تاریخ انتشار
سه شنبه ۷ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۲۳:۴۵
کد مطلب : ۱۲۸۱۸۳

پل یاسوج با ۴ استاندار بی‌نتیجه ماند (+تصاویر)

۲
۰
کبنا ؛



پل سوم بشار یاسوج، پلی دوازده ساله بر روی رودخانه پر متلاطم و امروز خشک شده بشار است، که یک دهه از عمر عمرانی آن می‌گذرد،که تا کنون بلاتکلیف و راکد مانده و هر روز خراوری از خاک بر پایه های سست شده آن می ریزد.






روزگاری قریب و بیش از یک دهه از پلی به نام پل سوم بشار یاسوج که چهار استاندار کهگیلویه و بویراحمد را برای افتتاح خود دیده است، نمی‌گذرد ، اما همچنان این پل با رشدی لاک پشتی شاید آخرین روزهای خود را بر روی رودخانه خشک شده بشار خروشان زمزمه می‌کند.

این پروژه یکی از مصوبه‌های سفر اول دولت نهم به استان کهگیلویه وبویراحمد بوده که به دستور هیئت دولت برای کاهش ترافیک و پیوند دادن ضلع جنوبی شهر یاسوج به کمربندی یاسوج به شیراز در زمان حاج حسینی استاندار اسبق استان کهگیلویه و بویراحمد کلنگ‌زنی شد.

این پل که در انتهای شهرک بلکو و چسپیده به پارک بزرگ مهرورزی و پارک تازه تأسیس غدیر قرار دارد در زمان بهرامی شهردار اسبق مرکز استان و استانداری سید مسعود حسینی آغاز به فعالیت کرد.

این پل به طول ۱۳۰ متر دارای دو دهانه ۲۵ متری و دو دهانه ۴۵ متری است که دو باند رفت و برگشت با عرض هر کدام ۱۱ متر دارد و تاکنون ۳۵ میلیارد ریال هزینه در برداشته و در سالهای اخیر به دلیل کمبود اعتبار و تملک ۲۱ هزار مترمربع از زمین های کشاورزی اطراف آن متوقف شده است.

هر چند این روزها سید موسی خادمی استاندار بومی استان کهگیلویه و بویراحمد در تلاش است که با تزریق اعتبار، عمر یازده ساله و بلاتکلیف مانده این پل را به سرانجام رساند، اما رسانه‌ها و مردم شاهد خبرهای خوبی از افتتاح این پل نیستند و در مقابل پیمانکار و مسئولان امر نبود اعتبار را از عمده ترین مشکلات افتتاح آن می‌دانند.

با این حال دو پل قدیمی ورودی شهر یاسوج آن هم از سمتی که بیشترین سیر مسافر را روانه شهر یاسوج به عنوان یک جاذبه تفریحی می کنند، امروزدیگر جوابگوی حجم ترافیک بالای این شهرنیستند و در ماه هایی از سال تردد بر روی این دو پل با مشکل مواجه شده است که نمونه قفل شدن ورودی شهر یاسوج در ایام تعطیل سال گذشته وامسال بود.

 اما پل سوم بشار یاسوج با چه هدفی ساخته شد؟ کاهش بار ترافیکی در ورودی شهر یاسوج و ارتباط با دشت سررود جنوبی و روستاهای آن یا سیاسی بازی؟!

 نکته‌ای که امروز مسئولان دولت یازدهم در استان کهگیلویه و بویراحمد با آن سرکار دارند، نکته های کوری است که آنان را در تکمیل این پل سردرگم کرد است.

 باید گفت: این روزها که بار سنگین ترافیک بر گرده شهر یاسوج سنگینی می‌کند و نیاز به احداث این پل ضرورت دارد ،چرا مسئولان استانی راه و علاجی برای این مشکل نکرده اند و هر روز با کلنگ‌زنی این طرح و آن و افتتاح طرح هایی که در اولویت خاص نیستند، نوش دارویی برای تسکین این پروژه حیاتی در شهر یاسوج آماه نمی کنند.

  باید به مسئولان محترم دولت یازدهم گفت: ساختن یک پل در دنیا و ایران پروژه ای زمان بر نیست و هر روز در شهرهای بزرگی مانند تهران، اصفهان وشیراز یک پروژه زیر گذر روگذر را در عرض چند ماه به پایان می رسانند ولی  این در حالی است که مردم شهر یاسوج یک دهه است که در انتظار احداث این پل هستند.

 موضوعی که باعث انتقاد نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد از مسئولان اجرایی دولت یازدهم در بحث معارضات پروژه های مهم عمرانی شد و به آنان در سالروز هفته دولت گفت، اگر نمی توانید معارضی را در یک پروژه عمرانی حل کنید دیگر بر روری آن پروژه کار نکنید و به صورتی دیگر این موضوع را حل کنید.

 با این حال نه تنها این پل پس از یک دهه به بهره برداری نرسیده بلکه برداشت های بی رویه واحدهای تولید شن و ماسه از بستر رودخانه موجب خالی شدن زیر پل و خطر ریزش آن شده است تا هنوز به بهره برداری نرسیده باید به فکر مقاوم سازی آن بود.

 سید حسین کاظمی در  پاسخ به این سؤال که دلیل عدم رضایت استاندار کهگیلویه و بویراحمد، نماینده بویراحمد و دنا در مجلس و مدیرکل راه و شهرسازی این استان از روند ساخت پروژه پل سوم بشار به چه دلیل بوده است، اظهار کرد: این مسئولان حق دارند که نسبت به روند ساخت پروژه نگران باشند چرا که ضعف در عملکرد پیمانکار دیده می‌شود.

 مدیرکل دفتر فنی استانداری بیان کرد: در این میان ناتوانی و ضعف پیمانکار را به وضوح می‌بینیم و اگر یادتان باشد در بازدید چند ماه پیش نیز به صراحت اعلام کرم این پیمانکار چنین پروژه‌ای را به سرانجام نمی‌رساند.

 وی با بیان این که پروژه پل سوم بشار یکی از آسان‌ترین پروژه‌هایی است که پیمانکار برای تکمیل آن هیچ مشکلی ندارد، اظهار کرد: به غیر از بتن‌ریزی و مخلوط‌ریزی چه کار دیگری دارد که این پروژه را سخت تصور کنیم.

کاظمی تصریح کرد: این پیمانکار در همه جبهه‌های پروژه میدان کار دارد ولی کار خود را به خوبی انجام نمی‌دهد.

 وی یکی دیگر از مشکلات پروژه پل سوم بشار را برآورد نادرست دانست و گفت: برآورد اعتبارات این پروژه مطالعه شده نبوده است.

 کاظمی با بیان اهمیت این پل برای شهر یاسوج و کل استان کهگیلویه و بویراحمد، گفت: با راه‌اندازی پل بسیاری از مشکلات ترافیکی رفع و فاصله عبور و مرور را بسیار کم می‌کند.

 به  گزارش کبنا، پایه‌های این پل دچار آب شستگی شده‌اند و هر لحظه امکان تخریب آنها وجود دارد.







پل سوم بشار
پل سوم بشار
پل سوم بشار
پل سوم بشار
پل سوم بشار
پل سوم بشار
پل سوم بشار
پل سوم بشار
پل سوم بشار
پل سوم بشار
پل سوم بشار
پل سوم بشار
پل سوم بشار
پل سوم بشار
پل سوم بشار
پل سوم بشار
پل سوم بشار
پل سوم بشار
پل سوم بشار
پل سوم بشار
----------------------------------
اخلاقی
--------------------------------






نام شما

آدرس ايميل شما

امیر
Iran, Islamic Republic of
یاسوج و پیمانکار
شهروند
Iran, Islamic Republic of
بخار از این ... بلند نمی شود و اصلا هیچ امیدی به او نیست
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1