تاریخ انتشار
پنجشنبه ۹ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۳۳
کد مطلب : ۱۲۸۴۴۰

موج بیکاری و تعطیلی کارخانجات شهرک صنعتی چرام

۳
۰
کبنا ؛



از رونق افتادن کسب و کار در واحدهای تولیدی شهرک صنعتی چرام منجر به تعطیلی اکثر واحدها و بیکاری کارگران شده است. سرمایه گذاران به دلیل وضعیت بحرانی پیش رو خروج سرمایه را بهتر از ادامه کاردیده و قفل تعطیلی بر واحدها را تنها چاره کار می دانند.



پایگاه خبری کهگیلویه



در حالی که تشدید تحریم‌های اقتصادی در سال های گذشته مشکلاتی برای برخی صنایع کشور به وجود آورده است روند افزایش مصرف کالای خارجی و بی توجهی به تولیدات داخلی به موج تعطیلی کارخانجات و کارگاه های تولیدی دامن زده است.

 این در حالی است که با توجه به مشکلات اقتصادی حاکم در جامعه اقتصاد مقاومتی یکی از رویکردهای مورد تاکید مقام معظم رهبری است که شرایط امروز به آن وابستگی دارد.توجه به اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید کنندگان داخلی که نیاز مبرم جامعه امروزی است  متاسفانه این موضوع مهم مورد غفلت  مسئولین قرار دارد.

 موج بیکاری و تعطیلی کارخانجات در چند سال گذشته عملکرد نامطلوب دولت و مسئولین در اجرای اقتصاد مقاومتی را نشان می دهد و به همین خاطر بسیاری از سرمایه گذاران داخلی بدلیل عدم حمایت از جانب مسئولین اقدام به اخراج کارگران خود می کنند.

 با اجرای طرح هدفمندی یارانه ها و عدم تعهد دولت بر اجرای بسته های حمایتی از صنایع کوچک و بزرگ و واحدهای تولیدی شهرک های صنعتی را بیشتر از گذشته در ورطه تعطیلی قرار داد.

 جالب اینجاست وعده‌های اقتصادی دولت به سرمایه‌گذاران خارجی به ویژه آمریکایی ها در حالی مطرح می شود که همین کشور با وضع تحریم‌های ظالمانه علیه ایران، بیشترین فشار را بر مردم اعمال کردند.

 با گذشت دوسال از فعالیت دولت یازدهم همچنان بسیاری از واحدهای تولیدی و صنعتی مستقر در شهرک های صنعتی تعطیل هستند و سرمایه گذاران تمایلی برای ادامه فعالیت ندارند، سخت شدن هر روزه شرایط و تورم کورسوی امید را هم به خاموشی کشانده است.

 در این بین شهرستان کهگیلویه بزرگ از این مقوله بی نصیب نبوده و در موارد متعدد شاهد تعطیلی کارخانجات صنعتی و یا حتی تعدیل نیرو در شهرک های صنعتی بوده ایم،موضوعی که منجر به افزایش روند بیکاری در این شهرستان شده است

بی‌توجهی مسئولان به سرمایه‌گذاران

 با تمام این وجود و تعطیلی و بیکاری صدها نفر در شهرستان جای تعجب است که مسئولین ما در کنار بی توجهی به تولیدکنندگان داخلی به سرمایه‌گذاران خارجی بویژه آمریکایی ها،وعده های رونق اقتصادی در ایران را می دهند.

پرونده مشکلات شهرک صنعتی بردیان از توابع شهرستان چرام که قبل از تقسیمات جغرافیایی و استقلال شهرستانی در حیطه کهگیلویه بود، بسیار سنگین‌تر از آن است که بتوان با یک دلیل آن را بست. اوضاع شهرک‌های صنعتی خوب نیست و وضعیت موجود این شهرک‌ها کاملا نشان از آن دارد که روند حرکتی این شهرک‌ها از مسیر اصلی خود خارج شده و به عاملی برای ناامیدی تولیدکنندگان تبدیل شده است.



 بازار آشفته واحدهای صنعتی کوچک و تولیدی مستقر در شهرک صنعتی چرام واقع در بردیان که امیدی برای اشتغال جوانان جویای کار بوده و نان آور چندین خانوار بود حال و روز خوشی ندارد و جوانان مشغول در این واحدهای تولیدی به خیل بیکاران شهرستان می پیوندند.

 از رونق افتادن کسب و کار در واحدهای تولیدی این شهرک منجر به تعطیلی اکثر واحدها تعطیل و بیکاری کارگران شده است. سرمایه گذاران به دلیل وضعیت بحرانی پیش رو خروج سرمایه را بهتر از ادامه کاردیده و قفل تعطیلی بر واحدها را تنها چاره کار می دانند.

شهرک صنعتی چرام
شهرک صنعتی چرام

در  بازدید میدانی از کارگاه‌های شهرک صنعتی با کارگاه هایی مواجه شدیم که با قفل های بسته بر درب ورودی از ما استقبال می کنند! کارگاه هایی که روزی منبع درآمد و مکانی برای به دست آوردن رزق کارآفرینان و کارگرانی بوده است امروز تعطیلی و بلاتکلیفی اقتصادی درآن ها موج می زند

شهرک صنعتی چرام

شهرک صنعتی چرام

شهرک صنعتی چرام

شهرک صنعتی چرام

*قفل‌های بسته کارگاه‌های شهرک صنعتی بردیان در انتظار کلید تدبیر

در بدو ورود و با مشاهده دربهای بسته کارگاه ها علت را از نگهبان شهرک صنعتی جویا شدیم که با افسوس گفت: در این شهرک ۱۹ کارگاه تولیدی مشغول به فعالیت بوده که در حال حاضر تنها سه واحد فعال و مابقی تعطیل یا نیمه کاره رها شده است.

شهرک صنعتی چرام

شهرک صنعتی چرام

حسنی با اشاره به کارگاه های موجود در شهرک تصریح کرد: کارخانه کود شیمیایی، خرطوم سازی، تیرسازی به کلی تعطیل و باعث از رونق افتادن کسب و کار بسیاری از کارگران مشغول به کار شده است.

 وی با بیان اینکه در گذشته نزدیک به ۱۰۰ کارگر در این شهرک صنعتی مشغول به کار بودند گفت: در حال حاضر تنها ۱۵ کارگر مشغول کار هستند که با ادامه روند فعلی آنها نیز شغل خود را از دست خواهند داد.

 نبود مواد اولیه عمده دلیل کارگاه های تعطیل شده بود که نشان می دهد سرمایه گذاران توانایی مالی برای گرداندن چرخه فعالیت این واحدها ندارند و دولت هم اقدامی برای برگرداندن انگیزه کاری به کارآفرینان شهرک صنعتی انجام نمی دهد.

 *مهاجرت به کارگاه های اقتصادی هم سرایت کرد/نقل مکان کارگاه های تولیدی از کهگیلویه بزرگ

آذرشب مسئول کارگاه تیرچه بلوک که سال اول راه اندازی کارگاه ۱۶ نفر را به کار مشغول کرده بود  در این باره گفت: مدت شش ماه است به علت افت ۸۰ درصدی در فروش محصول مجبور به تعطیلی کارگاه و تقلیل نیروی کار به ۲ نفر شدم .

شهرک صنعتی چرام

آذرشب نبود اعتبار را باعث تعطیلی واحد تولیدی خواند و افزود: سال ۸۶ کارگاه را با ۱۶ کارگر راه اندازی کردم و سال های اول درآمد خوبی عایدم می شد اما با گذشت زمان و کساد شدن بازار فروش بسیاری از کارگاه ها تعطیل و کارگاه خود را از شهرک به یاسوج منتقل کرده اند.

 وی گفت: با ادامه روند فعلی و نبود بازار کار ما هم مجبور هستیم که کارگاه خود را تعطیل کنیم و کارگاه‌های دیگری اعم از نایلون سازی، پوشال سازی، فوم سازی، تولید ظروف یکبار مصرف، تولید موزاییک و... که به دلیل نبود اعتبار و سرمایه در گردش در حال حاضر قفل بر درب مانده و چندین خانوار را بی نان کرده است.

شهرک صنعتی چرام


در این جا یک سوال اساسی دیگر نیز مطرح است و آن عدم توجه به نفوذ و رخنه اقتصادی دشمنان در کشور بوده چراکه دشمنان قسم خورده ما درصددند تا در شرایط حساس بتوانند از قبل این نفوذ بهره برداری های سیاسی دیگری نیز انجام دهند و چگونه است که چنین فرصت هایی در اختیار تولید کنندگان داخلی قرار نگرفته؟مگر نه اینکه از الزامات اقتصاد مقاومتی توجه به تولید داخل و تقویت کارنجات و تولیدکنندگان درون کشور است؟
امید است مسئولینی که با چراغ سبز برای ورود سرمایه گذاران خارجی چشم امید  برای رفع مشکلات اقتصادی دارند با حمایت از تولیدکنندگان داخلی از ظرفیت های خوب موجود استفاده کنند و با اتخاذ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی و اجرایی کردن دستورالعمل های آن با این نابه سامانی ها مقابله کنند.


















--------------------------------------------

گزارش و عکس از: مجید آذربارگون
--------------------------------------------





نام شما

آدرس ايميل شما

عرفان1999
Iran, Islamic Republic of
چرام بدون تحریم. اقای رییس جمهور کلید حل مشکلات در دهدشت و چرام و سوق و سرفاریاب... هستش نه چاپلوسی توی نیویورک پیش اوباما. میشد با تدبیری که داعیه دار اون هستید توافق رو موجب شکوفایی اقتصادی کنید و نه مصرف زدگی تازه این اولشه چند وقت دیگه که همه چیز وارد بشه این چند کارگر هم بیکار میشن
سیداعتدال
Iran, Islamic Republic of
شورای نگهبان اینها را ببین .اه مردم بدبخت واگر مردی بزرگواری را رد صلاحیت کن تا راحت بشیم
United States
شهرک صنعتی بردیان نه شهرک صنعتی چرام.
دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
1