تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۲۴
کد مطلب : ۱۲۹۱۲۱

«چاسخار» بهشت رویایی چرام جاده ندارد

۲۱
۰
کبنا ؛ 
مظفر جمالی آرند؛
به راستی چاسخار کجاست؟
چاسخار باریکه ای سبز و سپید بر بلندای چرام و بانک خاطرات مال و مندال  است.چاس
سرزمین رستاخیز نگین (لاله‌های واژگون) و میعادگاه برف و چویل است. جایگه خرس و خرگوش و پلنک و صدها گونه ی کمیاب جانوری و بوته های دارویی و امانگاه کبکان دری است.
چاسخار یادگار پازنهای به تاریخ پیوسته و یادمان ایل بزرگ آرندی هست. آنجا نشیمنگاه مردمان گرمادیده ی جنوب ایران به ویژه چرامیان خونگرم است. سرزمینی که قدم به قدم زلال چشمه و بافه های پونه را به چشمان خسته ارزان میدارد. آنجا خاستگاه هشت دلاور به خون خفته ی ایران زمین است.  آنجا رزمگاه ذلف و «مینا» در جدال بادهاست. آنجا نگین زیبا و سپید شهر چرام است که  تابستانه ی این سرزمین را  با خنکای خویش اعتدال می بخشد. چاسخار سرزمین نقاره و برنوست، برزنی از شاهنامه هست که از قلم حکیم اوفتاده. سپید و سرافراز و سبز و پایدار است. آنجا سرزمین «اوهل» و ارژن و نگارستان نرمه و درمه هست. سرزمینی که شهنه ی رخش را شنیده و خیز رستمان را دیده است.
آیا متل برد و گردو را شنیده اید ؟ هزار متل دیگر حاصل آرامش شبهای لطیف چاسخار و سکوت دلپذیر این سرزمین است. آنجا افسونکده ایست که گواه بر حقایق زندگیست، باید رفت  و از سکوت رمز آلود شهر ستارگان دیدن کرد آن زمان چاسخار از واژه خارج و تبدیل به آرزویی بلند خواهد شد... وبه راحتی خواهی یافت که چرا نام این برزن ترجیع بند اشعار و ترانه های بومی زاگرس شده است. آنگاه میتوان حس شاعر را دریافت و قصیدهای سوز را نوشید؟
بی شک اگر چشم نقاش به نظم گینه ها بر دشت «دامور» و ردیف شکاف‌ها بر مازه ی «اشکر» اوفتاد، خیالش سراسر لوح میشود و سر به خاک ستایش خواهد گذاشت و بر خداونگار عشق آفرین خواهد گفت.
به درستی که آنجا زیباست و جاذبه اش پویندگان زیبایی را می رباید.
اما
اما
اما این بهشت رویایی راهی مناسب برای بازدید دوستداران طبیعت و زیبایی ندارد تا چشمان منتظر را به میهمانی اش بخوانیم و همگان بر نقاشی کردگار آفرین گوییم. افسوس آنجا خیلی نزدیک اما بسیار دور از نظرهاست ! زیرا که از چرام تا بلندای عشق٬ فقط و فقط ۳۵ کیلومتر بیشتر نیست.
ولی...با تمام این مشکلات چشمان خود را بی نصیب نگذارید و از انبوه جنگل گردو سرزمین آویشن دیدن کنید…
شکار ممنوع...
نام شما

آدرس ايميل شما

خسرو مطلق
Iran, Islamic Republic of
استاد قلم بر ورق شعر مظفر
آقای دل و حس و طبیعت ، مظفر
ای جاده رسان ، جاده رسان چاسخار را
تا انکه شود شاعر ما شاد ، مظفر
Iran, Islamic Republic of
علت رویایی بودنش همون نداشتن جاده است باورکن. اگه جاده اش درست شد آنگاه خواهی دید چه بلایی بر سرش خواهند آورد
چرامی
Iran, Islamic Republic of
احسنت جناب جمالی،
منطقه چاسخار پتانسیل بالایی برای تبدیل شدن به یک قطب گردشگری و تفریحی در جنوب کشور داشته و خصوصاً تفریگاه بسیار خوبی برای مردم خونگرم کهگیلویه بزرگ خواهد بود. متاسفانه به دلیل بی توجهی مسئولین، جاده دسترسی به این منطقه رویایی و در ادامه به منطقه زیبای طسوج با مشکلات عدیده ای از جمله عرض کم، وجود پیچهای خطرناک، بستر خاکی فرسایشی و تولید گردوخاک فراوان در اثر تردد وسایط نقلیه روبروست، تا جایی که فقط وسایط نقلیه کمک دار توان حمل و نقل در این مسیر را داشته و بر همین اساس شاهد پدیده نادر حمل غیرقانونی انسان در کابین روباز عقب کامیونها و خودروهای باری میباشیم. لازم به ذکر است که جاده یاد شده مسیر کوچ عشایر شهرستان های کهگیلویه، چرام و گچساران بوده و با تمام مشکلات یاد شده، جمعیتی بالغ بر ۱۰۰۰۰۰نفر سالانه به صور مختلف از مسیر مذکور تردد مینمایند. مع الوصف با عنایت به اهمیت بسیار زیاد مسیر یاد شده و مشکلات مذکور از استاندار، فرماندار و سایر مسئولین انتظار میرود با نگاه ویژه به این منطقه گام موثری در راستای محرومیت زدایی و حمایت از عشایر رنج کشیده این مرز و بوم که بنا به فرموده امام(ره) ذخایر انقلابند، برداشته و با تخصیص اعتبار لازم( حداقل ۲ میلیارد تومان) از محل اعتبارات موجود( ماده ۱۸۰که سهم شهرستان چرام بالغ بر ۱۰ میلیارد چرام میباشد) کورسوی امید مردمان این دیار را زنده کرده تا با نقش آفرینی شایسته در صحنه های مختلف خصوصا انتخابات پیش رو حماسه دیگری در تاریخ این مربوم ثبت نمایند.
از طرف مردم خونگرم شهرستان چرام خصوصاً عشایر و باغداران مناطق گره ای، چاسخار و طسوج
من اگر برخیزم، تو اگر برخیزی ، همه برمیخیزند....
به امید ایرانی آباد و مقتدر.....
شهروند چرامی
Iran, Islamic Republic of
از استاد خسرو مطلق ممنونم
Iran, Islamic Republic of
آفرین احسنت
طیبعت
Iran, Islamic Republic of
کاش هرگز جاده اش درست نشه...البته جاده دارد ولی آسفالت نیست فصل بهارش ریباست اما هجوم مردم برای ریشه کنی گیاهان مرتعی در این فصل امان از طبیعت بریده است
چرام
Iran, Islamic Republic of
درود بر استاد جمالی عزیز
اکثریت مردم چرام خواهان بهسازی و آسفالت جاده چاسخار می باشند ، از مسئولین تقاضا داریم در اولویت قرار گیرد.
چرامی
Iran, Islamic Republic of
جناب طبیعت، مهمترین و اساسیترین زیربنای توسعه در هر منطقه ای برخورداری از جاده دسترسی استاندارد و ایمن میباشد. مناطق گره ای، چاسخار و طسوج علوه بر قابلیت بسیار مهم گردشگری،از ظرفیتهای خیلی خوب دیگری من جمله امکان توسعه باغات و تولیدات گیاهی دارویی و ... میباشد. مزید بر آن تا کی باید عشایر زحمتکش در رنج سختی بوده و در صورت بروز هر گونه حادثه ای برای آن عزیزان به دلیل عدم دسترسی به وسایط نقلیه مناسب، باید در مضیقه بوده و در پاره ای از موارد بیماران اورژانسی آنها از بین بروند. بنابراین جاده مناسب دشمن طبیعت نیست و با فرهنگسازی و برنامه ریزی مناسب طبیعت هم حفاظت خواهد شد. لازم به ذکر است حفظ جان انسانها مهمتر از حفظ طبیعت می باشد.
فرهاد
Iran, Islamic Republic of
اخ وبخت چاسخار بی صحاب
Iran, Islamic Republic of
جناب فرماندار چاسخار چه ربطی و موحدیل داره بنده خدا کار کو ول کو ای جناه بازی نه
همشهری
Iran, Islamic Republic of
چرام امروز در بن بستی تاریک قرار گرفته، تنها مسیر ارتباطی ما جاده چرام باشت بود که اینم با افتتاح جاده سادات، به ندرت در آن تردد میشود، بنابراین ما مجبوریم مث سی سخت که همچین شرایط جغرافیای داره با احداث در حوزه گردشگری بیشترین توان خود رو بذاریم، منطقه بکر و خوش آب و هوای چاسخار و طسوج میتونه گردشگران و طبیعت دوستان زیادی رو روانه چرام کنه و ما رو از این بن بست نجات بده ...
درود بر آقای جمالی دغدغه مند ...
حمیدی
Iran, Islamic Republic of
تا بزرگواری نماینده ما و فتاح پور فرماندارمونه جاده چاسخار درست نمیشه
محسن از چرام
Iran, Islamic Republic of
چرام مظلوم است.
تیمسار
Iran, Islamic Republic of
با سلام خدمت همه عزیزان
مشکل احداث این جاده نه از نبود بودجه بلکه از نظر نوع دید برخی از عزیزان همشهری است که اهمیت احداث صنعت گردشگری در شهر استراتژیک چرام که زیر ساختهای طبیعی آن بحمدالله به وفور موجود است نمی دانند
به عنوان نمونه جاده چرام _گری_سادات _پاتاوه تنها۸۰کیلومتر است
حیدر
Iran, Islamic Republic of
درود برمهندس جمالی. فوق‌العاده بود و حرف دل همه ی همشهریان.. به امید روزی که جاده درست بشه
ف. هادی پور
Iran, Islamic Republic of
درود جناب جمالی، عالی بود
ثارالله حمیدی
Iran, Islamic Republic of
درود فراوان بر شما جناب آقای استاد جمالی عالی بود, امیدوارم به گوش مسئولین برسه. با تشکر
حمیدی
Iran, Islamic Republic of
درود فراوان بر شما جناب آقای استاد جمالی واقعا عالی بود, امیدوارم به گوش مسئولین برسه . با تشکر
Iran, Islamic Republic of
از تلاش شما برای ابادانی این مرز و بوم نهایت تشکر را دارم.با این نظریه که داشتن جاده استاندارد بسیار لازمه موافقم ولی معتقدم مردم ما هنوز قدرشناسی از این نعمت بیکران رو بلد نیستن و با برخورد ظالمانشون دارن نابودش میکنن. کاش اقدامی هم برای حفاظت از اون انجامبشه. امیدوارم مسولین گوش شنیدن داشته باشن نه اینکه باز هم ابادی برای همه جا،ویرانی برای خانه من.....ادامه پیدا کنه
ali
Germany
لطفا منبع عکس رو ذکر کنین
سیاوش محمدی
Iran, Islamic Republic of
ان وقتی خوب است که عملی شود
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1