیون برجام است
احمد توکلی در موافقت با دو فوریت طرح «اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام» گفت: من اولین نفری بودم که درباره برجام اظهار نظر کردم و در این باره نامه‌ای خصوصی به آقای رئیس‌جمهور و نیز وزیر امور خارجه نوشتم که البته رسانه‌ای نشد و البته آقای ظریف به طور مفصل پاسخ من را دادند.
وی با تاکید بر اینکه حق بود که دولت در این باره لایحه دهد،‌ اظهار داشت: دولت به تکلیف قانونی خود در این زمینه عمل نکرد.
توکلی با یادآوری تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی بر عدم اختلاف و دو دستگی ملی و نیز میان سیاستمداران که باید آویزه گوش نمایندگان باشد،‌گفت: در تهیه این طرح همه اعضای دو فراکسیون عمده مجلس مشارکت داشتند و فکر می‌کنم اصلاح‌طلبان با آن مخالفتی نداشته باشند.
وی ادامه داد:‌ اینکه همه ایرادات برجام را پشت تریبون مطرح کنیم ممکن است دشمن عنوان دارد که سیاستمداران شما هم مانند ما فکر می‌کنند.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: من به عنوان یک اقتصاد‌دان می‌گویم اگر این طرح را به سرانجام نرسانیم دچار مشکل می‌شویم و الان باید بیشتر نگران نقشه‌های  دشمن برای نفوذ باشیم.
توکلی با اشاره به اینکه طرح «اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام» را بر اساس ایرادات برجام تهیه کرده‌ایم، گفت: دنیا بداند که نظر رسمی مجلس شورای اسلامی همین گزارشی است که کمیسیون برجام تهیه کرده است اما باید با دولت همکاری کنیم و هر چه زودتر تکلیف را روشن کنیم که به نفع ملت است.
لاریجانی: تأخیر در تصویب طرح هسته‌ای به ضرر ایران است/باید شاهد لغو همه تحریم‌ها پس از اجرای برجام باشیم
علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی طی سخنانی به عنوان دومین و آخرین موافق دو فوریت طرح «اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام»، اظهار داشت: عده‌ای می‌گویند این طرح نسبتی با گزارش کمیسیون برجام ندارد، در حالیکه اینطور نیست، در بند اول پیشنهادات کمیسیون برجام آمده که باید طرح دوفوریتی ارائه و الزاماتی تعیین شود، بنابراین ارائه طرح دوفوریتی اجرای اولین پیشنهاد کمیسیون برجام است.
وی افزود: کمیسیون به این نتیجه رسیده بود که طرح دوفوریتی ارائه شود، از آنجایی که موضوع هسته‌ای یک مسئله ملی است و باید طرح‌ها با اجماع نمایندگان مجلس ارائه می‌شد، لذا کمیته‌ای ۶ نفره از دو فراکسیون اصولگرایان و رهروان تشکیل شد و طی روزهای پنج‌شنبه و جمعه برای بررسی طرح دوفوریتی مذکور تشکیل جلسه دادند،‌روز گذشته هم بنده در جلسه این کمیته حضور یافتم و این طرح را جمع‌بندی کردیم.
وی افزود: جلساتی با حضور تعدادی از اعضای فراکسیون رهروان و اصولگرایان از جمله آقایان حدادعادل،‌ بذرپاش، حقیقت‌پور، جلالی، بروجردی، زارعی،‌ احمد توکلی و آقایان دیگر تشکیل دادیم، آیا قرار نشد سه نفر از فراکسیون اصولگرایان و سه نفر از فراکسیون رهروان بنشینند و این طرح را آماده کنند، بنابراین ما آن فرمایشی که موضوع هسته‌ای یک مسئله ملی است و باید با اجماع پیش برود را انجام دادیم و این مسیر را قبول داشتیم.
رئیس مجلس با بیان اینکه هر انسانی که صحنه بین‌المللی را ببیند و با شرایط آشنا باشد، متوجه می‌شود که نباید در تصویب این موضوع تأخیر شود، گفت: ما تصور می‌کردیم کنگره آمریکا برجام را رد می‌کند و سپس اوباما آن را وتو می‌کند، اما اینگونه نشد و زمان اجرای برجام جلو افتاد، ما متناسب با این موضوع نتوانستیم برجام را سریع‌تر بررسی کنیم و تأخیر صورت گرفت و امروز هم هرچه در بررسی این موضوع تأخیر شود به نفع ما نیست بلکه به ضرر ماست.
وی با بیان اینکه طرح هسته‌ای با بندهای گزارش کمیسیون مغایرتی ندارد، تأکید کرد: در بند ۶ گزارش کمیسیون روی حساسیت مراکز نظامی و دفاعی کشور تأکید شده است، این موضوع در طرح هسته‌ای هم مطرح شده که هیچگونه بازدیدی از مراکز نظامی و حساس نباید انجام شود، بنابراین این موضوع را آورده‌ایم، در بند ۷ گزارش کمیسیون برجام هم آمده که از طریق اجرای برجام ممکن است در کشور ما نفوذ کنند، در طرح هسته‌ای با توجه به این بند گزارش کمیسیون برجام ذکر شده که شورای عالی امنیت ملی باید طرحی بدهد که جلوی نفوذهای اقتصادی، فرهنگی و سیاسی دشمن گرفته شود.
وی بر همین اساس یادآور شد: در مورد بند ۸ گزارش کمیسیون برجام نیز در طرح هسته‌ای آمده که اگر طرف مقابل شروع به تهدید ایران بکند، و بنای همکاری را به تهدید تبدیل کند، برجام و همکاری‌های داوطلبانه تغییر پیدا می‌کند.
لاریجانی خاطرنشان کرد: در بخش دیگری از گزارش کمیسیون برجام آمده که لغو تحریم‌ها باید روشن شود، با توجه به این پیشنهاد کمیسیون در طرح هسته‌ای تأکید شده که یکی از الزامات دولت این است که لغو همه تحریم‌ها را باید شاهد باشیم و شورای عالی امنیت ملی هم در این زمینه باید قضاوت کند نه فقط دولت؛در جای دیگری در گزارش کمیسیون برجام درباره فعالیت‌های دفاعی ایران نکاتی مطرح شده، ما هم در طرح هسته‌ای نه تنها درباره بحث پدافند گفته‌ایم که همه فعالیت‌های نظامی کشور در زمینه هوایی، دریایی، زمینی و موشکی با قوت و جدیت برنامه‌ریزی و اقدام خواهد شد. ما برخی از ملاحظات دیگر را هم در طرح هسته‌ای قید کرده‌ایم.
لاریجانی اضافه کرد: تمام بندهای ذکر شده در طرح هسته‌ای داهیانه مطرح شده و بر اساس نوع رفتار بیگانگان و اگر بخواهند به جمهوری اسلامی ایران تعدی کنند یا تحریم‌ها را به بهانه دیگری بازگردانند، ما اقدام متقابل را انجام خواهیم داد و با پیش‌بینی‌هایی که در این طرح در نظر گرفتیم، جلوی چنین تعدی‌هایی گرفته خواهد شد. خواهش ما این است که با توجه به زمان و شرایط بین‌المللی، کمک کنید که این دو فوریت رأی بیاورد و ما در روزهای آینده جزئیات این طرح را بررسی کنیم.
رسایی: چه کسی گفته شورایعالی امنیت ملی بازدید از پارچین را تصویب کرده/ رأی به طرح هسته‌ای مشروع نیست
حجت‌الاسلام حمید رسایی نماینده مردم تهران و نایب‌رئیس کمیسیون اصل۹۰ مجلس در سخنانی به عنوان دومین مخالفت دو فوریت طرح «اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام» اظهار داشت: طبق اصول ۷۷ و ۱۲۵ قانون اساسی دولت موظف است برای همه موافقت‌نامه‌ها و مقابله‌نامه‌ها به مجلس لایحه بدهد.
وی افزود: امروز مجلس در حال تصمیم‌گیری درباره یک موافقت‌نامه در قالب یک طرح است نه لایحه، طبق قانون دولت باید لایحه برجام را تقدیم مجلس می‌کرد نه اینکه امروز مجلس موضوع مهمی مانند برجام را در قالب یک طرح مورد رسیدگی قرار دهد، این یک اشکال و ایراد قانونی است.
رسایی همچنین گفت: رأی به طرح مذکور یا رد آن مهمترین موضوعی است که مجلس نهم در تاریخ چهار ساله خود می‌خواهد آن را بررسی کند، مردم چشم‌انتظارند و به ما اعتماد کردند، مردم نمی‌دانند واقعیت چیست، برجام متن بسیار طولانی است.
رسایی در ادامه با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب مبنی بر در نظر گرفتن مجاری قانونی در بررسی برجام، تصریح کرد: رأی امروز مجلس رأیی است که وقتی ما را در قبر می‌گذارند باید بتوانیم درباره علت آن پاسخ دهیم، از آنجایی که دولت لایحه برجام را تقدیم مجلس نکرده و به قانون عمل نکرده است،‌نمایندگان مجلس مجبور شده‌اند طرح دو فوریتی را درباره اجرای برجام ارائه دهند، اما باید بدانید دولتی که به قانون عمل نمی‌کند و لایحه برجام را به مجلس ارائه نمی‌دهند، به این طرح شما هم حتی اگر قانونی شود، عمل نخواهد کرد، فقط فرق آن این است که مهر تأئید مجلس با تصویب این طرح، به دولت اجازه اجرای برجام را می‌دهد، مهر تأئید مجلس پای سند توافقی می‌آید که به ضرر ملت ایران است، واقعیت درباره برجام به این ملت گفته نشده است، ما هم در این موضوع شریک خواهیم شد.
نماینده تهران در مجلس در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: اگر قانون مهم بود و دولت می‌خواست به قانون عمل کند، خطوط قرمز ترسیم شده توسط مقام معظم رهبری را رعایت می‌کرد، اگر قانون مهم بود، دولت به قانون الزام به حفظ حقوق و دستاوردهای هسته‌ای عمل می‌کرد، اگر قانون مهم بود دولت لایحه برجام را به مجلس ارائه می‌داد.
وی همچنین تصریح کرد: اگر دولت می‌خواست به قانون عمل کند قبل از اظهارنظر مجلس درباره برجام، نسبت به اجرای آن اقدام نمی‌کرد، رفتند از پارچین بازدید کردند آن هم قبل از آنکه مجلس نظرش را درباره برجام اعلام کند، خانم موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بیشتر از این دولت نظر مجلس ایران برایش اهمیت دارد، خانم موگرینی گفته بود تا زمانی که نظر مجلس ایران اعلام نشود، درباره اجرای برجام تصمیم‌گیری نمی‌کنیم ولی دولت قبل از اظهارنظر مجلس درباره برجام، کارش را انجام داد.
وی یادآور شد: آقای بروجردی می‌گوید بازدید از پارچین با تأئید شورای عالی امنیت ملی انجام شده است، چه کسی گفته شورای عالی امنیت ملی بازدید از پارچین را تصویب کرده است؟ طبق اصل ۱۷۶ قانون اساسی مصوبات شورای عالی امنیت ملی تا زمانی که به تأئید رهبر معظم انقلاب نرسد، قابلیت اجرا ندارد و قانونی نیست،‌ رهبر معظم انقلاب نپذیرفتند و موضوع را به مجلس ارجاع دادند، بعد از اظهارنظر شورای عالی امنیت ملی که شروطی را این شورا تعیین کرده بود و البته تصویب هم نشده بود چون رأی‌گیری انجام نشده بود، رهبر انقلاب حاضر نشدند تا کنون سند برجام را در دستشان بگیرند.
نماینده تهران در مجلس در ادامه سخنانش با بیان اینکه ضمانت اجرایی این طرح چیست، گفت:‌ شما در این طرح شروطی را تعیین کرده‌اید اما دولت کار خودش را می‌کند و شروط مجلس را اجرایی نمی‌کند، کما اینکه تا کنون هم به قوانین تعیین شده توسط مجلس درباره هسته‌ای عمل نکرده است، رأی به این طرح واقعاً مشروع نیست و باید روی طرح‌های دیگری که در مجلس مطرح است نیز فکر کنیم، هیچ طرحی به دنبال رد مطلق برجام نیست.
رسایی در پایان خاطرنشان کرد: گفته شده فراکسیون اصولگرایان یک طرحی را درباره هسته‌ای ارائه داده است در حالی که اینطور نیست و امضای افراد شاخصی مانند آقایان بذرپاش، زارعی، حداد عادل و زاکانی در این طرح نیست.
رسایی: انتساب برخی موضوعات به دفتر رهبری باید بررسی شود/ دفاع یک ساعته لاریجانی از طرح هسته‌ای خلاف قانون و عدالت است
حمید رسایی نماینده تهران در مجلس در جریان بررسی دو فوریت طرح اقدام متناسب با متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام، در اخطاری قانونی اظهار داشت: آقای لاریجانی! شما در جلسه غیرعلنی صبح امروز یک ساعت در دفاع از این طرح سخنرانی کردید که خلاف عدالت و قانون است.
وی افزود:‌ همچنین هیأت رئیسه مجلس اجازه تکثیر و توزیع طرح دیگری درباره برجام را نداد که این موضوع هم خلاف قانون و عدالت است، همچنین آقای لاریجانی! در سخنرانی صبح امروز در جلسه غیرعلنی موضوعاتی را به دفتر مقام معظم رهبری منتسب کردید که این موارد هم باید بررسی شود.
رسایی همچنین گفت: آقای لاریجانی! شما در جلسه صبح امروز گفتید که «از دفتر مقام معظم رهبری تماس گرفتند و گفته‌اند چرا زودتر درباره برجام تصمیم‌گیری نمی‌کنید»، انتساب چنین مواردی به دفتر رهبر معظم انقلاب باید بررسی شود.
در ادامه علی لاریجانی رئیس مجلس در پاسخ به این اخطار رسایی گفت: ما جلسات غیرعلنی زیادی را برگزار می‌کنیم و رئیس جلسه و تعدادی از نمایندگان در جلسات غیرعلنی سخنرانی می‌کنند، خود شما و آقای حسینیان هم در جلسه‌ای غیرعلنی صحبت کردید و نظراتتان را گفتید، آقای مکارم شیرازی هم نامه‌ای درباره برجام به مجلس نوشته‌اند.
حاجی‌دلیگانی: طرح برجام راهکاری برای اشکالات مطرح شده در گزارش کمیسیون ندارد
حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده شاهین‌شهر در مجلس صبح در مخالفت با دو فوریت طرح «اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام » اظهار داشت: هنوز چند دقیقه از قرائت گزارش کمیسیون ویژه بررسی برجام نگذشته است.
وی با اشاره به لزوم تامل در تهیه طرح اجرای برجام اظهار داشت: این طرح چگونه قبل از اینکه گزارش قرائت شود توسط عده ای از همکاران تهیه شده است و به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده که در همین چند روز تعطیلی به چاپ رسیده است.
حاجی‌دلیگانی گزارش کمیسیون ویژه برجام را دقیق، متقن و بی سابقه در طول ادوار مجلس خواند و گفت: باید برای تهیه طرحی متناسب با آن فرصت بگذاریم.
وی با این پرسش که چرا در بزنگاه‌ها مجلس را تعطیل می‌کنیم؟ افزود: چرا جلسه علنی روز چهارشنبه را تعطیل می‌کنید؟ کجا می‌خواهیم برویم؟ ما داریم حقوق می‌گیریم.
نماینده شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه طرح اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام هیچ برداشتی از گزارش قرائت شده کمیسیون برجام ندارد خطاب به لاریجانی گفت: نوبت قبل هم شما وسط گزارش کمیسیون امنیت ملی و برخلاف آیین نامه ورود کردید و در نتیجه بنده شکایت کردم که کمیسیون اصل نود هم حق را به من داد.
وی با طرح این سؤال که مگر ما اکنون دست کم ۲۰ طرح دو فوریتی در نوبت نداریم خاطرنشان کرد: چگونه این طرح جلوتر از همه آن‌ها مطرح می‌شود؟ چرا می‌خواهید نظرات خود را یک طرفه به مجلس بقبولانید؟
حاجی‌دلیگانی در ادامه گفت: ۴۰ روز از وقت مجلس به یک کمیسیون – کمیسیون ویژه برجام – داده شده است تا درباره برجام گزارش دهد اما از این گزارش هیچ استفاده ای نمی‌شود؛ مگر در ابتدای گزارش نمی‌گوید که باید برمبنای آن طرحی تهیه شود پس این طرح کی تهیه شده است؟
وی در بخش دیگری از مخالفت خود با دو فوریت طرح اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام آن را فاقد محتوای اجرایی خواند و اظهار داشت: این طرح تماما برجام را پذیرفته است و هیچ راهکار اساسی برای اشکالاتی که در گزارش کمیسیون ویژه برجام آمده است ارائه نداده است.
نماینده شاهین‌شهر در مجلس گفت: بگذارید طرح از گزارش کمیسیون برجام تهیه شود و هفته آینده هم جلسه کاری داشته باشیم. چرا که ملت فهمیده است که طرح برجام به نفع ملت نیست و در آینده مردم بیشتر در این باره خواهند دانست.
مخالفت مجلس با دوفوریت «طرح اقدام متناسب دولت در اجرای برجام»/ رأی مثبت به یک فوریت
نمایندگان مجلس در نشست علنی پس از استماع گزارش کمیسیون ویژه بررسی برجام مجلس طرح دوفوریتی اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام را بررسی کردند.
وکلای ملت پس از بحث و تبادل‌نظر با ۱۵۹ رأی موافق، ۶۲ رأی مخالف و ۱۰ رأی ممتنع از مجموع ۲۴۷ نماینده در صحن علنی مجلس به درخواست دوفوریت این طرح رأی منفی دادند. وکلای ملت همچنین با ۱۶۸ رأی موافق، ۵۷ رأی مخالف و ۹ رأی ممتنع یک فوریت این طرح را مصوب کردند.
انتقاد نمایندگان از خرابی دستگاه‌ اخذ رأی/ لاریجانی نمایندگان را به آیین‌نامه ارجاع داد
نمایندگان مجلس در نشست علنی امروز یکشنبه پارلمان درخواست دوفوریت طرح اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام را بررسی و در نهایت به یک فوریت آن رأی مثبت دادند.
پس از رأی‌گیری برای این طرح، جمعی از نمایندگان با جمع شدن در جایگاه هیأت رئیسه تأکید کردند که دستگاه اخذ رأی صحن علنی مجلس خراب بوده و به همین دلیل آرای مربوط به این طرح به صورت صحیح اخذ نشده است.
لاریجانی در واکنش به این اقدام نمایندگان، گفت: «اگر در این زمینه تشکیک کرده‌اید آیین‌نامه‌ راه‌حل آن را گفته است، این جمع شدن معنایی ندارد».
وی اضافه کرد: ما برای این طرح ۱۶۴ رأی نیاز داشتیم که طرح ۱۵۹ رأی آورده بنابراین ۵ رأی کم آورده است؛ آقایان گفتند کسانی رأی داده‌اند اما رأی خوانده نشده است.
رئیس مجلس شورای اسلامی در همین زمینه تصریح کرد: از نظر اقدامات آیین‌نامه‌ای راه‌حلی در این جا نداریم اما در کل اگر تشکیکی در رأی‌گیری است چون همیشه ما با همین دستگاه رأی‌گیری می‌کنیم من نمی‌توانم رأی‌ها را تغییر دهم و باید به آیین‌نامه مراجعه کرد.
پس از اظهارات رئیس مجلس نمایندگانی که در جایگاه هیات رئیسه حضور یافته‌ بودند در صندلی‌های خود حضور یافتند.
هشدار تاجگردون درباره وجود نگاه سیاسی در تنظیم گزارش برجام
یک عضو کمیسیون بررسی کننده برجام با انتقاد از گزارش این کمیسیون گفت: به دوستان تنظیم کننده پیشنهاد می‌دهم تعارف نکنید، طرح داده و برجام را رد کنید تا مردم تکلیفشان را بدانند.
غلامرضا تاجگردون در نطق میان دستور خود در جلسه علنی امروز مجلس اظهار کرد: شما نمایندگان ما را برگزیدید تا در کمیسیون ویژه برجام حضور پیدا کرده و آن را بررسی کنیم. ابتدا از تلاش و دلسوزی همکاران تشکر می‌کنم و همچنین از این که با دقت برجام را بررسی کرده و حرف منتقدین را شنیدند متشکرم. همچنین از بیانیه‌ی مرجع عالیقدر آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی تشکر می‌کنم.
وی افزود: واقعیتی که کمتر به آن پرداخته شد بر حسب وظیفه شرعی خود لازم می‌دانم که در جمع شما نمایندگان بیان کنم. به نظر من و جمعی از دوستان نگاه سیاسی، یک جانبه‌گری و هدایت شده و چشم پوشی از ظرفیت‌های برجام حاکم بر نتیجه‌گیری است.
نماینده مردم کهگیلویه و بویر احمد خاطر نشان کرد: گزارش مذکور دادن سند به دشمن است و به نظر من از قرائت ایرانی برجام فاصله گرفته است. به دوستان تنظیم کننده پیشنهاد می‌کنم تعارف نکنید، طرح دهید و برجام را رد کنید تا مردم تکلیفشان را بدانند.
وی همچنین با بیان این که از حضور رهبرم عذر می‌خواهم که نتوانستیم شرایطی را فراهم کنیم تا برجام عامل وحدت شود گفت: دوست داشته و داریم موجب همبستگی مردم شده و مانع انشقاق نشویم و امیدواریم در عمل هم حاصل شود. گرچه می‌دانم پس از این آنچه که همراه با بی‌اخلاقی و انحصار‌گرایی است در باب این چند کلام من مطرح می‌شود ولی من به شما دوستانم خسته نباشید می‌گویم و مردم بهترین قاضی و قضاوت‌گر عادل هستند.
پس از مصوبه پارلمان، نشست‌های کمیسیون ویژه با حضور مسئولان مربوطه به‌ویژه اعضای تیم مذاکره‌کننده فعلی، اعضای تیم مذاکره کننده قبلی و کارشناسان این حوزه برگزار و مقرر شد که پس از بررسی تمام محورهای برجام، این کمیسیون در قالب گزارشی نظر خود را اعلام و نقاظ ضعف و قدرت این توافق را تشریح کند.

حال پس از گذشته چهل روز از زمان تشکیل کمیسیون ویژه بررسی برجام، گزارش نهایی این کمیسیون در صحن علنی امروز مجلس قرائت شد، که محتویات و مفاد این گزارش مورد انتقاد جمعی از نمایندگان به‌ویژه برخی از اعضای کمیسیون ویژه قرار گرفته است. بنابر این در ذیل نظرات برخی از نمایندگان موافق و مخالف این گزارش را می‌خوانید:

 تاجگردون در ادامه شعری را با این مضمون قرائت کرد که هر کس بد ما به خلق گوید، ما دیده به بد نمی‌خراشیم، ما نیکی او به خلق گوییم، تا هر دو دروغ گفته باشیم.

از گلایه سیاسی‌کاری منتقدان تا دفاع بی‌طرفی حامیان
نمایندگان مجلس و اعضای کمیسیون ویژه برجام به عنوان منتقدان و موافقان گزارش کمیسیون ویژه برجام نقطه نظرات مختلفی را در خصوص کمیسیون ویژه برجام مطرح کردند.
خانه ملت، سرویس سیاسی؛ کمیسیون ویژه بررسی برجام بیش از چهل روز پیش با تصمیم نمایندگان مجلس در نشست علنی روز چهارشنبه (۲۸ مردادماه) مجلس شورای اسلامی کلید خورد و سید حسین نقوی حسینی، اسماعیل کوثری، محمدحسن ابوترابی‌فرد، ابراهیم کارخانه، حسین نجابت، محمد مهدی زاهدی، علیرضا زاکانی، مهرداد بذرپاش، علاءالدین بروجردی، محمود نبویان، مسعود پزشکیان، منصور حقیقت پور، غلامرضا تاجگردون، عباسعلی منصوری آرانی و وحید احمدی اعضای این کمیسیون را تشکیل دادند.
گزارش نهایی برجام، توسط تیم دیگری در خارج از مجلس تدوین شد

منصور حقیقت‌پور با اشاره به قرائت گزارش نهایی کمیسیون ویژه بررسی برجام، گفت: متأسفانه این گزارش بر پایه جمع‌بندی‌های صورت گرفته در جلسات متعدد کمیسیون ویژه و نوع ادبیات و مفاهیم درست، تدوین نشده بود.



نماینده مردم اردبیل، نیر و نمین در مجلس شورای اسلامی، با اعلام اینکه به نظر من گزارش نهایی کمیسیون برجام از بیرون از مجلس تدوین و ارائه شده است، تصریح کرد: ما تلاش‌ کردیم که این گزارش در راستای جمع‌بندی‌ کمیته‌های ۵گانه کمیسیون نوشته شود، که متأسفانه شاهد بودیم که هیچ یک از گزارش کمیته‌ها، در گزارش نهایی کمیسیون لحاظ نشده بود.

وی ادامه داد: متأسفانه در جریان تشکیل کمیسیون ویژه برجام، برخی از کمیته‌ها اصلا تشکیل و یا گزارش کمیته‌ها در گزارش نهایی دیده نشد، از این‌رو به نظر من باید این گزارش بر پایه مزایا و معایب برجام تدوین می‌شد، تا بوی سیاسی‌کاری از این گزارش بلند نمی‌شد.

نایب رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام، گفت: ما معتقد هستیم که یک تیم دیگری خارج از مجموعه مجلس، گزارش نهایی برجام را طراحی کرده است.

گزارش نهایی کمیسیون برجام، یک گزارش از پیش طراحی شده بود/طراحان مشخص نیستند

عباسعلی منصوری‌آرانی با اشاره نحوه تدوین گزارش نهایی کمیسیون ویژه بررسی برجام، گفت:‌ کمیسیون برجام تا روز دوشنبه هفته گذشته در بررسی و تدوین گزارش برجام یک روند منطقی را دنبال می کرد، اما بعد از آن روند  و اقدامات کمیسیون مربوطه بسیار عجیب و خاص شد و من و تعدادی از اعضا، به انحراف روند کار کمیسیون اعتراض کردیم.



نماینده مردم کاشان، آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: در آن نشست گزارشی روی میز ما گذاشتند، که متن این گزارش بسیار مغایر با گزارش کمیته‌های ۵ گانه کمیسیون ویژه بود، از این رو ما سؤال پرسیدیم که چه کسانی و چه گروهی این گزارش را تدوین کرده‌اند، اما متأسفانه پاسخی نشنیدیم، از این‌رو در اعتراض به این رویکرد جلسه کمیسیون را ترک کردیم.

وی با بیان اینکه گزارش نهایی کمیسیون برجام، یک گزارش از پیش طراحی شده بوده است، افزود:‌ متأسفانه اکثریت اعضای این کمیسیون از متن و مفاد این گزارش اطلاعی نداشتند، حتی آقای حقیقت پور به عنوان نایب رئیس کمیسیون نسبت به بی اطلاعی درباره متن گزارش گلایه کرد، همچنین آقایب بذرپاش هم به من اعلام کرد که من تنها توانسته ام دو صفحه از گزارش را بخوانم و در جریان کامل گزارش نیستم.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با اعلام اینکه اعضای معترض نحوه کار کمیسیون برجام، امروز در بیانیه‌ای نظرات خود و نقاط مثبت توافق برجام را تشریح می‌کنند، تصریح کرد: متأسفانه طراحان و تدوین‌گران گزارش کمیسیون برجام مشخص نیستند.

گزارش نهایی برجام مغرضانه بود/گزارش برجام، تماما گفتمان تیم مذاکره کننده قبلی بود/ به قلم تیم جلیلی نوشته شد


غلامرضا تاجگردون ، با اشاره نحوه تدوین گزارش نهایی کمیسیون ویژه بررسی برجام، گفت:‌ متأسفانه گزارش برجام به صورت مغرضانه و یک طرفه تدوین و ارائه شده است.



نماینده مردم گچساران در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: به نظر من گزارش نهایی کمیسیون برجام، دقیقا نظر و قرائت آمریکایی‌ها از برجام است، یعنی کسانی که فکر می‌کنند که کاملا مدافع حقوق مردم هستند، کاملا اظهارات و سیاست‌های آمریکایی‌ها را دنبال کردند که این موضوع خلاف نظر رهبر معظم انقلاب بوده است.

وی با اشاره به محورهای خلاف واقع گزارش نهایی برجام درباره ابعاد مختلف توافق نهایی، تصریح کرد: به طور مثال در بحث بازرسی از اماکن نظامی رسما در برجام اعلام شده است که هیچ بازرسی صورت نمی‌گیرد، اما در گزارش مربوطه، خلاف این موضوع واقع و اعلام شده که در برجام راه برای بازرسی از اماکن نظامی باز است.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با بیان اینکه گزارش کمیسیون برجام، تماما قرائت و گفتمان تیم مذاکره کننده قبلی از مذاکرات هسته‌ای بوده است، گفت:‌ متأسفانه در گزارش شاهد بودیم که عین صحبت‌های اعضای تیم مذاکره کننده قبلی آورده شده، از این رو این کمیسیون در گزارش خود دقیقا در زمین آمریکایی‌ها بازی کرد.

تاجگردون ادامه داد: من در جلسه آخر در اعتراض به متن گزارش نهایی، خطاب به زاکانی گفتم که من می‌دانم که این گزارش توسط هیچ یک از اعضای کمیسیون نوشته نشده و این گزارش به قلم تیم آقای جلیلی مکتوب شده است.

وی گفت: از طرف دیگر متأسفانه هیچ یک از گزارش‌های کمیته‌های ۵۰ گانه کمیسیون در تدوین گزارش نهایی ملاک عمل قرار نگرفت و گزارش از سوی افراد بیرون از مجموعه تدوین شده بود.

عضو کمیسیون ویژه بررسی برجام، افزود: قرار است که ما گزارش کمیته‌های ۵گانه و دستاوردهای مثبت برجام را طی بیانیه‌ای منتشر کنیم.

گزارش کمیسیون برجام، بر اساس داده‌های اشتباه تدوین شد/ظاهری بودن کار کمیسیون برجام از آغاز مشخص بود

مسعود پزشکیان در این رابطه گفت: متأسفانه گزارش نهایی کمیسیون برجام به صورت یک سویه و یک طرفه تدوین و تنظیم شد و ما نسبت به این اقدام اعتراض کرده و جلسه را ترک کردیم.



نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: متأسفانه گزارش کمیسیون برجام، بر اساس اطلاعات و داده‌های اشتباه تدوین شده است.

پزشکیان ادامه داد: ما در قالب اعضای کمیسیون برجام به‌دنبال بررسی و تدوین این موضوع بودیم، اما به‌تدریج رویکرد‌های دو گانه و مغرضانه آغاز شد، به طوری که در اواسط جلسات کمیسیون شاهد بودیم که صدا و سیما به دلایل غیر منطقی از پخش مشروح نشست‌های کمیسیون انصراف داد.

این نماینده مردم در مجلس نهم، ادامه داد: از همان آغاز جلسات کمیسیون برجام مشخص بود، که تصمیم نهایی اتخاذ شده و گزارش تدوین شده است.

وی با اشاره به ضرورت پذیرش و اجرای برجام، گفت:‌ یکی از محورها موضوع قطعنامه‌ها بود، به طوری که همین قطعنامه‌ها که برخی آن را کاغذ پاره می‌خواندند، روزانه چند هزارمیلیارد تومان به کشور ضرر می زند. حال چه کسی باید پاسخگوی این آسیب‌ها ضررها باشد.

پزشکیان افزود: مخالفان برجام می‌گویند که ما در بحث هسته‌ای رشد کرده‌ایم،‌ اما نمی‌گویند که در این رابطه چه مواردی از دست رفته‌ است، حال در گزارش نهایی کمیسیون برجام هم همان گونه است، به طوری که نکات تیره توافق اشاره شده، اما هیچ توضیحی درباره نقاط مثبت و آثار مطلوب آن بر کشور نداده است.

گزارش نهایی کمیسیون برجام، بی طرفانه تدوین و ارائه شده بود

حسین مظفر گزارش نهایی کمیسیون ویژه برجام را مثبت ارزیابی کرد و گفت: در این گزارش تنها موضوعات و روزنه‌ها در تواق نامه ذکر و تنها اشکالات برجام قضاوت شده، همچنین تأکید شده که که دولت باید این مسائل را مورد توجه قرار دهد.



نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: از طرف دیگر با توجه به ارائه طرحی درباره برجام، شاهد بودیم که تمام بندهای این طرح مطابق با گزارش بوده است، به نظر من، گزارش نهایی کمیسیون برجام، بی طرفانه تدوین و ارائه شده بود و تنها در این گزارش، اشکالات برجام قضاوت شده است.

تدوین گزارش نهایی در کمیسیون ویژه، کاملا قانونی و با منطق صورت گرفت

سیدحسین نقوی‌حسینی با اشاره به موضوعات مطرح شده درباره تدوین گزارش نهایی برجام از سوی افراد خارج از مجموعه مجلس، گفت: طرح این موضوعات بسیار بی انصافی و اشتباه است.



نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: کمیسیون برجام تمام جلسات خود را به صورت شفاف و روشن برگزار کرده و تک تک بندها با حضور اعضای کمیسیون، رأی‌گیری و به تصویب رسیده است.

وی افزود: ‌از طرف دیگر در تدوین گزارش نهایی کمیسیون، تمامی گزارش کمیته‌ها آورده شده و تمام موضوعات و محورهای گزارش نهایی، در نشست‌های کمیسیون مطرح و در زمان تدوین نهایی رأی گیری شده است.

نقوی حسینی گفت: روند بررسی برجام در کمیسیون ویژه، کاملا درست، قانونی، با منطق انجام شد و همه نمایندگان موافق و مخالف حضور داشته و نظر دادند./


نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی پس از استماع گزارش کمیسیون ویژه بررسی برجام و پس از بحث و تبادل‌نظر با ۱۵۹ رأی موافق، ۶۲ رأی مخالف و ۱۰ رأی ممتنع از مجموع ۲۴۷ نماینده در صحن علنی مجلس به درخواست دوفوریت این طرح رأی منفی دادند. همچنین با ۱۶۸ رأی موافق، ۵۷ رأی مخالف و ۹ رأی ممتنع یک فوریت این طرح را مصوب کردند.

نام شما

آدرس ايميل شما

بویر احمد
Iran, Islamic Republic of
خدا نیه و نماینده ایما.........داخل ی عکس نیسش....حتما سر صف حواله قیره خخخخخ
Iran, Islamic Republic of
مشخص که رسایی خیلی داغ کرده بوده که لباسش از شدت عرق خیس شده بود
روح
Iran, Islamic Republic of
اینا که نماینده مردم نیستن....دنبال منافع خودشون هستن مث رسایی و....
Iran, Islamic Republic of
.خورده جاش درد می کند این چند سال از ..کرده همراهی میکرد به خاطر لیوان آبی کهخودش را تبک کرده بود
باوی
Iran, Islamic Republic of
ما به تفکر بزرگواریسمی در اسفند ۹۴ رأی نمیدیم
خامی
Iran, Islamic Republic of
آهای مردم تهران خواهشن این دفعه هم مثل انتخابات رئیس جمهوری به میدان بیایید و جواب زاکانی و رسایی و کوچکزاده و .... را قاطعانه با رایتان بدهید
6209
Iran, Islamic Republic of
امیدوارم روزی برسه که مردم به این درک رسیده باشن و با رای خود جلوی ورود امثال ... رو به مجلس بگیرن و شاهد اینگونه رفتارها نباشیم....
محسن
Iran, Islamic Republic of
.... نبود بینشون؟! رفته چایی درست کنه براشون!
کمایی سانسورش نکن
Iran, Islamic Republic of
هر نماینده ای در دوره ای وکیل الدوله محسوب میشه

به عنوان مثال در این دوره تاجگردون که هیچ انتقادی از دولت نداره و همش طرفدار دولت هست، وکیل الدوله محسوب میشود.
نارگ موسی
Iran, Islamic Republic of
بیچاره دهدشت که تو نمایندشی
باشت و باوی
Iran, Islamic Republic of
زنده باد بزرگواری عزیز که داره از ارزشهای ملت ایران دفاع می کنه
باشت و باوی
Iran, Islamic Republic of
زنده باد رسایی -زاکانی و کوچک زاده
اسوج
Iran, Islamic Republic of
تاجگردون تنش به تک و تک افتاده برو .. تاجتو بگردون - دیگه حرفت خریداری نمداره ههههههههههههههههههههههههههه
محقلی
Iran, Islamic Republic of
احسن بر رسایی و کوچک زاده و همین بزرگواری خودمون حرف دل مردم میزنند کوتاه نیایید تاج و امثالهم دنبال منافع شخصی خودشون هستند انشا الله همینهایی که گفته ای قبول میشوند
شجاعی
Iran, Islamic Republic of
افسوس ...........
آبشیرین
Iran, Islamic Republic of
درودبرتاجگردون که هروقت لازم شد وظیفه نمایندگی اش راانجام داد سریع وصریح وباجرات
وحید
Iran, Islamic Republic of
آقایان رسایی و تاجگردون جز مخالفین بودند
یکی مخالف دوفوریت و دیگری مخالف پیشنویس گزارش کمیسیون برجام
حالا . .
Iran, Islamic Republic of
آقای تاجگردون و او نامیلی ک دادی به بعضی ها رفتند سر کار به ما هم بده ...... به خیا ایما هم بهت رای دادیم ولی نمیدونیم کی جواب نامه های ک برای کار بهت دادیمو میدی ....... ۳۶۰۰۰ هزار نفر بهت رای دادند نه اونای ک با نامه شما رفتند تو دانشگاه علوم پزشکی ، اداره آب ، بیمارستان باشششششششششششت ، اداره برق گچساران ( مجید ، علی ) ، کمیته امام خمینی .... وووووووووو
ایما هم رای دادیم .
دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
1